Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Wordt de Alfa Romeo 169 het eerste liefdeskind van het Fiat/Chrysler concern? Is dit een slechte grap of zit er toch wel een kern van waarheid in? Laten we beginnen met het meest recente nieuws. Gister doken een aantal verhalen op over de terugkeer van Alfa naar Amerika. En een van die verhalen was dat Fiat heel serieus erover aan het nadenken is om de opvolger van de 166 te gaan bouwen op het LX platform van Chrysler (Chrysler 300C, Dodge Magnum en Charger). Dat is schrikken he? En het wordt nog erger, want onder de motorkap zou dan de gloednieuwe Chrysler Phoenix V6 (3.0, 3.3 & 3.6) komen te liggen. Het klinkt misschien als een nachtmerrie voor ware Alfisti, maar je moet wel bedenken dat de 169 al meerdere keren is uitgesteld en het Fiat nog steeds niet gelukt is om een geschikte partner te vinden. En reeds in maart vorig jaar gaf Sergio Marchionne aan dat de kans heel groot was dat de 149 en 169 ook in Mexico en/of de VS gebouwd zouden worden.
Een klein lichtpuntje is wel dat de 169 dan in elk geval achterwielaandreven gaat worden en natuurlijk dat het onderstel gebaseerd is op techniek van de Mercedes S-Klasse (W220) en E-Klasse (W210).
Alfa Romeo is volop bezig met de ontwikkeling van de Milano, de MiTo QV en de Giulia en blijkbaar heeft het Italiaanse merk nog wat tijd over om een nieuw vlaggenschip te ontwerpen.
Naar men zegt is Alfa Romeo immers druk bezig met een nieuw vlaggenschip te ontwerpen, om de Duitse rivalen op de knieën te dwingen. Dat de Duitsers efficiënt werken weet Alfa Romeo maar al te goed en daarom wil het Italiaanse merk vooral op passie en design spelen, want daar zijn ze immers goed in! Alfa Romeo zou de voorkant redelijk traditioneel houden, terwijl het met de achterkant de Mercedes CLS en de Audi A5 Sportback achterna gaat.
De Alfa 169 – als de wagen zo zal gaan heten – zit een beetje gepositioneerd tussen de middenklassers en de vlaggenschepen van de grote Duitse merken, dus valt het moeilijk te zeggen met welke modellen de concurrentie precies wordt aangegaan. Toch durven we te stellen dat de Alfa Romeo 169 eerder een concurrent voor de BMW 5-Reeks zal zijn, dan voor de 7-Reeks. Om de wagen wat spannender te maken, heeft Alfa Romeo besloten de achterwielen aan te drijven. Het deed dit door gebruik te maken van het platform van de Chrysler 300C.
Wat er precies allemaal onder de motorkap zal liggen is nog niet gekend, maar er wordt geroddeld dat er wel eens nieuwe V6-motoren zouden kunnen komen, zowel benzine als diesel. Het topmodel zou misschien zelfs aangedreven worden door de V8-motor uit de Alfa Romeo 8C Competizione en bijgevolg 450 pk leveren.
Dit nieuw vlaggenschip is nog niet voor direct bedoeld, de verkoop zou eerder starten in 2011. Het eerste plan was de Alfa 169 in 2009 te lanceren, maar door de economische crisis werd dit plan even in de koelkast gestopt. Wel zouden we misschien al een kleine voorbode van deze 169 kunnen tegenkomen op een of ander groot autosalon. Meer info volgt ongetwijfeld later. (via AutoExpress)
Inderdaad zalig, maar ik heb wel m'n twijfels bij dat 300C-platform, is dat niet het platform van de MB E-klasse van 2 generaties terug (W210), dat staat nu niet echt bekend als dynamisch?
Pics zijn volgens mij Photoshop op basis van de nieuwe Jag XJ trouwens.
Inderdaad zalig, maar ik heb wel m'n twijfels bij dat 300C-platform, is dat niet het platform van de MB E-klasse van 2 generaties terug (W210), dat staat nu niet echt bekend als dynamisch?
Pics zijn volgens mij Photoshop op basis van de nieuwe Jag XJ trouwens.
Inderdaad zalig, maar ik heb wel m'n twijfels bij dat 300C-platform, is dat niet het platform van de MB E-klasse van 2 generaties terug (W210), dat staat nu niet echt bekend als dynamisch?
Pics zijn volgens mij Photoshop op basis van de nieuwe Jag XJ trouwens.
Platform is gewoon bodemplaat he, andere ophanging en dat is een pak dynamischer.
Ik denk trouwens dat in de E 320 CDI T van RRD wel genoeg dynamiek inzit om als comfortabel vlaggenschip van Alfa te dienen
Die bodemplaat wordt niet meer gebruikt! Is geheel nieuw platform ontwikkeld waarop de nieuwe 300C/Alfa 169 en evt nieuwe Lancia Thesis op komen te staan. Volgens Italiaspeed.com zouden de kosten voor de ontwikkeling van dit platform enorm zijn geweest (nog het werk van Chrysler waar FGA nu gebruik van kan maken). Zal wel in orde komen m.a.w.!
Comment