Het word goed weer en de mensen gaan hun wagen eens goed kuisen en liefst van al in de zon. Maar is het eigenlijk niet schadelijk voor de lak als je je wagen in de blanke zon wast? Ik zou denken dat een waterdruppel gaat werken zoals een vergrootglas in de zon en dat de lak zo warm word dat je beschadegingen krijgt. of zit ik mis?
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Auto wassen in de zon?
Collapse
X
-
Je zit mis
Het enige waar je voor moet oppassen is dat de auto niet opdroogd tijdens het wassen. Dan kan je watervlekken krijgen (kalk vooral) en als de shampoo opdroogt kan het strepen nalaten.
Ik spoel het stuk wat ik gewassen heb meteen af, zo kan de zeep niet opdrogen. Van watervlekken heb ik nooit last gehad maar dat hangt af van het water.
Een trucje om de wagen niet te laten opdrogen: met de hogedrukreiniger op het oppervlak spuiten van 1 à 2 meter afstand. Dan krijg je een heel fijne nevel die moeilijker opdroogt.2002 MX-5 NB 1.6
2011 Honda PCX
-
Hmja, een auto wassen in de zon is zowiezo al een slecht idee. Op een goede warme dag kan de voorkant al gedroogd zijn terwijl je net klaar bent met de achterkant te drogen. Over beschadigingen door inbranden moet je niet wakker liggen; je gaat al genoeg tijd verspelen aan het proberen weg te werken van de kalk- en mineralenafzettingen...
Comment
-
Ik was geregeld mijnen auto en in de zomer is dat dan ook als de zon er volop op schijnt. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad, maar ik was dan ook stuk per stuk en niet de helen auto in één keer.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Ik was mijn auto ofwel 's morgens rond een uur of 8 ofwel 's avonds rond een uur of 8. Dit heeft 2 redenen. Rond deze tijdstippen heeft de zon niet zo veel kracht. En specifiek voor mij; 's morgens en 's avonds zit de zon ofwel achter onze hangar en ons huis ofwel achter het appartementsblok hier recht over. Zo kan ik dus in de schaduw werken.Powered by Detroit Diesel.
Diene reclam werkt om mijn zenuwen.
Comment
-
Ik gebruik Turtle Shampoo, hoogglans met wat "wax" in. Daarnet auto gewassen in de zon, niet echt laten opdrogen, maar nu heb 'k paarse vlekken erin...is dat door het opdrogen van die wax in die shampoo of zou dat zogenaamde "wolken" zijn van slecht te polieren (ssr2, paar maand terug, maar tot vandaag eigenlijk nooit wolkjes gezien).
Comment
-
Als je hem met veel water afspuit koelt de wagen zowieso al af. Dat scheelt al een stuk.
Ik ben vandaag aan mijn pa zijn auto begonnen en het zonnetje scheen goed. Had de auto gefoamed maar natuurlijk droog die vrij snel op dan.
Een trucje wat ik dan gebruik is: je zet de straal van de hogedrukreiniger zo wijd mogelijk en spuit dan vanop eenn afstand van 1 à 2 meter op de wagen. JE krijgt dan een heel fijne nevel over de wagen die niet zo snel opdroogt.
Heb het vandaag nog toegepast en speciaal voor dit topic foto's genomen!
Auto gefoamed maar deze begon al snel op te drogen:
Even met de hr erover:
En het is weer nat en de zeep kan weer zijn werk doen.
Ik heb dit 2x gedaan en heb daardoor de foam (of wat er nog van overschoot) toch zeker 10min kunnen laten inwerken.2002 MX-5 NB 1.6
2011 Honda PCX
Comment
-
Als je de auto wast met regenwater dan heb je ook quasi geen strepen. Vandaag de Astra ook gewassen en ie stond gedeeltelijk in de zon. Tja, water op een zwarte lak... 't droogt énorm snel opmaar dan ga je er nog eens over met een klamme microvezeldoek en ie staat er terug streeploos bij.
Maar ik probeer het zoveel mogelijk uit de zon te doen maar 't lukt niet altijd.--------------------------------------------------------------
2010 - 2013: Audi A3 Sportback 1.9 TDI Ambition -- '08
2001 - 2010: Opel Astra 2.0 DTI 16v 'Sport' -- '01
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichteneen streep is een streep.
ik was altijd met regenwater... en regenwater of niet: niet goed afdrogen = streep.
--------------------------------------------------------------
2010 - 2013: Audi A3 Sportback 1.9 TDI Ambition -- '08
2001 - 2010: Opel Astra 2.0 DTI 16v 'Sport' -- '01
Comment
Comment