Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Problemen met talloze elektrische auto’s van Peugeot, Opel en Citroën blijken een hoofdpijndossier te zijn voor autofabrikant Stellantis. Automobilisten klagen al sinds 2019 dat hun auto’s plotseling niet meer opladen: de auto komt geen meter meer vooruit. De omvang van het probleem wordt nu pas duidelijk. Alleen al in Nederland kan het euvel zich bij 33.000 auto’s voordoen.
Vandaag is op veel plekken in de wereld een gedeeltelijke zonsverduistering te zien, ook in Nederland. Een bijzonder fenomeen, maar ook een grote uitdaging voor de stroomvoorziening, die steeds meer afhankelijk is van zonne-energie. "We zijn al vier maanden bezig met de voorbereidingen."
ev truck brengt elektrische asfalteerder naar een beurs, het verbuik ligt hoog...al is dat relatief
vind het geweldig om zulke filmpjes te zien, het enthousiasme druipt ervan af en voor elk probleem is er een oplossing
als de stroom maar cheap genoeg is zal mettertijd veel schakeling kunnen gebeuren
rond 37 min zie je de mobiele laadbatterijen om het geweld ter plekke ter gaan laden, dat zal ook een serjeus prijskaartje hebben
maar...asfalt is een aardolieprodukt...om 1 km snelweg aan te leggen (2x2 weg + pechstrook, 6 rijvakken) heb je 5 MILJOEN liter aardolie nodig...daar valt mijn muil toch echt van open, wist dat het olie gebruikt maar die hoeveelheid, pfft
(beton is nog intensiever, maar ten lange leste wrs toch beter want duurzaamheid )
ev truck brengt elektrische asfalteerder naar een beurs, het verbuik ligt hoog...al is dat relatief
vind het geweldig om zulke filmpjes te zien, het enthousiasme druipt ervan af en voor elk probleem is er een oplossing
als de stroom maar cheap genoeg is zal mettertijd veel schakeling kunnen gebeuren
rond 37 min zie je de mobiele laadbatterijen om het geweld ter plekke ter gaan laden, dat zal ook een serjeus prijskaartje hebben
maar...asfalt is een aardolieprodukt...om 1 km snelweg aan te leggen (2x2 weg + pechstrook, 6 rijvakken) heb je 5 MILJOEN liter aardolie nodig...daar valt mijn muil toch echt van open, wist dat het olie gebruikt maar die hoeveelheid, pfft
(beton is nog intensiever, maar ten lange leste wrs toch beter want duurzaamheid )
Weeral fout….
Er wordt geen liter olie opgepompt enkel voor de bitumen, dat is een restproduct.
En als een weg heraangelegd wordt, dan wordt het asfalt gedeelte gerecycleerd.
Kopers blijven voorzichtig met elektrische auto’s, vooral als het om tweedehandsmodellen gaat. Dat blijkt uit een studie van Europ Assistance. Automobilisten maken zich vooral zorgen over de levensduur van de batterij. Maar er zijn nog meer zorgen.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Ik ben momenteel onderweg in Zweden. Ik dacht dat het hele land al zo'n beetje ev aant rijden zou zijn. Niet dus. Vanaf 200km ten noorden van Stockholm zie je er amper nog rijden
Ik ben momenteel onderweg in Zweden. Ik dacht dat het hele land al zo'n beetje ev aant rijden zou zijn. Niet dus. Vanaf 200km ten noorden van Stockholm zie je er amper nog rijden
Nice! Geniet ervan!
Maja, Zweden is Noorwegen niet hé
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Ik ben momenteel onderweg in Zweden. Ik dacht dat het hele land al zo'n beetje ev aant rijden zou zijn. Niet dus. Vanaf 200km ten noorden van Stockholm zie je er amper nog rijden
Daar is de bevolkingsdichtheid gewoon laag, en ja, woningen zijn er goedkoop, inkomens een pak lager en dus ook veel oudere auto’s. Wat je wel zal zien zijn veel amerikaanse oldtimers. Dat is daar echt een ding.
Wij hebben er ook verbleven en konden aan onze accomodatie laden. Verder zal je zien dat heel veel parkeerplaatsen een 220V aansluting hebben om in de winter de auto warm te krijgen. Mogelijk kan je iets met de granny indien echt nodig.
Zo ver kom je nog als de accu van je elektrische auto 'leeg' is
Verrassende resultaten bij test
Wat gebeurt er eigenlijk wanneer je doorrijdt als de accu van een elektrische auto 0 procent aangeeft? Een test met zes elektrische auto’s levert verrassende resultaten op.
‘Range anxiety’ oftewel ‘actieradiusangst’ is nog steeds een van de grootste zorgen van potentiële kopers van elektrische auto’s. In principe zou het voor moderne elektrische auto’s geen probleem meer moeten zijn om op tijd een laadstation te bereiken. Enerzijds omdat de laadinfrastructuur tegenwoordig over het algemeen goed ontwikkeld is, anderzijds omdat de actieradius van elektrische auto’s toeneemt en de software doorgaans tijdig waarschuwt en automatisch de weg wijst naar het dichtstbijzijnde laadstation.
Maar wat als je om een of andere reden geen laadpunt kunt vinden? Technologietijdschrift c’t onderzocht in samenwerking met experts van de Adac wat er gebeurt als elektrische auto’s volledig leegrijden. Aan de vergelijking namen zes elektrische modellen deel. Wanneer wordt er een waarschuwing gegeven? Wanneer worden de prestaties ingeperkt? En: kun je doorrijden als het display 0 procent aangeeft?
De proefopstelling: zes elektrische auto’s vergeleken
Met een batterijniveau van 20 procent reden de testers met een snelheid van 100 km/h. Op dit batterijniveau lieten de testauto’s nog de volgende resterende actieradiussen zien:
Bij 20 procent: nog voldoende reserves beschikbaar
Een accuniveau van 20 procent leidde bij geen van de voertuigen tot merkbare beperkingen: noch de airconditioning, noch de acceleratie werden beperkt. In geen van de testauto’s verschenen ernstige waarschuwingsberichten. Bij twee modellen lichtte bij dit batterijniveau alleen het batterijsymbool oranje op.
Vanaf 10 procent wordt het anders
Vervolgens verschenen er duidelijke waarschuwingsberichten in de testauto’s zodra het batterijniveau 10 procent bereikte, waarbij het batterijsymbool in de meeste gevallen rood kleurde. Bij een aantal voertuigen werd het vermogen ook verminderd. Toch was er volgens de testers bij een snelheid van 100 km/h bij geen enkele auto sprake van een merkbare vermogensafname. Het goede nieuws: zelfs met minder dan 10 procent acculading is 100 km/h geen probleem en op provinciale wegen ben je daarmee dus geen gevaar voor het overige verkeer.
Wat gebeurt er bij 5 procent en minder?
Vanaf 5 procent is bij de eerste testauto’s een vermogensafname merkbaar. Maar wat als het batterijniveau 0 procent is? In de Kia verschijnt bijvoorbeeld een schildpadsymbool op het display, samen met de melding ‘Motorvermogen beperkt’. Desondanks kunnen alle voertuigen nog ongeveer 10 kilometer met een snelheid van 100 km/h doorrijden.
Sommige auto’s tonen tijdens hun zwanenzang een schildpadje, andere tonen een P, als waarschuwing dat de auto geparkeerd moet worden, al dan niet in combinatie met het tonen van het getal 30, wat vanaf dan de maximumsnelheid is. Vervolgens beperkten de auto’s geleidelijk het vermogen, waardoor de snelheid steeds verder afneemt en de bestuurder gedwongen is een veilige parkeerplek te zoeken.
Wielen blokkeren als accu leeg is
En dan beginnen de problemen, want zodra een elektrische auto is uitgevallen, kan deze alleen maar worden afgesleept - of ter plekke worden opgeladen door een mobiele laadinstallatie. Even van de weg afduwen, of naar een laadstation in de buurt is onmogelijk, laat staan dat de auto kan worden versleept. De wielen blokkeren compleet en dus is het zaak direct de veiligst mogelijke parkeerplek te vinden.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Europa stevig aan het stuur in de elektrische leasemarkt
Waar de elektrische automarkt een aantal jaar geleden nog werd aangevoerd door Amerikaanse en Aziatische merken, nemen Europese fabrikanten nu steeds nadrukkelijker het voortouw. De beste modellen in het hogere segment laten zien dat Europa zijn eigen antwoord heeft op de vraag naar duurzame, comfortabele én innovatieve mobiliteit.
Modellen als de Renault Megane E-Tech en de Renault Scenic E-Tech bewijzen dat Frankrijk niet alleen stijvolle auto's ontwikkelt, maar ook toonaangevend is op het gebied van elektrisch rijden. Ook de Duitse merken laten zich gelden: Volkswagen is goed vertegenwoordigd met zowel de compacte ID3 als de ruimere ID4, terwijl zustermerk Cupra indruk maakt met de sportieve Born. Ook andere Europese landen mengen zich in de strijd. Zo biedt de Skoda Enyaq, van Tsjechische bodem en eveneens afkomstig uit de Volkswagen Group, een verrassende combinatie van ruimte, kwaliteit en aantrekkelijke prijsstelling. Zelfs het Britse erfgoed herleeft met de MG4, die met scherpe prijzen en een volwassen rijbeleving inspeelt op de wensen van zakelijke rijders.
Met de komst van de Ford Explorer — die voor de Europese markt mede in Keulen wordt geproduceerd — laat ook Ford zien dat het de Europese leaserijder serieus neemt. En merken als Kia, hoewel van Zuid-Koreaanse origine, ontwikkelen hun modellen zoals de EV6 en Niro EV steeds nadrukkelijker met een focus op de Europese rijstijl en -wensen.
Bij nieuwe EV’s zien we anno 2025 vaak een praktische actieradius, in combinatie met een rijke standaarduitrusting met diverse rijhulpsystemen, infotainment op hoog niveau en een goede snellaadcapaciteit. Daarmee sluiten moderne elektrische auto's naadloos aan op het mobiliteitsbeleid van veel werkgevers en leasemaatschappijen, waar duurzaamheid én gebruiksgemak steeds vaker hand in hand gaan.
De dominantie van Europese merken in het hogere segment bewijst dat duurzaamheid en innovatie allang geen niche meer zijn. Elektrisch rijden is volwassen geworden, en Europa heeft daarin stevig de leiding genomen. Voor de zakelijke rijder betekent dat volop keuze uit Europese kwaliteit, met duurzame prestaties als vanzelfsprekendheid.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Comment