Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Veren en schokdempers

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Veren en schokdempers

Hoi

Ik weet niet of ik hier juist zit, maar enfin... Ik heb een klein vraagje, ben 2 weken geleden zo dwaas geweest om bij Auto 5 te gaan voor een groot onderhoud (me al ferm beklaagd, want ben wsc dingen aangerekend die ze nooit gedaan hebben) en toen probeerden ze mij wijs te maken dat mijn veren en schokdempers volledig versleten zijn en "plots" door mijn motor zouden kunnen schieten en ik morsdood uit die auto kom... Enfin, op de autokeuring zag alles er perfect uit (hopelijk faal ik nu morgen niet bij de herkeuring), dus mijn vraag is nu of dit eigenlijk wel kan, en zoja, waar zou ik dat dan kunnen/moeten zien of horen of merken?

Dan nog een vraagje: mijn garagist zegt dat het verschrikkelijk piepende geluid uit mijn motor van mijn alternateur komt ofzo (what the hell it means), de motor draait eigenlijk nog prima, dus ik vraag me af of dit ernstig is? Hij is er niet zo diep op ingegaan, dus ik vermoed van niet?

Een laatste vraagje: een idee hoeveel een nieuwe uitlaat kost? Of kan ik hierin zelf beslissen hoe duur ik het wil? De auto is 15 jaar oud, en ik rijd er zelf al 3 jaar mee. De huidige uitlaat is al verschrikkelijk veel keren gelast geweest, dus is in de loop van volgend jaar toch aan vervanging toe vrees ik...

Merci voor jullie antwoord he!

Grtjs
    Yasmine

Welkom,

mss even vermelden met welke auto je rijd

Comment

Topic verplaatst naar Techniek.

@ Yasmine: Alvast welkom op het forum.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yasmine Bekijk Berichten
        Hoi

Ik weet niet of ik hier juist zit, maar enfin... Ik heb een klein vraagje, ben 2 weken geleden zo dwaas geweest om bij Auto 5 te gaan voor een groot onderhoud (me al ferm beklaagd, want ben wsc dingen aangerekend die ze nooit gedaan hebben) en toen probeerden ze mij wijs te maken dat mijn veren en schokdempers volledig versleten zijn en "plots" door mijn motor zouden kunnen schieten en ik morsdood uit die auto kom... Enfin, op de autokeuring zag alles er perfect uit (hopelijk faal ik nu morgen niet bij de herkeuring), dus mijn vraag is nu of dit eigenlijk wel kan, en zoja, waar zou ik dat dan kunnen/moeten zien of horen of merken?

Dan nog een vraagje: mijn garagist zegt dat het verschrikkelijk piepende geluid uit mijn motor van mijn alternateur komt ofzo (what the hell it means), de motor draait eigenlijk nog prima, dus ik vraag me af of dit ernstig is? Hij is er niet zo diep op ingegaan, dus ik vermoed van niet?

Een laatste vraagje: een idee hoeveel een nieuwe uitlaat kost? Of kan ik hierin zelf beslissen hoe duur ik het wil? De auto is 15 jaar oud, en ik rijd er zelf al 3 jaar mee. De huidige uitlaat is al verschrikkelijk veel keren gelast geweest, dus is in de loop van volgend jaar toch aan vervanging toe vrees ik...

Merci voor jullie antwoord he!

Grtjs
        Yasmine
        @ schokdempers, uw wagen zou moeten veren als een duikboot, kortom: lang doorveren en niet vlug stoppen met wiegen. duw eens goed op het koetswerk en kijk eens hoeveel keer uw wagen nog doorveert. desnoods eens vragen wat de vaststellingen zijn op de trilplaten in de keuring.

@ alternator is waarschijnlijk de riem ervan die wat doorslipt, kan weinig kwaad. ofwel nieuwe riem ofwel nog eens goed aanspannen.

Comment

Over die schokdempers: Als je schokdempers door de motorkap schieten ligt dat aan het metaal rond de bovenste bevestiging van de schokdemper, dat kan in een heel zeldzaam geval scheuren, maar de garage zou dat normaal moeten zien bij het onderhoud. De kans dat zoiets gebeurt is, denk ik, ongeveer even groot als dat de romp van een vliegtuig open scheurt. Als de schokdempers of veren echt kapot zijn merk je dat normaal wel aan een slechter comfort of het feit dat de wagen blijft veren nadat je een verhoogd wegdek of een verkeersdrempel passeert. En als ze echt kapot zijn krijg je ook wel een rode kaart op de keuring.
          BMW = Freude Am Fahren

Comment

Auto5.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wouteb Bekijk Berichten
              Over die schokdempers: Als je schokdempers door de motorkap schieten ligt dat aan het metaal rond de bovenste bevestiging van de schokdemper, dat kan in een heel zeldzaam geval scheuren, maar de garage zou dat normaal moeten zien bij het onderhoud. De kans dat zoiets gebeurt is, denk ik, ongeveer even groot als dat de romp van een vliegtuig open scheurt. Als de schokdempers of veren echt kapot zijn merk je dat normaal wel aan een slechter comfort of het feit dat de wagen blijft veren nadat je een verhoogd wegdek of een verkeersdrempel passeert. En als ze echt kapot zijn krijg je ook wel een rode kaart op de keuring.
              De ene zegt dat een goede vering blijft doorveren en de andere zegt dat hij lang doorveert als ze kapot zijn. Welk is nu het juiste?
              Ik wil me even mengen in het gesprek want ik zit ook met een probleem, ik merkte dat mijn voortste 2 veringen 'blazen' als ik wiegel met de auto of als ik over een drempel rij. Is dit omdat mijn veringen kapot zijn of is dit normaal? Ik heb een maand of drie geleden een VW caddy 2de hands overgekocht.

Alvast bedankt

Comment

bij versleten schokdempers blijft die doorveren.
                dit is niet goed omdat het contact met de baan dan elke keer ff goed ff minder goed is.

zou je zoals in de filmen of bij het stuntrijden zo een jump nemen over een wagen.
                en je hebt slechte schokdempers. dan land die auto en licht die de eerste X aantal meters te botsen ( op en neer ) waardoor men ook geen controle over de wagen heeft.

zou men dat met goede vering doen. komt de auto neer, veert eventjes naar benden.
                komt terug omhoog en rijd zonder enig gebots verder.
                + YouTube Video
                ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

was knightrider zijn vering perfect afgesteld voor zin turboboost zou die nog minder naveren.

Comment

Voor wat is je auto eigenlijk afgekeurd? uitlaat, vering?

je alternator is wel belangrijk, die laadt de batterij op terwijl je aan het rijden bent. Zonder goede alternator geen goede batterij=> slecht of niet starten

Comment

test voor uw schokdempers: duw de auto in en dan mag die nog 1.5 keer naveren. Dus terug naar boven veren om dan terug een beetje in te veren. Daarna moet de auto stilstaan. Blijft de auto naspringen dan moet je de schokdempers vervangen. De spiraalveren verslijten meestal nooit, maar worden vaak meevervangen als de dempers versleten zijn.
                    www.peugeotforum.be

Comment

auto afgekeurd

hallo
                      gisteren keuring geweest,pech
                      ophangingstest achteraan onvoldoende
                      dat zullen wss veren of schokdemper zijn??
                      is een citroën saxo (2000)
                      weet iemand hoeveel me dat zou kosten?
                      auto5 of best naar citroën garage??
                      thxs voor evt reactie

Comment

een saxo weegt te licht achteraan om die test tot een goed einde te brengen. Maw je moet volgetankt, met de juiste bandenspanning en vooral met iemand op de achterbank de test laten doen. En daar moet de keuring niet over zeuren, dat recht heb je om het zo te laten doen.
                        www.peugeotforum.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                          met de juiste bandenspanning
                          1.5 bar is niet de juiste bandenspanning voor de auto, maar wel de juiste om gekeurd te raken

Comment

zeg ik toch ook: de juiste bandenspanning. Die mannen laten dikwijls zelf de lucht uit de banden (die op de reglementaire druk stonden) om u door de test te krijgen. Zegt al meer dan genoeg over de belgische test...
                            Europa is zich er trouwens mee aan het moeien en vraagt zich, terecht, af waarom een nieuwe fiat 500 er in belgië zo moeilijk doorgeraakt.
                            www.peugeotforum.be

Comment

zeg ik toch ook: de juiste bandenspanning. Die mannen laten dikwijls zelf de lucht uit de banden (die op de reglementaire druk stonden) om u door de test te krijgen. Zegt al meer dan genoeg over de belgische test...
                              Europa is zich er trouwens mee aan het moeien en vraagt zich, terecht, af waarom een nieuwe fiat 500 er in belgië zo moeilijk doorgeraakt.
                              ze mogen normaal gezien zelf niet aflaten tot onder de 1,7 bar. Fiat 500 gaat ook met de vingers in de neus door de keuring op 1.5 bar hoor

Comment

waarom moet een fiat 500 eigenaar met te lage bandenspanning naar de keuring gaan om er door te geraken? Houdt technische keuring niet in dat de wagen ook voldoet aan de technische voorschriften van de constructeur? Bandenspanning hoort daar dan toch ook bij...
                                www.peugeotforum.be

Comment

Feit, bij mijn fiat hebben ze ook de lucht afgelaten,ze zeiden iets van dat het autootje te licht was.

Comment

waarom moet een fiat 500 eigenaar met te lage bandenspanning naar de keuring gaan om er door te geraken? Houdt technische keuring niet in dat de wagen ook voldoet aan de technische voorschriften van de constructeur? Bandenspanning hoort daar dan toch ook bij...
                                    Is de keuring werkelijk een organisatie die ook maar iets van auto's afweet?
                                    ik dacht het niet

Comment

Working...
                                    X