Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Pipercross Viper induction kit (luchtfilter)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Pipercross Viper induction kit (luchtfilter)

Ik ben opzoek naar een vervanger voor mijn K&N 57i open luchtfilter.
    Ben tevreden van het mooie aanzuiggeluid, maar ik heb problemen om de filter goed koel te houden, en daarom ook wat vermogensverlies.

Het probleem is dat er onder mijn motorkap heel weinig plaats is om een filter te monteren.

Zo hangt de k&n momenteel. Dit is ook de plaats waar de luchtfilterbox standaard hangt.

Bij Heinz raadde ze mij een BMC airbox aan. Maar deze is dan weer veel te groot en past dus niet zonder de nodige aanpassingen. (verplaatsen van het ABS bakje e.d, en dan ben ik dus niet van plan)

Nu heb ik al enorm veel goede dingen gehoord en gelezen over Pipercross.
    En blijkt dat ze voor mijn type wagen een 'viper kit' hebben.

even quoten van een site:

Pipercross Viper kit.
    De Pipercross Viper kit maakt gebruik van versnellende luchtgaten om de koude lucht sneller de motor in te voeren. Deze koude lucht wordt via een slang, versnellings luchtfilter, om vervolgens via de ram-pipe metrechtstreeks op de inlaat van de Pipercross Viper kit aangesloten en de aangezogen lucht wervelt door het unieke Pipercross verhoogde druk het motorinlaatsysteem in te stromen.

Het carbonfiber filterhuis fungeert als een hitteschild tegen de warmte onder de motorkap. Zodat de koude lucht compact blijft en daardoor meer zuurstofdeeltjes voor de verbranding meevoert, wat meer vermogen geeft. Het principe van de Pipercross Viper kit berust op het natuurkundig feit, dat luchtstromen die door een opening gaan langs randen meer stroomsnelheid ontwikkelen dan in het midden.
    Een knappe uitleg, zoals bij de meeste fabrikanten van luchtfilters...
    Maar is het ook weldegelijk waar ? Geeft het dan echt wel verschil t.o.v een gewone open filter ?

De prijs mag er ook wel zijn: 365 €
    Je verondersteld dat je voor die prijs wel kwaliteit zal hebben, maar dat is tegenwoordig ook niet altijd meer het geval.

Het is mij dus niet de bedoeling om daar 10pk meer uit halen, want dat krijg je uiteraard nooit door een andere filter.
    Maar een mooi geluidje en geen vermogensverlies dus. En moest het iets extra opleveren is dat altijd goed meegenomen natuurlijk

Dus mijn vraag, is het de moeite om zo'n Pipercross aan te schaffen ? En werkt het weldegelijk beter ?

Ik vind het vrij veel geld voor "maar" een luchtfilter.
    Voordeel is wel dat je hier de warmeluchtaanvoer zo goe als kunt uitlsuiten hiermee (dat lijkt mij zowiezo wel het geval te zijn, toch beter dan je huidige filter).
    De pk's die je nu verliest zal je dan weer wel bijwinnen denk ik, maar meer pk's lijkt me niet ...
    Als je hier en daar reacties opvangt over open luchtfilter is toch dat er nooit echt van winst wordt gesproken, eerder van iets vlotter reageren etc. en dat zoiets enkel enige vorm van pk-winst tot uiting laat komen wanneer er een hogere graad van tuning (andere nokkenassen en al de rimram) wordt gebruikt.
    Alles hangt natuurlijk ook af van de auto, dus een echte algemen conclusie valt er nooit te maken ..
    Ik las net dat Frekkel een pipercross heeft steken.
    Ik zou in ieder geval geen 350€ geven om die enkele pk's terug te winnen ..

Offtopic: Ik zou ook eens iets moeten doen aan m'n luchtfilter (klik), probleem is dat ik nergens achter de bumper geraak, heb al aan het denken geweest om de luchtfilter af te scheiden van de motor met bv alu of iets dergelijks, maar de constructie moet stevig vasthangen en mooi aanpassen en dat is niet echt simpel

Comment

360€ is toch wat veel geld om enkel een mooier geluid te krijgen.
      Voor een 200€ laat je toch gewoon een alu buis maken die in je bumper uitkomt. en waar je je bestaande filter kan opmonteren.

@ jelle
      ik zie dat je een airbox weg genomen hebt om de filter te kunnen leggen, maar je ziet dat andere stuk nog lopen. (naar de bumper en 2°airbox) neem die ook weg en trek de alu buis door tot daar door.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tuscani
        360€ is toch wat veel geld om enkel een mooier geluid te krijgen.
        Voor een 200€ laat je toch gewoon een alu buis maken die in je bumper uitkomt. en waar je je bestaande filter kan opmonteren.

@ jelle
        ik zie dat je een airbox weg genomen hebt om de filter te kunnen leggen, maar je ziet dat andere stuk nog lopen. (naar de bumper en 2°airbox) neem die ook weg en trek de alu buis door tot daar door.
        Dat stuk dat je ziet is de aanvoerbuis van koude lucht die tot achter de voorgrill loopt.
        Klik -> stukje boven die gele sticker.
        En echt weg geraak je daar niet ...
        Ik zou het nog eens moeten bestuderen, heb jij geen foto's van uw K&N?
        Sorry voor het offtopic Skillz

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JelleM
          Dat stuk dat je ziet is de aanvoerbuis van koude lucht die tot achter de voorgrill loopt.
          Klik -> stukje boven die gele sticker.
          En echt weg geraak je daar niet ...
          Ik zou het nog eens moeten bestuderen, heb jij geen foto's van uw K&N?
          aah bij mij zaten er 2 airboxen daarmee. als hij idd zo hoog zit zal het moeilijk worden.

ik heb namelijk 2 zo'n boxen zoals bij u weggenomen. eentje naast de motor en dan nog eentje aan de bumper?
          Vandaar dat ik een hele open plaats kreeg waarlangs ik men buis kon steken.

Comment

ik zou het toch proberen.

Comment

ik zal maar niet beginnen zeker (voor diegenen die die mijn 'install' kennen )

Maar ik als studentje heb dat gewoon opgelost door een buis (van die plooibare alu buizen uit een wasemkap) in een grote diameter te kopen en erover te sleuren...

om maar te zeggen dat ik dat redelijk veel geld vind :S

Comment

Maakt niet uit hoor. Het gaat hier toch over luchtfilters.

Zo te zien op je foto zit jouw filter wel vrij dicht bij de motor en zal dus ook wel warm worden, wat niet de bedoeling is.
                Ze verkopen van die hitteschilden om je filter af te schermen. Of je kan er ook zelf een plaatje of zo tussensteken.

En je zou ook beter die buis om koude lucht aan te zuigen meer naar de filter zelf moeten richten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skillz
                  Maakt niet uit hoor. Het gaat hier toch over luchtfilters.

Zo te zien op je foto zit jouw filter wel vrij dicht bij de motor en zal dus ook wel warm worden, wat niet de bedoeling is.
                  Ze verkopen van die hitteschilden om je filter af te schermen. Of je kan er ook zelf een plaatje of zo tussensteken.

En je zou ook beter die buis om koude lucht aan te zuigen meer naar de filter zelf moeten richten.
                  tnx!
                  Waar verkopen ze zo'n hitteschilden?
                  Heb er indertijd nog naar liggen zoeken, maar ik vond eigenlijk niets ..
                  Ik ga mij er dit weekend eens met bezighouden denk ik

Comment

tnx!
                    Waar verkopen ze zo'n hitteschilden?
                    Heb er indertijd nog naar liggen zoeken, maar ik vond eigenlijk niets ..
                    Ik ga mij er dit weekend eens met bezighouden denk ik
                    Ik denk dat overal waar ze luchtfilters verkopen dat ze dat wel gaan hebben hoor. Of één of andere autospeciaalzaak, tuningshop,...
                    Ik dacht zelfs dat K&N ook zoiets in zijn gamma heeft. Maar als je wat handig bent kan je natuurlijk altijd zelf zoiets proberen te maken. Dat komt goedkoper uit hé.

Comment

idd kheb het hier al veel geschreven. Als de filter naast de motor zit ben je serieus wat pk's kwijt. Zeker met zo'n weer zoals vorige week.
                      Dan was de mijne vroeger een slak.

Comment

vanmiddag ga ik nog eens gaan luisteren bij caen rallysport. ik hou jullie op de hoogte

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frekkel
                          vanmiddag ga ik nog eens gaan luisteren bij caen rallysport. ik hou jullie op de hoogte
                          great!

Comment

verandering van plan. moest pa gaan depaneren, één van de 18" pirelli p zero rosso's hadden het begeven.
                            zal voor volgende week zijn.

Comment

het was voor deze week dus. viper kits kosten rond de 300€ bij caen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frekkel
                                het was voor deze week dus. viper kits kosten rond de 300€ bij caen
                                Vind ik toch vrij veel geld ..

Comment

Vind ik toch vrij veel geld ..
                                  maar dan heb je ook wat.

150€ voor een K&N 57I kit en 5 pk verlies of 300 € voor een viper en enkele paardjes winst...
                                  de keuze lijkt mij vrij simpel.

je kan natuurlijk ook eens kijken naar een bmc cda. zelfde principe maar goedkoper.

Comment

Working...
                                  X