Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
En de grootste auto-exporteur van de Verenigde Staten van 2024 is… BMW! Dat is niet voor het eerst, maar in tijden van dreigende importheffingen wel extra interessant.
De meest geproduceerde auto van Frankrijk is een Toyota en het automerk dat de meeste auto’s vanuit de VS naar het buitenland exporteert, is Duits. De autowereld is een rare wereld, en dat wordt maar weer eens onderstreept door het feit dat de titel ‘grootste auto-exporteur van de VS’ in 2024 wederom naar BMW gaat. Die titel wordt in dit geval niet berekend aan de hand van de hoeveelheid geëxporteerde auto’s, maar aan de hand van de totale waarde van die auto’s. Die bedroeg in 2024 10,1 miljard dollar, mooi in lijn met het totaal over de jaren 2014 tot 2024 dat boven de 100 miljard uitkomt.
Al die waarde wordt gegenereerd door BMW’s fabriek in Spartanburg, South Carolina, waar een hele reeks SUV’s van de band loopt. BMW bouwt hier de (nieuwe) X3, X4, X5, X6, X7 en XM en doet dat dan meteen ook voor onder meer Europa. Elektrische auto’s worden nog niet gebouwd in Spartanburg, maar de voorbereidingen om daar verandering in te brengen zijn al in volle gang. In 2026 moet de eerste elektrische BMW hier van de band lopen, in 2030 moeten er al zes verschillende EV’s in Spartanburg worden gebouwd.
BMW's uit Spartanburg staan klaar om verscheept te worden naar het verre buitenland
“De fabriek in Spartanburg vormt al meer dan dertig jaar een belangrijke locatie in ons productienetwerk en is nu de grootste fabriek van de BMW Group wereldwijd,” vertelt Milan Nedeljković, lid van de Raad van Bestuur van BMW AG, Productie. “Het sterke exportaandeel van onze fabriek benadrukt het belang van vrije handel voor de VS. Wat niet alleen voordelig is voor onze fabriek, maar ook voor het sterke leveranciersnetwerk in de regio.”
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
‘Amerikaanse importheffingen kosten BMW 10 miljoen per dag’
De Duitsers willen een deal
Duitse autobouwers zijn naar verluidt hard bezig om een deal te sluiten met de Verenigde Staten over importheffingen. Dat is niet zo gek als je leert dat alleen al BMW naar eigen zeggen 10 miljoen per dag kwijt is aan die heffingen.
Jawel: 10 miljoen per dag. Het bedrag komt uit een niet nader omschreven rapport dat door Carscoops wordt aangehaald, maar er zijn vooralsnog geen redenen om aan te nemen dat het niet klopt. Als BMW al zoveel geld kwijt is aan de importheffingen, zal dat voor Volkswagen en Mercedes niet veel beter zijn. Reuters bevestigt dan ook dat de Duitse autobouwers stevig in gesprek zijn met Amerikaanse overheidsfunctionarissen om tot een deal te komen. Daarbij zou concreet gemikt worden op een ‘ruilhandel’, waarbij een in de VS geproduceerde auto die wordt geëxporteerd, kan worden gebruikt om een elders gebouwde, maar voor de VS bedoelde auto te compenseren. Om eerlijk te zijn dachten wij dat het al zo werkte. Polestar vertelde ons namelijk eens dat de import van een in China gebouwde Polestar 4 kan worden gecompenseerd door een in Amerika gebouwde Polestar 3 juist buiten de VS te verkopen, maar kennelijk werkt dat vooralsnog alleen voor China zo.
De Amerikaanse president Trump heeft al een importheffing van 25 procent ingevoerd voor auto's en auto-onderdelen, en dreigt dit zelfs te verhogen naar 50 procent. Dit zou uiteraard desastreus zijn voor Duitse autobouwers, die voor een belangrijk deel afhankelijk zijn van de Amerikaanse markt. Trump zegt vooral een ‘eerlijk speelveld’ na te streven, na een lange periode waarin de EU 10 procent importheffing hanteert op Amerikaanse auto’s, en er andersom een heffing van slechts 2,5 procent bestaat.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Dankzij een overijverige medewerker en de ruit van een Passat ontstond de eerste BMW 3-serie Touring
In eigen tijd medewerker
We stonden deze week al even stil bij het vijftigjarig jubileum van de BMW 3-serie. Van de tweede generatie verscheen in de jaren 80 een stationwagon. Die werd Touring genoemd, een aanduiding die bij vroegere BMW's nog op een hatchback stond. Een stationwagon van BMW! Daaraan moesten in de jaren 80 velen even wennen. Het zou een van de eerste lifestyle stationwagons worden, en hier lees je hoe die totstand kwam.
In de jaren 80 konden maar weinig mensen zich een BMW als stationwagon voorstellen, één man uitgezonderd: een vader van twee kinderen die op BMW’s prototypeafdeling werkte.
Max Reisböck had begin jaren 80 een ruimteprobleem. Een gewone 3-serie was te klein voor een gezin met twee kinderen en de vakantierit in de zomer, en een 7-serie was te duur. Wat te doen? De carrosseriebouwexpert kocht een E30 die schade achter had, huurde een garage van een vriend, sprak een totaal budget van 30.000 mark af met zijn vrouw en ging aan de slag met de bouw van de auto die hij voor ogen had, altijd na het werk en in het weekend. Reisböck maakte geen technische tekeningen, hij had het idee van een stationwagon simpelweg in zijn hoofd. Toen hij de basisconstructie af had, ging hij op zoek naar een geschikte achterruit. Zo slenterde hij op een zaterdag, toen FC Bayern München thuis speelde, met een duimstok door de parkeergarage van het Olympisch Stadion en vond uiteindelijk wat hij zocht op een VW Passat Variant: die ruit paste!
Project was in 1984 of 1985 klaar
De auto was ergens in 1984 of 1985 klaar, maar Reisböck heeft zijn stationwagon nooit op kenteken gezet als gevolg van het contract met zijn werkgever. Hij moest alles wat hij in zijn vrije tijd ontwikkelde op autogebied eerst aan BMW presenteren. BMW-opperhoofd Eberhard von Kuenheim en het toenmalige hoofd van de ontwikkelingsafdeling, Wolfgang Reitzle, bekeken de creatie aandachtig. Vervolgens sprak Reitzle die ene zin: “Deze auto gaat dit bedrijf nooit meer verlaten.” Dat was het startsein voor de E30 Touring, die in september 1987 debuteerde, tegelijk met de facelift van de E30 waarbij de grote achterlichtunits verschenen. De E30/5 leek in grote lijnen op de auto die de jonge huisvader Max Reisböck na zijn werk had gebouwd. Met één verschil: er was een uitsparing tussen de twee achterlichten gemaakt, die de bijnaam ‘Weißbier-Luke’ had omdat een dergelijk kratje bier er precies doorheen past.
BMW bouwde tussen juli 1987 en april 1994 exact 103.704 exemplaren van deze 3-serie stationwagon, allemaal met neerklapbare achterbank en fraai tapijt in de bagageruimte. Reisböck en BMW vonden zo een nieuw type auto uit, de sportieve lifestyle-stationwagon. Ook ditmaal reageerde Mercedes-Benz met enige vertraging met de eerste C-Klasse in 1996.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Comment