Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Als ik mij niet vergis adverteerde die firma hun koffer in de oude Autogidsen, ergens achteraan in de blauwe katern.
ACT kocht destijds de mallen over van het iets verderop gelegen EBS (Ernst Berg Styling), dat failliet was. Ik heb nog gewerkt bij een firma naast het gebouw van EBS.
Vóór de kofferbak van de 440, reden daar toen al Renault 25's rond, met een gelijkaardige opbouw. Voornamelijk werden toen bij EBS Renault 5 cabrio's gebouwd, evenals een serie Lada Samara cabrio's.
Ook werd één exemplaar door EBS gebouwd van een Volvo 480 cabriolet.
De firma ACT te Kortenberg bestaat nog steeds dacht ik.
juist, de R5 EBS
En de R25 "estate" herinner ik me ook nog!
Ik heb ooit nog met zo een 440 gereden als vervangwagen. De kwaliteit van de klep was net niet fabriekskwaliteit, maar er rammelde niets, en geen windgeruis. Alleen wat minder mooie toleranties.
Vandaag voor een onderhoudje binnengesprongen in de garage.
Eens efkes met de mechanieker gepraat (die dezelfde heeft als de mijne) en vroeg hem (omdat hij met verschillende V70's te maken heeft dag in dag uit) wat hij denkt van de 2.0D in de huidige V70, met het oog op vervanging als de mijne wat kuurtjes begint te tonen ....
Hij was er zeer over te spreken.
Ik vroeg wat door over comfort en verbruik enzo; en ineens bood hij me de sleutels van een directiewagen V70 2.0D aan
En ik moet zeggen: e-norm positief verrast - rijdt inderdaad heel vlot, heeft 4 pk'tjes minder dan de mijne en dat voel je niet; kan ook meer dan goed mee met de rest, de motor heeft helemaal geen last met de carosserie.
In zeer lage toeren mist ie wel wat, maar eens boven de 1500 t/min is hij zeker even vlot. Dat is wel een verschil: de mijne blijft lustig verderdraaien bij elk toerental, ook onder de 1500 t/m, zelfs aan 800 t/m.
In 5e en 6e verbruikt hij niet zo heel veel meer, maar toch wel een beetje.
Maar voor mij 't belangrijkste: comfort.
De zetels zijn opnieuw magistraal, ook al wou ik niet heel de zetel opnieuw afstellen, 't was trouwens maar een kennismaking. En de vering: even comfortabel, maar een heel pak moderner toch. Het soms wel gênante (maar mij niet storende) naveren na een drempel bv is er volledig uit.
Ik heb er ook mee op slecht wegdek gereden, en 't was prima: goed gefilterd, mooi erover. Hij ligt me wel!
Het stuurwiel is ook wat minder gevoelloos, maar dat is voor mij van minder belang.
Het enige, en wat voorspelbaar was, wat mij een beetje deed fronsen was .... het motorgeluid.
Het is zeer gedempt, toch weer iets beter dan het vorige model, maar wat je hoort is die viercilinder he....
De vijfcilinder, 't zit niet alleen tussen de oren, maar ook in de oren
En het verbruik lag ook iets hoger zei hij toch (tov de vijfcilinders), ook al relativeerde hij dat het afhankelijk is van de rijstijl.
Maar met mijn 5.7l/100km (waar hij toch wel van opkeek op m'n BC ) zal dat zeker wel voelbar zijn...
Conclusie: ik wil! Maar alleen als ik een perfect uitgeruste vind. Laat ons zeggen; als er een 2.0D automaat met schuifdak naast een D5 zonder automaat en schuifdak zou staan, zou ik toch niet aarzelen om de 2.0 te nemen, maar finaal gezien (door er wat langer over na te denken) zal mijn initële vraag binnen x (2011?) tijd zijn: zoek me een mooi uitgeruste 5cil V70 voor y budget
En 't was verre van een tegenvaller, die 2.0D!
Ow ja: esthetisch: 't was een zwarte met zwart leder, buiten is die mjammielekker! Binnen vind ik hem wat klein ogen in dat kleur, ook al is ie zeker niet klein.
En ik miste een beetje 't cockpitgevoel uit de mijne.
Maar 't blijft wel een mooie bestuurderspost en aangepast aan z'n tijd.
Die vering is eerder wat sportiever afgeveerd, dat klopt. Maar vergelijk niet met je E-klasse
Het is al lang geleden dat ik zelf nog met een 850 reed of meereed, maar ik herinner me niet dat die opviel als hard. De V70 classic was het evenmin, en die herinner ik me nog levendig.
En de V70 vorige generatie is op basis van de S80 1e gen, dus sompig en mals
De V70 huidige generatie is op basis van de S80 huidige gen, dus het platform dat ook met de Mondeo en de S-max/Galaxy gedeeld wordt.
Interessant en mooi magazine voor de Volvoliefhebber: Intovolvo
Vanwege de grote belangstelling bij Volvo-fans en andere geïnteresseerden is Intovolvo, dat in 2005 voor het eerst verscheen, zojuist veranderd, verbeterd en opgewaardeerd, waardoor het nog mooier, dikker, interessanter en lezenswaardiger is geworden.
Intovolvo is het meest toonaangevende Volvo-magazine van Nederland (en ook Vlaanderen) en geheel gewijd aan het merk Volvo. Iedere twee maanden informeren zij de lezers met het laatste Volvo-nieuws, rij-impressies, race-, rally- en clubactiviteiten en niet te vergeten de roemrijke Volvo-historie. INTOVOLVO is een gezamenlijk initiatief van Jan Haakman, uitgever van Onschatbare Klassieker magazine, en Paul van Vugt die al jaren onlosmakelijk verbonden is met het merk Volvo. Deze combinatie staat garant voor kwaliteit en passie!
In het eerste nummer zijn er boeiende verhalen te lezen over (onder andere): de P1800 in een handomdraai (techniek), de nieuwe S60 Concept, de meest effectieve vondst op het gebied van veiligheid, DRIVe-modellen 2010, journaalberichten van maar liefst tien pagina’s, brochures en Special Vehicles.
Interessant en mooi magazine voor de Volvoliefhebber: Intovolvo
Vanwege de grote belangstelling bij Volvo-fans en andere geïnteresseerden is Intovolvo, dat in 2005 voor het eerst verscheen, zojuist veranderd, verbeterd en opgewaardeerd, waardoor het nog mooier, dikker, interessanter en lezenswaardiger is geworden.
Intovolvo is het meest toonaangevende Volvo-magazine van Nederland (en ook Vlaanderen) en geheel gewijd aan het merk Volvo. Iedere twee maanden informeren zij de lezers met het laatste Volvo-nieuws, rij-impressies, race-, rally- en clubactiviteiten en niet te vergeten de roemrijke Volvo-historie. INTOVOLVO is een gezamenlijk initiatief van Jan Haakman, uitgever van Onschatbare Klassieker magazine, en Paul van Vugt die al jaren onlosmakelijk verbonden is met het merk Volvo. Deze combinatie staat garant voor kwaliteit en passie!
In het eerste nummer zijn er boeiende verhalen te lezen over (onder andere): de P1800 in een handomdraai (techniek), de nieuwe S60 Concept, de meest effectieve vondst op het gebied van veiligheid, DRIVe-modellen 2010, journaalberichten van maar liefst tien pagina’s, brochures en Special Vehicles.
Algemene vraag voor VOLVO fans, ik hoor vaak dat oudere volvo's betrouwbaarder zouden zijn (vooral dan de benzines, omdat die geen crappy VW diesel motoren kregen)
Heb zelf een 940, best wel tevreden van, heeft 270.000 KM maar rijdt nog altijd enorm goed, zetels zijn mishandeld maar zien er toch nog goed uit, zit goed, rijdt goed...en is goedkoper in onderhoud dan een nieuwe omdat het vooral mechanisch is, minder elektronisch...
Wat is volgens jullie de meest betrouwbare, degelijke, Vovlo serie uitgebracht? 240? 740? 940?
Mijn pa heeft trouwens een S70, opvolger van de 940, en ik vind die echt vreselijk lelijk vanbinnen, klein, en on-volvo-achtig.
Bij elke serie zijn er wel problemen: de 240 heeft roestgevoelige punten, de 2.5D heeft aircoproblemen af en toe en een dure (soms falende) koppeling met dubbel vliegwiel, de 940 diesel tikkende vacuümkleppen (niks ergs) en opkrullende deurbekleding bovenaan enz enz...
Ik heb al verschillende modellen gehad, en ben van m'n 940 meest tevreden geweest: 120 000 km mee gebold op twee jaar en nooit problemen mee gehad.
M'n V70 nu is (voorlopig nog, 255 000 km) ook redelijk betrouwbaar.
Dat van die crappy VW diesel versta ik niet goed:
400 diesel = renault
S40/V40 diesel = renault
S40/V50 diesel = psa
200 diesel = VW 6cil
700/900 diesel = idem
850/V70 cl en V70 II tot 2001 diesel = VAG 5cil
V70 diesel vanaf 2002 = Volvo
Dus laat het nu net deze VAG-diesels zijn die zeer betrouwbaar blijken te zijn (alsook de D5 van Volvo en zijn afgeleiden)
Anderzijds welkom hier en ik kijk ENORM uit naar een topicje van jouw wagen, uiteraard met foto's !
(ik heb altijd spijt gehad dat m'n 940 weg was, laat me dit nog meegeven )
Comment