Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Volkswagen ID Cross Concept (2026)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Volkswagen ID Cross Concept (2026)

    Volkswagen ID Cross: elektrische cross-over komt in 2026 naast ID Polo

    ​De Volkswagen ID Polo krijgt natuurlijk ook een hoogpotig alternatief. Die elektrische cross-over komt in 2026 op de markt en nu wordt al heel duidelijk hoe die nieuwe Volkswagen er precies uit komt te zien.


    Highlights Volkswagen ID Cross Concept
    • Vooruitblik op cross-over naast ID Polo
    • Helemaal elektrisch en tot 420 kilometer bereik
    • Nieuwe designtaal
    • Komt in de zomer van 2026
    Opeens gebeurt er in ID-land een heleboel. Volkswagen kiest voor een nieuwe naamstrategie voor zijn elektrische ID-modellen. Het elektrische alternatief voor de Volkswagen Polo gaat niet ID2, maar ID Polo heten. Maar er is meer. Zo breidt Volkswagen zijn ID-gamma de komende jaren uit met diverse nieuwe of vernieuwde modellen. Zo krijgt de elektrische Volkswagen ID Polo een cross-over naast zich. Met deze ID Cross Concept blikt Volkswagen er al heel concreet op vooruit.

    De productieversie van de Volkswagen ID Cross Concept komt in 2026 op de markt en verhoudt zich tot de elektrische ID Polo zoals de T-Cross nu tot de Polo-met-verbrandingsmotoren. Volkswagen combineert het ID-label vanaf nu met 'iconische modelnamen'. Of Volkswagen modelnaam 'T-Cross' iconisch genoeg vindt om hem aan het ID-label te verbinden, valt nog te bezien. De productieversie zou ID T-Cross, of simpelweg ID Cross kunnen gaan heten. Zekerder zijn we over de afmetingen en specificaties.




    Vooral heel Volkswagen, maar toch ook nieuw.

    Tot 420 kilometer bereik

    De Volkswagen ID Cross Concept is 4,16 meter lang en is daarmee iets groter dan de zo'n 4,10 meter lange T-Cross. Het studiemodel is 1,84 meter breed en 1,59 meter hoog. Het feit dat Volkswagen de afmetingen in millimeters communiceert, wijst er ongetwijfeld op dat daar goed over is nagedacht. We mikken erop dat de productieversie wat formaat betreft er nauwelijks van gaat afwijken. De wielbasis van de conceptuele cross-over bedraagt 2,6 meter.

    De ID Polo belooft de interieurruimte van een Volkswagen Golf te bieden. Deze cross-over troont op dezelfde basis als die toekomstige hatchback en belooft ook heel ruim te worden. De bagageruimte is 450 liter groot en daarnaast heeft de ID Cross nog een frunk waar 25 liter in past. Ideaal voor het tijdelijk huisvesten van de laadkabel. Dat de ID Cross Concept een concrete voorbode is, blijkt wel uit het feit dat Volkswagen zelfs een maximale kogeldruk (75 kilo) en een maximum trekgewicht van 1.200 kilo communiceert. Een belangrijk signaal: je kunt er dus heel wat mee trekken.

    Het MEB+ geheten platform dat onder de auto schuilgaat, is in de basis geschikt voor voorwielaandrijvers. De Volkswagen ID Cross Concept heeft op de vooras dan ook een 211 pk sterke elektromotor. Die helpt de cross-over aan een topsnelheid van 175 km/h. Relevanter is natuurlijk de actieradius: die bedraagt 420 kilometer. Hoe groot de accu is en met hoewel kW's je die weer kunt voljagen met stroom, vermeldt Volkswagen niet.


    Speels hoor!

    Design

    De Volkswagen ID Cross Concept is, net als de ID2all Concept die al vooruitblikte op de ID Polo, relatief vrij van een overdaad aan uiterlijke tierelantijnen. VW's nieuwste studiemodel is dan ook getekend volgens een nieuwe designtaal die Volkswagen Pure Positive heeft genoemd. We zien een front met relatief platte led-koplampen met led-uitlopers die tot een nadrukkelijk aanwezig verlicht Volkswagen-logo doorlopen. In de portieren verzonken handgrepen? Vergeet het maar. Opmerkelijk is de vormgeving van de C-stijl: daarin zien we bijna Citroën-achtige sierelementen. De achterlichten bestaan plat en lopen over de gehele breedte van de achterklep. Ook hier zien we een verlicht Volkswagen-logo. Leuk weetje: de exterieurkleur heet Urban Jungle Green. Klaar voor de stadsjungle dus, wat dat precies ook mag inhouden.


    Ook vanbinnen oogt de ID Cross Concept - op de kleurstelling na - productierijp.

    Interieur

    Wie door de bijna monochromatische kleurstelling van het interieur heen kan prikken, ziet hier voor zeker 90 procent de werkplek van de productieversie. De opzet is bekend: achter het stuurwiel een digitaal instrumentarium (11-inch) zonder overkapping, centraal in het dashboard een groot infotainmentscherm met een diagonaal van 13 inch. Volkswagen past steeds vaker weer fysieke knoppen toe en dat is in deze ID Cross Concept niet anders. We komen ze tegen in de deurpanelen, op het stuurwiel en een verdieping onder het infotainmentscherm. In de middentunnel is een grote inductielader geplaatst, onder de middentunnel zijn slimme opbergvakken ondergebracht. Ook voor de kleur van het interieur heeft Volkswagen een kleine vergadering ingelast. De naam die daar uit is gerold: Vanilla Chai. Minstens zo opmerkelijk zijn de planten die erin zijn ondergebracht.

    Bijna af

    Niet alleen wij, ook Volkswagen zelf noemt de ID Cross Concept een productierijp studiemodel. Hoe de productieversie opdroogt, weten we in de zomer van 2026. De ID Polo komt in de eerste helft van 2026. De elektrische instapper van Volkswagen - die misschien wel ID Up gaat heten - staat voor 2027 op de rol.

    Bron: Autoweek








    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

  • #2
    Volkswagen ID Cross concept: elektrische cross-over, tot 420 km bereik - IAA 2025
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

    Comment


    • #3
      Mooi dit. Laat maar komen.
      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

      Comment


      • #4
        This electric T-Cross will change Volkswagen! VW ID Cross REVEAL
        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

        Comment


        • #5
          Zoals de T-Cross zich momenteel verhoudt tot de VW Polo, zo zal de nieuwe Volkswagen ID. Cross zich verhouden tot de elektrische ID. Polo.
          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

          Comment


          • #6
            Dit zou ik echt als eerste EV durven overwegen, maar nu nog niet

            Volkswagen, the largest supplier of electric cars in Germany and Europe in 2025, will be presenting an electric compact SUV at IAA MOBILITY in Munich (8-14 September): the ID. CROSS Concept (ID. CROSS Concept / ID. Cross / ID. Polo / ID. Polo GTI - near-production concept car.) . It is just as suitable for the city as it is for long journeys. Thomas Schäfer, CEO of the Volkswagen brand, Head of the Brand Group Core and member of the Group Board of Management: "From the very beginning, my goal was to shape the best version of the Volkswagen brand of all time. The near-production concept car of the future ID. CROSS (ID. CROSS Concept / ID. Cross / ID. Polo / ID. Polo GTI - near-production concept car.) demonstrates that we are now truly delivering – with a new design, many technologies only seen in higher classes previously, improved operability and quality – and, at last, again the 'right' name. With this new Volkswagen generation, we are now delivering on our promises".
            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

            Comment


            • #7








              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                Dit zou ik echt als eerste EV durven overwegen, maar nu nog niet

                https://www.volkswagen-newsroom.com/...mobility-19791
                Goede evolutie!

                Je bent je zelf er mentaal voor aan het voorbereiden.
                Verkoop die hybride maar op tijd, want die gaan op een bepaald moment ook goed in waarde zakken.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                  Goede evolutie!

                  Je bent je zelf er mentaal voor aan het voorbereiden.
                  Verkoop die hybride maar op tijd, want die gaan op een bepaald moment ook goed in waarde zakken.
                  Da's maar een zeer zuinige mild hybride hé Tommie. Met zo'n mini verbruik ga ik daar toch nog wel even mee rondrijden hoor, die verkoopwaarde kan mij niet veel schelen. Ik krijg altijd een mooie prijs voor mijn auto's want ze zijn picobello in orde en gaan altijd naar familie of vrienden.

                  Maar het mentaal voorbereiden zit idd toch al ergens in mijn onderbewustzijn precies
                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

                    Da's maar een zeer zuinige mild hybride hé Tommie. Met zo'n mini verbruik ga ik daar toch nog wel even mee rondrijden hoor, die verkoopwaarde kan mij niet veel schelen. Ik krijg altijd een mooie prijs voor mijn auto's want ze zijn picobello in orde en gaan altijd naar familie of vrienden.

                    Maar het mentaal voorbereiden zit idd toch al ergens in mijn onderbewustzijn precies
                    Ja, maar toch is er een sterkere generator/electromotor, een batterij, een inverter en wat electronica en sensoren toegevoegd.
                    Die dingen hebben niet het eeuwige leven.
                    Mijn broer reed met een Prius en een defecte inverter heeft er toch eens voor gezorgd dat hij vast stond (in een tunnel in Brussel), en de reparatie was dik 4000€.
                    Dat was ook geen plug-in, maar een gewone hybride.

                    Comment

                    Working...
                    X