Ik heb gisteren een ritje in de splinternieuwe BMW i4 van mijn zoon gemaakt (rij zelf Tesla).
Zeker geen slechte auto, en die rijdt echt prima, maar je merkt aan een paar dingen dat die auto toch wat achter loopt.
Wat ik goed vond:
- zeker genoeg vermogen in comfort stand, prima reactie op stroompedaal
- heel goede zetels
- prima vering, al mocht het bochtgedrag wat strakker (17' wielen)
- stilte aan boord, gecombineerd met prima basis audio systeem
- instap makkelijker dan ik dacht, de auto is minder laag dan hij er uit ziet.
- blijkt relatief zuinig te zijn, al kon ik dat zelf niet direct beoordelen
Minder goed:
- in sport in de auto gewoon veel te bruusk als je het pedaal in trapt. Vermogen wordt echt te snel vrij gegeven zodat je geen duw, maar een klop in de rug krijgt
- vooruit kan je one pedal drive doen in B stand, maar achteruit moet je de rem gebruiken...
- dingen als automatisch grootlicht en adaptive cruise zijn opties en die had mijn zoon niet aangevinkt (omdat hij dacht dat het standaard was, en de verkoper er niks over gezegd had). Ik zou balen als een stekker (maar had het wellicht expliciet gevraagd), hij kan er mee leven. Het kan via een 'update' wel bijgekocht worden... Maar eerlijk... op een auto uit die klasse hoort dat gewoon standaard te zijn.
- 1000 knoppen in het interieur, en dat ben ik echt niet gewoon. Door de ontbrekende opties zijn er dus ook knoppen op het stuur die niet werken, en een waarschuwing opleveren met boodschap dat die functie niet beschikbaar is.
Ik zou zelf zeker een BMW NK overwegen als opvolger van mijn Y binnen een jaar of 3, maar dan echt met minder knoppen op stuur en er rond. En ik hoop echt dat ze de standaarduitrusting eens op niveau brengen van een auto uit de twenties, en niet van 1995.
Alleen al voor de lichten staan er een 6-tal knoppen of zo. Dat moet beter kunnen door het gewoon automatisch te maken.
Zeker geen slechte auto, en die rijdt echt prima, maar je merkt aan een paar dingen dat die auto toch wat achter loopt.
Wat ik goed vond:
- zeker genoeg vermogen in comfort stand, prima reactie op stroompedaal
- heel goede zetels
- prima vering, al mocht het bochtgedrag wat strakker (17' wielen)
- stilte aan boord, gecombineerd met prima basis audio systeem
- instap makkelijker dan ik dacht, de auto is minder laag dan hij er uit ziet.
- blijkt relatief zuinig te zijn, al kon ik dat zelf niet direct beoordelen
Minder goed:
- in sport in de auto gewoon veel te bruusk als je het pedaal in trapt. Vermogen wordt echt te snel vrij gegeven zodat je geen duw, maar een klop in de rug krijgt
- vooruit kan je one pedal drive doen in B stand, maar achteruit moet je de rem gebruiken...
- dingen als automatisch grootlicht en adaptive cruise zijn opties en die had mijn zoon niet aangevinkt (omdat hij dacht dat het standaard was, en de verkoper er niks over gezegd had). Ik zou balen als een stekker (maar had het wellicht expliciet gevraagd), hij kan er mee leven. Het kan via een 'update' wel bijgekocht worden... Maar eerlijk... op een auto uit die klasse hoort dat gewoon standaard te zijn.
- 1000 knoppen in het interieur, en dat ben ik echt niet gewoon. Door de ontbrekende opties zijn er dus ook knoppen op het stuur die niet werken, en een waarschuwing opleveren met boodschap dat die functie niet beschikbaar is.
Ik zou zelf zeker een BMW NK overwegen als opvolger van mijn Y binnen een jaar of 3, maar dan echt met minder knoppen op stuur en er rond. En ik hoop echt dat ze de standaarduitrusting eens op niveau brengen van een auto uit de twenties, en niet van 1995.
Alleen al voor de lichten staan er een 6-tal knoppen of zo. Dat moet beter kunnen door het gewoon automatisch te maken.
Comment