Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Doe het zelf : olie verversen en oliefilter monteren.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
    inbus of 6kant?

dop erop stalen buis erover van een meterje lang en naar de juiste kant draaien. Gegarandeerd succes?

En een carterbouwt die zo vast zit is te vast aangedraaid. Dus als je ze terug zet kijk even hoeveel Nm ze voorschrijven
    Meestal is 20-25 Nm voldoende.

Ligt natuurlijk aan de diameter, maar kans is groot dat het een "13" is die erop past, dus dan is 20-25 ideaal.

Ohja, dat koperen ringetje uiteraard niet vergeten vervangen

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk Berichten
      6kant... nog harder trekken wou ik niet doen want was nu de 6hoek al naar een ronde aan het herleiden (had er op dat moment al een verlengstuk op gezet)
      Dat risico loop je met een steeksleutel.

En die bout eerst wat "laten verschieten" door er plat op de kop ne goeien toek op te geven met nen hamer ??

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
        inbus of 6kant?

dop erop stalen buis erover van een meterje lang en naar de juiste kant draaien. Gegarandeerd succes?

En een carterbouwt die zo vast zit is te vast aangedraaid. Dus als je ze terug zet kijk even hoeveel Nm ze voorschrijven
        Ik heb dat vroeger eens gezien met mijn Minike, 'k ging naar de garage voor onderhoud en na het olieaflaten draaide die gast de bout terug in de pan en ging dan met zijn hele lijf eens aan die sleutel hangen, met zijn voeten van grond en dan nog wat op en neer "joepen", precies om zeker te zijn dat alles goed vast zat. Daarna de brug naar beneden en hij startte de motor en begon eens goed gas te geven tot de vader uit zijnen bureau kwam gesprongen en te roepen of hij er reeds olie op gedaan had. Niet dus. Toen ik die gast zo bezig zag heb ik gedacht dat ik het beter zelf kon doen in het vervolg, heb dus een schriftelijke cursus "Populaire Autotechniek" gevolgd en heb sindsdien alles zelf gedaan. De eerste keer dat ik de olie van het Minike moest aflaten, nadat die gast er wat aan had liggen den aap uithangen, was het ook onmogelijk om die vijs los te krijgen, dus heb ik toen de wagen langs ene kant moeten opkrikken, dan ne sleutel op de vijs gezet en die geblokkeerd met nen blok hout, dan de krik laten zakken en met ne formidabele slag is die vijs toen toch losgesprongen, daarna nooit meer problemen mee gehad door ze "normaal" vast te draaien, ook nooit een olielek langs daar gehad, dus die gymnastiekoefening was totaal niet nodig.

Comment

6kant... nog harder trekken wou ik niet doen want was nu de 6hoek al naar een ronde aan het herleiden (had er op dat moment al een verlengstuk op gezet)
          Vervelend.
          Gebruik je een dop dan? Kan wel zijn dat die een beetje kantelt als je er een buis opzet waardoor je de kop beschadigd maar normaalgezien mag dat niet met het juiste materiaal.

Ik begin altijd met een ringsleutel en dan kloppen met de hamer, verlengstukken beschadigen bijna altijd de sleutel zelf.

Als het al een ronde is... kop afslijpen en de resterende bout verwijderen met een omgekeerde tap
          2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

• was eerst begonnen met een ratel-dopsleutel begonnen, deed niks. toen trok ik uit alle macht en toen sloeg die ratel gewoon over.

dan steeksleutel geprobeerd, nog niks. paar tikken op de sleutel met de hamer, tikken op de bout zelf, WD40 ertussen gespoten en toen begon ik nog wat verder trok met die steeksleutel begon hij al af te slijten dus ben toen gestopt. echt harde tikken kon ik wel niet geven vanwege de beperkte ruimte die ik had (lang leve een brug?)
            2015 BMW F11 520dA
            1976 Triumph Spitfire 1500

Comment

was eerst begonnen met een ratel-dopsleutel begonnen, deed niks. toen trok ik uit alle macht en toen sloeg die ratel gewoon over.

dan steeksleutel geprobeerd, nog niks. paar tikken op de sleutel met de hamer, tikken op de bout zelf, WD40 ertussen gespoten en toen begon ik nog wat verder trok met die steeksleutel begon hij al af te slijten dus ben toen gestopt. echt harde tikken kon ik wel niet geven vanwege de beperkte ruimte die ik had (lang leve een brug?)
              echt makkelijkste is zet er een dop of ringsleutel over, pak een buis van een meter of lagner zet die over de sleutel of over de ratelsleutel moest je geen gewoon t-stuk hebben voor op de dop te zetten. De goede richting uit draaien en dan komt hij wel los.

over welke wagen gaat het trouwens?

Comment

• die uit m'n onderschrift

nu ja, zal maandag wel zien...
                2015 BMW F11 520dA

Comment

• zoals te verwachten... auto op brug, momentsleutel er op en 't ding kwam direct los
                  2015 BMW F11 520dA

Comment

• Een momentsleutel is niet gemaakt om dingen los te draaien

Comment

• zag er zo uit, kan ook gewoon een lange dopsleutel geweest zijn
                      2015 BMW F11 520dA

Comment

• olie aflaten wnr motor beetje warm is

grtjs

Comment

• daar hebben we een snokbuis voor

Comment

• Ik ben momenteel op zoek achter een dopsleutel maatje 36 om de oliefilterkap van een BMW M47 motor los te maken. In volledige sets is dat te vinden maar het is de enige die ik nodig heb, iemand een idee waar dit rond Brussel ergens zou kunnen te vinden zijn ? Heb via internet een paar winkels gevonden in NL maar hier in België is het precies noppes.

Comment

• auto5??
                              www.peugeotforum.be

Comment

• Weet niet, ben daar nog niet geweest. Als ik eens passeer eens binnenspringen. (Had al eens op de site van Halfords gekeken maar afzonderlijk was daar precies niets te vinden).

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                                  Ik ben momenteel op zoek achter een dopsleutel maatje 36 om de oliefilterkap van een BMW M47 motor los te maken. In volledige sets is dat te vinden maar het is de enige die ik nodig heb, iemand een idee waar dit rond Brussel ergens zou kunnen te vinden zijn ? Heb via internet een paar winkels gevonden in NL maar hier in België is het precies noppes.

autoplus in dilbeek ninoofsesteenweg 203 02/569/30/90

Ik ga er al mijn autogerief halen en die bediend veel garages in de omstreek.

verdeler facom etc...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door deltabelg Bekijk Berichten
                                    autoplus in dilbeek ninoofsesteenweg 203 02/569/30/90

Ik ga er al mijn autogerief halen en die bediend veel garages in de omstreek.

verdeler facom etc...
                                    Bedankt, zal die mensen eens contacteren.

Comment

• ik ben van plan binnenkort olie te verversen van m'n ma haar buggy. (eerste onderhoud)

is het noodzakelijk dat ik dezelfde olie in doe als de vorige keer?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door DJ Oli Bekijk Berichten
                                        ik ben van plan binnenkort olie te verversen van m'n ma haar buggy. (eerste onderhoud)

Gewoon de voorgeschreven olie gebruiken

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door DJ Oli Bekijk Berichten
                                          ik ben van plan binnenkort olie te verversen van m'n ma haar buggy. (eerste onderhoud)

Best wel ja, te dunne olie gaat voor onvoldoende smering zorgen en kan mogelijke lekken verzoorzaken.

te dik is dan ook weer niet bevoorderlijk voor de motor...

Best de voorgeschreven olieviscositeit gebruiken

Comment

Working...
                                          X