Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Roest verwijderen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Roest verwijderen?

Onderaan de bestuurdersdeur van onze volvo 850 heeft zich onder de lak wat roest gevormd. Nu zou ik dit eenvoudig en redelijk goedkoop willen oplossen. De roest wegschuren, het oppervlak behandelen en dan overspuiten met een spuitbus. Aangezien ik zoiets nog nooit gedaan heb, vraag ik hier wat info: welke producten te gebruiken, hoe ik het het best zou aanpakken,... Ik zou bvb naar de auto5 willen gaan om de dingen die ik nodig heb te halen.
    Dus:
    - Wat gebruiken om de roest weg te schuren? Hoe juist doen?
    - Wat gebruiken om de roest daarna weg te houden?
    - Tips om er naderhand (na het spuiten) zo weinig mogelijk van te zien? Manier van spuiten?

Foto's in bijlage
    Bijgevoegde Bestanden

Dit soort roest is waarschijnlijk van binnenuit ontstaan (op die plaats verzamelt zich vocht dat langs de binnenkant van de deur omlaag druppelt, en in de onderste plooi blijft staan en daar het metaal begint op te vreten).
    Hoe ik het zou aanpakken:
    - langs de buitenkant met een metaalborstel die je op een boormachine monteert, de blaasjes openschuren en schuren totdat er alleen nog bloot metaal te zien is. Het zou me niet verbazen mochten er al gaatjes door het metaal te zien zijn.
    - langs de binnenkant de deurbekleding eraf halen, en ook proberen zoveel mogelijk roest weg te schuren (is waarschijnlijk wel moeilijk, gezien de locatie van de roest)
    - ontvetten
    - dan een roestomvormer (vb fertan, maar er bestaan massa's varianten) aanbrengen
    - opschuren met fijne korrel (tip: gebruik een "schuurblokje" waar je het schuurpapier op vastmaakt, dat geeft een veel vlakker resultaat dan met de losse hand)
    - weer ontvetten
    - plamuur aanbrengen om de oppervlakte weer vlak te maken en eventuele gaatjes te dichten (ik gebruik zelf "debrasel", niet goedkoop maar wel goed)
    - vlakschuren, eerst met groffe korrel, dan afwerken met fijne korrel
    - ontvetten
    - dan grondlak (primer) aanbrengen
    - weer opschuren met fijne korrel
    - ontvetten
    - dan spuiten. Voor het spuiten zou ik een gebiedje rond de "war zone" afplakken, en dan vanop 30 cm afstand in banen spuiten, die mekaar ongeveer 5 cm overlappen. Eerst van links naar rechts, dan van boven naar onder. Hou er rekening mee dat spuitnevel ver kan vliegen, dus plak zoveel mogelijk van de auto af. Hoe minder stof hoe liever, dus best in een goed geventileerde (en niet te koude) garage werken, en niet bv buiten.

Als je veel tijd en moed hebt, kan je het ook op deze manier: http://www.deklassieke912.nl/restaur...rrosserie.html
    Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

Comment

Ga beter op de sloop een deur halen, de roest die ik op de foto zie krijg je niet meer volledig weg. Waarschijnlijk zit het al door het metaal, en omdat het van binnenuit roest zul je binnen een paar weken terug blaasjes hebben.
      www.perfectshine.be

Comment

waarschijnlijk zit 't afwateringsgaatje van de deur volledig dicht. maak dat maar eerst vrij voor je iets anders doet.

Comment

Roest is als kanker, als je het niet volledig wegkrijgt komt het garantie terug, vroeg of laat. Wel zonde als je een hele dag aan die deur zou knutselen om na een paar weken terug blaasjes te zien.

Zoals hierboven gezegd, alles wegkrabben, slijpen, hakken, kloppen, zowel buiten als binnenkant. (Dremeltje is handig hier)
          Fertan ofzo aanbrengen, dan gelijkzetten en primer overheen.
          Je kan dan verder werken met lak, maar een met een spuitbus moet je heel handig zijn om de kleur en structuur gelijk te krijgen.
          www.perfectshine.be

Comment

ok, bedankt voor de uitleg
            dit weekend gaat niet lukken, maar voor volgend weekend toch maar wat tijd vrijmaken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tiso Bekijk Berichten
              Onderaan de bestuurdersdeur van onze volvo 850 heeft zich onder de lak wat roest gevormd. Nu zou ik dit eenvoudig en redelijk goedkoop willen oplossen. De roest wegschuren, het oppervlak behandelen en dan overspuiten met een spuitbus. Aangezien ik zoiets nog nooit gedaan heb, vraag ik hier wat info: welke producten te gebruiken, hoe ik het het best zou aanpakken,... Ik zou bvb naar de auto5 willen gaan om de dingen die ik nodig heb te halen.
              Dus:
              - Wat gebruiken om de roest weg te schuren? Hoe juist doen?
              - Wat gebruiken om de roest daarna weg te houden?
              - Tips om er naderhand (na het spuiten) zo weinig mogelijk van te zien? Manier van spuiten?

Foto's in bijlage
              Dit noemen ze het Mercedes-syndroom
              AUDI Q7 : hoge wagens pakken veel wind.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frankie Loosveld Bekijk Berichten
                waarschijnlijk zit 't afwateringsgaatje van de deur volledig dicht. maak dat maar eerst vrij voor je iets anders doet.
                Het heeft wel geen betrekking op een deur maar op de Opel MantaA vroeger hadden de opgelaste stukken om de krik in te steken zo'n kleine petieterige gaatjes om het water/condens te laten weglopen, deze gaatjes waren daarbij nog bijna volledig dichtgespoten met de undercoating die ze de wagen gegeven hadden. Heb daarom op dezelfde plaatsen die gaatjes uitgeboord met een 10 mm boor en er nooit problemen mee gehad. Ook een gewoonte was van tijdens ieder onderhoud met een fijne schroevendraaier eens goed te 'koteren' in de afwateringsgaatjes van de deur. En met een olieburette had ik overal in alle nepen waar ik min of meer aankon olie gespoten. In de koffer, de deuren, motorcompartiment, overal waar platen opeengevezen zaten en waar olie tussenkon. Heb nooit last gehad van dat zogenaamde Mercedes-syndroom. Ook de 190E heb ik zo'n behandeling gegeven en ook daar niks roest gezien op 13 jaar.

Comment

Heb dit bericht maar even terug gebruikt.

Weet er iemand waar ik dit produkt van Fertan kan kopen regio Tienen - Leuven - Sint-Truiden - Diest (bv. Verbol in Tienen kent het niet )

Comment

Fertan ben ik in BE ook nog niet tegengekomen. Automaterialenzaken en zelfs Auto 5 hebben wel Loctite 7500, dat is nagenoeg hetzelfde.
                    2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

roestomzetters werken maar zelden en na een paar jaar komt de roest er gewoon terug door

de kunst is dan ook de roest in eerste instantie volledig te verwijderen ofwel mechanisch ofwel chemisch. Mechanisch moet je bijna al naar zandstralen gaan omdat dit de enigste garantie geeft op een diepe roestverwijdering, iets waar een stalen borstel of schuurpapier niet bijkunnen. Voor kleine oppervlaktes kan je dat makkelijk thuis doen, maar als je een hele auto moet doen, laat het dan voor jezelf en de geburen ergens doen bij een speciaal zaak.
                      Chemisch zijn het dan vooral de producten die roest verwijderen (en niet omzetten), die kan je ettelijke keren na elkaar gebruiken om zeker te zijn dat de roest weg is. Maar ook hier: enkel goed voor kleine oppervlaktes als je het zelf wil doen.
                      En dan om goed te zijn zou je het metaal moeten verzegelen met epoxy primer. Dan kan je eventueel met plamuur nog oneffenheden wegwerken, grondlak laag erop, kleurlaag en vernislaag. Voor elke stap natuurlijk eerst ontvetten want niets geeft zoveel visogen in de lak als huidvet.
                      www.peugeotforum.be

Comment

Heeft iemand voorbeelden van goeie chemische roestverwijderaars en epoxyprimers?

Alvast bedankt!
                        1991 BMW E30 318is

Comment

bilthamber?

Schijven en lassen

Comment

de bedoeling is alleszins de bestelwagen (10 jaar) voor het grotere werk bij een carrossier binnen te doen (draagbalken zijkant). De vorige eigenaars hebben het blijkbaar niet altijd zo nauw genomen en de balken hebben op bepaalde plaatsen gewoon een gat nu (heb ze zelf nu 3 jaar). Blijkbaar waren afwateringsgaten dicht, met als gevolg roest van binnenuit.

Heb klein stukje aan wielkast zelf eens gedaan zoals je zei: eerst afgeschuurd met Fein Multimaster, anti-corrosiegrondlaag erop, daarna primer. Voor zo'n camionnette moet dat niet meer zijn . Is alleszins mooi wit nu terug.

En zoals eerder vernoemd, voor het grote werk naar carrosserie, anders zal ze toch niet door keuring geraken eind van het jaar (hoewel technisch opnieuw volledig in orde)

Comment

speelt geen rol welke roestverwijderaar ge neemt, ik gebruik ze altijd puur hoewel de fabrikant zegt dat je ze met water moet aanlengen.
                              Doe ik dus nooit!! Laagje aanbrengen, laten drogen, terug afschuren met fijn papierke of stalen borstel en blijven herhalen tot ge geen plekjes meer vindt.
                              Zware roest ga je zowieso ofwel moeten uitzagen ofwel indien te redden toch moeten zandstralen net omwille van de dieptewerking van zandstralen. Dat is het geval als de roest echt de typische roestbruine kleur heeft en niet de rode kleur van vliegroest (oppervlakkige roest). Zandstraalpistool kan je halen in de brico, straalzand ook, maar je moet wel een compressor hebben.
                              Epoxyprimer ga je het beste halen bij een carrosseriespeciaal zaak. Dat moet dus altijd twee componentenlak zijn dat je het beste aanbrengt met een spuitpistool, hoewel een lakrollertje ook nog kan (maar dan moet je zeker en vast naschuren met een schuurpapier P800 nat, ook te krijgen bij dezelfde speciaalzaak). Kleur van de primer is ook belangrijk want je gaat natuurlijk geen witte primer zetten als je eindlaag zwart is. Een kleur als muisgrijs doet het in de meeste gevallen nog het beste. Is het voor een plek die daarna toch onzichtbaar is: neem dan de basiskleur die ze in de speciaalzaak gebruiken: is iets goedkoper want kleur mengen kost nu eenmaal geld.
                              't is allemaal niet goedkoop en het wordt verkocht in minimum hoeveelheden van een halve tot 1 liter. Voor 1 liter epoxy + verharder + verdunner (nodig om te spuiten) zal je rond de 100 € zitten. Kan minder zijn, maar ook meer.
                              www.peugeotforum.be

Comment

Working...
                              X