Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Doe het zelf : olie verversen en oliefilter monteren.
Die trekhaak is volgens mij niet OEM. De trekhaak zal er dus ongeschonden uitkomen, het is enkel het ding waar 'ie aan vast hangt of (hing in dit geval) dat er minder fris zal uit zien
11)Motor laten draaien 2-3min. Oliepeilstok uithalen en afkuisen. Dan insteken en uitrekken.
Let op! Motor moet wel al efkes stilstaan als je het oliepeil controleert. Anders is nog niet al de olie terug in het carter. Als je dan al zou meten bestaat de kans dat er volgens de oliepeilstok te weinig inzit, terwijl dat niet zo is. Dan nog olie bijkappen kan schadelijk zijn voor de motor. (krukas wordt dan geremd doordat deze steeds in de olie draait).
Die trekhaak is volgens mij niet OEM. De trekhaak zal er dus ongeschonden uitkomen, het is enkel het ding waar 'ie aan vast hangt of (hing in dit geval) dat er minder fris zal uit zien
Helaas niet
Niet sterk genoeg voor de Marder bijeen te houden alleszinds.
Noch om het pootje van mijn toetsenbord te herstellen, bij gebrek aan secondenlijm.
arnev, opdraaifilter met de hand vastdraaien en liefst niet meer met een riem/ketting of ander geval verder aandraaien tenzij de filterfabrikant het vermeld.
arnev, opdraaifilter met de hand vastdraaien en liefst niet meer met een riem/ketting of ander geval verder aandraaien tenzij de filterfabrikant het vermeld.
Deed ik ook altijd...gewoon met de hand vast draaien. Meer dan goed genoeg. Nog nooit lekken gehad of losgekomen filter.
Goed topic Arnev.
Belangrijke stap vergeten ivm de veiligheid
Niet iedereen heeft een put thuis diegene die hem opkrikken en het zo doen: auto ondersteunen door middel van assteuntjes (of bij gebrek hieraan houten blokken ofzo). Vertrouw NOOIT op je krik, never!
Dan pas onder je auto gaan liggen.
Niet iedereen heeft een put thuis diegene die hem opkrikken en het zo doen: auto ondersteunen door middel van assteuntjes (of bij gebrek hieraan houten blokken ofzo). Vertrouw NOOIT op je krik, never!
Dan pas onder je auto gaan liggen.
Dat zou voor mij het geval zijn, ik heb geen put. Maar ik vraag me af als ge uw auto opkrikt en op steunen zet staat hij scheef. Loopt allle olie dan nog uit het carter?
@frankie: idd de olie liep net uit het bakje ja foto's nemen van hoe je werkt is nie zo gemakkelijk en da laag Gio gehalte.... volgende keer nodig ik hem uit
@TomT: ik ben inderdaad nog enkele dingen vergeten te vermelden hoor. daarom zijn jullie hier om mij aantevullen hé thx
@frankie: idd de olie liep net uit het bakje ja foto's nemen van hoe je werkt is nie zo gemakkelijk
Tip:
Hou de bak waar de olie in moet omhoog met 1 arm tegen het gat van de carter, draai met je andere de hand de schroef eraf (eerst op voorhand dus al losdraaien met sleutel) en laat zo de olie in de bak lopen en dan kun je de bak naar onder brengen zonder te knoeien
Dan pas foto's maken (wel handjes zuiver maken)
Tip:
Hou de bak waar de olie in moet omhoog met 1 arm tegen het gat van de carter, draai met je andere de hand de schroef eraf (eerst op voorhand dus al losdraaien met sleutel) en laat zo de olie in de bak lopen en dan kun je de bak naar onder brengen zonder te knoeien
Dan pas foto's maken (wel handjes zuiver maken)
normaal doe ik het ook zo, maar ik moest vlug mijn handen afkuisen en foto trekke
En wat met ene auto waar zo een afschermkap onder de motor zit en de carterplug bijgevolg niet berijkbaar is?
Blijkbaar had onze garagist (niet officieel VW) daar iets op gevonden, hij heeft er gewoon een gat in gesneden rond de carterplug.
Hoe doen ze dit in een officiele garage?
ik haal die plaat eraf. ook al moet je de bumper er half voor lossen.
officiele garage's gaan daar wel hun speciale handelingen voor hebben zeker, opgegeven door de VW
Dat zou voor mij het geval zijn, ik heb geen put. Maar ik vraag me af als ge uw auto opkrikt en op steunen zet staat hij scheef. Loopt allle olie dan nog uit het carter?
Mijn truk :
Twee assteuntjes vooraan dus, om gemakkelijk onder de auto te werken. Olie aflaten tot wanneer het druppelt. En dan schuif ik de krik onder de trekhaak, en duw ik de achterkant hoger dan de voorkant.
Wel zien dat de krik goed vrijstaat, en dus kan rollen, ipv de auto.
Let op! Motor moet wel al efkes stilstaan als je het oliepeil controleert. Anders is nog niet al de olie terug in het carter. Als je dan al zou meten bestaat de kans dat er volgens de oliepeilstok te weinig inzit, terwijl dat niet zo is. Dan nog olie bijkappen kan schadelijk zijn voor de motor. (krukas wordt dan geremd doordat deze steeds in de olie draait).
Als je een half minuutje wacht, is de meeste olie wel al gezakt hoor. Zou nauw steekt het niet.
Comment