Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Opel GT

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Het Laatste Nieuws www.hln.be

Opel GT: Spetterend, maar niet praktisch

In de jaren zestig zette Opel zijn GT op de weg, een bijzonder sportief ogende wagen met ovaalvormige klaplichten. Hij leek een kleine versie van Amerika's populairste sportwagen en kreeg zo z'n bijnaam 'Poor Man's Corvette'. De Opel GT van vandaag is opnieuw een gedroomd speeltje dat leuk oogt en bijzonder spetterend rijdt, maar helaas allesbehalve praktisch is.

Vauxhall
    Het verhaal van de nieuwe Opel GT begint met de 100ste verjaardag van het zustermerk Vauxhall. Voor die gelegenheid ontwierpen de designers van het merk in samenwerking met hun collega's uit Rüsselsheim een concept car, gebaseerd op het chassis van de Amerikaanse Pontiac Solstice. Er ontstond een roadster met alle bekende klassieke ingrediënten, zoals korte overhangen, grote wielen, achterwielaandrijving en de motor voorin. In Amerika verschijnt de Opel GT als Saturn Sky in de showroom, naast de Pontiac Solstice (170 pk), die begin 2004 debuteerde.

Stoere bulten
    De nieuwe GT heeft enkele originele eigenschappen als de naar voren openzwaaiende motorkap (zoals de vroegere Britse roadsters), de achterwaarts openzwaaiende afdekking voor de stoffen kap en de stoere 'bulten' in het verlengde van de hoofdsteunen.

Lichtvoetig
    De techniek van deze GT verdient een pluim. De lichte, direct ingespoten 2.0 turbo benzinemotor zit onmiddellijk achter de vooras. Hij is goed voor 264 pk. Daarmee moeten slechts 1.331 kg in beweging gezet worden, of iets meer dan 5 kg/pk. Het maakt de Opel GT heel lichtvoetig.

Erg volledig
    De Opel GT is vooral een wagen om open te rijden. Extra aandacht ging naar de stijfheid van het koetswerk, die vooral te danken is aan de middentunnel, die als de ruggengraat van de auto fungeert. Opel plaatst zijn GT in de showroom met grote 18-duims aluvelgen waarop 245/45 banden liggen. ABS en ESP-stabiliteitscontrole zijn standaard, net als de in twee niveaus uitschakelbare tractiecontrole, radio-cd met mp3-uitleesmogelijkheid, elektrische ruiten, airco, mistlampen... Kortom, erg volledig.

Geen navigatie
    Helaas: wat er niet is, laat zich ook niet bijbestellen. Zo is een ingebouwd navigatiesysteem onmogelijk. Erg hinderlijk is het volledig ontbreken van enige berging in het interieur. Het kleine bakje tussen de rugleuningen van de sportzetels is het vernoemen niet waard. Kaartentassen zijn er al helemaal niet. Ook de koffer is een ramp. Zelfs op z'n ruimst, met gesloten kap, is hij waardeloos, omdat hij een uiterst onpraktische vorm heeft. Er past geen enkel normaal stuk bagage in.

Scheuren en cruisen
    Het zitcomfort is uitstekend en er zijn voldoende regelmogelijkheden. Maar de lengte van het interieur valt krap uit voor wie groter is dan 1,85 m. Dat er geen hoogte- en diepteregeling zit op het stuurwiel, is lastig bij het vinden van de juiste rijhouding. Het stuurgevoel rond de rechtuitstand is nogal wazig voor een sportieve wagen. Gaat men snel een scherpe bocht in, dan voelt het stuur plots directer aan en past het weer helemaal bij het karakter van een sportwagen. De motor laat zich verrassend schakellui rijden, wat zuinig 'cruisen' toelaat. Hij moet het stellen met een 5-versnellingsbak en dat is soms lastig om het geschikte toerental te kunnen aanhouden.

Onpraktisch
    De eindbalans opmaken voor deze Opel GT is een delicate zaak. Zijn uiterst aantrekkelijke design en betaalbare prijs plaatsen hem meteen hoog op de lijst met 'speeltjes' die we dolgraag in onze garage zouden willen hebben. Maar hij wordt zwaar gehandicapt door de bijna 5.000 euro BIV die je moet betalen. Qua vermogen mag je de Opel GT dan weer vergelijken met een Porsche Boxster, die ruim anderhalve keer zoveel kost. De Opel GT zou een jongensdroom kunnen zijn, ware het niet dat hij zo ergerlijk onpraktisch is, met weinig of geen mogelijkheden om iets mee te nemen. Vergeet een weekendje met z'n tweeën, de GT is eerder voor dagtripjes bestemd. Dan deed zijn illustere voorvader uit de golden sixties het op dat vlak een flink pak beter! (ec)

TECHNISCHE FICHE
    Lengte: 4.100 mm
    Breedte: 1.813 mm
    Hoogte: 1.274 mm
    Wielbasis: 2.415 mm
    Deuren/zitplaatsen: 2/2
    Koffervolume: 157 liter (gesloten)/66 liter (open)
    Brandstoftank: n.m.
    Leeggewicht: 1.331 kg

MOTOREN, PRESTATIES, PRIJZEN
    2.0 Turbo (264 pk / 353 Nm)
    Prestaties: top 229 km/u, 0 tot 100 km/u: 5,7 s
    Verbruik: 9,2 l/100 km
    Prijs: 29.900 euro

CONCURRENTEN
    Volgens prijs
    BMW Z4 Roadster 2.0i (150 pk): 30.850 euro
    Mazda MX5 2.0 Active (160 pk): 24.999 euro
    Volgens vermogen
    BMW Z4 Roadster 3.0i (265 pk): 43.200 euro
    Honda S2000 2.0i VTEC (240 pk): 38.180 euro
    Porsche Boxster 2.7 (245 pk): 47.069 euro </STRONG></EM></U></I></B>

Comment

• Vandaag achter het stuur van een GT gezeten (niet gereden ) één woord: Zalig model!

Was een donkergrijze met rood interieur.

Comment

• ik passeer er dagelijks eentje, echt wel mooi in het echt.

Maar meestal kom ik 1 min ervoor een AM V8 tegen, en daarbij is die gt echt niets

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door krulle Bekijk Berichten
          ik passeer er dagelijks eentje, echt wel mooi in het echt.

Maar meestal kom ik 1 min ervoor een AM V8 tegen, en daarbij is die gt echt niets

Ook een heel andere prijsklasse hé

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door noodel Bekijk Berichten
            Als je een 2dehandsewagen koopt, moet je dan weer BIV betalen of is het echt eenmalig?
            Ook dan moet je BIV betalen, ja, maar die zakt wel naarmate de wagen ouder wordt.
            120d Hatch Edition Sport

Comment

• De Opel GT zou mij nog wel kunnen interesseren, moest ik een funkar willen. De specs en de looks zijn er. Alleen: hij rijdt te gewoontjes, heb ik eens gelezen (Amerikaanse invloed?) en zou niet supergoed afgewerkt zijn. Ik geloof dat het in Top Gear stond. Men schreef in ieder geval dat je beter een Mazda MX5 kan kopen. Ik vraag me af wat daarvan klopt.
              120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
                De Opel GT zou mij nog wel kunnen interesseren, moest ik een funkar willen. De specs en de looks zijn er. Alleen: hij rijdt te gewoontjes, heb ik eens gelezen (Amerikaanse invloed?) en zou niet supergoed afgewerkt zijn. Ik geloof dat het in Top Gear stond. Men schreef in ieder geval dat je beter een Mazda MX5 kan kopen. Ik vraag me af wat daarvan klopt.

Ook klein detail dat ik gemerkt heb, de sigarettenaansteken bevind zich in de linkerdeur. (bestuurderskant dus). En dit is nodig als je een GPS wil bevestigen aan de voorruit.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door a123456789b Bekijk Berichten
                  Ook klein detail dat ik gemerkt heb, de sigarettenaansteken bevind zich in de linkerdeur. (bestuurderskant dus). En dit is nodig als je een GPS wil bevestigen aan de voorruit.

Met een warmtewerende voorruit kan dat nog handig zijn. Dan kan je de GPS links van de bestuurder aan de voorruit hangen. Anders moet je de kabel voor electriciteit over het dashboard laten lopen als de batterij niet genoeg meer is opgeladen.
                  120d Hatch Edition Sport

Comment

Met een warmtewerende voorruit kan dat nog handig zijn. Dan kan je de GPS links van de bestuurder aan de voorruit hangen. Anders moet je de kabel voor electriciteit over het dashboard laten lopen als de batterij niet genoeg meer is opgeladen.

Dat is natuurlijk altijd mogelijk, eigenlijk vreemd dat er geen optie ''ingebouwde GPS'' bestaat.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door a123456789b Bekijk Berichten
                      Dat is natuurlijk altijd mogelijk, eigenlijk vreemd dat er geen optie ''ingebouwde GPS'' bestaat.
                      Wist ik niet. Wel een minimalistische wagen voor zijn tijd.
                      Nu ik erover nadenk: ik heb eens de optielijst bekeken, een paar maand geleden, en in feite zit al wat je nodig hebt er al standaard in. Veel opties zijn er niet, maar ik wist niet meer dat er geen GPS in staat in ieder geval.
                      120d Hatch Edition Sport

Comment

afwerking is inderdaad minnetjes....

maar de motor is een pareltje...

vergeet niet dat je voor evenveel geld als een MX-5 wel bijna 100 pk MEER hebt... + een knappere look.... mij zou het over de streep trekken... maar ik ben een puntointerieur gewoon he

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jann Bekijk Berichten
                          afwerking is inderdaad minnetjes....

maar de motor is een pareltje...

vergeet niet dat je voor evenveel geld als een MX-5 wel bijna 100 pk MEER hebt... + een knappere look.... mij zou het over de streep trekken... maar ik ben een puntointerieur gewoon he

Ik ga hem zeker eens zelf bekijken. Mss vraag ik ook een testritje aan. In feite zou ik er sowieso graag eens mee rijden. We zullen wel zien in welke mate ze testritjes toestaan.
                          Wanneer is de voorstelling bij de dealers eigenlijk? Of is die al voorbij?
                          120d Hatch Edition Sport

Comment

Ik ga hem zeker eens zelf bekijken. Mss vraag ik ook een testritje aan. In feite zou ik er sowieso graag eens mee rijden. We zullen wel zien in welke mate ze testritjes toestaan.

In principe zou dat over een 2-3 weken moeten zijn, maar er zijn dealers die er al een hebben (kheb zelf al in een gezeten)

Comment

ik dacht dat je er al mee kon rijden

Comment

Aah dat zou kunnen dat er al dealers een ter beschikking heeft voor proefritten.
                                Er is er zelfs al minstens 1 verkocht én al geleverd (Die zwarte die ik gespot had)

Comment

Nice!

Edit:
                                  Op de website vind ik er niet veel over.
                                  Ik heb nog eens eentje geconfigureerd. 1250 € aan opties, and that's about it! Dus voor 32.650 € excl. korting, heb ik een full option GT. Doe daar nog eens wat korting af en voor pakweg 30.000 € rond, heb je hem. Het is geen geld, mijnheer.
                                  Last edited by Beta; 25/07/2007, 16:48.
                                  120d Hatch Edition Sport

Comment

• Was er in September ook geen actie dat de garage's langer open zullen zijn? Eventueel iets met de GT?

Comment

Nice!

Edit:
                                      Op de website vind ik er niet veel over.
                                      Ik heb nog eens eentje geconfigureerd. 1250 € aan opties, and that's about it! Dus voor 32.650 € excl. korting, heb ik een full option GT. Doe daar nog eens wat korting af en voor pakweg 30.000 € rond, heb je hem. Het is geen geld, mijnheer.
                                      Zeeer goeie verhouding prijs-prestaties hè, 6 sec naar 100, 1000 m in pakweg 26 sec en een topsnelheid van om en bij de 240. Voor die prijs.

Comment

• Gedurende de tien uur durende testrit heb ik mij geen moment verveelt.

1996 Opel Corsa B Joy 1.2 - 1998 Opel Astra G Comfort 1.7TD - 1995 Opel Corsa B 1.4SI - 2001 Opel Astra G Coupé Bertoné Edition 1.8 - 2002 Opel Zafira A Sport 1.6 - 2005 Opel Vectra C Break Cosmo 1.9CDTI
                                        2006 Opel Corsa C Enjoy 1.2Twinport - 2009 Opel Insignia Sports Tourer Edition 2.0CDTI

Comment

• 1996 Opel Corsa B Joy 1.2 - 1998 Opel Astra G Comfort 1.7TD - 1995 Opel Corsa B 1.4SI - 2001 Opel Astra G Coupé Bertoné Edition 1.8 - 2002 Opel Zafira A Sport 1.6 - 2005 Opel Vectra C Break Cosmo 1.9CDTI
                                          2006 Opel Corsa C Enjoy 1.2Twinport - 2009 Opel Insignia Sports Tourer Edition 2.0CDTI

Comment

Working...
                                          X