Oorspronkelijk geplaatst door sunking
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Volkswagen ID.3 (2020)
Collapse
X
-
Ja inderdaad de model 3 haalt in de zomer vlot over de 400 km. Zeker op 18” velgen. Ik ben er mee naar spanje en wenen gereden, dus veel snelweg km, het verbruik zat rond de 170 wh/km op de snelweg, met 75 kwh bruikbare batterij raak je dan aan 440km.
In de winter mag je er 40 wh/km bijtellen (verwarming verbruikt ook veel), dan zakt de range tot 350 km.
Ik was ook onder de indruk van de hyundai kona, die in de zomer 400 km haalt op een 64 kwh batterij!
Maar in slechte weersomstandigheden, zakte dat snel naar 300 of zelfs iets lager. Tegenwind, regen, verwarming...
Op de snelweg is aerodynamica heel belangrijk. Anders kan je bij tegenwind al trager gaan rijden en de chauffage afzetten om je bestemming te halen. Been there, done that.
De ID3 zal qua aerodynamiek tussen de kona en
de model 3 in zitten, wat al best goed is.
Maar op de snelweg gaat de model 3 toch altijd nog een fractie efficienter zijn.
Ander voorbeeldje, de nieuwe renault zoe met 50 kwh batterij, WLTP range van 395 km, ok WLTP is niet accuraat, maar bij ietwat gunstige omstandigheden moet je toch dik 300 halen. Echter, op snelweg zit ge aan 190-200 wh per km (matige aerodynamica), in de winter + 40 wh, en je haalt nog net een dikke 200 km.
Ook de polestar 2, doet al dik 200 wh/km in de snelweg in de zomer :/ in de winter gaat die dus de 300 km niet halen.
Last edited by sunking; 08/10/2020, 08:00.
Comment
-
...straf, das toch beetje archaisch van tesla, model s ook dan weerstand neem ik aan, de pomp steekt er al in voor de airco
de vw vlg google op eerste zicht wel
https://www.reddit.com/r/electricveh...m_can_save_34/
sowieso verwarmde zetels gebruiken he
edit: comfort zou hoger liggen met weerstand - sneller
Last edited by bobo; 08/10/2020, 08:11.
Comment
-
warmtepomp zou toch echt wel een must zijn op elk electrisch voertuig als je iet of wat range wil aanbieden aan de klant.2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -
Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...
Comment
-
Voor iet of wat realistische schattingen qua verbruik en range kijk ik ook altijd op https://ev-database.nl/ . Het zou kunnen dat de verbruikswaarden voor de ID.3 daar iets te hoog geschat zijn, wegens de goeie praktijk tests van bjorn enzo.
Zo zie ik 190 wh/km op de snelweg in de zomer bij de ID3 Pro S, hoger dus dan bij de gewone ID3, en de model 3 heeft daar 171 wh staan, wat perfect overeen komt met mijn eigen ervaring.
Voor de model 3 is er een interessante tabel op teslike.com . Daar ziet ge exact wat het effect is van velgen, en AWD versus RWD (bv door naar de oude 3 LR RWD te kijken). Die tabel heeft mij ook geholpen om vrede te nemen met de 18" aero velgen, die ik op zich niet zo mooi vind.
Last edited by sunking; 08/10/2020, 08:23.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichtenwarmtepomp zou toch echt wel een must zijn op elk electrisch voertuig als je iet of wat range wil aanbieden aan de klant.
combo is ideaal...al twijfel ik of WP wel kan draaien onder O°, of tenminste een verbruiksvoordeel zou opleveren
Comment
-
ID3 heeft precies wel een warmtepomp
The ID3 has two independent cooling loops for the battery heating and cabin heating system. The main advantage here is that this configuration allows the heat pump to cool the battery while at the same time heating the cabin ( or vice versa).2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -
Comment
-
Ondersteunt de ID3 eigenlijk vehicle to grid technologie?
Als dat er ooit doorkomt zou dat bij mij de doorslag geven om dat specifiek voertuig te kopen. Aangezien er toch een pak gehomeworked wordt in de toekomst kan de auto overdag zeker 4-5 dagen per week (inclusief de weekends natuurlijk) zich aan de zonnepanelen kunnen laven en 's nachts de stroom terug afgeven aan het huis als de panelen niks meer opwekken. Heb je direct een mobiele thuisbatterij van 50+kwh, koop dat es in Teslawalls, je bent meer kwijt dan de aanschaf van een ID3Last edited by Tomski; 08/10/2020, 08:37.2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk BerichtenOndersteunt de ID3 eigenlijk vehicle to grid technologie?
Als dat er ooit doorkomt zou dat bij mij de doorslag geven om dat specifiek voertuig te kopen. Aangezien er toch een pak gehomeworked wordt in de toekomst kan de auto overdag zeker 4-5 dagen per week (inclusief de weekends natuurlijk) zich aan de zonnepanelen kunnen laven en 's nachts de stroom terug afgeven aan het huis als de panelen niks meer opwekken. Heb je direct een mobiele thuisbatterij van 50+kwh, koop dat es in Teslawalls, je bent meer kwijt dan de aanschaf van een ID3
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk BerichtenID3 heeft precies wel een warmtepomp
The ID3 has two independent cooling loops for the battery heating and cabin heating system. The main advantage here is that this configuration allows the heat pump to cool the battery while at the same time heating the cabin ( or vice versa).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door jef Bekijk Berichten
De ID.3 heeft een warmtepomp afhankelijk van het land waarin die verkocht wordt. In België wordt de warmtepomp vooralsnog niet aangeboden (ook niet in optie), terwijl die bijvoorbeeld in Nederland, Frankrijk en Duitsland in optie wel verkrijgbaar is...2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -
Comment
-
Het zou mooi meegenomen zijn en in de toekomst kan het een belangrijke rol spelen, maar nu? Eerst al eens zien dat we voldoende laadpalen kunnen voorzien om de wagens die er bij te komen op te laden. De stroom hoeft niet afgetapt te worden, die gaat er vanzelf weer uit bij het rijden. Of vul jij ook je grasmaaier met benzine uit je auto ?
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk BerichtenHet zou mooi meegenomen zijn en in de toekomst kan het een belangrijke rol spelen, maar nu? Eerst al eens zien dat we voldoende laadpalen kunnen voorzien om de wagens die er bij te komen op te laden. De stroom hoeft niet afgetapt te worden, die gaat er vanzelf weer uit bij het rijden. Of vul jij ook je grasmaaier met benzine uit je auto ?
Ik zie liever die stroom in mijn geparkeerde auto gepompt worden die daar toch 4 tot 5 dagen op mijn oprit staat te schilderen.2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door jef Bekijk Berichten
2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -
Comment
Comment