Mededeling
Collapse
No announcement yet.
ELEKTRISCHE WAGENS Lovers
Collapse
X
-
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Comment
-
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Comment
-
Ruim 30 jaar geleden was er wél al een elektrische Renault Clio
'Avantime' in de 90's
Wat elektrische auto's betreft heeft Renault zijn modellengamma de laatste jaren stevig uitgebreid. De nieuwe Renault Clio is echter geen elektrische auto en er komt ook geen elektrische versie van, terwijl er ruim dertig jaar geleden al wél een elektrische Clio was.
Terug naar de elektrische variant van de eerste Renault Clio. Die werd in 1995 gepresenteerd. In 1995 was de Clio bij zijn Phase 2 aanbeland, een ietwat opgefriste variant met iets grotere zijspiegels en een licht gewijzigde grille en vernieuwde verlichting achter. In 1998 trad de Clio Phase 3 aan, een opnieuw opgefriste variant met een grondiger gewijzigd front. We hebben beelden van elektrische Renaults Clio van alle drie de Phases. Jawel: de elektrische Clio werd meegenomen in de updates. De laadklep bevond zich aan de rechterzijde in het voorscherm.
300 kilo aan accu's
Hoe dan ook: de elektrische Clio die midden jaren 90 klaar was voor productie, was naar huidige maatstaven niet denderend. De elektrische Clio had voor 300 kilo aan nikkel-cadmium accu's (19 stuks) aan boord, samen goed voor 11 kWh aan energieopslag. Het gevolg: een wagengewicht van 1.215 kilo en een elektrisch bereik van op papier 80 tot 100 kilometer. Laden ging gewoon thuis via het stopcontact. Wie acht uur geduld had, werd beloond met een volle accu. Over geduld gesproken: de 30 pk sterke Clio Electrique was in staat om vanuit stilstand in 8,5 seconden naar een snelheid van 50 km/h te 'sprinten'. De topsnelheid: 95 km/h. De Fransen schatten in dat de accu's goed waren voor zo'n 1.500 laadcycli. Bij een actieradius van 80 kilometer betekent dat dat het na zo'n 120.000 kilometer over en uit was voor het stekker-Cliootje.
Overigens was Renault in 1995 al pienter genoeg om de Clio bij het afremmen energie terug te laten winnen. Ook had Renault door dat het verwarmen van het interieur van de elektrische Clio wel heel snel kostbare energie uit de accu's zou opzuigen. De oplossing werd gevonden in de vorm van een kleine brandstoftank in de bagageruimte waar de aanjager op draaide.
Hoeveel exemplaren er exact zijn verkocht, is niet helemaal helder. De geschiedschrijving zegt dat er 253 stuks zijn geleverd. Of dat inclusief of exclusief de ongeveer 50 exemplaren is die Renault kortstondig inzette in een autodeelprogramma in Saint-Quentin-en-Yvelines, is niet helder.
Van latere generaties Renault Clio zouden geen volledig elektrische versies meer komen. Met de Renault Fluence Z.E. en Kangoo Z.E. startte Renault jaren later op grotere schaal met de verkoop van elektrische auto's.
Last edited by Jocar; 1 Dag Geleden.Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Comment
Comment