nee, ik vind de vorige (huidige) leuker
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Seat Ibiza (2017)
Collapse
X
-
leuk karretje, maar naar goede VAG gewoonte trekt het wel heel erg hard op al de rest, lijkt wel een te heet gewassen leon. Ook het interieur lijkt gewoon 1-op-1 gekopieerd. Niet onlogisch aangezien het allemaal MQB is tegenwoordig.
Wel relatief ruim voor het segment en prettig rijgedrag voor een scherpe prijs dus dat zal wel goed verkopen.
Comment
-
Rij-impressie: SEAT IBIZA
Wellicht ken je de gevleugelde uitspraak ‘verwacht het onverwachte’. Die mag je in het geval van de nieuwe Seat Ibiza vergeten. De kleine Seat is namelijk precies wat je ervan verwacht. Dat neemt niet weg dat het resultaat een uitstekende auto is.
Vanuit sommige hoeken lijkt de nieuwe Seat Ibiza zó sterk op de Leon, dat je drie keer moet kijken om het verschil te zien. Het uiterlijk brengt weinig verrassingen met zich mee. Onderhuids liggen de zaken echter volledig anders. Als eerste binnen de Volkswagen-groep mag de kleine Spanjaard namelijk gebruik maken van het nieuwe MQB A0-platform, de nieuwe generatie van het modulaire onderstel. Dat levert een hele reeks voordelen op. Aanzienlijk meer ruimte bijvoorbeeld. Niet langer zit je als volwassene met je kruin en knieën klem tegen respectievelijk de hemel en de voorstoel. In plaats daarvan kun je nu prima plaatsnemen op de achterbank. Zelfs langere ritten hoeven niet bezwaarlijk te zijn, mits de voorste inzittenden niet al te lang zijn, of een beetje willen inschikken. De bagageruimte neemt eveneens toe, naar 355 liter. Voor dit segment is dat riant.
Nu zou je kunnen denken dat de Ibiza dan vast een flink stuk is gegroeid, maar dat klopt niet. Althans, niet helemaal. In de lengte ging er namelijk twee millimeter van af, de hoogte nam met slechts één schamele millimeter toe. Nee, het verschil zit hem in de breedte en de wielbasis, die met respectievelijk 87 en 95 millimeter toenamen. Het maakt de Ibiza direct tot één van de ruimste auto's in het segment.
Het goede nieuws houdt niet op bij meer ruimte, want ook de rijbeleving gaat er met sprongen op vooruit. Het nieuwe platform is maar liefst dertig procent stijver dan voorheen en door de grotere spoorbreedte vóór en achter ligt de Seat veel strakker op de weg, zonder dat het comfort daaronder heeft te lijden. Zeker, hobbels worden nadrukkelijk doorgegeven in het interieur, maar doordat de demping heel doortastend optreedt, wordt dat nooit echt vervelend. Bovendien ligt de Ibiza ruim bovengemiddeld goed op de weg. Weinig rol, een consistente besturing en een voortrein met veel grip verzekeren de bestuurder van een flinke dosis rijplezier. Het speelse van bijvoorbeeld de Ford Fiesta ontbreekt weliswaar, maar doordat het onderstel zo capabel aanvoelt, kun je er desalniettemin veel lol aan beleven. Vergeleken met zijn voorganger past deze nieuwe Ibiza een stuk beter bij het sportieve imago dat de Spanjaarden ambiëren.
SOEPEL
Op motorengebied zien we eigenlijk net zoveel verrassingen als bij het uiterlijk, namelijk: geen. Bij de lancering, eind april, is er keuze uit een turboloze 1,0-liter driecilinder met 75 pk en twee varianten van die motor mét turbo: een 1.0 TSI met 90 pk en een met 115 pk. Op termijn komt daar een 1.5 TSI viercilinder van 150 pk bij, evenals een drietal varianten op de 1.6 TDI en een 1.0 TSI op aardgas. Het leeuwendeel van de verkopen zal echter voor rekening komen van de 1.0 TSI op benzine. Wij maken kennis met de 115 pk en 200 Nm sterke versie. Die heeft zeker voor Nederlandse begrippen ruim voldoende vermogen, maar moet wel op toeren worden gehouden. Onder de 2.000 omwentelingen gebeurt er eigenlijk niet zoveel en in de hogere versnellingen vindt de motor dat ook geen prettig toerengebied. Eenmaal voorbij dat toerental maakt de Ibiza echter makkelijk tempo. Bovendien valt de soepele loop van de driecilinder op en verdient de transmissie een dikke pluim.
De pook laat zich gemakkelijk door het H-patroon bewegen, maar geeft toch voldoende feedback. De koppeling past daar goed bij: hij werkt licht, maar laat duidelijk voelen wanneer de koppelingsplaten tegen elkaar aan beginnen te schuren. De versie met 115 pk is gekoppeld aan een zesbak, de 95 pk sterke variant doet het met vijf versnellingen. Op basis van eerdere ervaringen met die lichtere motor denken we echter dat die – zeker voor Nederland – voldoende zal zijn. We rijden de nieuwe Ibiza echter als één van de eersten, dus zijn de precieze specificaties van die motor nog niet bekend. Sterker nog, eigenlijk weten we alleen van de 1.0 TSI met 115 pk de exacte cijfers; de rest laat nog even op zich wachten. Tot zover lijkt Seat dus een kwalitatief veel sterker product te hebben ontwikkeld dan bij zijn directe voorganger.
ERGONOMISCH GOED
Toch wordt het kunstmatige verschil met de Polo van moederbedrijf Volkswagen wel in stand gehouden. Zo ziet het interieur er bij de eerste aanblik bijvoorbeeld prima uit, maar blijken de materialen bij nadere inspectie iets minder mooi dan wat er in de huidige Polo wordt geleverd. Op de harde rand boven op de portieren na hoef je je echter niet te storen aan het interieur van de Ibiza. Het ziet er stemmig uit en je kunt dat nog aanpassen door de strip over de breedte in een knalkleur te bestellen. De materialen mogen dan hard zijn, ze maken wel een degelijke indruk. Ook op ergonomisch gebied valt er weinig op het binnenste van de Ibiza af te dingen. De stoel zou wat verder naar beneden mogen, maar de zitpositie is goed en alle knoppen zijn gemakkelijk te bereiken en goed geplaatst.
Gelukkig breekt de Ibiza met de recente trend binnen de Volkswagen-groep om zo veel mogelijk fysieke knoppen op te ruimen. Het touchscreen in het midden heeft dan ook twee draaiknoppen, voor het volume en om bijvoorbeeld snel te kunnen in- en uitzoomen op de kaart. Het touchscreen zelf reageert snel op aanrakingen en ook het slepen met de kaart gaat voldoende vloeiend. Een geslaagde manier om een veelheid aan functies mee te bedienen, dus. Dat is maar goed ook, want op het gebied van technologie mag de kleine Seat rijkelijk putten uit het beschikbare aanbod binnen het concern. Technologisch is de Ibiza dan ook goed bij de tijd. Adaptieve cruisecontrol met file-assistent, volledige ledkoplampen en een Beats-audiosysteem met een vermogen van 300 watt staan bijvoorbeeld op de optielijst. Dat zijn relatief zeldzame opties binnen het segment. Ook minder vooruitstrevende technologie, zoals keyless entry, stoelverwarming en achteruitrijcamera, is uiteraard verkrijgbaar, al dan niet als optie.
Voor de liefhebber van een sportiever weggedrag komt er een FR-versie met een iets sportiever afgestemd onderstel. Over een Cupra-variant doet Seat voorlopig nog geen uitspraken. Wel geeft het merk aan dat de driedeurs SC niet zal terugkeren. Ook een stationwagon behoort niet meer tot de mogelijkheden; die rol krijgt vanaf eind 2017 de compacte SUV Arona, die zijn basis deelt met de Ibiza.
Als geheel weet de nieuwe Seat Ibiza te overtuigen door eigenlijk precies te zijn wat je er van tevoren van zou verwachten: Volkswagen-techniek in een iets flamboyantere verpakking. Gezien de strategie van het concern is het wel aannemelijk dat de Ibiza iets goedkoper in de markt zal worden gezet dan een vergelijkbaar uitgeruste Polo. Daarmee keert het merk eigenlijk terug naar zijn positie van begin deze eeuw. Is dat een probleem? Welnee, want dat was financieel namelijk één van de beste periodes voor de Spaanse fabrikant.
OORDEEL- +Moderne technologie
- +Goed onderstel
- -Enige turbovertraging
- -Gebruikte materialen niet overal even
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Comment
-
Testje: SEAT IBIZA 1.0 TSI FR BUSINESS INTENSE
De vorige Seat Ibiza kreeg niet overal de handen op elkaar. Veel van de techniek was al wat ouder en omdat de Spanjaard niet te veel in het vaarwater van de Volkswagen Polo mocht komen, had de Ibiza de zweem van een budgetmerk.
Dat is voorbij. Sterker nog, de nieuwe Seat Ibiza is de eerste auto binnen het Volkswagen-concern die gebruik mag maken van het MQB A0-platform. In het kort: daarmee schiet de Ibiza meteen lichtjaren vooruit om één van de meest uitontwikkelde B-segmenters van het moment te worden. De vorige Ibiza deed een krampachtige poging om sportief te zijn, maar de nieuwe Ibiza rijdt gewoon steengoed. Daar komt bij dat de Seat op de snelweg veel rust biedt. Voor wie meer waarde hecht aan comfort, zijn er de versies zonder sportonderstel. Een korte ervaring daarmee leert dat er dan iets meer rol in de koets komt, terwijl het algehele weggedrag nog altijd keurig is.
De 1.0 TSI-driecilinder is nieuw voor de Seat en maakt een positieve eerste indruk. Met 115 pk en 200 Nm zijn de prestaties dik in orde, hoewel vooral de verfijning van de krachtbron opvalt. Trillingen en vibraties worden door de ophangrubbers goed gefilterd en nare bijklanken zijn hem ook vreemd. Net als bij de Fiesta is de Seat-motor gekoppeld aan een erg prettige, handgeschakelde zesversnellingsbak. Die laat zich erg makkelijk bedienen. Het past allemaal goed in het totaalplaatje van de Ibiza-rijbeleving: wat serieuzer, maar wel steengoed. Die lijn wordt binnenin doorgezet met een interieur dat weliswaar niet sprankelt, maar in alle meetbare opzichten goed scoort. Zitpositie, bedieningsgemak en vooral ruimteaanbod ontstijgen de middenmoot met gemak. Op de achterbank kan een volwassene van gemiddeld formaat goed zitten en de achterbak slikt de meeste bagage.
SPECIFICATIES
Brandstof Benzine Aantal cilinders 3 in lijn Cilinderinhoud 999 cc Maximaal vermogen 85 kW / 115 pk bij 5.000 tpm Maximaal koppel 200 Nm bij 2.000 tpm Lengte / breedte / hoogte 4.059 mm / 1.780 mm / 1.429 mm Wielbasis 2.564 mm Massa leeg 1.040 kg Laadvermogen 620 kg Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.100 kg / 570 kg Banden 185/65R15 Topsnelheid 195 km/u Acceleratie 0-100 km/u gemeten 9,5s (9,3s) Acceleratie 50-80 km/u in 3 / 4 4,1s / 6,9s Acceleratie 80-120 km/u in 4 / 5 8,5s / 11,3s Brandstofverbruik gemeten 6,3 l/100km
(fabrieksopgave: 4,7 l/100km)CO2-uitstoot 108 g/km
EINDOORDEEL
4/5
Een buitengewoon volwassen auto die op veel gebieden de grenzen van het segment een stukje heeft verlengd.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Comment
-
TE VROEG: SEAT IBIZA CUPRA
OF IS HET CUPRA IBIZA?
Op internet gaan foto's rond van een auto die Seat nog liever even onder de pet had gehouden: een nieuwe Cupra-versie van de Ibiza.
Instagrampagina Cuprasport plaatst vandaag foto's van wat de nieuwe Seat Ibiza Cupra zou moeten zijn. Gezien het feit dat Seat 'Cupra' neerzet als los merk, lijkt het er echter sterk op dat we de auto als Cupra Ibiza moeten aanduiden. Zeer waarschijnlijk presenteert Seat deze Ibiza Cupra tijdens de Autosalon van Genève.
Verdere details hebben we niet, maar het ligt in de lijn der verwachting dat de 200 pk en 320 Nm krachtige 2.0 TSI uit de Volkswagen Polo GTI in het vooronder ligt. We zien de beeldmerken van Seats nieuwe merk Cupra op de neus en ook vanbinnen keren de emblemen diverse keren terug. De gehele bodykit is typisch Cupra en daarmee oogt dit model behoorlijk sportief.
Of en wanneer de Cupra Ibiza in productie gaat, is nog niet bekend. Hopelijk weten we spoedig meer.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Comment
-
Voorlopig nog een concept blijkbaar, toch hier maar bijzetten. Probeer maar eens te volgen bij zo'n strategie
Meer info: www.motor1.comEen "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door The Pretender Bekijk BerichtenDat is geen SEAT meer, nieuwe merknaam is Cupra. (Sub Brand)
Zoals ik schreef, ingewikkelde strategie bij SEAT. Voor elk modeltype een nieuw topic is trouwens onoverzichtelijk.Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk BerichtenZe weten het zelf niet meer wan de Leon Cupra blijft wel bij Seat.Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Comment
Comment