Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Skoda Superb
Collapse
X
-
Een mooie kar ! Zelfs de berline nu ... Ben benieuwd naar de combiBenzine
'80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )
'85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)
'68 VW 411 1700 (2011-2014)
'81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
Diesel
'85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
'91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
'10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
'11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
'13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door WV. Bekijk BerichtenEen mooie kar ! Zelfs de berline nu ... Ben benieuwd naar de combi
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door WV. Bekijk BerichtenEen mooie kar ! Zelfs de berline nu ... Ben benieuwd naar de combi
Comment
-
Rij-impressie: Skoda Superb
Skoda geldt als een budgetmerk binnen de Volkswagen Group. De nieuwe Superb weet de alom gelouterde Volkswagen Passat echter op verschillende punten naar de kroon te steken. Is het nog slechts een stukje imago of is er meer aan de hand waarom de grotere Superb goedkoper is dan de Passat?
Er waait een frisse wind door de grotere middenklasse, het D-segment. Ford heeft een nieuwe Mondeo, Volkswagen een nieuwe Passat, Mazda heeft de 6 opgefrist, Peugeot deed onlangs hetzelfde met de 508 en Skoda haakt aan met een compleet nieuwe Superb. Van voor- tot achter bumper is de grote Tsjech nieuw. Het lijnenspel van de koets is geënt op dat van de VisionC, een strak gelijnd design concept uit 2014, en straalt voor het van oudsher bescheiden Skoda behoorlijk wat dynamiek uit. Onderhuids is de auto opgebouwd uit de bouwstenen van Volkswagens modulaire blokkendoos MQB en daarmee een volle maar vooral ook grote broer van de Passat.
Groot, groter, grootst
De Superb was altijd al groter dan z’n Wolfsburgse tegenhanger, de derde generatie is nog weer verder gegroeid: niet alleen nam de wielbasis met acht centimeter toe, ook is de auto vijf centimeter breder geworden; alles ten gunste van de inzittenden. Voorin kom je qua ruimte al niets te kort, op de achterbank is de auto werkelijk van limousineniveau. Op zoek naar vergelijkbare ruimte kom je al snel uit bij auto’s van Mercedes S-klasse postuur. Ook de achterbak is een serieuze ruimte. En voor wie een inhoud van 625 liter nog niet genoeg is: na de zomer komt de stationcar. De ingenieuze, dubbel scharnierende achterklep van de vorige Superb is overboord gezet, het is nu alleen maar een volwaardige hatchback. De klep kan optioneel geopend worden met een beweging van je voet. Handig wanneer je je handen vol hebt. In de praktijk werkt het niet helemaal feilloos. Ondanks verwoed zwaaien met het been krijgen we de klep niet direct open, verbaasde blikken van voorbijgangers waren ons deel. Het idee is aardig, maar de uitvoering verdient nog wat aandacht.
Gimmicks
Skoda heeft een royale greep mogen doen in de elektronicamagazijnen van de Volkswagen Group. De auto zit dan ook vol met veiligheid en comfort verhogende systemen die we bij Skoda nog niet eerder zagen. Zodoende loopt de Superb weer keurig in de pas met wat in dit segment gangbaar is. Door zaken als een rijbaanassistent en actieve cruise control aan elkaar te knopen zien we zelfs de eerste contouren van een zelfrijdende auto uit Tsjechië. Ook als het gaat om connectiviteit heeft Skoda flinke stappen gezet, als het moet is er zelfs wifi aan boord. Alleen van MirrorLink, waarbij het multimediasysteem de functies van een aantal apps van je telefoon overneemt, zijn we niet echt onder de indruk, de functionaliteit is te beperkt om iets toe te voegen en het wil niet lekker multitasken. Wél leuk vinden we Media Command, een telefoon-app waarmee je als passagier vanaf die royale achterbank de controle over het multimediasysteem (op de dashboard) kunt overnemen en je zelf de muziek regelt of het navigatiesysteem instelt. Je bent tenslotte de baas of niet.
En dan zijn er nog de nodige praktische gimmicks zoals de paraplu’s die (vanaf het Ambition-uitvoeringsniveau) in de beide voorportieren schuilgaan, of wat te denken van een bekerhouder op de middenconsole die het mogelijk maakt om van een flesje drinken met één hand de dop er af te draaien terwijl je je andere hand aan het stuur kunt houden, uiteraard zonder te knoeien. Kom er maar op.
Geen poespas
Hoewel de functionaliteit met sprongen vooruit is gegaan, is de bediening nog altijd even eenvoudig en overzichtelijk. Alle knopen, toetsen, hendels en schakelaars zitten logisch gegroepeerd en direct onder handbereik. Het instrumentarium bestaat uit twee grote meters, één voor de snelheid en één voor het toerental. Het zijn ook echt fysieke meters en niet zoals in de Volkswagen Passat een groot display waar de klokken op geprojecteerd worden. Ze blijven bij Skoda nuchter tegen de dingen aankijken. Dit geldt ook voor de vormgeving van het interieur. Geen poespas, zakelijkheid overheerst. En dat is helemaal in lijn met de gebruikte materialen. Die zijn niet van Audi-niveau en ook net niet van Volkswagen-niveau, maar toch ook zeer zeker niet slecht. Het voelt allemaal goed aan en zit stevig in elkaar.
Dat de Superb is opgetrokken uit Volkswagens MQB-bouwstenen betekent dat de auto ook beschikt over de nieuwe motoren van VW, stuk voor stuk zijn het allemaal viercilinder turbomotoren. Op benzine zijn er vermogens beschikbaar van 125, 150, 180 en 280 pk en op diesel is er keuze uit 120, 150 en 190 pk. Uiteraard kan er gekozen worden tussen handgeschakelde versnellingsbakken en dsg’s. Vierwielaandrijving is er alleen in combinatie met de sterkste benzine- en dieselmotor.
Tijdens de eerste kennismaking met de Superb reden we met de handgeschakelde versie van de 150 pk diesel. Die tweeliter turbomotor doet in alle rust z’n werk, er is maar weinig ongerechtigs wat door de geluidsisolatie heen dringt. Z’n maximum trekkracht geeft-ie over een breed toerengebied af wat resulteert in een aandrijflijn die redelijk schakellui gereden kan worden. Het enige wat je even moet doen is met beleid op gang komen. Helemaal onderin heeft de motor er namelijk niet heel veel zin in, bij het wegrijden is een goed samenspel tussen koppelings- en gaspedaal vereist anders slaat de motor direct af. Gelukkig springt-ie dankzij het start/stop-systeem ook meteen weer aan, maar het is toch niet wat je wilt. Opmerkelijk, eenmaal op gang is er geen vuiltje aan de lucht. De versnellingsbak laat zich verder probleemloos bedienen.
Doorgeslagen comfort
De Superb is er absoluut de auto niet naar om er eens flink mee van bocht naar bocht te jagen. Daar zet-ie je ook totaal niet toe aan. Voor gekkigheid moet je je heil elders zoeken, dit is veel meer een auto om heerlijk mee te cruisen. Desalniettemin beschikt de grote Skoda over Dynamic Chassis Control, een noviteit bij het merk. Middels een knop naast de versnellingspook of via het touchscreen kunnen verschillende rijmodi gekozen worden. Hierbij wordt niet alleen de setting van de schokdempers aangepast, maar ook die van de aandrijflijn en de besturing. De namen van de verschillende stappen spreken voor zich: Eco, Comfort, Normal en Sport. Met de gaspedaalrespons en de besturing gaat het helemaal probleemloos. Anders is dat met de schokdempers, die kunnen in geen van de modi verhullen dat de veren te zacht zijn. Wanneer we een bocht ronden voelen we de carrosserie hellen, niet beangstigend maar wel veel meer dan dat we dat in de Volkswagen Passat gewend zijn. Met de comfort-stand lijkt Skoda een beetje doorgeslagen, de auto wordt heel erg deinerig. Comfort kun je blijkbaar ook overdrijven, dit is te soft en te week. Beter wordt het al in de normale stand, maar eigenlijk ervaren we de sportstand als het prettigst. Dan is de auto nog het meest in balans. Helaas waren er bij de presentatie geen auto’s met het standaard onderstel beschikbaar, we hadden graag ervaren hoe dat zich gedraagt. Wellicht iets voor een nadere kennismaking.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Comment
-
Skoda stuurde ons naar het sprookjesachtige Toscane voor hun nieuwe Superb. Kosten noch moeite werden gespaard, er werd zelfs een hypermoderne showroom in ons 1000 jaar oude hotel neergepoot. De Tsjechen hadden ons dan ook heel wat te vertellen.
Dat de Superb een echt vlaggenschip is moge duidelijk zijn. Deze 3de generatie is met zijn 4m86 geen kleintje. Toch is hij amper 3 centimeter groter dan dan voorganger. Het verschil zit hem vooral in de breedte en de wielbasis. Die zijn respectievelijk 5 en 8 centimeter gegroeid. Daardoor krijgen de achterste passagiers dus nog meer beenruimte dan voordien, maar ook de kofferbak profiteert.
Want met 30 extra plaatsbare liters kom je op een totale laadruimte van 625 liter. Duw je de achterste zitrij naar benden, dan stijgt die ruimte naar 1.760 liter... in een sedan. Ter vergelijking; in de Audi A6 Avant - inderdaad, de stationwagen - krijg je 'maar' 1.680 liter. Eigenlijk té waanzinnig voor woorden... (lees meer)
Volledige test op Autofans.be
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Autofans.beDe eerste Skoda die we ooit testten op Autofans.be was een Superb 1.4 TSI met 125 pk. Dat is ook nu het basismodel in het aanbod van de nieuwste Superb. Vanaf 25.650 euro heb je zo eentje voor je deur staan. Dat is geen klein bier, maar als je onze rij-impressie met de nieuwe Superb erop naleest, krijg je dan ook een hoop waar voor je geld.
Een goed miljoen oude Belgische franken, dat is de basisprijs van de budget-Volkswagen, voor wie nog in het verleden leeft. Want de Belgische franken zijn al lang Euro's geworden, de Superb is helemaal geen verlengde Passat meer. Met dat bedrag is de Skoda Superb 870 euro goedkoper dan een gelijkaardige Volkswagen Passat.
Skoda heeft vier uitrustingsniveau's, die elk hun extra's kennen ten opzichte van elkaar. Zo herken je de Active, Ambition en Style, en als topversie is er de Laurin & Klement, nog altijd een verwijzing naar de geschiedenis van Skoda. Die laatste is er overigens enkel met de twee krachtigste motorisaties in het benzine- en dieselaanbod.
De basis 1.4 TSI heeft dus nog altijd 125 pk, een versie hoger - en voor 1.100 euro extra - staat de 150 pk sterke variant van deze 1.4 turbomotor. Wil je die met DSG7-automaat, dan komt er nog eens 1.600 euro bij. Liever vierwielaandrijving? Dat kan ook, met een handgeschakelde zesbak. Die versie kost minimaal 30.340 euro en is enkel beschikbaar als Ambition of Style.
Maar da's niet alles, want er is ook een 1.8 TSI met 180 pk en de keuze tussen zes manuele versnellingen of een DSG7-automaat. Startend vanaf het Active-niveau kost deze motorisatie 27.550 in manuele versie. Helemaal bovenaan zien we de 2.0 TSI, beschikbaar als Ambition, Style of L&K. Diens prijs begint op 37.240 euro. Een heel pak geld, maar je krijgt dan ook standaard 280 pk, DSG6-automaat en vierwielaandrijving.
De diesels zijn ook van de partij, met voorlopig als basismotor de 1.6 CRTDI met 120 pk en zes versnellingen. Die gaat voor 26.300 euro buiten, tenzij je voor de DSG-7 kiest, dan betaal je 27.900 euro, beide versies zijn beschikbaar in alle uitrustingsniveau's behalve L&K. Daarna volgt een hele resem 2.0 CRTDI's. De eerste is er met 150 pk (28.850 euro, Active tot 40.250 euro, L&K), DSG6 (+1.600 euro), vierwielaandrijving (+1.900 euro, vanaf Ambition, enkel met manuele zesbak).
De tweede krijgt 190 pk en is er vanaf 30.850 euro. Ook hier is er weer keuze tot automatisch rijden (+1.600 euro) of vierwielaangedreven rijden (hier wel met automaat, +3.500 ten opzichte van de manuele voorwielaangedreven versie). De topversie is dan de 2.0 CRTDI DSG6 4x4 Laurin & Klement, voor 45.750 euro. Een fikse som die hoger uitkomt dan de Volkswagen Passat met dezelfde motorisatie, namelijk de 2.0 CRTDI 190 pk 4Motion in Highline-uitrusting (39.939 euro).
Comment
-
Prachtige kar en ik vrees 'te prachtig' voor het merk Skoda. Heb het gevoel dat de prijzen sterk omhoog gegaan zijn. Ik wil daarom zeker niet zeggen dat prijs/kwaliteitverhouding niet in evenwicht zijn. O ja, een 1.4 benzine voor zo'n limo ... ik heb er serieus mijn bedenkingen bij. Ik heb ervaring met een Hyundai ix35 1.6 benzine en dat is al nipt.AUDI Q7 : hoge wagens pakken veel wind.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ANTONIO Bekijk BerichtenPrachtige kar en ik vrees 'te prachtig' voor het merk Skoda. Heb het gevoel dat de prijzen sterk omhoog gegaan zijn. Ik wil daarom zeker niet zeggen dat prijs/kwaliteitverhouding niet in evenwicht zijn. O ja, een 1.4 benzine voor zo'n limo ... ik heb er serieus mijn bedenkingen bij. Ik heb ervaring met een Hyundai ix35 1.6 benzine en dat is al nipt.
Deze zal een stuk aangenamer en soepeler rijden... vergelijk het met een dieselkoppel.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door den borre Bekijk Berichten1.4 turbo heeft een beter koppel tov een atmosferische 1.6, en bij een bruikbaarder toerental.
Deze zal een stuk aangenamer en soepeler rijden... vergelijk het met een dieselkoppel.AUDI Q7 : hoge wagens pakken veel wind.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ANTONIO Bekijk BerichtenPrachtige kar en ik vrees 'te prachtig' voor het merk Skoda. Heb het gevoel dat de prijzen sterk omhoog gegaan zijn. Ik wil daarom zeker niet zeggen dat prijs/kwaliteitverhouding niet in evenwicht zijn. O ja, een 1.4 benzine voor zo'n limo ... ik heb er serieus mijn bedenkingen bij. Ik heb ervaring met een Hyundai ix35 1.6 benzine en dat is al nipt.Seat Leon FR 1.4 tsi 103kw 140pk
http://www.autoforum.be/showthread.php?65549-2014-Seat-leon-Fr-1-4l-tsi-140pk
Tip: Join de Facebook groep "Seat Leon Eigenaars" voor informatie en ervaringen tussen New Leon eigenaars
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ANTONIO Bekijk Berichtennieuwsgierig naar verbruik van zo'en 1.4 turbo ...
Comment
-
Awel, mocht ik niet altijd een hogere wagen willen, dan stond deze superb nr 1 op mijn lijstje. Had snel even gekeken en die 280 pk versie kost maar 37 k. Daar nog wat korting op en je rijdt voor pakweg 35 a 40 k met een serieuze wagen die handig is voor het gezin, die toch uitstraling heeft (behalve voor de badgerijders natuurlijk) en waarmee je de petjes heeel ver achter je laat. Knap machien, echt waar! Ik ben fan (eigenlijk van alle generaties superb, vind dit de mooiste aanbieding onder de 'Duitsers' als ik zo vrij mag zijn hem Duits te noemen)
Comment
Comment