ook nuttig op een 10cm speakertje dus, zo'n versterker plaatsen?
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Waarop letten bij het kiezen van nieuwe luidsprekers??
Collapse
X
-
man man, da's info die ik in al die jaren nog nooit gehoord heb, die zo logisch klinkt eigenlijk, en veel verklaart waarom sommige wijzigingen met speakerkes van hier of ginder toch niet dat resultaat geven wat verwacht werd.
Hoedanook, toch nog wat vraagjes:
Waarom hebben aftermarket minder Db's per W per m dan OEM dan?
Om juist die kwaliteit te kunnen halen?
En is er veel verschil in basismodelletjes versterkers?__________________________
2015 Volvo V60 D2 aut.
2003 Volvo S60 2.4 benzine
Comment
-
hé, nu het hier toch over car-hifi gaat....
@P-cat: ik heb nog een oude Becker Radio-CD liggen, van ik geloof 1989. Nu is de versterker een los element, ongeveer ook DIN-formaat. Is het mogelijk die te vervangen door een andere, eventueel kleinere versterker, of is het aan te raden de radio en de versterker samen te houden?
Comment
-
hehehe, nee, m'n vrouw haar 460 heeft van die papieren luidsprekertjes.
Ik heb er de big-front van m'n galaxy in gestoken, en 't is al iets beter, de klank, maar trekt nog op geen zak als je vanuit de V70 komt.
M'n vrouw vindt dat allemaal niet belangrijk, maar mij stoort het. Veel geld wil ik er niet aan hangen omdat we nog niet juist weten hoe lang we de 460 gaan houden.
Het zou voldoende zijn om Galaxy-luidsprekers te monteren (want die waren doenbaar met deze audio-installatie), maar die heb ik niet en die zijn in occasie de prijs van nieuwe aftermarket en moeilijk demonteerbaar.Last edited by Bompa; 29/12/2008, 20:52.__________________________
2015 Volvo V60 D2 aut.
Comment
-
Ge kunt ervan uitgaan dat standaardspeakers de standaardbelasting in veel gevallen al niet of nauwelijks aankunnen,
laat staan met toegevoegde versterker. Vooral bij de lage tonen is de mechanische belasting van de speakers immens hoog.
Meestal gaat dit goed voor een tijdje en dan zit je met een interne beschadiging, met alle gevolgen vandien.
Wil je de audiokwaliteit in je wagen omhoog krikken : Koop dan eerst degelijke luidsprekers met het grootste deel van je budget.
Je kunt beter een minder goede radio/versterker en degelijke speakers hebben dan omgekeerd.
Experimenteer met de klankkast waarin je deze speakers plaatst. Opvullen met zacht akoestisch dempend materiaal naar keuze om
de beste klankkleur te bereiken, naar persoonlijke smaak. Demp de lage tonen of werk met extra woofer en filter.
Een bijkomende versterker plaatsen is absoluut niet nodig, wel als de verhouding vermogen speakers/radio te hoog wordt.
Bedenk ook dat iedere bijgeplaatse unit, tussen radio en speakers, een bijkomende bron van ruis vormt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichtenook nuttig op een 10cm speakertje dus, zo'n versterker plaatsen?
Toch gedaan in de RS2
greets patrick
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Nikske Bekijk Berichtenman man, da's info die ik in al die jaren nog nooit gehoord heb, die zo logisch klinkt eigenlijk, en veel verklaart waarom sommige wijzigingen met speakerkes van hier of ginder toch niet dat resultaat geven wat verwacht werd.
Hoedanook, toch nog wat vraagjes:
Waarom hebben aftermarket minder Db's per W per m dan OEM dan?
Om juist die kwaliteit te kunnen halen?
En is er veel verschil in basismodelletjes versterkers?
Omdat de standaard speakers luid moete klinke "that's all" op de standaard radio
Aftermarket speakers van een gerenomeerd merk hechten meer aan kwaliteit en omdat betere klank altijd gepaard gaat met een versterker "die zij toevallig ook maken"
You get the picture
Greets Patrick
Comment
-
de klankkast ... euh ... luidsprekers in de hoedenplank dus de hele kofferbak?
Dus moet dat dan helemaal uitbekleed worden? Daar zal iemand niet tevreden mee zijn
Nu lees ik ook ineens dat een bijkomende versterker niet nodig is, terwijl ik eerder las dat bij aftermarket speakers dat eerder wel nodig is?__________________________
2015 Volvo V60 D2 aut.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Fiddy Bekijk Berichtenhé, nu het hier toch over car-hifi gaat....
@P-cat: ik heb nog een oude Becker Radio-CD liggen, van ik geloof 1989. Nu is de versterker een los element, ongeveer ook DIN-formaat. Is het mogelijk die te vervangen door een andere, eventueel kleinere versterker, of is het aan te raden de radio en de versterker samen te houden?
In u geval is de apparte versterker iets zwaarder van vermogen maar gebouwd volgens hetzelfde principe
IC versterker met hope vervorming eens volume 2/3 opengedraaid
Voordeel is wel dat je andere speakers erop kan hangen maar alleen niet op vol volume
Greets Patrick
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Nikske Bekijk Berichtenhehehe, nee, m'n vrouw haar 460 heeft van die papieren luidsprekertjes.
Ik heb er de big-front van m'n galaxy in gestoken, en 't is al iets beter, de klank, maar trekt nog op geen zak als je vanuit de V70 komt.
M'n vrouw vindt dat allemaal niet belangrijk, maar mij stoort het. Veel geld wil ik er niet aan hangen omdat we nog niet juist weten hoe lang we de 460 gaan houden.
Het zou voldoende zijn om Galaxy-luidsprekers te monteren (want die waren doenbaar met deze audio-installatie), maar die heb ik niet en die zijn in occasie de prijs van nieuwe aftermarket en moeilijk demonteerbaar.
Greets Patrick
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door taiko Bekijk BerichtenGe kunt ervan uitgaan dat standaardspeakers de standaardbelasting in veel gevallen al niet of nauwelijks aankunnen,Oorspronkelijk geplaatst door taiko Bekijk Berichtenlaat staan met toegevoegde versterker. Vooral bij de lage tonen is de mechanische belasting van de speakers immens hoog.
Meestal gaat dit goed voor een tijdje en dan zit je met een interne beschadiging, met alle gevolgen vandien.
Fout
Versterker van 50RMS is altijd mogelijk
Diepe bas uitfilteren en je zult versteld staan..doe je dit niet krijg je hetgeen wat je hier zelf beschrijft..stuk door mechanische over exursie
Wil je de audiokwaliteit in je wagen omhoog krikken : Koop dan eerst degelijke luidsprekers met het grootste deel van je budget.
Je kunt beter een minder goede radio/versterker en degelijke speakers hebben dan omgekeerd.
Fout
Juist omgekeerd...duurdere amp op goedkoper speakers
Een betere amp heeft een betere voeding aan boord waar dus een betere sinus uit komt door de betere voeding
Betere sinus resulteerd in betere klank
Betere versterker heeft een betere dempingsfactor (dit zorgt voor de controle over de conus)
Conus is hetgeen op en neer beweegt
Dempingsfactor bepaalt de snelheid van de uitslag van de conus...hoe sneller de reactiesnelheid van de conus hoe meer dynamiek wat op zijn beurt weer betere klank tot gevolg heeft
Dit kan je ook nog extra bebnadrukken door TE veel vermogen op de speaker te hange
Experimenteer met de klankkast waarin je deze speakers plaatst. Opvullen met zacht akoestisch dempend materiaal naar keuze om
de beste klankkleur te bereiken, naar persoonlijke smaak. Demp de lage tonen of werk met extra woofer en filter.
Een deur is in dit geval uw klankast...kun je geen dakron of akoestische watte in steken
Zal boeltje worden met het water
Dit is huiskamer theorie
Beste dat je kan doen in een deur is dempen met bitumen (precies asfalt voor de niet kenners)
Dit ontdreunt uw metaal en voorkomt dat het gaat resoneren (trillen,rammelen) wat betere klank geeft en geen hinderende bijgeluiden geeft
Hetzelfde met deurpanelen enz............Rammelt veel te veel hé
Een bijkomende versterker plaatsen is absoluut niet nodig, wel als de verhouding vermogen speakers/radio te hoog wordt.
Bedenk ook dat iedere bijgeplaatse unit, tussen radio en speakers, een bijkomende bron van ruis vormt.
Het wel of niet nodig zijn van een versterker moet ieder voor zich uit maken...
Maar het is altijd beter!
Je kan een instalatie nooit beter maken dan zijn zwakste schakel...is ALTIJD de radio
Als je vertrekt uit de versterker die in de radio zit werk je met ong50% vervorming vanaf de helft van u volume..vanaf 30% is het hoorbaar
Als je vertrekt vanuit de radio zijn Pre Out (RCA of Optisch) zit je met 0.000005% vervorming voor je externe amp mee aan te sturen
Die externe amp heeft meestal ook vervorming natuurlijk...meeste dat ik in 14jaar al gezien heb is 0.1%..meestal 0.05%
Waar zit je nu met uw theorie
Mocht u theorie kloppen zou er niemand noch een versterker kopen
Greets Patrick
Comment
-
Fout
Juist omgekeerd...duurdere amp op goedkoper speakers
Een betere amp heeft een betere voeding aan boord waar dus een betere sinus uit komt door de betere voeding
Betere sinus resulteerd in betere klank
Betere versterker heeft een betere dempingsfactor (dit zorgt voor de controle over de conus)
Conus is hetgeen op en neer beweegt
Dempingsfactor bepaalt de snelheid van de uitslag van de conus...hoe sneller de reactiesnelheid van de conus hoe meer dynamiek wat op zijn beurt weer betere klank tot gevolg heeft
Dit kan je ook nog extra bebnadrukken door TE veel vermogen op de speaker te hange2002 MX-5 NB 1.6
2011 Honda PCX
Comment
-
Tje..standaard radio is altijd slechter dan aftermarket ook al komen ze van dezelfde fabriek meestal
Heeft in dit geval te maken betere tuner,cd loopwerk en betere voorversterker
Bij een standaard radio beslist het merk van auto wat de radio mag kosten en moet kunne voor die prijs
Aftermarket heeft het merk zelf de touwtjes in handen en die gaan het risico zelf niet nemen door el cheepo componenten te gebruiken en zo hun merknaam te bekladde
Greets Patrick
Comment
-
allemaal weer bedankt voor de uitleg!
Wat ik wel al gemerkt heb, sinds enkele jaren bestel / of vraag ik altijd een oem-radio, maar niet het basismodel, dus meestal een upgrade, het middenmodel.
Bij m'n Galaxy was dat de 6000CD, op 1 na het topmodel, bij de V70 is dat de HU-803, op 2 na het topmodel.
En het verschil is meestal al duidelijk hoorbaar tov de basismodellen.
Idem voor de vervangwagens (V50) die ik al gehad heb: de premium sound is stukken beter dan de gewone standaard.
Ik durf er dus van uitgaan dat de componenten ook onderhuids beter zijn, naast de extra toeters en bellen?__________________________
2015 Volvo V60 D2 aut.
Comment
-
@ p-cat
Voor het opvullen van de speakers in de deuren gebruik ik zelf foam. Deze heeft een vaste structuur maar is toch flexibel. Bovendien waterafstotend.
Hierdoor wordt de speaker ( lichtjes ) geklemd tussen voor- en achterpaneel.
Resultaat is idd geen onaangename trillingen en gerammel van de deurpanelen, ook niet na verloop van tijd.
Diezelfde foam wordt trouwens ook gebruikt in de zijspiegels van iedere wagen om windgeluiden in de spiegelkast te dempen.
Maar terug on topic :
Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk BerichtenGeluid dat er uit kwam was zeer deftig, zonder ruis, goede zuivere klanken, goede bassen, etc.
Echter, nu beginnen ze te kraken en te ruisen bij hoger volume.
En hier kan Matteus niks aan doen. Speakers van 140 W astemblieft, die na een beperkte periode al de geest geven. Ben er bijna zeker van dat Matteus ze heeft aangestuurd met een signaal lager dan 140 W waardoor hij dus geen enkele fout heeft gemaakt naar opbouw van z'n systeem. Alles uitgevoerd zoals het hoort maar nu toch problemen...
Vandaar mijn betoog om extra aandacht te geven aan je (nieuwe) speakers.
Deze zijn (overwegend) de zwakste schakel en bovendien slijtagegevoelig, in tegenstelling tot radio/versterker.
Hoe je het ook draait of keert, de speaker zal zelf de uiteindelijke demping bepalen.
Hoe excellent het toegevoegd signaal ook moge zijn.
En dat wordt nogal eens onderschat...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door taiko Bekijk Berichten@ p-cat
Voor het opvullen van de speakers in de deuren gebruik ik zelf foam. Deze heeft een vaste structuur maar is toch flexibel. Bovendien waterafstotend.
Hierdoor wordt de speaker ( lichtjes ) geklemd tussen voor- en achterpaneel.
Resultaat is idd geen onaangename trillingen en gerammel van de deurpanelen, ook niet na verloop van tijd.
Diezelfde foam wordt trouwens ook gebruikt in de zijspiegels van iedere wagen om windgeluiden in de spiegelkast te dempen.
Maar terug on topic :
Hier gaat het mij om. Ik vrees dat hier de speakers hun beste tijd hebben gehad.
En hier kan Matteus niks aan doen. Speakers van 140 W astemblieft, die na een beperkte periode al de geest geven. Ben er bijna zeker van dat Matteus ze heeft aangestuurd met een signaal lager dan 140 W waardoor hij dus geen enkele fout heeft gemaakt naar opbouw van z'n systeem. Alles uitgevoerd zoals het hoort maar nu toch problemen...
Vandaar mijn betoog om extra aandacht te geven aan je (nieuwe) speakers.
Deze zijn (overwegend) de zwakste schakel en bovendien slijtagegevoelig, in tegenstelling tot radio/versterker.
Hoe je het ook draait of keert, de speaker zal zelf de uiteindelijke demping bepalen.
Hoe excellent het toegevoegd signaal ook moge zijn.
En dat wordt nogal eens onderschat...
Het feit dat je "140watt astemblieft zegt" bewijst voor mij dat je er ni echt veel van kent
Gelijk ik in voorgaande post van mij met naad en draad al uitgelegd heb kan je perfect een speaker van 1000RMS en ik spreek in RMS en niet in piek vermogen zoals jij perfect kapot spelen met 1 watt
Hetgeen je opnoemt..uw dempingsschuim te gebruiken voor de conus "dat is hetgeen wat je doet toch" kan ik beamen..da is zo slecht nog niet
Gebruik je dit in de klankkast...achter de conus dus...spreken we geheel anders
Dan is het toch ni zo goed
En zelfs als je het voor de conus gebruikt heb je altijd nog zoiets van geluidsabsorptie
Dat schuim kan ik zeg wel kan functioneren als een spons en het geluid opslorpen
Het opgeslorpte geluid wil ik ook horen..begrijp je
Comment
Comment