Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De gevaren van aftermarket aanpassingen

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Teus
    replied
    One of my good friends works for a large respected tuner shop which shall remain nameless. I was there working on a project the other day when I got to witness some stuff from the lifestyle side of our industry. Probably most of you know about the stance "movement" . Although I like a car with a good stance and good fitment of the wheels and tires, the latest trend is to take that look to the extreme.

    Extreme to where the performance of the car is degraded is one thing, I can see people only wanting a look, but extreme to where it is mechanically unsafe is another. Sure you can be responsible for your own demise but a car is a big responsibility because in the process of removing yourself from the gene pool, you can take others with you who don't wish to be along for the ride.

    So lets see what the underneath of a super trendy Hella Flush Poke style car looks like.
    Hella Fail By Mike Kojima   One of my good friends works for a large respected tuner shop which shall remain nameless.  I was there working on a project the…

    Leave a comment:


  • Utah
    replied
    Zijn er nog veel vrouwelijke tuning specialisten?

    Leave a comment:


  • Geert DVX
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door tuningkid Bekijk Berichten
    Gij weet dus als handelaar het verschil dus niet tussen product en dienst ? Goe bezig Greet !
    Waar hebt gij uw patroonsopleiding eigenlijk gedaan, of hebt ge da diplomke ook aangekocht zoals de files ?
    Opzet gelukt :-) Heb wat lolmakerij nodig vandaag. En u uit u kot lokken lukt ons nog steeds :-) Ander vraagske. Mag ik mijn files (als product) verkopen aan andere tuners?

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Tuning firma's worden volgens mijn mening gedoogd omdat die in de zogeheten grijze zone werken...
    Grijze zones laten ze met rust totdat er specifiek een reden komt om nader te onderzoeken... Hierbij denk ik dan vooral aan een klacht of aan een dodelijk ongeval waarbij parket na constatie vaststelt dat de wagen ruim over zijn std fabrieksvermogen zit. (Verzekeringen zullen dit dan aangrijpen om de claim niet te moeten betalen.)

    Nu zolang er geen scenario is met dodelijke slachtoffers (en laten we aub hopen dat dit er ook nooit van komt) zal de nood niet zo hoog zijn om 'lukraak' elke wagen die betrokken is bij een ongeval, te gaan examineren op tuning...

    Ik wil geen stok in het kiekekot gooien, maar al dat gezever over mag het of mag het niet, kan je indien je wenst héél snel weten hoor...
    Pak een advokaat en steek de boel in gang... (maar ja dat kost centen om dan je gelijk of ongelijk te halen, dus de meesten lullen hier maar liever boeken en boeken vol over dat ze denken dat het al dan niet mag)...

    Mij maakt het niet uit of het mag ja dan nee, ik maak er dan ook geen sport van om die bedrijven 'af te breken'... Maar ipv te blijven zagen en uw gelijk te halen, pak de koe dan is effectief bij de horens vast en weet me dan binnen een jaar of 4 te vertellen of het nu mag of niet...
    Last edited by ; 10/08/2013, 14:53.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door nickotje Bekijk Berichten
    Hihi, blijft bangelijk eh die tuning Dag Allemaal storiekes...

    Leave a comment:


  • nickotje
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door tuningkid Bekijk Berichten
    Gij weet dus als handelaar het verschil dus niet tussen product en dienst ? Goe bezig Greet !
    Waar hebt gij uw patroonsopleiding eigenlijk gedaan, of hebt ge da diplomke ook aangekocht zoals de files ?


    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Geert DVX Bekijk Berichten
    Waar zit nu juist het verschil tussen product en dienst?
    Gij weet dus als handelaar het verschil dus niet tussen product en dienst ? Goe bezig Greet !
    Waar hebt gij uw patroonsopleiding eigenlijk gedaan, of hebt ge da diplomke ook aangekocht zoals de files ?

    Leave a comment:


  • Geert DVX
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Luc ///M3 Bekijk Berichten
    Heb je voor mij ook wat popcorn? BTW. Ik ben medeplichtig, want ik verkoop een dienst volgens hetgeen ik hier lees. 98% van alle andere tuners verkopen een product? Namelijk de doorverkoop van een aangekochte file. Waar zit nu juist het verschil tussen product en dienst? Wij maken ons product ter plaatse. Stel dat ik als wapenhandelaar een wapen op het ogenblik van de verkoop zelf maak. Verkoop ik dan een dienst???

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten

    Waarschijnlijk met uzelf aan't lachen zekers, of kan je me vertellen wat hier zo grappig aan is ?

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door tuningkid Bekijk Berichten
    Een wapenhandelaar verkoopt een produkt.
    Een chiptuner levert een dienst en levert dus noodzakelijke hulp.
    Er is een groot onderscheid tussen medeplichtig en mededader. Dit is ook belangrijk voor de strafmaat.

    Die grote chiptuners (en anderen) beschikken niet over de nodige vergunningen.
    Je kan geen vergunning bekomen voor iets wat ten gronde reeds verboden is !

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Gastje Bekijk Berichten
    Dat betwijfel ik zeker niet dat de grote chiptuners over de nodige vergunningen beschikken net zoals ik het niet betwijfel dat die wapenhandelaar over zijn nodige vergunningen beschikt .

    Een wapenhandelaar verkoopt een produkt.
    Een chiptuner levert een dienst en levert dus noodzakelijke hulp.
    Er is een groot onderscheid tussen medeplichtig en mededader. Dit is ook belangrijk voor de strafmaat.

    Die grote chiptuners (en anderen) beschikken niet over de nodige vergunningen.
    Je kan geen vergunning bekomen voor iets wat ten gronde reeds verboden is !

    Leave a comment:


  • Gastje
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door HotHatch.be Bekijk Berichten
    En dan zal die handelaar een boete/straf krijgen, maar toch nooit als medeplichtige aan de misdaad worden aanzien? Ik kan me trouwens niet inbeelden dat de grote chiptuners in het land zoals BR Performance, Heinz, PPE en andere werken zonder de nodige vergunningen? Die moeten toch ook een activiteit opgeven bij aanvraag van hun btw nummer bij Unizo?

    Dat betwijfel ik zeker niet dat de grote chiptuners over de nodige vergunningen beschikken net zoals ik het niet betwijfel dat die wapenhandelaar over zijn nodige vergunningen beschikt .

    Leave a comment:


  • Streamline
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Gastje Bekijk Berichten
    Is idd een ingewikkelde zaak , maar die wapenhandelaar kan wel verantwoordelijk gesteld worden bij verkoop aan een persoon zonder nodige vergunningen .
    En dan zal die handelaar een boete/straf krijgen, maar toch nooit als medeplichtige aan de misdaad worden aanzien? Ik kan me trouwens niet inbeelden dat de grote chiptuners in het land zoals BR Performance, Heinz, PPE en andere werken zonder de nodige vergunningen? Die moeten toch ook een activiteit opgeven bij aanvraag van hun btw nummer bij Unizo?

    Leave a comment:


  • Gastje
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door HotHatch.be Bekijk Berichten
    Allemaal leuk en wel, maar denk je dat er ooit een rechter een chiptuner zal veroordelen? Bij een ongeval is volgens statistieken van verkeersdeskundigen er in 98% van de gevallen een menselijke fout die aan de basis ligt. Indien het toch mechanisch is, moet nog bewezen worden dat er chiptuning was (1 reset bij de garage en het is meestal niet meer opspoorbaar) EN er ook een causaal verband bestaat tussen chiptuning en ongeval. En zelfs dan kan de eigenaar van de wagen alsnog aansprakelijk gesteld worden omdat hij de wijzigingen niet heeft doorgegeven aan zijn verzekering, die zich meteen zal terugtrekken omdat de wagen meer vermogen had dan opgegeven. Is dit niet een beetje de omgekeerde wereld? Alsof men een wapenhandelaar kan verantwoordelijk stellen voor de verkoop aan een persoon die er later zijn vrouw mee doodschoot? En waarom trekt men de grens bij chiptuners? Uitlaten en luchtfilters bevorderen toch ook (wel in mindere mate) het vermogen van een wagen en dat mag dan wel weer.
    Is idd een ingewikkelde zaak , maar die wapenhandelaar kan wel verantwoordelijk gesteld worden bij verkoop aan een persoon zonder nodige vergunningen .

    Leave a comment:


  • Streamline
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door antonius Bekijk Berichten
    1) Zij mogen dat NIET aanbieden volgens de wet op handelspraktijken !

    WHPC - Wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming (BS 12.04.2010),
    hoofdstuk 4 - verboden praktijken, art. 91, 4° én 9° is het aanbieden van o.a. chiptuning verboden. (Inwerkingtreding : 12.05.2010)

    2) Degene die de chiptuning plaatst is medeplichtig, dus strafbaar, omdat zonder zijn hulp of bijstand de inbreuk niet mogelijk zou zijn.

    3) De klant (of eigenaar voertuig) mag niet meer op de openbare weg met het gewijzigde voertuig.
    Allemaal leuk en wel, maar denk je dat er ooit een rechter een chiptuner zal veroordelen? Bij een ongeval is volgens statistieken van verkeersdeskundigen er in 98% van de gevallen een menselijke fout die aan de basis ligt. Indien het toch mechanisch is, moet nog bewezen worden dat er chiptuning was (1 reset bij de garage en het is meestal niet meer opspoorbaar) EN er ook een causaal verband bestaat tussen chiptuning en ongeval. En zelfs dan kan de eigenaar van de wagen alsnog aansprakelijk gesteld worden omdat hij de wijzigingen niet heeft doorgegeven aan zijn verzekering, die zich meteen zal terugtrekken omdat de wagen meer vermogen had dan opgegeven. Is dit niet een beetje de omgekeerde wereld? Alsof men een wapenhandelaar kan verantwoordelijk stellen voor de verkoop aan een persoon die er later zijn vrouw mee doodschoot? En waarom trekt men de grens bij chiptuners? Uitlaten en luchtfilters bevorderen toch ook (wel in mindere mate) het vermogen van een wagen en dat mag dan wel weer.
    Last edited by Streamline; 26/07/2013, 10:14.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Ik heb dit hier eens aandachtig zitten lezen. Ik weet het, ik ben wat laat, maar jullie kennen het spreekwoord over laat en nooit ook hé. Ik stel wel vast dat hier in de laatste 2 pagina's met wat dikke spek gesmeten wordt. Ik ben nog steeds van mening (samen met de opener van deze thread) dat auto's beter aan specialisten worden overgelaten, maar hetzelfde geldt voor wat wetgeving betreft, dat laat je beter over aan rechters en advocaten. Als je dan toch met legale en illegale aspecten wil komen aandraven, stel ik voor dat deze personen eerst eens enkele dagen de tijd nemen om aandachtig en gericht navraag te doen alvorens met van de pot gerukte artikels uit de wetgeving aangaande motorvoertuigen te komen aandraven.
    Chiptuning is verboden voor wagens die deelnemen aan het openbaar verkeer en bij gevolg dus dienen ingeschreven te worden bij de dienst D.I.V. Het is helemaal NIET verboden chiptuning te verkopen (aan te bieden) voor wagens die gebouwd of verbouwd worden om deel te nemen aan races op een besloten circuit (en daar valt ook Rally onder, aangezien op het moment van de race de openbaar weg het karakter heeft van een besloten circuit). Aangezien de auto niet ingeschreven is als voertuig die deelneemt aan het verkeer heeft de FOD noch de autokeuring ook maar enige zeggenschap aan het voertuig. (indien je met dat voertuig wel deelneemt aan het verkeer pleeg je een misdrijf, op straffe van gevangenisstraf)
    Nu moeten de 'wetspecialisten' in deze thread mij toch eens uitleggen hoe, zowel ik als mijn collega bouwers, anders aan legale stukken zouden moeten geraken om onze circuitauto's te bouwen, mocht dit verboden zijn? En leg ondertussen misschien ook eens uit waarom het nog nooit tot een zaak is gekomen tegen al deze verkopers en producenten van high performance stukken en motoren, wegens 'verboden verkoop'?
    Wat wel klopt is, dat legaal gesteld, de verkoper het recht heeft om het gebruik (of misbruik ) van zijn producten te controleren en eventueel zelfs te weigeren die te verkopen wegens twijfel over het legale gebruik ervan. (Dat gebeurd echter, zoals aangegeven uit puur geldgewin, nog veel te weinig)

    De persoon in de D.I.V. brief heeft inderdaad de juiste info verstrekt, maar de info slaat op zijn actieterrein, nl. de ingeschreven motorvoertuigen met erkenning om deel te nemen aan het verkeer. Met de rest zal D.I.V. zich nooit bezighouden en hebben ze ook geen enkele bevoegdheid ter zake. Ik zou toch willen vragen om uw info in het vervolg juist te interpreteren alvorens dergelijke zinloze discussies te starten.

    Leave a comment:


  • bobo
    replied
    't zijn net die emissies waarmee ze nu schermen dat het verboden is, belachelijk of niet

    Leave a comment:


  • Timmie
    replied
    omdat toen de auto uitkwam, de constructeur de motor zo heet liet lopen om de emissies lager te houden.

    Leave a comment:


  • bobo
    replied
    als dat beter zou zijn timmie, waarom voorziet constructeur dat niet ?

    Leave a comment:

Working...
X