Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mercedes R-klasse

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    'k Las zonet het voorstellingsartikel in de nieuwe AMS.

    'k Was wel gecharmeerd door z'n nieuwe looks : éindelijk is die R-klasse een beetje om aan te zien. 't Zal nooit een mooie auto worden (en in die klasse is dat precies ook niet direct nodig, want ook de '5 GT is verre van een knapperd), maar nu keert je maag toch niet meer als je 'm aan ziet komen rijden.

    Leuk ook, de nieuwe 350 CDI, dat werd zo langzamerhand wel tijd, zeg.

    Oorspronkelijk geplaatst door Glenn-N Bekijk Berichten
    Vreemd dat ze hiervan met een nieuw model / facelift komen.
    Tsjah, als iets voor geen meter verkoopt kan je maar beter proberen 'm wat aantrekkelijker te maken (dit is al de 2e keer dat 'ie aangepakt wordt), of 't ineens van de markt halen. En dan liever het eerste dan het tweede...

    Comment


    • #42
      Uiteraard is dit meer een wagen voor de VS, maar desondanks vind ik het toch een knappe wagen. Ook ik vind het dus een verbetering t.o.v de vorige.
      sigpic

      www.haprodakkoffers.nl - de online dealer voor Hapro dakkoffers in Nederland, België en Duitsland

      Comment


      • #43
        Rij-impressie: Mercedes R-klasse

        .Het leek er even op dat de Mercedes-Benz R-klasse ­wegens gebrek aan succes een stille dood zou sterven, maar het Duitse merk probeert de wereld met een ­omvangrijke facelift nog eenmaal te overtuigen van 
haar meest veelzijdige model.

        Het kan geen toeval zijn dat Mercedes-Benz de opgefriste R-klasse in de Verenigde Staten aan de pers voorstelt. Ten eerste wordt de auto hier gebouwd, in Tuscaloosa, Alabama, en bovendien lijkt de maximaal 5,16 meter lange auto geboren voor dit continent. 
En als er één land is waar de facelift hoog in het vaandel staat, is het wel hier. 

        Mercedes-Benz heeft de term ­facelift ­letterlijk ­genomen bij het opfrissen van de R. Met name de voorzijde is drastisch ­aangepakt. De vreemde kikkerogen zijn – gelukkig – verdwenen en hebben plaats­gemaakt voor veel conventioneler ogende koplampen. 
Het omstreden uiterlijk is één van de ­redenen waarom de R-klasse – in Europa tenminste – nooit een succes is ­geworden. Ook de positionering van de auto speelde hierbij een rol. Het Duitse merk maakte de fout om eerst de high end-versies met een vanafprijs van dik 80.000 euro op de markt te zetten, en de mix van SUV, ­stationwagon en MPV als ‘Sports Tourer’ aan de man de brengen. De R-klasse is ­ongekend veelzijdig, maar het grote publiek wist niet wat het met de auto aan moest. In een later stadium volgden goedkopere versies met achterwielaandrijving, maar het kwaad was al ­geschied.

        Wereld van verschil
        Dat weerhoudt Mercedes-Benz er echter niet van om een nieuwe poging te wagen. Zoals gezegd is daarbij met name de voorzijde ingrijpend op de schop gegaan, en dat maakt een wereld van verschil. Het nieuwe design volgt de strakkere vormgeving van de nieuwe E-klasse en ligt stukken prettiger op het netvlies. De rest van de carrosserie is – afgezien van kleinere zaken zoals de ­buitenspiegels, achterlichten en achter­bumper – in grote lijnen ongewijzigd, maar daarmee was ook eigenlijk weinig mis. Het feit dat de R-klasse niet als een agressieve, dikke SUV oogt, is in de huidige markt ­ineens een voordeel. Want ondertussen heb je mooi wél de gebruiksmogelijkheden van zo’n auto. 
De opgefriste R-klasse is net als voorheen leverbaar met ‘korte’ en lange wielbasis, en is dan respectievelijk 4,92 en 5,16 meter lang. Laatstgenoemde heeft een derde zitrij te bieden, waar je zelfs met een lengte van 1,90 meter comfortabel kunt zitten, en dat zien we niet vaak. Tegelijkertijd kun je 633 liter bagage meenemen en wanneer je alle stoelen omklapt, kun je met een bagageruimte van 2.385 liter tal van verhuizingen op je ­nemen. 

        Het interieur is nagenoeg ongewijzigd; de enige subtiele veranderingen zijn een 
nieuw stuur met aluminium spaken en de ­mogelijkheid om een two-tone kleurstelling te kiezen. Ook nieuw is een optionele dodehoeksensor. Voor de rest is het business as usual: de R-klasse is nog altijd een bijzonder comfortabele reisauto. De stoelen zijn zeer comfortabel en alles lijkt gemaakt om je ­zoveel mogelijk uit handen te nemen. 
Dat zorgt voor een wat lichte en gevoelloze ­besturing, die wat vreemd aandoet in zo’n grote en zware auto. Je voelt nauwelijks wat de voorwielen aan het doen zijn. Ook voelt de liefst 4,92 meter lange R wat log aan. 
Hij doet nimmer een poging om zijn gewicht of zijn afmetingen te verbloemen.

        Comfort met grote C

        Wie een snaarstrakke wegligging verwacht, heeft deze auto niet begrepen. De R schrijft comfort met een grote C. Het asfalt glijdt bijna ongemerkt onder je door, ook als je geen luchtvering hebt. De R 300 CDI waarmee we op stap zijn, heeft gewoon stalen veren, maar dat ervaren we niet als een groot nadeel. Sterker nog, de luchtvering maakt de R eigenlijk onnodig deinerig. Weliswaar worden wegoneffenheden dan nóg beter gladgestreken – afgezien van ­korte dwarsrichels – maar daar staat tegenover dat de R met het Airmatic-onderstel beduidend meer overhelt in bochten en duikt bij het remmen. De variant met stalen vering daarentegen biedt een uitstekende mix van comfort en controle.
        De drieliter V6-dieselmotor is er voortaan in drie varianten. In de R 300 CDI levert hij 190 pk, de vernieuwde 350 CDI schopt het tot 265 pk en de R 350 BlueTec met NOx-reducerend ureumsysteem is 211 pk sterk. Allemaal zijn ze gekoppeld aan een ­verbeterde zeventrapsautomaat, die een koppelomvormer meekrijgt die minder ­inwendige frictie heeft en ontkoppelt bij stilstand, wat bijdraagt aan een lager verbruik. Overigens zijn er ook nog benzineversies met V6- en V8-motor, maar die spelen in ons land een marginale rol. De R 63 AMG is nu ook definitief gesneuveld; in Nederland was hij al niet meer verkrijgbaar. 

        Met 190 pk is de R 300 CDI al prima ­gemotoriseerd. Dat aantal pk’s klinkt ­wellicht mager voor een bijna 2.200 kilo zware auto, maar het koppel van 440 Nm doet wonderen. Je krijgt niet snel de ­behoefte aan meer; de comfortabele cruiser is uitstekend bediend met deze dieselmotor. Dat combineert hij met een verbruik dat volgens de fabriek 7,6 liter op 100 km ­bedraagt. De zeventraps automaat schakelt niet razendsnel over, maar wel bijzonder soepel, en is goed bij de les. 


        Levendig

        Mocht je toch meer willen, dan is de 350 CDI een goede optie. Ten opzichte van zijn voorganger levert hij 41 pk meer, terwijl het ­verbruik (wederom volgens de fabriek) met 0,8 liter per 100 km zakte. Met een riante 265 pk en een stevig koppel van 620 ­newtonmeter is het zonder meer de ­lekkerste motor uit de range. Zelfs de ­versie met verlengde wielbasis en vierwielaandrijving komt er prima mee vooruit. Sterker nog, voor zo’n grote auto doet hij behoorlijk levendig aan. Ook in stads­verkeer pakt hij heerlijk soepel op. Niet dat hij daar in zijn element is, met zijn ­flinke ­afmetingen en grote draaicirkel. Nee, deze auto is gemaakt voor relaxed snelwegwerk. Daarbij is de motor heerlijk stil, je hoort ­alleen redelijk wat windgeruis rond de ­grote spiegels. Met de Airmatic in de sportstand wordt het deinen ­beduidend minder en voldoet het rijgedrag aan Europese maatstaven. Sportief rijdt de R echter niet. Toch is dit een ongeëvenaard veelzijdige auto. Hij biedt de ­ruimte van een MPV en het comfort van een luxe ­sedan, en de 4Matic-uitvoering doet op een gladde weg zeker niet onder voor een SUV. Het kost even tijd om de R-klasse te ­begrijpen, maar hij heeft voldoende kwaliteiten in huis voor een ­succesvollere tweede carrière.





        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

        Comment


        • #44




          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

          Comment


          • #45
            Hij is er wel een stuk knapper op geworden.

            Comment


            • #46
              Zalig machien!

              Comment


              • #47
                Mercedes-Benz R350 CDI 4-Matic Lang





                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                Comment


                • #48




                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                  Comment


                  • #49




                    + Uiterst comfortabel
                    + Discrete vormgeving
                    + Volop ruimte voor zes personen en hun bagage

                    - Onhandig kleine buitenspiegels
                    - Pas echt compleet met (kostbare) opties
                    - Wel ruimte voor zeven personen, maar niet voor hun bagage

                    Complete rijtest: [www.autozine.nl]
                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                    Comment


                    • #50
                      Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten




                      + Uiterst comfortabel
                      + Discrete vormgeving
                      + Volop ruimte voor zes personen en hun bagage

                      - Onhandig kleine buitenspiegels
                      - Pas echt compleet met (kostbare) opties
                      - Wel ruimte voor zeven personen, maar niet voor hun bagage

                      Complete rijtest: [www.autozine.nl]
                      In de tijd al eens gaan kijken naar de R..... dat middelste stoeltje jongens.... als ik dat vergelijk met de Ford S-max....
                      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                      Comment


                      • #51
                        Interieur lijkt mij toch weinig nieuw.

                        Comment


                        • #52
                          Vorige weekend de 'prefacelift' naast de facelift kunnen vergelijken, interieur is amper gewijzigd, exterieur is een verbetering, de facelift oogt een veel bredere neus te hebben. 'stoerder'
                          MERCEDES LOVERS ARE BETTER LOVERS

                          Comment


                          • #53
                            Klopt. Voor 't eerst vind ik de R echt knap. Blijft een "busje" maar je kiest daarvoor. Ik vind 'm knapper dan de '5 GT, nu. En binnenin is 'ie toch ook voldoende gewijzigd? (even veel als langs buiten imo)

                            Comment


                            • #54
                              Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                              Klopt. Voor 't eerst vind ik de R echt knap. Blijft een "busje" maar je kiest daarvoor. Ik vind 'm knapper dan de '5 GT, nu. En binnenin is 'ie toch ook voldoende gewijzigd? (even veel als langs buiten imo)
                              Waar zie je de veranderingen binnenin?

                              Comment


                              • #55
                                Meest onderschatte Benz imo.
                                Nog comfortabeler dan een S klasse en een zéé van ruimte.

                                Doe maar een 350 cdi 4 matic in zilvergrijs

                                Comment


                                • #56
                                  Interieur is heel weinig veranderd, heb er echt op gelet, als ik links keek stond er de prefacelift, rechts de facelift.

                                  Ik vond echt de snuit een heel verschil, die is veel 'dikker', de prefacelift is meer afgeplat.
                                  MERCEDES LOVERS ARE BETTER LOVERS

                                  Comment


                                  • #57
                                    Kwam een tijdje terug een vorige R AMG tegen , crazy gewoon
                                    Moet zeggen, dit is een heerlijke wagen om als passagier in te vertoeven, onlangs nog verscheidene keren kunnen ervaren als hotel shuttle (wel de diesel natuurlijk).
                                    Last edited by Titleist; 03/12/2010, 21:11.

                                    Comment


                                    • #58
                                      Het interieur is idd niet verandert, of toch niet dat ik zie.
                                      De auto is er nog knapper op geworden
                                      Last edited by ; 03/12/2010, 22:26.

                                      Comment


                                      • #59
                                        Ik blijf het één van de aangenaamste reisautos vinden waar ik ooit mee reed. Ongelofelijk veelzijdig met zijn ruimte, luchtvering en 4x4. Enige wat hij mist is een krachtige dieselmotor en de zetels die in de S staan met massage.
                                        Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                                        Comment


                                        • #60
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                                          (...)
                                          Sterker nog, de luchtvering maakt de R eigenlijk onnodig deinerig. Weliswaar worden wegoneffenheden dan nóg beter gladgestreken – afgezien van ­korte dwarsrichels – maar daar staat tegenover dat de R met het Airmatic-onderstel beduidend meer overhelt in bochten en duikt bij het remmen. De variant met stalen vering daarentegen biedt een uitstekende mix van comfort en controle.
                                          (...)
                                          Je kan misschien lekkere teksten schrijven, maar de knop om de Airmatic in sportstand te zetten, heb je duidelijk gemist...

                                          Die maakt het onderstel stukken strakker zonder echt veel comfort in te boeten.

                                          Bovendien kan je de wagen dan zodanig hoog zetten dat de terreincapaciteiten echt tot hun recht komen.
                                          Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                                          Comment

                                          Working...
                                          X