Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Volkswagen ID.3 (2020)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

waarom zou een model 3 dat niet halen?

De ID.3 met grote accu is nog steeds RWD, wat op zich wel leuk is en gunstig voor het verbruik.

Maar aerodynamica is dan weer in t voordeel van de model 3.
    Bijna 360 km op winterbanden aan 130 km/h cruising speed? Dat wil waarschijnlijk zeggen dat je vlot over de 400km gaat bij mooi weer, zomerbanden en 120 km/h (zeker voor de ID.3 met zijn matige Cd en hoogte
    BMW 420dA : >>>

Comment

• Ja inderdaad de model 3 haalt in de zomer vlot over de 400 km. Zeker op 18” velgen. Ik ben er mee naar spanje en wenen gereden, dus veel snelweg km, het verbruik zat rond de 170 wh/km op de snelweg, met 75 kwh bruikbare batterij raak je dan aan 440km.
      In de winter mag je er 40 wh/km bijtellen (verwarming verbruikt ook veel), dan zakt de range tot 350 km.

Ik was ook onder de indruk van de hyundai kona, die in de zomer 400 km haalt op een 64 kwh batterij!
      Maar in slechte weersomstandigheden, zakte dat snel naar 300 of zelfs iets lager. Tegenwind, regen, verwarming...

Op de snelweg is aerodynamica heel belangrijk. Anders kan je bij tegenwind al trager gaan rijden en de chauffage afzetten om je bestemming te halen. Been there, done that.

De ID3 zal qua aerodynamiek tussen de kona en
      de model 3 in zitten, wat al best goed is.
      Maar op de snelweg gaat de model 3 toch altijd nog een fractie efficienter zijn.

Ander voorbeeldje, de nieuwe renault zoe met 50 kwh batterij, WLTP range van 395 km, ok WLTP is niet accuraat, maar bij ietwat gunstige omstandigheden moet je toch dik 300 halen. Echter, op snelweg zit ge aan 190-200 wh per km (matige aerodynamica), in de winter + 40 wh, en je haalt nog net een dikke 200 km.

Ook de polestar 2, doet al dik 200 wh/km in de snelweg in de zomer :/ in de winter gaat die dus de 300 km niet halen.

Last edited by sunking; 08/10/2020, 08:00.

Comment

• heeft een model 3, of id3 weerstandverwarming of warmtepomp?

Comment

• De huidige model 3 heeft geen warmtepomp maar ik geloof dat die ging komen, of toch in de nieuwe modellen die in china gebouwd worden, mogelijk ook die in berlijn binnenkort, weet het niet zeker.

Comment

• ...straf, das toch beetje archaisch van tesla, model s ook dan weerstand neem ik aan, de pomp steekt er al in voor de airco

de vw vlg google op eerste zicht wel

https://www.reddit.com/r/electricveh...m_can_save_34/

sowieso verwarmde zetels gebruiken he

edit: comfort zou hoger liggen met weerstand - sneller

Last edited by bobo; 08/10/2020, 08:11.

Comment

• de ID.3 first edition heeft ook geen warmtepomp lees ik her en der (weinig officiele info te vinden op t eerste zicht).
              Als dat er wel zou op zitten, zou dat al in 't lang en breed aangekondigd zijn.

Comment

• warmtepomp zou toch echt wel een must zijn op elk electrisch voertuig als je iet of wat range wil aanbieden aan de klant.
                2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

Comment

• Voor iet of wat realistische schattingen qua verbruik en range kijk ik ook altijd op https://ev-database.nl/ . Het zou kunnen dat de verbruikswaarden voor de ID.3 daar iets te hoog geschat zijn, wegens de goeie praktijk tests van bjorn enzo.

Zo zie ik 190 wh/km op de snelweg in de zomer bij de ID3 Pro S, hoger dus dan bij de gewone ID3, en de model 3 heeft daar 171 wh staan, wat perfect overeen komt met mijn eigen ervaring.

Voor de model 3 is er een interessante tabel op teslike.com . Daar ziet ge exact wat het effect is van velgen, en AWD versus RWD (bv door naar de oude 3 LR RWD te kijken). Die tabel heeft mij ook geholpen om vrede te nemen met de 18" aero velgen, die ik op zich niet zo mooi vind.

Last edited by sunking; 08/10/2020, 08:23.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichten
                    warmtepomp zou toch echt wel een must zijn op elk electrisch voertuig als je iet of wat range wil aanbieden aan de klant.
                    of tenminste dat die wordt ingeschakeld (ze zit erin hee als airco) nadat de weerstand eerst sneller uw interieur opwarmt
                    combo is ideaal...al twijfel ik of WP wel kan draaien onder O°, of tenminste een verbruiksvoordeel zou opleveren

Comment

• hubcaps

Comment

• ID3 heeft precies wel een warmtepomp

The ID3 has two independent cooling loops for the battery heating and cabin heating system. The main advantage here is that this configuration allows the heat pump to cool the battery while at the same time heating the cabin ( or vice versa).

Comment

• Ondersteunt de ID3 eigenlijk vehicle to grid technologie?

Als dat er ooit doorkomt zou dat bij mij de doorslag geven om dat specifiek voertuig te kopen. Aangezien er toch een pak gehomeworked wordt in de toekomst kan de auto overdag zeker 4-5 dagen per week (inclusief de weekends natuurlijk) zich aan de zonnepanelen kunnen laven en 's nachts de stroom terug afgeven aan het huis als de panelen niks meer opwekken. Heb je direct een mobiele thuisbatterij van 50+kwh, koop dat es in Teslawalls, je bent meer kwijt dan de aanschaf van een ID3
                          Last edited by Tomski; 08/10/2020, 08:37.

Comment

Ondersteunt de ID3 eigenlijk vehicle to grid technologie?

Als dat er ooit doorkomt zou dat bij mij de doorslag geven om dat specifiek voertuig te kopen. Aangezien er toch een pak gehomeworked wordt in de toekomst kan de auto overdag zeker 4-5 dagen per week (inclusief de weekends natuurlijk) zich aan de zonnepanelen kunnen laven en 's nachts de stroom terug afgeven aan het huis als de panelen niks meer opwekken. Heb je direct een mobiele thuisbatterij van 50+kwh, koop dat es in Teslawalls, je bent meer kwijt dan de aanschaf van een ID3
                            Wel, dan is de Sono Sion misschien een voertuig voor je? 25 500 EUR om een thuisaccu van 35kWh voor de deur te hebben staan. Die Sono Sion kan 3.5 kW vermogen leveren, dat zou 's nachts toch echt wel voldoende moeten zijn (tenzij je een joekel van een warmtepomp hebt staan)
                            BMW 420dA : >>>

Comment

ID3 heeft precies wel een warmtepomp

The ID3 has two independent cooling loops for the battery heating and cabin heating system. The main advantage here is that this configuration allows the heat pump to cool the battery while at the same time heating the cabin ( or vice versa).
                              De ID.3 heeft een warmtepomp afhankelijk van het land waarin die verkocht wordt. In België wordt de warmtepomp vooralsnog niet aangeboden (ook niet in optie), terwijl die bijvoorbeeld in Nederland, Frankrijk en Duitsland in optie wel verkrijgbaar is...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door jef Bekijk Berichten

De ID.3 heeft een warmtepomp afhankelijk van het land waarin die verkocht wordt. In België wordt de warmtepomp vooralsnog niet aangeboden (ook niet in optie), terwijl die bijvoorbeeld in Nederland, Frankrijk en Duitsland in optie wel verkrijgbaar is...
                                D'ieteren he

Comment

• Vehicle to Grid zou voor mij ook belangrijke factor zijn.
                                  Ik vind eigenlijk dat de EU dat verplicht moet stellen.

Comment

• Het zou mooi meegenomen zijn en in de toekomst kan het een belangrijke rol spelen, maar nu? Eerst al eens zien dat we voldoende laadpalen kunnen voorzien om de wagens die er bij te komen op te laden. De stroom hoeft niet afgetapt te worden, die gaat er vanzelf weer uit bij het rijden. Of vul jij ook je grasmaaier met benzine uit je auto ?

Comment

D'ieteren he

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                        Het zou mooi meegenomen zijn en in de toekomst kan het een belangrijke rol spelen, maar nu? Eerst al eens zien dat we voldoende laadpalen kunnen voorzien om de wagens die er bij te komen op te laden. De stroom hoeft niet afgetapt te worden, die gaat er vanzelf weer uit bij het rijden. Of vul jij ook je grasmaaier met benzine uit je auto ?
                                        ik vind nu wel het ideale moment.. Ik lig daar met panelen op mijn dak die elke dag stroom op het net zetten die door mijn buren binnengetrokken wordt.

Ik zie liever die stroom in mijn geparkeerde auto gepompt worden die daar toch 4 tot 5 dagen op mijn oprit staat te schilderen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door jef Bekijk Berichten

och ja, dan kopen we gewoon in Aachen hé

Comment

Working...
                                          X