Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW 2-serie Gran Tourer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #61
    BMW goes Touran, B-klasse...
    Ik vind het echt een stap te ver.
    2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
    2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
    2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK

    Comment


    • #62
      Oorspronkelijk geplaatst door charlesvdw Bekijk Berichten
      BMW goes Touran, B-klasse...
      Ik vind het echt een stap te ver.
      Dit was ook mijn eerste gevoel, moet ik toegeven.
      De eerste keer ik het ontwerp zag had ik zo iets van "WTF BMW???"

      Maar die duitse merken evolueren en verliezen telkens een beetje meer van hun DNA en waarvoor ze stonden.
      Het doel is massa verkoop en zoveel mogelijk in elk segment.

      BMW is niet meer het merk van 10jaar terug, dit moeten we aanvaarden.
      Slechts een handvol liefhebbers hebben het hier moeilijk mee, waaronder mezelf 😉

      Uiteindelijk zijn wij de dinosauriërs die blijven staan. De merken evolueren.

      Als BMW monovolume's wil verkopen zullen ze dat zeker doen.
      Het enige voordeel van deze is dat het de mooiste op de markt is.

      Comment


      • #63
        Bwa, niet verblind door de premium-marketing vind ik toch dat andere merken een betere oefening neergezet hebben binnen deze markt hoor. De nieuwe Picasso is alvast veel mooier en de Fransen in het algemeen zijn veel efficiënter in de ruimtetoepassingen binnen dat segment. Hell, zelfs de oude Grand Scenic staat na al dia jaren nog redelijk zijn mannetje. Ik zie hier niet direct een premium-meerwaarde van BMW.

        Wat ik hen wel moet nageven is dat ze zeer snel na elkaar een nieuw, aanvullend model in de markt kunnen zetten. Ik heb het elders al gezegd, maar tussen de aankondiging van een nieuwe Renault en het ogenblik dat je die echt kan bestellen, heeft BMW gewoon met alle gemak 3 nieuwe modellen gelanceerd. Zo hoort het natuurlijk in een competitieve markt.
        King of the Ludospace - currently running nr. 6

        2016 Scénic Bose 110 dCi - 5.000km and counting slowly
        2015 Kangoo Express 90 dCi - 28.000km and counting fast

        Comment


        • #64


          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

          Comment


          • #65
            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

            Comment


            • #66
              Oorspronkelijk geplaatst door gpdude Bekijk Berichten
              Bwa, niet verblind door de premium-marketing vind ik toch dat andere merken een betere oefening neergezet hebben binnen deze markt hoor. De nieuwe Picasso is alvast veel mooier en de Fransen in het algemeen zijn veel efficiënter in de ruimtetoepassingen binnen dat segment. Hell, zelfs de oude Grand Scenic staat na al dia jaren nog redelijk zijn mannetje. Ik zie hier niet direct een premium-meerwaarde van BMW.

              Wat ik hen wel moet nageven is dat ze zeer snel na elkaar een nieuw, aanvullend model in de markt kunnen zetten. Ik heb het elders al gezegd, maar tussen de aankondiging van een nieuwe Renault en het ogenblik dat je die echt kan bestellen, heeft BMW gewoon met alle gemak 3 nieuwe modellen gelanceerd. Zo hoort het natuurlijk in een competitieve markt.
              Als je dit vergelijkt met een Picasso, dan is dit inderdaad een pak duurder.
              Het premiumgevoel zit hem in de uitsrustingmogelijkheden, maar ook de beschikbare motorisaties. En als je de tests bekijkt, rijdt dit ding echt wel goed. Maar esthetisch vind ik het een absolute misser
              BMW 420dA : >>>

              Comment


              • #67
                Rij-impressie: BMW 2-serie Gran Tourer

                Wie een bovengemiddeld groot gezin heeft kon bij BMW tot nu toe alleen terecht voor de X5 met derde zitrij. Goed nieuws voor wie dat wat te gortig vindt, maar toch BMW wil rijden: Hier is de 2-serie Gran Tourer.

                Van tijd tot tijd worden er in de autowereld heilige huisjes omver geschopt en ook een tamelijk traditioneel merk als BMW maakt zich daar wel eens schuldig aan. Is dat erg? De oudere lezers zullen zich wellicht nog herinneren dat BMW begin jaren tachtig van de vorige eeuw het ondenkbare deed door een BMW met dieselmotor aan te kondigen. Die oudere lezers weten dan wellicht ook dat die 524td een verrassend fijne auto bleek, die aan Freude Am Fahren maar weinig inboette. De iets jongere lezers herinneren zich vast nog wel dat BMW aan het einde van de vorige eeuw een grote SUV onthulde. Schande, toeterde de halve zure wereld. Alle lezers weten wat er van de X5 geworden is. Wat de boer niet kent dat eet hij niet, maar gelukkig heeft hij vorig jaar al mogen proeven van de 2-serie Active Tourer dus zal hij dit supersized Beijers hapje met voorwielaandrijving vast door zijn strot krijgen.
                Maar laten we de boeren verder aan Yvon Jasper over en ons concentreren op de kern van de zaak en dat is de BMW 2-serie Grand Tourer, een Active Tourer die maar liefst 22 centimeter is verlengd en daardoor genoeg ruimte heeft om een standaard derde zitrij te huisvesten. Nou zou je misschien denken dat ze aan de achterkant van de Active Tourer een stukje hebben aangelast, maar zo eenvoudig heeft BMW zich er niet vanaf gemaakt. Hoewel de onderhuidse techniek natuurlijk gelijk is, nam de wielbasis toe met maar liefst tien centimeter. Verder groeide de overhang naar achteren nog eens ruim tien centimeter en dat zet zoden aan de dijk. Om de boel niet uit verhouding te trekken is het lijnenspel op de zijkant opnieuw getekend en om te voorkomen dat de passagiers op de derde zitrij last krijgen van het sardientjes-syndroom loopt de daklijn wat minder snel af, waardoor hij achteraan maar liefst vijf centimeter hoger eindigt dan bij de Active Tourer. Of het resultaat visueel is geslaagd, laten we uiteraard aan jou over. Het zal de die hard BMW-fans misschien niet bekoren, maar welke concurrent in dit segment hangt er wel als poster boven de jongensbedjes? Puur toevallig lopen we op de terugreis op het vliegveld van München BMW’s ontwerpbaas Adrian van Hooydonk tegen het lijf, dus we vragen het de meester zelf. “Deze auto is niet zo zeer bedoeld voor de die hard BMW-liefhebber,” geeft hij toe. “Maar er zijn mensen die veel ruimte nodig hebben, het zij voor hun gezin of voor hobby, maar toch een fijn sturende auto willen rijden. Dat zijn degenen voor wie de Gran Tourer is bedoeld.” Niettemin erkent Van Hooydonk meteen dat de Gran Tourer een sprong in het diepe is voor BMW: “De zoveelste generatie van een succesvol model vervangen is altijd weer een uitdaging, maar een nieuw segment aanboren is minstens zo spannend.” Dat de Gran Tourer niet gewoon een verlengde Active Tourer is, bevestigt hij ook: “Beide modellen hebben we tegelijkertijd naast elkaar ontwikkeld.”

                Doordacht

                Snel instappen dan maar, want van het interieur van deze Gran Tourer zal de BMW-adept wel degelijk warmlopen. De bekende stijl van BMW is hier mooi consequent doorgetrokken. Het dashboard is mooi tijdloos vormgegeven, met strakke, vloeiende lijnen en goede materialen. De ergonomie is uitstekend doordacht, waardoor BMW weer een mooi opgeruimd instrumentenpaneel wist te maken zonder veel functies te moeten verstoppen. Wat we ten opzichte van de grotere BMW’s wel missen, is het headup-display in de voorruit. De Gran Tourer heeft (afhankelijk van de uitvoering tenminste) wel een headup, maar dat is er een van het type zoals onder andere Peugeot dat maakt, dus met een opstaand glaasje boven de klokken. Jammer, want het is veel mooier om de informatie in de voorruit te krijgen en BMW hééft die techniek in huis. Navraag leert ons dat het niet in deze auto past. Dat heeft te maken met de hoek van de voorruit en de ontbrekende ruimte onder de klokkenkoepel. Om de focus van de ogen niet te zwaar te belasten moet de brandpuntafstand van de geprojecteerde info minimaal vijf meter zijn en daarvoor ligt de voorruit te vlak. Dit is het systeem van Mini (die hetzelfde probleem heeft, zij het dat die ruit juist weer te verticaal staat).

                Uitgehold

                De zitpositie in de Gran Tourer is dik in orde. Je kunt de hoogte kiezen die veel mensen naar dit segment lokt, maar toch kun je de stoel ook redelijk diep laten zakken en in combinatie met het bekende stevige BMW-stuur dat je ver rnaar je toe kunt trekken zit je dan aardig sportief. Op de achterbank heb je volop ruimte; mede dankzij de wat uitgeholde rugleuningen van de voorstoelen is de beenruimte heel behoorlijk en door de gewijzigde daklijn krijg je ook volop hoofdruimte. Om de flexibiliteit nog wat te vergroten heeft BMW de achterbank in de rijrichting over veertien centimeter verschuifbaar gemaakt. Dat gaat in drie delen (40-20-40 procent), maar het foefje dat Opel toepast waarbij de buitenste zittingen wat dichter naar elkaar kom je aan 620 liter. De rugleuning plat gooien kan uiteraard ook (dat gaat elektrisch vanuit de kofferbak, terug omhoog echter gaat met de hand) en dan kom je uit op 1.820 liter met een net niet helemaal vlakke vloer. Achterin die vloer zit een slimme uitsparing waar je de hoedenplank mooi in kunt opbergen. De derde zitrij is voor kinderen ruim genoeg en zelfs als volwassene kun je er best een paar kilometer opgevouwen zitten, mits je voorbuurman wat inschikkelijkheid weet op te brengen.
                Het grappige is dat BMW de derde zitrij standaard aanbiedt op de Gran Tourer. Echter, als je hem niet wilt, kun je hem optioneel weglaten.. tegen minderprijs van € 500. ’t Is maar hoe je het benadert.
                Wie deze auto overweegt voor het karakteristieke BMW-gevoel, moet echt eerst even gaan proefrijden. Want wat ze zelf ook roepen, feit blijft dat je die fijne balans van een achterwielaandrijver kwijt bent. We duiken snelle bochten in en dan schuift de auto toch echt wel wat naar buiten met de neus en dan moet je juist van het gas af om te corrigeren. We rijden de 220i; die heeft 192 pk en 280 Nm en die krachten voel je echt wel in je stuur.
                Echter, je moet niet de fout maken de lat dermate hoog te leggen. Want hoewel het qua concept misschien geen echte BMW is, kunnen we wel stellen dat dit de fijnst uitgebalanceerde auto in dit segment is en dat is dan weer wél typisch BMW. In de middenstand is de besturing rustig en koersvast, maar zodra je de bocht in gaat, wordt het tamelijk direct en communicatief. Daarbij biedt het stuur behoorlijk wat weerstand, zonder dat het te zwaar wordt. En die balans zit ook in het onderstel. De verlengde wielbasis maakt de auto net nog wat beter in balans en de demping weet een relatief zachte vering te behoeden voor de nadelen daarvan, waardoor de Gran Tourer tegelijk comfortabel en sportief kan voelen. Toegegeven, ons exemplaar heeft de dynamische, instelbare demping en dat is niet standaard.

                Driecilinder

                De 220i komt met zijn 192 pk prima uit de voeten, maar dit is dan ook de dikste benzine en natuurlijk niet de motor waar Nederland massaal mee gaat rijden. Lager op de trap staat de driecilinder 118i met 136 pk (maar die was helaas niet beschikbaar tijdens de introductie) en later in de zomer komt er nog een 116i met 102 pk. Bij de komst naar ons land op 6 juni zijn er ook drie diesels beschikbaar. De 216d is een nieuwe driecilinder diesel met 116 pk die bij ons extra interessant is vanwege de 20% bijtelling (zowel handgeschakeld als automaat). Helaas konden we die ook nog niet rijden. Daar boven komen de 218d en de 220d. Die laatste heeft standaard automaat en als enige de mogelijkheid tot xDrive vierwielaandrijving. Deze werkt met een Haldex-koppeling van de vijfde generatie op het differentieel van de achteras. BMW heeft het gaspedaal daar extra inspraak bij gegeven, zodat de achterwielen wat sneller (alleen op commando van het pedaal, nog voordat slip dreigt op te treden) worden bijgeschakeld. Een extra klep op die Haldex zorgt ervoor dat bij alleen voorwielaandrijving ook de laatste restjes wrijving achterin worden uitgeschakeld, hetgeen het verbruik weer wat moet drukken.





                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                Comment


                • #68
                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                  Comment


                  • #69
                    Ik blijf er fan van.

                    Comment


                    • #70
                      Ik heb er nu een paar keer zo'n buske zien rijden en ik vind er niks aan imo.


                      Die kar doet veel denken aan een ssangyoung, en dat zijn nu niet bepaald mooie auto's.
                      BMW X5 45e

                      Comment


                      • #71
                        Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                        Ik heb er nu een paar keer zo'n buske zien rijden
                        De Active Tourer dan, of rijdt de Gran Tourer ook al rond?
                        Smilin' Jack - Speed Pilot

                        Comment


                        • #72
                          Ik vind het ook niet speciaal mooi, doet mij altijd denken aan een veredelde ford b-max
                          That's the difference between you and me. You want to lose small, I want to win big.

                          16/08/14 - 28/11/15 : Opel Astra J GTC (Astrid)
                          28/11/15 - 19/04/17 : Renault Mégane RS (Megan Fox)
                          28/04/17 - ... : Renault Megane GT 1.6dCi EDC

                          Comment


                          • #73
                            ik heb hem ondertussen in bestelling, een 218d gran tourer met sportautomaat, sportzetels, elektronische ophanging, actieve cruise control, etc... zwart metaal, anthrazit stof en donkere achterruiten.
                            voor mij momenteel de meest praktische, lees ruimste qua koffer, die in mijn leasebudget past. tevens de leukst rijdende. heb wel de 5 plaatsen gekozen want rij meestal alleen!

                            Comment


                            • #74
                              Vandaag offerte voor ontvangen. Is al een oud topic, maar mss voor degenen die hem al hebben, eens laten weten of het de moeite is.

                              Comment


                              • #75
                                Ik ga er ook één bestellen (in leasing). Met 2 kinderen en een derde op komst ben ik wel genoodzaakt om mij op dit segment te richten. En vermits het een BMW moet zijn (regel van de firma), is de Gran Tourer de enige optie. Gelukkig maar dat BMW net op tijd met dit type gekomen is.
                                Heb er een proefrit mee gedaan en ben overtuigd van deze wagen, qua comfort, ruimte en rijprestaties.
                                Het is natuurlijk niet de meest sexy auto van de buitenkant, maar dat moeten we dan maar even langs de kant schuiven voor de komende 4 jaar en kijken naar het praktische.

                                Comment


                                • #76
                                  Welke motorisatie ?
                                  Niet te snel gewoon worden aan de hogere instap...

                                  Comment


                                  • #77
                                    Ik ben er al eens mee op en af naar Polen gereden in eentje van mijn collega.
                                    318d met automaat in luxury uitvoering.
                                    Heel comfortabele auto, met een heel goede zitpositie. Heel stil ook op de snelweg.
                                    Wat mij betreft zeker niet vergeten de sport zetels en de grotere benzine tank vergeten aan te vinken als je hem bestelt.

                                    qua looks ben ik er nog altijd niet wild van, maar 't is zeker een leuke rijders auto.

                                    Comment


                                    • #78
                                      218d zonder gereduceerd vermogen, 150pK dus.

                                      De 220d kwam echt veel te hoog in maandelijkse leasingprijs.
                                      De auto is nieuw model in ons wagenpark, vandaar net wat minder korting dan de 3 en 5 reeks.

                                      Maar bon ben echt wel overtuigd van dit model als gezinswagen.

                                      Ondertussen is hij besteld, levering half januari dus is niet al te lang wachten.

                                      En over 4 jaar zien we wel weer verder. Dan zalt vrouwke wellicht terug de gezinswagen bestellen en kan ik bijvoorbeeld een 5 touring nemen.

                                      Comment


                                      • #79
                                        3 GT is ook zot groot qua cabine.
                                        2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                                        Comment

                                        Working...
                                        X