Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
De nieuwe L-versie van de Tesla Model Y krijgt een verlengde wielbasis die drie zetelrijen met zes zitplaatsen mogelijk maakt. Maar zoek niet naar vleugeldeuren, die blijven gereserveerd voor de Model X.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Tesla heeft officieel een extra grote en ruime Model Y onthuld. De Tesla Model Y L heeft drie zitrijen en is zowel hoger als langer, maar daar blijft het niet bij.
De Tesla Model Y L komt niet als een complete verrassing, want dit vooralsnog alleen in China leverbare model lekte al eerder uit. De auto die we toen zagen, blijkt inderdaad de ‘L’ die nu in de Chinese configurator staat. Hij staat daar niet als separaat model, maar als de (aldaar) derde versie van de Model Y. Net als eerder bij de 'zevenzits' Model Y in Europa, is de langgerekte Model Y L vooralsnog altijd een Long Range All Wheel Drive. Standaard vierwielaandrijving, veel vermogen en een groot rijbereik dus. Ten opzichte van de reguliere Long Range AWD krijgt hij er in China zelfs één kilometer actieradius bij, al moet je die 751 kilometer van de CLTC-cyclus zeker niet al te serieus nemen. In Europa scoort een Model Y Long Range AWD een WLTP-bereik van 586 kilometer, en dat moet met een L dus onverminderd lukken. De acceleratie van 0 naar 100 doet 0,1 tel langer, maar dat mag geen naam hebben.
Meer lengte, meer ruimte
Tesla Model Y L.
De Tesla Model Y L is 4,98 meter lang en daarmee 18 centimeter langer dan de Model Y die we allemaal zo goed kennen. Met 1,67 meter is hij ook 4,4 centimeter hoger, maar de vormgeving is niet rigoureus anders. De L heeft dus ‘gewoon’ een aflopende daklijn, al staat dat dak aan de achterzijde wat boller en is de achterste zijruit duidelijk groter dan normaal. De overhang aan de achterzijde is trouwens ook wat gegroeid, want de met 15 centimeter opgerekte wielbasis groeit minder dan de wagenlengte. Ook staat de achterklep onder de achteruit vrijwel rechtop, waar deze lap plaatwerk normaal gesproken onder een duidelijke hoek staat.
Het interieur is standaard voorzien van zes stoelen in de opstelling 2-2-2, waarbij de middelste stoelen er met hun armleuningen en ‘gangpad’ extra riant uit zien. Klap je alles plat – en dat is anders dan bij een zeszits Model X kennelijk mogelijk – dan ontstaat er een laadruim van 2.539 liter. Opnieuw duidelijk meer dan normaal, want de ‘normale’ Model Y blijft volgens de Chinese specificaties steken op 2.138 liter.
Meer scherm, meer speakers
Opvallend is dat de Model Y L op nog wat andere punten verschilt van een reguliere Y. Zo heeft hij een opvallende achterspoiler en andere ‘wieldoppen’. Aan de binnenzijde treffen we een 16-inch touchscreen aan, net wat groter dan het 15,4-inch exemplaar dat je in een reguliere Model Y aan zult treffen. Het zilverkleurige stripje op de draadloze telefoonlader is ook nieuw, net als de zwarte hemelbekleding. Niet zichtbaar, maar wel relevant is dat het toch al indrukwekkende audiosysteem een boost krijgt: in plaats van 15 speakers en een subwoofer luistert de L-rijder naar 18 speakers en een subwoofer.
Boven het interieur van de reguliere Model Y, onder de L. Let op het grotere scherm en het zwarte hemeltje.
Meer geld
Uiteraard kost meer Model Y ook meer geld. In China kost de Model Y L, zoals gezegd altijd een LR AWD, 8,13 procent meer dan een reguliere LR AWD.
Bron: Autoweek
Ondertussen zie je de facelift al regelmatig rijden, en persoonlijk vind ik het niet zo geslaagd... De voor en vooral de achterkant passen echt niet op het model...
Ik heb de facelift eigenlijk nog maar een paar keer irl zien passeren.
Maar ik zeg het al van bij het begin, van toen ik de eerste foto's zag, dit is niet mooi.
Hadden ze de nieuwe Y meer gebaseerd op de model 3 dan was dit een heel mooie auto geworden.
Maar nu hebben ze er precies een baby cybertruck van proberen te maken met die doorlopende lichtlijnen.
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment