Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Als een van de eersten ter wereld kon AutoWeek op pad met de gloednieuwe Volkswagen Passat. Het merk wil de auto definitief de premiumhoek in duwen. Met een nieuwe biturbo-viercilinderdiesel kijken we in hoeverre die missie geslaagd is.
De Passat gaat al even mee. We zijn inmiddels toe aan generatie acht en hoe lang de auto ook oogt, hij is ietsje korter dan de vorige generatie. De wielbasis is echter groter en dat merk je vooral achterin, waar de beenruimte gigantisch is. De hoofdruimte lijdt wel een klein beetje onder de vorm van de koets.
Het uiterlijk is er duidelijk op vooruitgegaan. De neus is niet zo anoniem als in het verleden bij de Passat nog wel eens het geval was. De designlijn van de nieuwe CC is hier doorgezet. Aan de binnenkant is het meer netjes dan spectaculair. Vanaf het moment dat we gaan zitten, denken we eigenlijk: 'Golf'. Een bijzonder luxueus uitgevoerde Golf, maar toch, een Golf. Dat komt voornamelijk door het multimediasysteem en de middentunnel rondom de pook in de Passat, die respectievelijk gelijk en zo goed als gelijk zijn aan die in z'n kleinere broer. Maar ook door de zithouding, die Golf-achtig ‘braaf’ aanvoelt.
Werpen we een nadere blik in het interieur, dan zien we een TFT-scherm in plaats van klokken - net als in de nieuwe Audi TT - en mooie chroomstrips over de breedte van het dashboard. Maar het luxe gevoel uit bijvoorbeeld een Mercedes C-klasse ontbreekt.
We kunnen tijdens een korte kennismaking alleen op pad met de nieuwe dieselmotor: een 2,0-liter TDI-motor met twee turbo’s, goed voor 240 pk en 500 Nm. Dat blijkt een fabelachtig donderblok met massa’s trekkracht, maar het is de vraag in hoeverre deze motor in Nederland een grote rol gaat spelen. De lichtere en goedkopere motoren zullen het hier beter doen, om nog maar te zwijgen over de GTE-variant.
Interessanter is daarom de vraag hoe het onderstel zich gedraagt. De Passat maakt gebruik van het MQB-platform waar de nieuwe C-segmenters van de Volkswagen Groep op staan. Daardoor is de auto flink lichter dan voorheen (90 kg) en dat merk je. De auto is erg lichtvoetig en weet een opvallend comfortabel rijgedrag te combineren met een schokkend gebrek aan onderstuur. En dat doet weer denken aan de … Golf.
Zetten we de rijmodus in Sport, dan rijdt de Passat veel dynamischer dan je verwacht. Hij is niet hard of spannend, maar hij geeft in bochten geen krimp en wordt niet onrustig. Een soort onderkoelde, brave jongen met veel ruimte, die hierdoor wel de X-factor mist die merken als Audi, Mercedes en BMW al jaren de hoogte in stuwt. De Passat lijkt zich eerder als vanouds tussen de premiumgarde en de Mondeo’s en Insignia’s van deze wereld in te nestelen, een beetje zoals de Volvo S60. Of zoals in het C-segment: de Golf.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Om één of andere reden kan me deze passat toch niet bekoren. Beetje té afgelijnd allemaal.
Als ik hem naast de nieuwe Mondeo zie bv, vind ik die laatste toch veel knapper qua design.
Maar de badge en zijn kwaliteiten zullen hem sowieso doen verkopen.
Zijn er al prijzen van de GTE? Die "minder dan 2l/100km" lijkt mij toch wel zeer optimistisch?
Zal wel ongeveer hetzelfde resultaat zijn als de golf GTE.
Daar was het testverbruik ook snel richting 6l/100km.
Dus zal bij de passat niet anders zijn aangezien het om nagenoeg dezelfde aandrijflijn gaat met een paar pk's meer
Comment