Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lambdasonde uitmeten

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Lambdasonde uitmeten

Weeral een probleempje met "die mini van de vriesdop"

De Lambda-sensor was stuk werd mij gemeld.
    Bon, dat ding gedemonteerd (zit echt op een lastige plaats bij deze mini trouwens) en eens gekeken naar wat er mis kon zijn.

Het is een universele lambda-sonde met 4 draden die eropzit, dus is die aan de originele draad gesoldeerd. Dat soldeersel is van elkaar gescheiden door wat simpele zwarte tape, maar ik heb de indruk dat een van de twee witte en de zwarte draad in kortsluiting met elkaar kwamen.

Maar aangezien het niet zeker is dat dit het probleem is, zou ik dat ding graag uitmeten.

Als de motor draait is het gewoon de waarde meten tussen de zwarte en grijze draad, dat weet ik. Maar is er een manier om dat ding uit te meten zonder dat die motor daarvoor moet draaien?

Het is namelijk niet mijn bedoeling de eigenaar van die mini op extra kosten te jagen als die vermeden kunnen worden door gewoon die draden opnieuw te solderen. En dat zou ik dus kunnen doen, maar als ik dan alles in elkaar steek, en de sonde blijkt toch niet te werken, moet ik weer bijna de kop eraf halen om aan die sonde te kunnen, dus dat is ook niet ideaal.

De oplossing is gevonden.

Een bunsenbrander instellen op een carburerende vlam, sonde erin houden, kijken welk voltage eruit komt, en deze methode herhalen met een oxiderende vlam.

Als er een verschil tussenzit werkt hij nog.

Die uit de mini was dus stuk.

kostprijs: +/- 100 euro

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
      kostprijs: +/- 100 euro
      Vraagt de eigenaar facturen van de stukken die je vervangt?

Anders koop je gewoon een universele sonde met 4 draden en steek je die, en je rekent 100€ aan.
      A Twist of the Wrist

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo Bekijk Berichten

Anders koop je gewoon een universele sonde met 4 draden en steek je die, en je rekent 100€ aan.
        Of hij ze vraagt weet ik niet.

Maar ik ga ze hem zeker wel laten zien. Evenals de onderdelen die slecht waren en die ik vervangen heb. Eerlijkheid duurt het langst...

Ik heb trouwens een universele sonde met 4 draden gekocht. Kostprijs 83,5€ excl. BTW.

Met BTW komt dit dus uit op 101,04 euro.

Ik had ze ook goedkoper verwacht, maar het zij zo.

Comment

Ik had ze ook goedkoper verwacht, maar het zij zo.
          Bij mobility parts in nederland heb je een lambdasonde met 4 draden voor 70€ inclusief verzending. ééntje met 2 kabels is zelfs minder dan 50€.

Als je er zelf een keer ééntje nodig hebt ofzo bespaar je 30 € hé.
          A Twist of the Wrist

Comment

Ik stap liever gewoon naar mijn vaste onderdelenshop en pak dat daar mee.
            Geen wachttijd, geen gezever met postpakketten,...

Alleen sommige specifieke dingen hebben ze niet in voorraad, zoals die vriesdop van 33mm

Comment

Een technisch vraagje...

Wat is die lambda?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo Bekijk Berichten

De eigenaar leest mee

Comment

Comment

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dastof Bekijk Berichten
                      Een technisch vraagje...

Wat is die lambda?
                      Een griekse letter

λ

Die letter staat voor een waarde die de computer van u auto gebruikt om de inspuiting enz te regelen. Ik geloof dat die de zuurstofverhouding of zoiets meet na de verbranding maar de precieze details zullen de technisch experten moeten geven ...

Comment

Van Wikipedia:

Een lambdasonde is een sensor die zich bevindt in de uitlaat van een auto. Zo goed als alle moderne auto's zijn uitgerust met één of meerdere lambdasondes.
                        De sonde meet het aandeel zuurstof in de samenstelling van de uitlaatgassen en geeft deze door aan het motormanagement. De score is een indicator voor de effectiveit van de verbranding. Kleine afwijkingen worden door het motormanagement bijgestuurd door de samenstelling van brandstof en lucht aan te passen.
                        Grote verschillen in de z.g. lambda-score kunnen echter niet gecorrigeerd worden en duiden onherroepelijk op een externe oorzaak, zoals versleten bougies of kabels.

Comment

A Twist of the Wrist

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MiniCooper Bekijk Berichten
                            De eigenaar leest mee

Comment

Volgende keer via PM

Comment

Ik zie er eigenlijk de humor niet echt van in.

Voor alle duidelijkheid: ik wist dat de eigenaar meelas, hij heeft me trouwens via het forum benaderd.

En het is niet omdat de grote garages en dealers op die manier geld willen verdienen, dat ik mij ga "verlagen" tot dit soort gesjoemel he...

Voordien was er gesproken over de voorwaarden, en mocht ik dik geld willen verdienen had ik wel betere voorwaarden voorgesteld. (waarmee ik niet wil zeggen dat ik niet akkoord ben met deze voorwaarden, aangezien ik ze zelf heb kunnen kiezen)

Comment

Van Wikipedia:
                                  He ik zat dichter in de buurt dan ik zelf dacht

Edith zegt dat FramF trots mag zijn

Comment

Ik stap liever gewoon naar mijn vaste onderdelenshop en pak dat daar mee.
                                    Geen wachttijd, geen gezever met postpakketten,...

Alleen sommige specifieke dingen hebben ze niet in voorraad, zoals die vriesdop van 33mm
                                    En het is niet omdat de grote garages en dealers op die manier geld willen verdienen, dat ik mij ga "verlagen" tot dit soort gesjoemel he...
                                    Bwah, gesjoemel...

Nu reken je hem ook 100 € aan voor dezelfde lambdasonde. Het enige verschil is dat die 30 € nu in de kassa zit van jouw vaste onderdelenshop i.p.v. jouw spaarvarkentje.

Als ie bij een normale garage was gegaan was het waarschijnlijk 120 €.
                                    A Twist of the Wrist

Comment

Working...
                                    X