Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Ik zou zwaar twijfelen, maar ik denk dat ik toch wel voor de RS4 zou gaan. Zo een lekker ding. En eerlijk gezegd vind ik de ouwe 3 reeks mooier en stoerder dan de nieuwe...
Als je ziet dat de huidige M3 eigenlijk nog opgewassen is tegen die RS4 (okay, niet in de regen op op sneeuw ), dan zegt dat genoeg over de benchmark die zo'n BMW M toch quasi altijd is. Ook nu nog, op z'n oude dag, houdt de M3 eigenlijk het hoofd makkelijk boven water ondanks de golfslag van de recente concurrentie. Meestal, als BMW een nieuw M-modelletje uitbrengt, gaat de concurrentie meteen kopje onder.
En dat onderschrijf ik ook. Alleen heb je m'n post weer niet goed gelezen.
In sómmige vergelijkende tests wordt de M3 nog boven de RS4 verkozen, in de andere echter is de RS4 ook op punten de beste. Dat laatste vind ik begrijpelijk, dat eerste bijna niet, maar toch lijkt 't zo te zijn.
Uiteraard neemt BMW de nieuwe RS4 goed onder de loep. In m'n rondleiding doorheen de BMW-gebouwen en -laboratoria in München kwam je geregeld een stuk tegen of een krat of doos waarop dingen stonden die ofwel duidelijk verwezen naar andere automerken, ofwel met een doek over of achter een gesloten deur of wat dan ook. En op m'n vraag over dat laatste, antwoordde men zeer cryptisch "Njah, er wordt ook gekeken hoe anderen het doen, maar daar moeten we ook niet mee te koop lopen."
Los van Jeremy, als je mensen hoort of leest die beide reden, dan hoor je dat "de RS4 kan wat de M3 kan". Uiteraard is z'n tractie beter, ook op 't droge en al helemaal in 't natte, maar op 't droge lijkt de RS4 geen afstand te kunnen nemen van de oude M3 in een mate die z'n 4WD en z'n duidelijk hoger vermogen (bijn 1/4 meer vermogen !!!) zouden doen vermoeden.
Ik ben een fervente liefhebber van de RS4 en ik zou 'm onmiddellijk in huis halen mocht ik kunnen (ik zou de M3 niet eens bekijken en overwegen !!), maar dat neemt me niet weg realistisch te zijn.
Inderdaad, 't is duidelijk de minder goeie keuze. Ze zijn zwaarder, hebben een minder goeie stroomlijn, de gewichtsverdeling is doorgaans niet zo ideaal als bij de 4-deurs versie, je hebt in 't interieur meer rijlawaai als in een berline, ze zijn een pak duurder.
Ik vind een break doorgaans sportiever ogen, trendy'er (als ik "trendier" schrijf gaan sommigen zich afvragen of 'n nieuw beest heb ontdekt ). Hij is zóveel handiger in gebruik (slechts even lang, maar wel 1. een grote achterklep en 2 veel meer en veel bruikbaarder bagageruimte) ook.
Jeremy is een sympathieke (alhoewel ) mens en zijn schrijfsels en TV-avonturen zijn altijd goed voor wat amusement, maar je moet zijn meningen nu ook niet te serieus nemen (dat doet hij zelf trouwens ook niet). Hij draait nogal gemakkelijk met de wind, en als hij vandaag op een prachtige baan in een prachtige wagen rijdt is die nogal snel het 'nec plus ultra'.
Om er eens een andere bron bij te halen: in het laatste nummer van EVO kwam de BMW M3 CS (ergens halfweg tussen CSL en standaard) er nog steeds al beste uit tegen de Audi RS4 en Merc C55AMG. En die jongens deden dan ook heel erg hun best om die misschien niet zo evidente conclusie ook te staven (niet dat ik het hier nu ga herhalen).
De RS4 moest het trouwens ook serieus afleggen tegen de Porsche 997 4S en Mitsu Evo IX MR FQ-340. De Mitsu was zo maar eventjes 4 seconden sneller op een parcours waar de Audi 1:28.60 over deed.
Niet dat dit alles er erg veel toe doet: de RS4 is nooit de wagen geweest die verkocht werd om zijn grenzeloze rijplezier. De aantrekking heeft steeds veel meer in de 'must have / buyer's appeal / X'-factor gelegen. Een RS4 van gelijk welke generatie zorgt bij mij steeds veel harder voor een 'die wil ik'-gevoel dan de M3 die er op dat moment naast staat, en in dit geval is het dus niet anders. Dat die RS4 nu eindelijk ook op zich kan staan als echter driver's car, maakt hem alleen nog maar aantrekkelijker. Ik zou me dus niet te veel zorgen maken als ik baas van Audi was - verkopen zal de RS4 zeker.
Om er eens een andere bron bij te halen: in het laatste nummer van EVO kwam de BMW M3 CS (ergens halfweg tussen CSL en standaard) er nog steeds al beste uit tegen de Audi RS4 en Merc C55AMG. En die jongens deden dan ook heel erg hun best om die misschien niet zo evidente conclusie ook te staven (niet dat ik het hier nu ga herhalen).
De RS4 moest het trouwens ook serieus afleggen tegen de Porsche 997 4S en Mitsu Evo IX MR FQ-340. De Mitsu was zo maar eventjes 4 seconden sneller op een parcours waar de Audi 1:28.60 over deed.
Niet dat dit alles er erg veel toe doet: de RS4 is nooit de wagen geweest die verkocht werd om zijn grenzeloze rijplezier. De aantrekking heeft steeds veel meer in de 'must have / buyer's appeal / X'-factor gelegen. Een RS4 van gelijk welke generatie zorgt bij mij steeds veel harder voor een 'die wil ik'-gevoel dan de M3 die er op dat moment naast staat, en in dit geval is het dus niet anders. Dat die RS4 nu eindelijk ook op zich kan staan als echter driver's car, maakt hem alleen nog maar aantrekkelijker. Ik zou me dus niet te veel zorgen maken als ik baas van Audi was - verkopen zal de RS4 zeker.
Ik heb die artikels ook gelezen, en inderdaad, ze zouden de M3 nemen. MAAR toch krijgen ze beide 5 sterren en dat is bij mijn weten nog nooit voorgevallen voor een audi. De vorige RS4 kreeg er maar 4. (aanvankelijk zelfs maar 3)
Wat die tweede vergelijking betreft vind ik dat niet geheel. De porsche bevindt zich duidelijk in een 'different leaque'. Dat is een sportwagen, terwijl de RS4 eerder een supersportieve-gezinswagen is. De EVO IX is een scheurijzer pur sang, maar voor het overige moet hij toch de duimen leggen voor de RS4. Vooral wat betreft stijl en afwerking.
Met je derde conclusie ben ik het dan weer wel volledig eens. De aantrekkingskracht van de vorige RS4 die hem vooral lag in zijn sportieve- chique, mooie subtiele uiterlijke wijzigingen en enorme rechtelijnsnelheid wordt nu aangevuld met echte driver's car eigenschappen. Voor het eerst heeft audi een auto gemaakt die echt rijplezier biedt. Minder dan een vergelijkbare BMW, inderdaad, maar daar draait het niet om. Ik denk dus wel dat ze zich bij BMW zorgen maken, want het domein waar ze het verschil moeten maken slinkt.
Met die witte carrosserie ziet het er wel wat log uit ! Diezelfde indruk krijg je ook met de nieuwe 3 touring van BMW, logge koets, wieltjes die zo klein lijken...
Comment