Skoda's vergeten pick-up truck is terug - en hij ziet er beter uit dan ooit
Een van de meest eigenzinige modellen van het bedrijf krijgt een moderne make-over.
2025-skoda-felicia-fun-concept.jpg
2025-skoda-felicia-fun-concept-2.jpg
2025-skoda-felicia-fun-concept-1.jpg
Hoewel niet volledig ontwikkeld door de Volkswagen Group, was de Felicia de eerste Skoda die profiteerde van Duitse technische knowhow.
Gelanceerd in 1994 als vervanging voor de Favorit, bleef hij te koop tot de Fabia arriveerde rond de eeuwwisseling.
Tijdens zijn zesjarige run werd de subcompacte hatchback aangeboden in verschillende carrosseriestijlen, waaronder een pick-up.
Die versie bracht zelfs de eigenzinnige Felicia Fun voort, waarvan er maar 4.216 eenheden ooit zijn gebouwd.
Het feeststuk van de Felicia Fun, destijds op de markt gebracht als een vrijetijdsvoertuig, was een glijdende achterwand achter de voorstoelen.
Wanneer het naar achteren werd verplaatst, creëerde het ruimte voor een paar achterbank terwijl het nog steeds ruimte overliet voor lading.
Een canvas dak beschermde passagiers die in het open achtergedeelte reden.
Skoda plaatste ook een achterspoiler en schilderde alle exemplaren felgeel, hoewel kopers een vleugje individualiteit konden toevoegen met groene of oranje accenten op bepaalde carrosseriepanelen.
Snel vooruit naar 2025, en de Felicia Fun is terug, hoewel niet op de manier waarop je het je herinnert.
Skoda heeft de vrolijke trucklet nieuw leven ingeblazen als een digitaal concept.
De eenmalige maakt deel uit van de "Icons Get a Makeover"-serie van het merk, die ook de eerder genoemde Favorit omvat.
De Franse ontwerper Julien Petiteigneur herinterpreteerde het model met behulp van Skoda's "Modern Solid"-ontwerptaal, waardoor de kleine truck een eigentijdse uitstraling kreeg en trouw bleef aan zijn wortels uit de jaren negentig.
Hij stelde zich een "coole strandsfeer" voor en creëerde zelfs een interieur.
Natuurlijk wordt de cabine voor 2025 gedomineerd door schermen, maar het blokachtige dashboard knikt naar het verleden door te lijken op dikke CRT-monitoren.
Nostalgie gaat dieper met afbeeldingen geïnspireerd op videogames die velen van ons hebben gespeeld.
2025-skoda-felicia-fun-concept-3.jpg 2025-skoda-felicia-fun-concept-3.jpg
In tegenstelling tot het origineel is de herboren Felicia Fun echter strikt een tweezitter, die de 2+2-lay-out van zijn voorganger verlaat ten gunste van extra laadruimte.
Toch is het een slim experiment, zij het slechts een virtueel experiment.
In de huidige industrie, waar bonen-tellers de touwtjes in handen hebben, is het onwaarschijnlijk dat de VW Group ooit nog een speelse pick-up als deze zou goedkeuren.
Skoda heeft geen pick-up gebouwd sinds de Felicia zich terugtrok.
In de jaren 2010 overwoog het bedrijf om zijn eigen versie van de Amarok aan te bieden, maar het project kwam nooit tot stand.
Eerder dit jaar transformeerden studenten van de vakschool het Superb-vlaggenschip echter in een eenmalige pick-up met een rare deur en een schuifachterklep die is ontworpen om een fietsenrek te dragen.
Een van de meest eigenzinige modellen van het bedrijf krijgt een moderne make-over.
2025-skoda-felicia-fun-concept.jpg
2025-skoda-felicia-fun-concept-2.jpg
2025-skoda-felicia-fun-concept-1.jpg
Hoewel niet volledig ontwikkeld door de Volkswagen Group, was de Felicia de eerste Skoda die profiteerde van Duitse technische knowhow.
Gelanceerd in 1994 als vervanging voor de Favorit, bleef hij te koop tot de Fabia arriveerde rond de eeuwwisseling.
Tijdens zijn zesjarige run werd de subcompacte hatchback aangeboden in verschillende carrosseriestijlen, waaronder een pick-up.
Die versie bracht zelfs de eigenzinnige Felicia Fun voort, waarvan er maar 4.216 eenheden ooit zijn gebouwd.
Het feeststuk van de Felicia Fun, destijds op de markt gebracht als een vrijetijdsvoertuig, was een glijdende achterwand achter de voorstoelen.
Wanneer het naar achteren werd verplaatst, creëerde het ruimte voor een paar achterbank terwijl het nog steeds ruimte overliet voor lading.
Een canvas dak beschermde passagiers die in het open achtergedeelte reden.
Skoda plaatste ook een achterspoiler en schilderde alle exemplaren felgeel, hoewel kopers een vleugje individualiteit konden toevoegen met groene of oranje accenten op bepaalde carrosseriepanelen.
Snel vooruit naar 2025, en de Felicia Fun is terug, hoewel niet op de manier waarop je het je herinnert.
Skoda heeft de vrolijke trucklet nieuw leven ingeblazen als een digitaal concept.
De eenmalige maakt deel uit van de "Icons Get a Makeover"-serie van het merk, die ook de eerder genoemde Favorit omvat.
De Franse ontwerper Julien Petiteigneur herinterpreteerde het model met behulp van Skoda's "Modern Solid"-ontwerptaal, waardoor de kleine truck een eigentijdse uitstraling kreeg en trouw bleef aan zijn wortels uit de jaren negentig.
Hij stelde zich een "coole strandsfeer" voor en creëerde zelfs een interieur.
Natuurlijk wordt de cabine voor 2025 gedomineerd door schermen, maar het blokachtige dashboard knikt naar het verleden door te lijken op dikke CRT-monitoren.
Nostalgie gaat dieper met afbeeldingen geïnspireerd op videogames die velen van ons hebben gespeeld.
2025-skoda-felicia-fun-concept-3.jpg 2025-skoda-felicia-fun-concept-3.jpg
In tegenstelling tot het origineel is de herboren Felicia Fun echter strikt een tweezitter, die de 2+2-lay-out van zijn voorganger verlaat ten gunste van extra laadruimte.
Toch is het een slim experiment, zij het slechts een virtueel experiment.
In de huidige industrie, waar bonen-tellers de touwtjes in handen hebben, is het onwaarschijnlijk dat de VW Group ooit nog een speelse pick-up als deze zou goedkeuren.
Skoda heeft geen pick-up gebouwd sinds de Felicia zich terugtrok.
In de jaren 2010 overwoog het bedrijf om zijn eigen versie van de Amarok aan te bieden, maar het project kwam nooit tot stand.
Eerder dit jaar transformeerden studenten van de vakschool het Superb-vlaggenschip echter in een eenmalige pick-up met een rare deur en een schuifachterklep die is ontworpen om een fietsenrek te dragen.