
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Opel Rekord (1972-1977) De naam Rekord is in de archieven van Opel al terug te vinden bij het bouwjaar 1953, toen de Olympia Rekord in productie ging. De Rekord is van 1957 tot en met 1986 als een op zichzelf staand model geleverd. De testauto is afkomstig uit de Rekord-reeks die wordt aangeduid met de letter D en die in 1972 de zware taak had om de geliefde, maar al sinds 1966 geleverde Rekord C op te volgen. De nieuwe versie nam de vertrouwde, schier onverwoestbare motoren van zijn voorganger over, met uitzondering van de te zwak geachte 1500. Nu was de Rekord leverbaar als 1700 N (66 pk), 1700 S (83 pk), 1900 S (97 pk) en 2100 Diesel (60 pk). Wie meer vermogen, snelheid en status wenste, kon overstappen op de Commodore. Dit was dezelfde auto als de Rekord, maar dan met een zescilinder-in-lijnmotor van 2,5 of 2,8 liter (van 115 tot 160 pk). De carrosserie was helemaal nieuw. De Rekord was iets minder volumineus vanbuiten, maar des te ruimer vanbinnen. De aërodynamica was verbeterd en de elegante vormgeving bracht de grote Opel direct weer bij de tijd. In het enorme leveringsgamma kon iedereen iets van zijn gading vinden: de Rekord was er als tweedeurs en vierdeurs sedan, tweedeurs coupé, drie- en vijfdeurs stationwagon (Caravan) en driedeurs bestelwagen. |
Volkswagen K70 (1970-1975) De als NSU ontworpen K70 kwam in 1970 met een jaar vertraging alsnog op de markt, nu met het logo van Volkswagen in de grille. Dit verklaart ook de voor een Volkswagen afwijkende naam K70: het getal 70 geeft de positionering onder de NSU Ro 80 weer en de letter K stond voor Kolben - Duits voor zuiger - waarmee werd aangegeven dat onder de kap geen rotatiemotor ligt zoals bij de Ro80, maar een blok met traditionele cilinders en zuigers. De NSU K70 zou in 1969 zijn wereldpremière beleven op de Salon van Genève, maar Volkswagen bepaalde als kersverse eigenaar van NSU dat de nieuwe wagens op het laatste moment alsnog van de stand moesten worden gehaald om voorlopig buiten beeld te blijven. Omdat de pers – en daarmee het publiek – al helemaal op de hoogte was gebracht van de komst van de NSU K70 ontstond enig rumoer over de absentie van dit model, die Volkswagen een jaar later onder de eigen merknaam alsnog zou introduceren. Al met al geen gemakkelijke start voor deze interessante, veelbelovende auto, die als NSU al heel wat journalisten voor zich had weten te winnen. De auto moest er komen, of Volkswagen nu wilde of niet. |
Comment