Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Volvo XC60 Plugin Hybrid Concept

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Volvo XC60 Plugin Hybrid Concept

XC60 Plug-in Hybrid Concept - superieur aan hedendaagse hybrides

Volvo Cars was al de eerste auto op de markt met een diesel-aangedreven plug-in hybride.
    De Volvo V60 Plug-in Hybrid gaat in de verkoop in Europa in 2012.

De XC60 Plug-in Hybrid Concept heeft echter en elektrische aandrijving gecombineerd met een moderne viercilinder benzinemotor met 280 pk.

In samenwerking met een elektrische motor van 70 pk geven de vier-cilinders van de 280 pk turbomotor de bestuurder een spierbundel voor een totaal van 350 pk - die ook tot 45 km rijdt als een zuiver elektrische auto of een high-efficiency hybride met brandstofverbruik van slechts 2,3 l / 100 km (NEDC, gecombineerd rijcyclus voor certificering).

Helaas nog even wachten.

Nu Volvo met de V60 plug-in hybrid met hybride technologie heeft kunnen experimenteren, wil het merk ook gelijk doorpakken. Volgende hybride is de XC60 crossover, die in tegenstelling tot de V60 een benzinemotor aan boord heeft.

Op de NAIAS in Detroit onthult Volvo deze XC60 plug-in hybrid concept, de eerste hybride van het merk met een benzinemotor aan boord. Dat is een 2,0-liter viercilinder die 280 pk en 380 Nm levert en die via een achttraps automaat de voorwielen aandrijft. Uiteraard is er een start/stop systeem aan boord dat de verbrandingsmotor tijdens het stilstaan het zwijgen oplegt. De achterwielen worden aangedreven door een 70 pk en 200 Nm sterke elektromotor. Alsof dat nog niet genoeg is, is er ook nog een elektromotor met 45 pk en 150 Nm aanwezig om de verbrandingsmotor te ondersteunen. Gezamenlijk zijn de krachbronnen goed voor een piekvermogen van maar liefst 350 pk.
    Zoals bij de V60 plug-in hybrid is er de keuze uit drie rijmodi: Pure, Hybrid en Power. Die eerste is de meest zuinige manier van rijden met de XC60, dan kan de crossover met een vol accupakket ongeveer 55 kilometer puur elektrisch rijden. Opladen kost met een 220 Volt aansluiting 3,5 uur. In Hybrid rijdt de auto gewoon als een hybride, waarbij de verbrandingsmotor en de elektromotoren samenwerken voor maximale efficiëntie. In deze stand moet de XC60 volgens Volvo toekunnen met 2,3 liter brandstof per 100 kilometer. De totale actieradius met een vol accupakket bedraagt 960 kilometer. Wie voor maximale kracht gaat, moet de Power modus eens uitproberen, daarin krijgt de XC60 de beschikking over 350 pk, waarmee de crossover in 6,1 seconden naar de 100 sprint en een topsnelheid van 210 kilometer per uur bereikt.
    Op internet wordt gesproken over een productiemodel in de loop van 2014. De Nederlandse importeur nam echter contact met ons op om te vertellen dat deze XC60 slechts bedoeld is als etalage van Volvo’s groene ambities, een productiemodel komt er volgens de woordvoerder dus helemaal niet.

Bron: autoweek

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

Comment

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

Comment

Nice, al had ik liever een systeem à la Opel Ampera gezien: iets meer elektrisch vermogen en de verbrandingsmotor enkel laten functioneren als generator wanneer de batterijen leeg zijn. Dat zou een zware automaat en verbrandingsmotor uitgespaard zijn.

Comment

Allé en nu met de interessante BIV vanaf maart , kunnen de belgen terug ook zo'n leuke en milieuvriendelijke auto permitteren !!! Kan niet wachten op dit proef te rijden na de Q5 hybrid die totaal niet op punt staat !!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk Berichten
              Nice, al had ik liever een systeem à la Opel Ampera gezien: iets meer elektrisch vermogen en de verbrandingsmotor enkel laten functioneren als generator wanneer de batterijen leeg zijn. Dat zou een zware automaat en verbrandingsmotor uitgespaard zijn.
              Ik snap dat ook niet, dat moet toch mogelijk zijn om bij wijze van spreke daar een 10pk generator in te leggen die die batterijen altijd vol houdt...

Comment

"(...)Op internet wordt gesproken over een productiemodel in de loop van 2014. De Nederlandse importeur nam echter contact met ons op om te vertellen dat deze XC60 slechts bedoeld is als etalage van Volvo’s groene ambities, een productiemodel komt er volgens de woordvoerder dus helemaal niet."

Lijkt me bizar. Dit zou tegen 2014 toch perfect haalbaar moeten zijn als ze met de ontwikkeling van de V60 ervaring hebben opgedaan. Er kunnen natuurlijk nog heel wat redenen zijn waarom het niet lukt, o.a. het niet voldoende kunnen beschikken bij de toeleverancier over Lithium batterijen of de in verhouding te hoge prijs die ze op de markt voor een dergelijke SUV zouden moeten vragen om uit de ontwikkelingskosten te geraken...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jef Bekijk Berichten
                  "(...)Op internet wordt gesproken over een productiemodel in de loop van 2014. De Nederlandse importeur nam echter contact met ons op om te vertellen dat deze XC60 slechts bedoeld is als etalage van Volvo’s groene ambities, een productiemodel komt er volgens de woordvoerder dus helemaal niet."

Lijkt me bizar. Dit zou tegen 2014 toch perfect haalbaar moeten zijn als ze met de ontwikkeling van de V60 ervaring hebben opgedaan. Er kunnen natuurlijk nog heel wat redenen zijn waarom het niet lukt, o.a. het niet voldoende kunnen beschikken bij de toeleverancier over Lithium batterijen of de in verhouding te hoge prijs die ze op de markt voor een dergelijke SUV zouden moeten vragen om uit de ontwikkelingskosten te geraken...
                  Die Nederlandse importeur vertelt leugens, of de journalist heeft het totaal niet begrepen. Dit soort oerdomme commentaar lees je wel meer in Nederland.
                  Volvo heeft het wel degelijk wel begrepen en zal niet aan de zijlijn gaan staan.

Comment

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door joodoo Bekijk Berichten
                      Nerd modus on
                      Wat een opzichtige velgen !!!
                      Hopelijk maken ze nu wel een goede versnellingsbakkeuze, anders gaan alle extra Nm's verloren. En zeker het voordeel inzake verbruik.
                      Als hij elektrisch gaat, hoor je minstens het lawaai van die 5 cilinder niet.

Volvo heeft me altijd al aangestaan kwa veiligheid, maar kwa dieselpresataties kunnen ze nog veel leren.

Hopelijk valt deze combinatie mee, of ze kunnen op termijn ook de boeken dichtdoen. (Hopelijk heb ik ongelijk en moet ik binnen 5 jaar niet verwijzen naar deze post.

nerd modus off

Gelukkig durven ze initiatief nemen, en een nieuwe weg inslaan. Hopelijk blijven ze zich onderscheiden van de rest !!!
                      Last edited by ; 12/01/2012, 22:54.

Comment

een 2.0 turbo benzine hybride dan ?
                        1991 Audi S2 coupe
                        2001 AUDI RS4 b5 imola

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door joodoo Bekijk Berichten
                          Die Nederlandse importeur vertelt leugens, of de journalist heeft het totaal niet begrepen. Dit soort oerdomme commentaar lees je wel meer in Nederland.
                          Volvo heeft het wel degelijk wel begrepen en zal niet aan de zijlijn gaan staan.
                          "This world-class gasoline plug-in hybrid technology, featuring a state-of-the-art four-cylinder engine from our upcoming Volvo Environmental Architecture engine family, will reach our American showrooms in a couple of years. However, it is too early to say which model will be the first to feature this solution," Stefan Jacoby says.
                          Uit het originele persbericht van Volvo. Wat die importeur aangeeft zou dus wel eens waar kunnen zijn. Sowieso is "a couple of years" niet meer voor volgend jaar. Normaal houdt Volvo een lifecycle aan van 6 a 7 jaar. XC60 enter 2008, exit misschien 2015? Dan lijkt het al verstandiger om de technologie in een nieuw model toe te passen (nieuwe XC90?). Ik weet het niet hé, maar het lijkt me aannemelijker dan te roepen dat er leugens verteld worden

Comment

denk eerder 280 pk totaal vermogen , maar geen 350 zoals eerder vermeld
                            1991 Audi S2 coupe
                            2001 AUDI RS4 b5 imola

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jlsoundlover Bekijk Berichten
                              denk eerder 280 pk totaal vermogen , maar geen 350 zoals eerder vermeld
                              280pk van de gewone motor gecombineerd met 70pk van de elektrische motor. Samen ingezet 350pk.

Comment

Working...
                              X