Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hyundai i30 N (2018)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

+ https://www.youtube.com/watch?v=9GrPSp20O-M" title="View this video at YouTube in a new window or tab" target="_blank">YouTube Video
    https://www.youtube.com/watch?v=9GrPSp20O-M"> https://www.youtube.com/watch?v=9GrPSp20O-M" /> ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Comment

+ https://www.youtube.com/watch?v=4WgnK6KES_A" title="View this video at YouTube in a new window or tab" target="_blank">YouTube Video
      https://www.youtube.com/watch?v=4WgnK6KES_A"> https://www.youtube.com/watch?v=4WgnK6KES_A" /> ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Comment

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

Comment

Rij-impressie: HYUNDAI I30 N

Tot op heden heeft Hyundai slechts een paar voorzichtige pogingen gedaan om een snel model neer te zetten. Telkens zonder veel succes of vervolg. De nieuwste poging heet i30 N en is in tegenstelling tot z’n voorgangers serieuzer, diepgaander en bovenal: beter.

Er zijn momenten waarop de tijd even lijkt te vertragen om je te confronteren met wat je nu eigenlijk aan het doen bent. Vandaag beleef ik zo'n moment ergens halverwege de vijfde ronde op het Italiaanse circuit van Vallelunga. Zojuist vloog ik met imposante snelheid en gillende voorbanden door een haakse linkerbocht, waarna een kort moment van liften ervoor zorgde dat het binnenste achterwiel even loskwam van het asfalt en de neus zich precies daarheen richtte waar hij naartoe moest, om vervolgens dankzij het mechanische sperdifferentieel275 pk op de voorste wielen los te laten en de vliegende ronde te vervolgen. Op zichzelf al geen dagelijkse kost, maar dat is niet de reden waarom dit moment zo onwerkelijk aanvoelde. Dat komt door het Hyundai-logo dat me vanaf het stuurwiel bijna lijkt uit te dagen. Want het had nog harder gekund. Nee echt, het bedrijf waarvan de snelle(re) modellen ofwel te duur (Genesis Coupé), ofwel te onbehouwen (Veloster Turbo) waren, heeft met de nieuwe i30 N een echte hot hatch afgeleverd. Een eerste poging die zichzelf mag, maar vooral kán, meten met gevestigde namen als de Honda Civic Type R, Seat Leon Cupra en Renault MéganeRS. Goed, het is jammer dat het vermogen, zelfs met het optionele Performance Pack, wat achterblijft bij de circa 300 pk van de concurrentie, maar de prestaties liegen er toch niet om. De snelste i30 ooit bereikt de 100 km/h vanuit stilstand in 6,1 seconden en stoomt door tot 250 km/h.

NIET SAAI

Bovendien voelt de 2,0-liter viercilinder turbomotor krachtiger aan dan de koude cijfers doen vermoeden. Met knoppen op het stuur kunnen onder meer de gasprespons, het uitlaatgeluid en een automatische tussengasfunctie in verschillende gradaties van enthousiasme worden ingesteld. In de meest agressieve Sport+-modus staat de hete Koreaan echt op scherp. Onder vollast brult de viercilinder dan luid, bij gas los knettert de uitlaat na als een honderdduizendklapper op oudejaarsavond en als je weer op het gas gaat, profiteer je in deze stand van het feit dat de gasklep blijft openstaan. Daardoor hoeft de turbine van de turbo minder ver op te spoelen, met als resultaat dat het volledige vermogen opvallend snel weer tot je beschikking staat. De viercilinder turbomotor zal weliswaar niet de geschiedenisboeken in gaan als de meest sensationele aandrijflijn aller tijden, maar saai is anders. Bovendien is het erg prettig dat de verschillende instellingen voor de rijkarakter-onderdelen met elkaar gecombineerd kunnen worden onder de N Custom-knop. Zo kun je dus de automatische tussengasfunctie uitzetten, terwijl de gasrespons op Sport+ staat, de besturing op Normal en de uitlaat op Sport. Want de tussengasfunctie is natuurlijk hartstikke leuk, maar zelf doen heeft ook zo z'n charme. Bovendien schakelt de handgeschakelde zesbak (een automaat is er niet), dermate prettig en staan de pedalen zo dicht bij elkaar dat het ook kan.

Maar nog leuker dan de aandrijflijn is het onderstel. Onder leiding van voormalig BMW Motorsport-engineer Albert Biermann heeft Hyundai namelijk een serieus goed sturende hot hatch weten te bouwen. Je moet € 3.000 extra uittrekken voor het Performance Pack, maar dan heb je ook wat. Wat dan? Nou, 25 pk extra (de gewone N doet het met 250 pk), grotere remmen, griprijke Pirelli P-Zero banden, kleppen in het uitlaatsysteem en misschien wel het allerbelangrijkste: een mechanisch sperdifferentieel dat elektronisch wordt aangestuurd. Dat laatste doet wonderen voor de tractie, die overdadig is. Met het gaspedaal dirigeer je de lijn van de auto op vermogen en het uitaccelereren verveelt nooit.

INDRUKWEKKEND

Toch mag ook de bijdrage van de grotere remmen niet worden overschat. Ze bieden een goed gevoel en gaan heel redelijk om met zwaar misbruik. Uiteindelijk krijg je ze wel oververhit, maar daarvoor moet je wel naar het circuit. Als je daar toch bent, kun je meteen ook ervaren hoe enorm stijf de koets van de i30 N is. Het gebeurt niet vaak dat een auto z'n binnenste achterwiel optilt. Overigens ligt de achteras verder buitengewoon stabiel: wanneer je het echt te bont maakt, is het bijna altijd de voorzijde die als eerste begint weg te glijden. Wat dat betreft hebben de engineers duidelijk op safe gespeeld; de auto moet je vooral het vertrouwen geven om er hard mee te gaan. Dat daarmee een klein beetje wendbaarheid verloren gaat, is te vergeven.

Met de i30 N heeft Hyundai een indrukwekkend entree gemaakt in de markt van de hot hatchbacks. Daar staat wel een eveneens indrukwekkende prijs tegenover. Maar voor de consumenten die dat wel doen: hij is het waard. Serieus.

OORDEEL

• +Goede hardware
          • +Responsieve turbomotor
          • -Vermogen wat mager
          • -Flinke investering voor een Hyundai

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

Comment

Gekeken voor deze bij Hyundai dealer veel wagen voor je geld, toch de golf gti gekozen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ReV Bekijk Berichten
                Gekeken voor deze bij Hyundai dealer veel wagen voor je geld, toch de golf gti gekozen.

ook mijn lijstje bevat deze N evenals een GTi maar ook een Leon Cupra

Ik hoop met de i30N volgende maand een proefritje te kunnen gaan doen

Welke korting mag je verwachten op zo'n auto?
                Last edited by s2000jan; 02/11/2017, 08:41.
                2016 - BMW 4GC 440i Jatoba
                2011 - E89 - Z4 sDrive20i Alpine Weiss III

Comment

Rond welke prijs zit deze?
                  den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                  "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                  Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

32 @ 33k als ik mobile.de bekijk

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

Comment

Ik vind vooral het interieur toch weinig hebben. Vind de zetels ook niet mooi...

Comment

Mijn dealer heeft ze al, prijslijst heb ik ook liggen veel wagen voor je geld. Maar voor mij telt de badge jammer genoeg ook een beetje. Als je bij klanten komt met een gti of met een Hyundai n... interieur is wel veel degelijker bij een golf. Voor de niet badge buyers is die wagen wel zeer goed af-fabriek.

Comment

Ja ne Golf GTI kent iedereen maar zo'n Hyundai lijkt al snel een beetje op een uitgebouwde wagen voor een niet kenner. Wat niet wegneemt dat het misschien wel goed rijdt...

Comment

Voila is mijn punt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DHL
                              Ja ne Golf GTI kent iedereen maar zo'n Hyundai lijkt al snel een beetje op een uitgebouwde wagen voor een niet kenner. Wat niet wegneemt dat het misschien wel goed rijdt...
                              Blijkbaar wel als ik de commentaren hoor/lees van de mensen die hem gaan testen zijn op Zolder.

Blijkbaar rijdt die beter als een Mégane RS265. In mijn ogen zegt dat wel genoeg.

Comment

Lijkt mij een zeer geslaagde hot hatch, goed gedaan van hyundai! (met de hulp van wat bmw expertise) Snap dat badge geleuter niet zo. Die autoweek reviewer is laaiend enthousiast, en dat gebeurt maar héél zelden bij een niet-duitse auto, en dan ineens, ohjee zoveel geld voor 'maar' een hyundai. Zit toch wel wat onder de prijs van de golf GTI begrijp ik?
                                Voor 30k volledig uitgerust, alleen geen automaat verkrijgbaar precies?
                                Last edited by sunking; 04/11/2017, 09:14.

Comment

De vooroordelen over de Koreanen blijven bestaan helaas. Gaat wel niet meer lang duren als je ziet wat voor prachtige auto's ze tegenwoordig in de markt zetten en dan nog met 5 tot 7 jaar garantie. Hier kunnen veel merken een puntje aan zuigen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
                                    Blijkbaar wel als ik de commentaren hoor/lees van de mensen die hem gaan testen zijn op Zolder.

Blijkbaar rijdt die beter als een Mégane RS265. In mijn ogen zegt dat wel genoeg.

Ja, inderdaad, als dit klopt wil het wel al wat zeggen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jocar
                                      De vooroordelen over de Koreanen blijven bestaan helaas. Gaat wel niet meer lang duren als je ziet wat voor prachtige auto's ze tegenwoordig in de markt zetten en dan nog met 5 tot 7 jaar garantie. Hier kunnen veel merken een puntje aan zuigen
                                      "Prachtig" is subjectief, dat ze goed zijn geloof ik maar al te graag.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
                                        "Prachtig" is subjectief, dat ze goed zijn geloof ik maar al te graag.
                                        Hoe je het bekijkt uiteraard, zal wel voor elk merk gelden. Ik zal er 'mooie' en 'goeie' van maken dan

Hoewel ik zo'n Kia Stinger prachtig vind

Comment

Kia Stinger is de mooiste die ze hebben en de Sorento mag daar gerust bijstaan.

Maar die kleine KIA's zijn zo men ding niet.

Comment

Working...
                                          X