Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ALPINA Lovers v.2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Alpina B5 GT Touring rijtest: krachtigste Alpina ooit!
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

    Comment


    • Alle generaties Alpina B5 en B10: de betere BMW 5-serie
      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

      Comment
















      • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

        Comment


        • Toerenteller die tegen de klok draait. Ik zou er zot van worden, maar da's mijn ocd blijkbaar. Zou ik de auto daarvoor laten staan ? Waarschijnlijk wel.

          Comment


          • Alpina B4 Gran Coupé rijtest: comfortabel koppelmonster
            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

            Comment


            • Alpina zegent zowel de B3 als de B4 Touring met een nog krachtigere en nog snellere, maar minstens even stijlvolle GT-versie.
























              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

              Comment





              • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

                Comment




                • heerlijk brits

                  Comment


                  • Test: Alpina B4 Gran Coupé GT – Scherpste ooit, maar stuurt behoudender dan M4

                    ​De fijnste BMW is geen BMW, zo hebben we eens geschreven, dus stappen we vol verwachting in de kakelverse Alpina B4 GT Gran Coupé. Tegelijk beseffen we dat dit wellicht de laatste keer is in een auto als deze, want in München hebben ze andere plannen met het merk uit Buchloe.


                    Terwijl de digitale snelheidsmeter met verbluffend gemak de 250 km/h passeert, moet ik denken aan een autobahn-rit in een Tesla Model 3 Performance van enkele jaren geleden. Hoe eenvoudig die elektrische powersedan ook richting de dubbele Nederlandse maximumsnelheid zoefde, met de twee in de klok werd de neus lichter dan me lief was en de besturing afstandelijker. Bovendien begonnen de remmen na een aantal keer hard trappen behoorlijk te faden. Een soortgelijk gevoel heb je soms in dikke SUV’s; ook die kunnen vaak heel gemakkelijk héél hard, maar blijken ineens een stuk minder zelfverzekerd zodra er bij tweehonderd-plus een glooiende bocht opdoemt of wanneer de massa moet worden afgeremd voor een voorligger die plots naar de links duikt. Wat dat betreft zijn de stijgende wagengewichten van tegenwoordig een niet te onderschatten gevaar, al helemaal in combinatie met de elektrische pk’s die je met honderden tegelijk om de oren vliegen; het vergt de nodige kunde om daar de rest van de auto op af te stemmen.

                    Komt Alpina dan niet met EV's?

                    EV’s staan in Buchloe niet op de agenda, stabiliteit op hoge snelheid daarentegen al decennialang. Ga er daarom gerust van uit dat de voorspoiler van de Alpina B4, met de GT-specifieke splitters links en rechts op de hoeken ervan, niet voor de show is. Hetzelfde geldt voor de karakteristieke lip op de kofferklep en de diffusor onder de achterbumper. De aerodynamische details zijn de aanvulling die het fabuleuze onderstel nodig heeft om de hoogste staat van koersvastheid te bereiken bij ongegeneerd knallen op de autobahn. Pure sportwagens voelen op toptempo nerveuzer en beweeglijker, hoe strak ze misschien ook blijven liggen. En bij grotere, zwaardere modellen begin je zoals beschreven vaak wat connectie te missen. Wat dat betreft is het vertrouwen dat de vierwielaangedreven B4 GT Gran Coupé biedt – die met 1.965 kilo overigens evenmin de lichtste is – haast een openbaring: uiterst standvastig, maar altijd met voldoende comfort.

                    Het draait bij een Alpina natuurlijk vooral om de motor...

                    Dat gevoel gaat hand in hand met de overheerlijke aandrijflijn. De B4 GT borduurt voort op de ‘gewone’ B4 Gran Coupé (zoals de B3 GT dat doet ten opzichte van de B3) en heeft dus dezelfde 3.0-zes-in-lijn onder de kap: het S58-blok dat in basis ook in de neus van de M3 en M4 ligt. Ten opzichte van de motor van de M440i ( B58 ) heeft BMW’s M-divisie onder meer scherpere nokkenassen gemonteerd, een sterkere krukas en twee enkele turbo’s in plaats van één twin-scroll-exemplaar. Die maken bij Alpina vervolgens plaats voor twee kleinere turbo’s; volg je het nog? Dit om meer koppel en souplesse bij lagere toerentallen te bereiken, want dat is waar Alpina om bekend staat.

                    Hoeveel pk heeft de B4 GT?

                    Dankzij optimalisatie van de software heeft de GT-uitvoering van de B4 nu 529 pk (+34), op 1 pk na net zoveel als de M4 xDrive Competition Coupé. Het koppel van 730 Nm (80 meer dan de genoemde M) wordt onveranderd uitgesmeerd over een breed toerenbereik, van 2.500 tot 4.500 tpm. Daarboven daalt de koppelcurve van de GT echter minder snel dan die van de reguliere B4. Het lijken kleine verschillen, maar de uitwerking is indrukwekkend. Waar voorheen bij 5.000 toeren de koek langzaam op begon te raken (relatief, welteverstaan), trekt de auto nu voelbaar langer en harder door. Het smeuïge middengebied – een handelsmerk van Alpina – gaat naadloos over in het piekvermogen, dat bij 6.250 tpm wordt bereikt. Het gevolg is niet alleen dat hij met 3,5 seconden net zo hard naar de honderd accelereert als de ruim 200 kg lichtere M4 xDrive Competition Coupé, maar dat de GT er ook op hogere snelheden keihard aan blijft sleuren. Zelden reed ik een sportsedan die zó gemakkelijk doortrekt naar 285 km/h. Des te frustrerender is het moment dat ik weer van het gas moet. Niet vanwege het verkeer, maar omdat ik de snelheidslimiet van de winterbanden ruimschoots heb overschreden. Jammer, want er zit overduidelijk meer in het vat; de top van 305 km/h lijkt me zeer realistisch.

                    Wat is nu het verschil tussen een BMW M en een Alpina?

                    Het bovenstaande maakt het niet per se eenvoudiger om het verschil te duiden tussen een M en een Alpina, los van het feit dat de M4 er niet als Gran Coupé is. In algemene zin is een Alpina een subtieler en comfortabeler alternatief, minder hardcore. Qua aandrijving zit het hem in dit geval dus vooral in het koppel(verloop) en de iets gedoseerder schakelende achttraps ZF-automaat. Het is echter de som van vele delen die een Alpina een Alpina maakt en die het merk van een tuner onderscheidt. Het uiterlijk – de smaakgevoelige striping even buiten beschouwing gelaten – is ingetogener dan dat van een puur M-model (voor zover mogelijk met de huidige generatie BMW’s als basis) en het handgestikte Lavalina-leer binnenin voegt een vleug verfijning en exclusiviteit toe.

                    Is het een alternatief voor een M4?

                    Zo breed en laag als een M4 xDrive Competition Coupé is de B4 GT niet, maar qua koets en chassis moet je hem feitelijk vergelijken met de BMW M440i Gran Coupé. Dan zie je dat de spoorbreedte vóór bijna een centimeter groter is en achter anderhalve centimeter mínder. Wie een eigen kart heeft en wel eens experimenteert met de ringetjes op de fusees en de verschuifbare klossen op de achteras weet wat dat betekent voor de balans: meer grip voor en een gemakkelijker meesturende kont. De dynamische focus wordt verder versterkt door het iets toegenomen camber van de voorwielen en de strutplaten aan de bovenkant van de voorste veerpoten. De GT heeft daarnaast een stijvere voorste stabilisator en een herziene set-up van het sowieso al op de achterwielen gefocuste 4WD-systeem, inclusief de aansturing van het elektronisch aangestuurde sperdifferentieel tussen de achterwielen. Dit alles om meer stuurprecisie te creëren.

                    Wil deze Alpina de M4 dan verslaan?

                    Je zou haast denken dat de B4 GT de strijd wil aangaan met de M4, maar dat is niet zo. Ja, dit is de scherpste Alpina die ik ooit heb gereden, maar hij stuurt nog altijd behoudender dan zijn gespierde neef. Vooral bij het ingaan van scherpere hoeken wil het wagengewicht de voorkant nog wel eens een fractie rechtdoor drukken. Op het gas daarentegen wordt alles in het werk gesteld om de koets snel te laten roteren. In de Sport-stand maakt de kont soms zelfs eerst een stap opzij voordat de voorwielen worden bijgeschakeld. Langere, snellere bochten zijn het échte domein van de Alpina. Het onderstel is niet knalhard, wat in basis voor de nodige rust zorgt. Mede dankzij de nogmaals herziene adaptieve dempers is het karakter echter geweldig progressief; bij het toenemen van de zijdelingse G-krachten bijt de B4 GT zich steeds zich overtuigender vast in het asfalt. Dan nog heeft het hoogfrequente deel van de dempers voldoende absorptievermogen om onverwachte richels en hobbels te absorberen. Je moet wel heel gek doen om deze Beierse bom nerveus te maken.

                    Dus wat is de conclusie over de B4 GT?

                    Om nog even terug te komen op de som der delen: het levert een combinatie van dynamiek, raffinement, comfort en luxe op die in dit segment uniek is. Dat begrijp je pas écht als je ermee rijdt, maar die kans is helaas klein. In 2026 neemt BMW namelijk de naam Alpina over en stopt de productie van het huidige modellenaanbod. De eerste geruchten wijzen erop dat BMW de naam als luxelabel gaat gebruiken voor met name grotere modellen, wellicht zelfs EV’s. Wie geïnteresseerd is in een B3 GT of B4 GT Gran Coupé, de meest authentieke Alpina’s, haast zich naar importeur Dusseldorp in Apeldoorn. Er komen er namelijk slechts zeven naar Nederland, waarvan een enkele B4.

                    Technische gegevens

                    Alpina B4 GT Gran Coupé

                    Afmetingen (l x b x h) 4,80 x 1,85 x 1,44 m

                    Motor 3.0-liter 6-cil. in lijn, biturbo

                    Max. vermogen 389 kW/529 pk bij 6.250 tpm

                    Max. koppel 730 Nm bij 2.500-4.500 tpm

                    Topsnelheid 305 km/h

                    0-100 km/h 3,5 s

                    Verbruik gem. 10,5 l/100 km

                    CO2-uitstoot 239 g/km


                    PLUS & MIN
                    • +Mooie mix dynamiek en comfort
                    • +Exclusief en onderscheidend
                    • -Aan de zware kant
                    • -Nog steeds beetje tunersimago​











                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                    Comment






















                    • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                      Comment


                      • Alpina B4 Biturbo Coupé (2016) - Op de rollenbank
                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                        Comment


                        • Sympathieke eigenaar!

                          Wagen is bijna zeker getuned door de vorige eigenaar, wel wat 'onnozel' in mijn ogen want Alpina = getunede BMW en de wagen heeft met de standaard 600 Nm al koppel genoeg. Gelukkig is het een all-rad anders krijg je dat koppel zelfs op droge asfalt toch niet volledig 'van de grond' ...

                          Comment


                          • Jurgen kocht al 3 Alpina’s, maar deze B4 Biturbo Coupé is de mooiste
                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                            Comment





                            • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

                              Comment


                              • BMW-tuner Alpina is tegenwoordig volledig opgeslokt door het Duitse merk, waardoor de zonen van oprichter Burkard Bovensiepen voortaan zelf aan de slag gaan. Maak kennis met het eerste product, de Bovensiepen Zagato. Kunst of kitsch?




                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                                Comment


                                • Zelfs bij de Bovensiepen Zagato bepaalt BMW nog hoeveel de 'Alpina-familie' er mag maken

                                  Want het blijft in basis M4



                                  Echte verrassingen zijn zeldzaam geworden in de autobranche. Toch slaagde de familie achter Alpina erin om vriend en vijand tijdens de Como Car Week te verschalken met een coachbuild die niemand had zien aankomen, behalve Zagato. De Bovensiepen Zagato komt in een uiterst exclusieve oplage en dat hij geen Alpina mag heten komt doordat de merkrechten van die naam nu bij BMW liggen, en dan nog bepaalt BMW hoeveel ervan kunnen komen. De auto leunt immers op de huidige M4 cabrio.

                                  Akkoord, een geheim bewaren bij een fabrikant met tweehonderd werknemers is makkelijker dan bij een multinational met twintigduizend personeelsleden. Maar toch blijft het een knappe prestatie als je bedenkt dat zowel Alpina als Zagato (en waarschijnlijk ook mensen bij BMW) betrokken waren bij de conceptie van de eerste Bovensiepen. Dat is het nieuwe uithangbord van de gelijknamige Duitse familie die op het punt staat om de Alpina-badge aan BMW af te staan. In plaats daarvan gaat de stichtende familie zich focussen op zijn verleden met Alpina Klassik en tegelijk ook op het heden met het merk Bovensiepen dat in Como zijn eerste worp heeft onthuld. Door toedoen van koetswerkbouwer Zagato is dat een moderne coachbuild geworden. Weliswaar opnieuw op basis van een bestaande BMW, maar deze keer wel heel anders uitgevoerd. Dit is wat we al weten over de Gran Turismo die midden 2026 klaar voor de verkoop moet zijn.



                                  Toch geen restomod, wat velen dachten

                                  Bij de bekendmaking van de verkoop van Alpina aan BMW in 2022 werd er hardop gespeculeerd over een toekomstige restomod. De tijdloze BMW E9 Coupé uit de jaren 70 werd daarvoor overwogen, net als de populaire E30 3-reeks uit het daaropvolgende decennium. Maar na verschillende haalbaarheidsstudies bleek die piste toch een doodlopend spoor voor de Bovensiepens. Niet alleen zijn goede exemplaren van die klassiekers ondertussen zeldzaam en duur geworden, ze ombouwen tot iets heel speciaals zou nog veel meer kosten. Kijk daarvoor maar naar de prijzen van andere restomods zoals een Singer 911 of een Kimera 037. Bovendien was het voor de familie heel belangrijk om zoveel mogelijk werknemers aan de slag te houden in Buchloe, enerzijds door onderdelen voor klassieke Alpina’s te gaan produceren en anderzijds door deze coachbuild samen met Zagato te ontwikkelen en in-house te assembleren.





                                  Bovensiepen en Zagato al lang vrienden

                                  De vriendschap tussen Bovensiepen Sr. en Zagato Sr. ontstond al decennia geleden op het Autosalon van Genève. Daar waren de families jarenlang standgenoten, wat tot een innige vriendschap tussen de familievaders en hun zonen heeft geleid. Wijlen Burkhard Bovensiepen kocht zelfs een Alfa Romeo SZ van Zagato, die nog steeds ongebruikt in de familiecollectie zit. Toen het denkwerk voor de richting van het nieuwe automerk begon, kwam Zagato telkens weer ter sprake. Ook de cultstatus die de Italiaanse koetswerkbouwer in Japan geniet, werd mee in rekening genomen. Na Duitsland en Amerika blijft dat voor Alpina een zeer belangrijke markt. Misschien niet de allergrootste, maar wel de fanatiekste waar lang de enige BMW-onafhankelijke Alpina-concessie gevestigd was. Dat de Bovensiepen Zagato door de Japanner Norihiko Harada getekend werd, is de kers op de taart.

                                  Onder dat Italiaanse kostuum toch een M4

                                  Hier wordt het verhaal pas echt interessant. Want ondanks de scheiding van BMW – dat Alpina als concurrent voor Bentley en Maybach wil positioneren – zit er toch een M4 onder de carrosserie van deze Zagato. Een M4 cabrio nog wel, om de ultieme GT-look zonder B-stijlen te realiseren en het double-bubble dak met Z-signatuur te kunnen integreren. Dat de coachbuild toch 142 mm langer en 26 mm breder is dan zijn donor, komt door de bijzondere bouwwijze. De carbon panelen worden namelijk grotendeels over het bestaande koetswerk gedrapeerd, om nieuwe homologatie- en crashtestprocedures te vermijden. Vandaar ook dat de buitenkleuropties beperkt zijn tot de tinten die BMW aanbiedt. Het canvasdak met cabriomechanisme wordt natuurlijk wel vervangen door een vast exemplaar, terwijl het interieur volledig in Lavalina-leder wordt bekleed – al dan niet in combinatie met alcantara. In totaal neemt de transformatie 250 manuren in beslag en omvat die meer dan 400 aangepaste onderdelen.



                                  125 kilo lichter dan een M4 Cabrio

                                  Met de motorexpertise van Alpina is Bovensiepen het aan zichzelf verplicht om de geblazen 3,0-liter zescilinder van de BMW M4 op te waarderen. Dat resulteert in een piekvermogen van 611 pk en 700 Nm, goed voor een sprint van 0 tot 100 km/u in 3,3 seconden en een top van meer dan 300 km/u. Het geheel ademt uit via een titanium uitlaatsysteem van Akrapovič. Dat verlaagt niet alleen de achterdruk, maar weegt bij 22 kg ook 40% minder dan een vergelijkbare uitlaatlijn. Het geluid werd specifiek getuned voor de GT-roeping van deze Zagato. Verder zijn de dempers vervangen door speciaal ontwikkelde Damptronic-shocks van Bilstein, terwijl de nieuwe 20-inch wielen weer wat lichter zijn geworden. Toch komt de grootste gewichtsbesparing ten opzichte van de M4 Cabrio van de vaste dakstructuur die ook in carbon wordt uitgevoerd. Volledig uitgerust weegt de Bovensiepen Zagato zo 125 kg minder dan een M4 Cabrio, die in zijn basisvorm al 2 ton op de weegschaal zet.



                                  Achter de schermen test- en ontwikkelingswerk voor BMW blijft

                                  Over de nieuwe verhouding met BMW blijven de CEO-broers Andreas en Florian Bovensiepen vaag. Officieel scheiden de wegen van Alpina en Alpina Classic zich op 1 januari 2026, hoewel de productie van de B3 GT (Touring) en de B4 GT nog een paar maanden doorloopt. Daarna eindigt de coproductie tussen beide huizen helemaal. Toch kan het bijna niet anders dan dat BMW ermee ingestemd heeft om Bovensiepen de M4 Cabrio als basis te laten gebruiken. Temeer omdat de S58 M3/4-motor redelijk heilig is in München en hier toch 61 pk krachtiger is dan de sterkste versie die BMW zelf aanbiedt. Anderzijds beweren de twee CEO’s dat ze voor elke Bovensiepen Zagato een M4 Cabrio bij de dealer moeten bestellen, alvorens de ombouw kan beginnen. Achter de schermen zou Bovensiepen evenwel doorgaan met test- en ontwikkelingswerk voor BMW, zoals het dat al decennia doet.



                                  Hoeveel de komende drie jaar is nog de vraag

                                  Op het moment van schrijven wil Bovensiepen nog geen uitspraken doen over hoeveel Zagato’s het voor welke prijs gaat produceren. Daarvoor zouden er nog te veel vraagtekens zijn, die hoofdzakelijk de beoogde afzetmarkten betreffen en de bijhorende importheffingen. Is die knoop ontward, dan kunnen de Duitsers beslissen hoeveel ze er de komende drie jaar denken te slijten. Dat getal bepaalt op zijn beurt hoeveel een exemplaar precies gaat kosten.



                                  De productiebeperking tot 2028 komt trouwens niet van Bovensiepen zelf maar van BMW, dat bekend heeft gemaakt dat de huidige M3/M4 in dat jaar vervangen wordt door de Neue Klasse-opvolger. Tussen de 50 en de 150 stuks lijkt dus een beredeneerde gok, met een prijs die aan de bovengrens zit van wat klanten pakweg aan een exclusieve 911 willen spenderen. Of dat effectief een zescijferig getal wordt met een 3 in het begin, weten we eind dit jaar.





                                  Bron: Autoweek
                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                                  Comment


                                  • Doe mij toch maar de Alpina naam ipv Bovensiepen, dat klinkt echt niet
                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                                    Comment

                                    Working...
                                    X