Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bmw xm (2023)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Bmw xm (2023)

    GELEKT: BMW XM

    HEFTIG

    ​Helaas voor BMW liggen de eerste foto's van de XM op straat. Je leest het goed: de XM is geen Citroën, maar een nieuw model uit München. En niet zomaar een!


    Met de Concept XM blikte BMW al vooruit op een hagelnieuw model dat het nog boven de bepaald niet subtiele X7 zou positioneren. Die BMW XM geheten nieuwe top-SUV wordt geen directe concurrent van de X7, BMW zet de XM immers als een veel sportiever model in de markt.

    De BMW XM komt er namelijk enkel als M-model. Vandaar ook zijn naam. Dus geen X gevolgd door een getal, maar gewoon XM. We weten al dat de SUV een 650 pk en 800 Nm sterke aandrijflijn krijgt. De Concept XM werd voorgesteld met een 750 pk sterk plug-in hart, dus het is niet ondenkbaar dat BMW op termijn een nóg sterkere versie krijgt.

    De fervente bezoeker van AutoWeek.nl heeft de BMW XM ongetwijfeld al op patentbeeld voorbij zien komen. Deze via het Instagram-account van Wilco Blok verschenen eerste foto's van de XM bevestigen eigenlijk wat we al weten. De sportieve top-SUV is een auto waarmee je ogenschijnlijk nooit onopgemerkt door het automobiele leven kunt gaan. De XM is gelardeerd met heftige lijnen en een wirwar aan vouwen. BMW geeft de SUV een agressief front met gelaagde verlichting en een indrukwekkende bilpartij met enorme en brede achterlichten en gestapelde uitlaateindstukken. Opvallend is de plaatsing van het BMW-logo. Dat vind je namelijk niet centraal op de achterklep, maar hoog in de naar de M1 verwijzende uitlopers van de achterruit.

    Bron: Autoweek








    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

  • #2
    All new BMW XM SUV first leaked final images



    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

    Comment


    • #3
      Wat een patat
      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

      Comment


      • #4
        BMW XM: MONSTER-SUV MET MAXIMAAL 748 PK

        ALTIJD PLUG-IN, ALTIJD V8

        ​Tot 748 pk en 1.000 Nm: de langverwachte BMW XM stelt niet teleur. Het nieuwe topmodel van BMW M mag dan een SUV zijn, het is volgens zijn makers ook een hele echte ‘M’.
        • Twee plug-inhybride aandrijflijnen
        • Altijd met V8
        • Alléén als M

        BMW is niet blind voor het succes van auto’s als de Lamborghini Urus, Audi (RS-)Q8 en Bentley Bentayga, en komt met zijn eigen über-SUV. Om verwarring te voorkomen: een X5 M, X6 M of dikke X7 is ook bepaald niet voor de poes, maar die auto’s halen toch nét niet het niveau of karakter van de eerdergenoemde modellen. De X7 doet er qua formaat niet voor onder, maar is met zijn zevenzits interieur toch meer bedoeld als praktische alleskunner dan als brutaal, machtig topmodel.


        BMW XM

        Dat is de XM nadrukkelijk wel. De BMW XM - niet te verwarren met de gelijknamige Citroën – komt er alleen als XM en valt dus buiten de normale naamgeving van BMW. Hier geen cijfer om de positie aan te duiden, maar slechts de ‘X’ van SUV en de ‘M’ van BMW’s sport-afdeling. Wel zijn er twee verschillende versies. Die vertonen in de basis veel overeenkomsten. Zo is elke BMW XM een plug-inhybride met een V8 en vierwielaandrijving. De M Hybrid-genoemde aandrijflijn is opgebouwd rondom de stevig vernieuwde, 4,4 liter grote V8 die bijvoorbeeld ook in de BMW X7 M60i te vinden is. In de basis-XM, als we dat zo mogen noemen, komt dat blok tot 489 pk. Hij werkt echter samen met een in de achttraps automaat verwerkte elektromotor van 197 pk. Het systeemvermogen komt op 653 pk, het koppel op 800 Nm. In deze vorm sprint de XM in 4,3 seconden van 0 naar 100. 200 km/h staat in 14,3 tellen op de klok, de top is naar goed Duits gebruik begrensd op 250 km/h. Een nog bekender Duits gebruik is dat deze ‘veiligheidsmaatregel’ tegen betaling kan worden opgerekt, zodat er met M Drivers Package ook 270 km/h met deze XM kan worden gereden.


        Elektrisch rijden


        Met al dat geweld zou je bijna vergeten dat het ook nog een plug-inhybride is. De laag in de auto geplaatste accu van de BMW XM heeft een netto-capaciteit van 25,7 kWh. Daarmee is het PHEV-gedeelte niet alleen maar om de CO2-uitstoot op papier wat te drukken, want de auto moet daadwerkelijk best een eindje kunnen komen op een lading stroom. In het allergunstigste geval 88 km, stelt BMW, met een maximumsnelheid van 140 km/h.


        Label Red


        Label Red, Label Red, waar doet dat ons nu aan denken? Juist, aan de versie van de Bentley Arnage Red Label, de versie die in tegenstelling tot de Green Label juist géén BMW-motor aan boord had. Wees gerust: de BMW XM Label Red heeft gewoon diezelfde V8 onder de kap. In dit geval levert hij echter nog meer vermogen, 585 pk om precies te zijn. Blijft het daarbij? Uiteraard niet, want ook hier is elektrokracht aanwezig. Het systeemvermogen komt daarmee op 748 pk, bij een koppel van een vette, ronde 1.000 Nm. Nu willen we natuurlijk allemaal weten hoeveel sneller hij is, maar helaas: dat is nog niet bekend. De BMW XM Label Red is nog niet helemaal uitontwikkeld, dus meer specificaties komen in een later stadium.


        BMW XM Design


        Standaard in alle gevallen is het op z’n zachtst gezegd spraakmakende uiterlijk. Een echte verrassing is dat al niet meer, maar confronterend evengoed. Anderzijds: voor subtiliteit moet je sowieso niet in dit segment zijn. We zien veel rechte lijnen en scherpe vouwen, gecombineerd met een uit twee lagen opgebouwd front. Dat werd geïntroduceerd op de nieuwe 7-serie en gefacelifte X7 en is en blijft voorbehouden aan top-BMW’s.

        Van opzij valt de naar achteren toe sterk afgeknepen zijruitpartij op. Die onderscheidt de XM duidelijk van de zevenzits X7 en maakt ook direct duidelijk dat het hier niet primair om de ruimte gaat. Tegelijkertijd is hij met een lengte van 5,11 meter maar enkele centimeters korter dan een X7. De wielbasis is trouwens wel exact gelijk. Ter vergelijking: een BMW X5 is 4,92 meter lang. De XM is dan ook ruimer dan een X5 en biedt 527 tot 1.820 liter bagageruimte. Nog een leuk maat-gerelateerd weetje: met een breedte van 2,005 is de XM nipt de breedste BMW ooit.


        M1-verwijzing


        De XM is ondanks zijn sportieve insteek geen traditionele ‘SUV-coupé (als dat bestaat) zoals de X6. De achterruit staat juist vrij rechtop en heeft een bijzondere vorm, met slechts een klein, smal spoilertje bovenaan. Dat moet ook, want links en rechts is ruimte gemaakt voor een BMW-logo. Dat is een verwijzing naar het allereerste M-model van BMW, de legendarische M1. De twee ‘raam-logo’s’ komen in plaats van het centrale exemplaar op de klep, die daardoor bijna kaal oogt. De brede achterlichten hebben aan weerszijden stevige uitstulpingen met wat ogenschijnlijk een soort luchtinlaat is. Ook de uitlaten mogen er zijn, want de boven elkaar opgestapelde eindstukken hebben we nog niet eerder gezien bij BMW. Meer in algemene zin valt op dat er toch wel een heleboel onderdelen net even anders zijn dan bij de bestaande modellen van BMW. Zo zijn de wielen helemaal nieuw en uniek. Des te opvallender dat de handgrepen en buitenspiegels ogenschijnlijk juist van de oude stempel zijn. Een opmerkelijke keuze, aangezien de eerder aangehaalde 7-serie strakkere, modernere deurgrepen heeft die wellicht beter bij dit ontwerp hadden gepast.






















        Last edited by Jocar; 28/09/2022, 08:01.
        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

        Comment


        • #5














          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

          Comment


          • #6
            Meer pics:

            https://www.carscoops.com/2022/09/se...photo-gallery/
            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

            Comment


            • #7
              Toch zot tegenwoordig, die bakbeesten die de prestaties hebben van een Ferrari.

              Allemaal totale overkill voor 99% van het gepeupel natuurlijk.

              'k Weet nog niet goed wat ik van het design moet vinden.
              Eerst eens live zien.

              Comment


              • #8
                Dit doet afbreuk aan het geweldige design van zijn naamgenoot, de Citroën XM. Wel mooi van BMW natuurlijk dat ze een eerbetoon aan de originele XM brengen

                Comment


                • #9
                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                  Comment


                  • #10
                    New 750hp BMW XM: Everything you need to know!

                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                    Comment


                    • #11
                      DIT IS DE BMW XM ‘LABEL RED’

                      EERSTE AFBEELDING, NOG GEEN SPRINTTIJDEN

                      D​e gloednieuwe en ronduit enorme BMW XM maakt de tongen los, maar levert in ieder geval een heleboel vermogen. De al aangekondigde topversie kregen we nog niet te zien, maar vandaag wel. Dit is de BMW XM Label Red.


                      Gisteren trok BMW eindelijk het - ongetwijfeld forse- doek van de BMW XM, een gigantische SUV die de vijftigste verjaardag van BMW’s M-divisie kracht bij moet zetten. BMW M-liefhebbers vinden daar wat van, maar kunnen in ieder geval niet aandragen dat de auto in absolute zin niet genoeg vermogen levert. Zelfs in standaardvorm komt de plug-inhybride über-SUV al tot 653 pk, méér dus dan de M5 CS die tot voor kort als de krachtigste straat-BMW ooit gold.

                      Dat de reguliere BMW XM die titiel niet lang zou mogen houden, werd ook meteen duidelijk. BMW kondigde namelijk meteen de BMW XM Label Red aan, de krachtige topversie die meteen maar een nieuwe naam introduceert. Daar is uiteraard geen ontkomen aan, als het model zelf al een ‘M’ in de naam heeft. De BMW XM Label Red heeft in de basis dezelfde, rond een 4,4-liter V8 opgebouwde aandrijflijn, maar dan met maar liefst 748 pk en 1.000 Nm.

                      Verdere specificaties van de XM Label Red hebben we nog altijd niet. Wel is er inmiddels één afbeelding van die auto, die zijn naam in ieder geval eer aan doet door een rood typeplaatje in de grille te voeren. Ook de andere accenten, die bij de eerder gespotte auto’s bronskleurig of zwart waren, zijn nu ‘Toronto Red’. Dat levert een op z’n zachtst gezegd wat onwennig totaalplaatje op. Bij AutoWeek zijn we heus niet vies van een beetje kleur maar de rode balken over flank en rond grille zijn toch echt even wennen. Nog een verschil met de eerder getoonde auto’s: de wielen. Die van de getoonde Label Red lijken nota bene een maatje kleiner en zijn – echt waar- iets minder controversieel, al kunnen kopers ongetwijfeld opteren voor (nog) opvallender lichtmetaal.


                      BMW XM Label Red




                      De reguliere BMW XM

                      Buiten dat zijn er ogenschijnlijk geen optische verschillen met een reguliere XM. Enerzijds is dat begrijpelijk, want ook die auto heeft al enorme bumpers met grote luchtinlaten, gigantische uitlaateindstukken en bijvoorbeeld ook de ‘tweepotige’ M-spiegels. Anderzijds is het weer jammer, want zonder het rood lijkt het zo bijzonder lastig om te zien met welke versie je van doen hebt.

                      Aan de binnenkant moet dat wel duidelijk worden. Afbeeldingen zijn er nog niet, maar BMW belooft een zwart/rood kleurenschema en ‘specifieke details’. Meer informatie over de BMW XM Label Red volgt in aanloop naar de marktintroductie, die voor de herfst van 2023 gepland staat.
                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                      Comment


                      • #12
                        Zal goed verkopen.
                        2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
                        2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
                        2023 Skoda Enyaq SUV Coupé

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door skremar Bekijk Berichten
                          Dit doet afbreuk aan het geweldige design van zijn naamgenoot, de Citroën XM. Wel mooi van BMW natuurlijk dat ze een eerbetoon aan de originele XM brengen
                          Bij Stellantis mogen ze de juridische dienst buitenzwieren. Wie staat nu toe dat een eigen modelnaam zomaar gepikt wordt? Destijds waren ze bij Peugeot niet opgezet met de Porsche 901, en hebben ze dat verhinderd. De rest is geschiedenis, zoals men zegt.

                          Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Peba Bekijk Berichten
                            Bij Stellantis mogen ze de juridische dienst buitenzwieren. Wie staat nu toe dat een eigen modelnaam zomaar gepikt wordt? Destijds waren ze bij Peugeot niet opgezet met de Porsche 901, en hebben ze dat verhinderd. De rest is geschiedenis, zoals men zegt.

                            Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
                            Tussen Citroën en BMW is daarover een akkoord gesloten. Citroên heeft nog altijd de rechten op de naam XM.

                            Comment


                            • #15
                              Had ik ook gelezen ja... toch wel straf dat je als merk zo ver wil gaan om een lettercombinatie te gebruiken.

                              Met zo'n batterij aan marketeers hadden ze er toch ook wel wat creatiever mee kunnen omspringen, denk ik dan.

                              Is zo'n beetje als met de Taycan Turbo... ook zo'n onnozele naam.

                              Comment


                              • #16
                                Die binnenbekleding van het dak vind ik wel vet. Nooit gedacht dat ze dit in het productie-exemplaar gingen overhouden.
                                freude am fahren

                                Comment


                                • #17




                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                                  Comment


                                  • #18
                                    Wat een onding.
                                    Maar het is luxueus en duur en heeft een BMW badge = verkopen.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door id-dsi Bekijk Berichten

                                      Tussen Citroën en BMW is daarover een akkoord gesloten. Citroên heeft nog altijd de rechten op de naam XM.
                                      In dat geval gaan ze er meer aan verdienen dan aan hun eigen model destijds.

                                      Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

                                      Comment


                                      • #20
                                        Die grondstoffencrisis begint toch serieuze gevolgen te hebben.
                                        Bij BMW moeten ze hun goudvoorraad aanspreken om hun nieuwe wagens te kunnen afwerken.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X