Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Porsche 911 Turbo (S)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    Best, vind ik. Bij de 993 was het stylistisch een 100% kloppend plaatje, bij de 996 was het ook nog quasi-perfect. Maar bij de 997 en zeker de 991 komt het geforceerd over, 't is nl. geen doorlopen meer van de achterlichten, maar gewoon "just because". Dan hoeft 't voor mij niet.

    Comment


    • #42
      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

      Comment


      • #43
        Speedyellow.

        Comment


        • #44
          Hamvraag is of de nieuwste Turbo de GT-R van de troon kan stoten? Zoniet is het de 2de generatie 911 op rij die zich de meerdere moet herkennen in de GT-R, wat eigenlijk een blamage is.

          Comment


          • #45
            Zowel bij de 997 als 991 is de Turbo mijn minst favoriete design. Waar de 964, 993 en 996 (in die volgorde) ook optisch echt pareltjes waren, hebben ze het daarna veel te 'techy' aangepakt, zeker bij deze 991. Toch wat jammer vind ik.

            Comment


            • #46
              Een Porsche 911 (991) Turbo met 520 pk zou voor iedereen volstaan in de vermogensbehoefte, dunkt ons, maar voor de Rüperts Nooitgenoeg van deze wereld is er altijd de verlossing in de vorm van S-modellen. Oftewel, een 911 Turbo met 560 pk. Op de IAA in Frankfurt heeft Porsche deze maagdelijk witte Turbo S neergezet. Achterin ligt een 3,8-liter zescilinder boxermotor die is gekoppeld aan een zeventraps PDK-transmissie. Met het Sport Chrono Pakket Plus betekent dit een 0-100 sprinttijd van 3,1 seconden.





              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

              Comment


              • #47


                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                Comment


                • #48
                  Porsche is de IAA alweer vergeten en droomt van de LA Auto Show in november. Het snoepje dat het Duitse merk meeneemt naar Californië heet de 911 Turbo Cabrio.

                  De 911 Turbo Cabrio en z'n nog snellere Turbo S-broer zijn gemakkelijk te onderscheiden van de gewone Carrera 4 en Carrera 4S Cabrio. De Turbo-versies zijn namelijk 28 millimeter breder dan de goedkopere exemplaren uit de 911-familie.
                  Het cabriodak heeft een frame van magnesium. Met een druk op de knop verdwijnt het in dertien seconden in een speciaal compartiment achter de cockpit. Dat kan bij snelheden tot 60 km/h.
                  Het vermogen van de 3,8-liter boxermotor blijft ten opzichte van de Turbo Coupé onveranderd. Zodoende is de Turbo Cabrio 520 pk sterk en heeft de Turbo S Cabrio een vermogen van 560 pk. Dat zorgt voor een sprint naar 100 km/h in respectievelijk 3,5 en 3,2 seconden.
                  Tegelijkertijd is het brandstofverbruik ten opzichte van de vorige generatie met 30 procent verbeterd, claimt Porsche.
                  Het publieksdebuut van de Porsche 911 Turbo Cabrio vindt plaats op 20 november, als de LA Auto Show aftrapt.





                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                  Comment


                  • #49




                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                    Comment


                    • #50
                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                      Comment


                      • #51
                        Rij-impressie: Porsche 911 Turbo

                        Vraag een Italiaan iets te produceren en het wordt theatraal en dramatisch, zoals een opera of een Ferrari. Vraag een Duitser iets te produceren en het wordt bombastisch en technisch perfect. In het geval van muziek krijg je dan Rammstein, in het geval van een supercar de nieuwe Porsche 911 Turbo.


                        “Hij kan nog zo hard gaan, een 911 Turbo blijft natuurlijk een stofzuiger in vergelijking met een Ferrari.” In gedachten hoor ik het m’n collega nog gekscherend zeggen. Maar wat er achter m’n oren buldert, klinkt totaal niet als een stofzuiger. Het is eerder alsof de Duitse metalband Rammstein met het volume op elf staat te spelen. Het is alleen geen snoeiharde gitaarmuziek, maar de symfonie van een zescilinder boxermotor, begeleid door twee joekels van turbo’s, die het interieur binnen priemt. Tijd om de analogie verder uit te diepen is er niet, want de naald van de toerenteller schiet met een krankzinnige snelheid richting toerenbegrenzer. Een ruk aan de rechterflipper is voldoende om de (nu verplichte) PDK-bak de aandrijfkrachten in een oogwenk op de andere koppeling te laten rammen; de bak staat in ‘4’. Slechts heel even twijfelt de Porsche, terwijl de turbo’s naar adem happen. Dan openbaren de 520 pk en 710 Nm zich weer in volle glorie. Godzijdank is de Duitse autobahn op dit stuk onbegrensd; de snelheid gaat richting 200 en nog altijd neemt de versnelling nauwelijks af. Porsche claimt een top van 315 km/h, maar vooral het tempo waarmee de Turbo daarnaartoe gaat, is bijna lachwekkend. Bij 291 km/h doemt er in de verte verkeer op en moeten we lossen. Bij het verlaten van de snelweg twijfelen we geen moment aan die opgegeven topsnelheid. De verantwoordelijke voor deze vloedgolf aan vermogen en koppel kennen we inmiddels. Op het eerste gezicht is er niets veranderd ten opzichte van de voorgaande 911 Turbo. Nog altijd meet de achterin geplaatste zescilinder boxermotor 3,8 liter en is die voorzien van twee forse turbo’s met variabele geometrie. Ook de zeventraps-PDK-bak kennen we, al is die nu verplicht in plaats van optioneel. Door de techniek bij te schaven, zijn de prestaties er flink op vooruitgegaan. De verbeterde kleptiming en hogere verbrandingsdruk leveren 20 pk en 10 Nm winst op ten opzichte van de vorige Turbo, waarmee de cijfers op 520 en 660 uitkomen. Bestel je het optionele Sport Chrono Package, dan levert het blok dankzij een overboost-functie tijdelijk zelfs 710 Nm. Bovendien krijg je dan de beschikking over launch control, waardoor je keer op keer de 0-100-tijd van 3,2 seconden kunt uitproberen. In elk geval tot de koppeling of je nekwervels het opgeven. Tegelijkertijd zorgen onder meer een nieuwe zeilfunctie van de PDK-bak en een start-stopsysteem (dat bij uitrollen de motor uitzet) voor een lager verbruik. Volgens het boekje kan de Turbo toe met 9,7 l/100 km. Niet belangrijk? Dankzij een relatief bescheiden CO2-uitstoot van 227 g/km daalt de vanafprijs van € 202.607 naar € 186.700. Misschien klinkt het wat vreemd, maar voor een auto met een dergelijk potentieel is het eigenlijk een koopje.

                        Achtervolgingsscène
                        Terug naar de prestaties. In rechte lijn zijn die al indrukwekkend, maar wat de auto in bochten kan, tart de natuurwetten. Bij het insturen van een krappe bocht met een snelheid die bij de meeste auto’s hoe dan ook in een tranendal zou eindigen, geeft deze Turbo geen krimp. Geen piepende banden, geen knipperend ESP-lampje, geen uitbrekende kont. Nog een keer, maar dan wat harder. Wederom geen drama. Inmiddels moet het er van buitenaf uitzien als een klassieke achtervolgingsscène: versneld afgespeeld, zodat het er behalve bloedsnel ook erg onrealistisch en zelfs wat komisch uitziet. Maar de Turbo is doodserieus. Je kunt als een metalgitarist tekeergaan en alle remmen losgooien, maar dan nog trekt de auto je de bocht door.
                        Verantwoordelijk voor die schijnbaar eindeloze grip is de lijst met nieuwe en bekende technologie waarmee Porsche de nieuwe 911 Turbo heeft volgepropt. Een en ander resulteert in een eveneens welhaast onuitputtelijke bron van afkortingen, zoals PASM, PCCB, PTM, PTV, PDDC, PAA en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Die laatste is trouwens nieuw en staat voor Porsche Active Aerodynamics, aerodynamische trucage dus. Een beweegbare achtervleugel die vanaf 120 km/h naar boven komt, die kennen we al van Porsche, maar dit systeem gaat verder. Aan de voorkant ontvouwt zich vanaf die snelheid een nieuwe flexibele spoilerlip onder de bumper. Na een druk op de knop komt de achtervleugel bovendien in totaal 75 mm omhoog en kantelt die 7 graden, terwijl de voorlip nu in zijn geheel tevoorschijn komt. Het resultaat is 132 kg downforce bij 300 km/h. Ja, het ziet er wat typisch uit, maar volgens Porsche scheelt het 2 seconden op een rondje Nordschleife. Andere systemen zijn al langer deel van het Turbo-pakket, zoals integrale aandrijving met Porsche Traction Management. Het systeem verdeelt het beschikbare vermogen continu en razendsnel over de voor- en achteras, al naar gelang de beschikbare hoeveelheid tractie van elk afzonderlijk wiel. Torque vectoring zorgt er bij het uitaccelereren van een bocht voor dat het buitenste wiel meer koppel krijgt dan het binnenste. Om de algehele stabiliteit van de auto te verhogen, is de 911 Turbo voorzien van onder meer actieve motorsteunen, -stabilisatoren en een meesturende achteras. Bij lage snelheid stuurt die in tegengestelde richting van de voorwielen om de draaicirkel te verkleinen, bij snelheden boven 80 km/h juist in dezelfde richting. Al die (deels optionele) systemen zorgen ervoor dat de grens van deze technologiebom op de openbare weg niet verantwoord verkend kan worden.

                        Circuit
                        Mede daarom mogen we de Turbo op het nieuwe Bilster Berg-circuit aan de tand voelen, waar de limiet veilig op te zoeken is. En dáár blijkt pas hoe ongelofelijk indrukwekkend deze machine is. Het circuit is relatief krap en het hoogteverschil vrij fors, maar de 911 gaat bijna stoïcijns steeds harder de bocht om. De optionele keramische remmen bewijzen hier ook hun nut, want na herhaaldelijk intensief gebruik blijft de vertraging net zo indrukwekkend als de acceleratie. Pas na enige ronden krijgen we de auto zover dat er iets van beweging in de koets komt, en dan toont de Turbo z’n ware aard. Ondanks het gebruik van lichtgewicht materialen is het de zwaarste 911 Coupé ooit, en als dat gewicht door de technische tovertrucs heen breekt, laat het zich gelden. De circuitsessie maakt twee dingen duidelijk. Om te beginnen dat de nieuwe Porsche 911 Turbo, ondanks z’n indrukwekkende prestaties, net te zwaar is als circuitauto. En ten tweede dat de openbare weg niet groot genoeg is om voluit van de Turbo te genieten. Daarvoor presteert hij ook te vanzelfsprekend, bijna te makkelijk. Vanuit rationeel oogpunt is de Porsche een overwinning der techniek. Maar het drama dat gevoelsmatig bij een supercar hoort, ontbreekt.



                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                        Comment


                        • #52
                          Knap zo in het geel.
                          2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
                          2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
                          2023 Skoda Enyaq SUV Coupé

                          Comment


                          • #53
                            Ik wou dat we al 40 jaar verder waren, dan zou deze MISSCHIEN een betaalbare oldtimer zijn

                            Ze zijn goed bezig bij Porsche, ben benieuwd naar de Macan

                            Comment


                            • #54

                              Eerste in België.

                              Comment


                              • #55

                                Comment


                                • #56
                                  Niet normaal...

                                  Comment


                                  • #57
                                    Damn
                                    2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
                                    2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
                                    2023 Skoda Enyaq SUV Coupé

                                    Comment


                                    • #58
                                      damn

                                      en ik dacht dat de C2S al snel was
                                      BMW X5 45e

                                      Comment


                                      • #59
                                        De 997 turbo vond ik nooit echt super aantrekkelijk maar als ik de foto's zie van de 991 turbo, man, man, dat is toch een prachtig machien. Vooral in 't wit.

                                        Comment


                                        • #60
                                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                          2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                                          Comment

                                          Working...
                                          X