Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Welke versnellingsbak zit er momenteel in uw auto?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    Oorspronkelijk geplaatst door rusty_shackleford Bekijk Berichten

    Prijzen van dikke motoren met een manuele bak (Ferrari 599, AM V12 Vantage, ...) stijgen ongelofelijk hard. Heeft m.i. alleen te maken met de lage productieaantallen. Nooit geweten wat er sportief is aan een manuele... Is persoonlijk natuurlijk.
    Vroeger waren sportauto's vooral manueel omdat ge daar veel sportiever mee kon rijden. Dan is er de opkomst gekomen met de peddles aant stuur en veel snellere en betere automaten.

    Comment


    • #42
      Manueel wegens geen geld voor automaat: enkel mogelijk met duurdere motor + dan nog eens de prijs van de automaat zelf ...

      Misschien wordt de volgende een automaat, maar heb schrik voor hogere onderhoudskosten ten opzichte van een automaat. Plus, vroeger wou ik graag een automaat, maar ik rijd nu veel meer snelweg en ik moet eigenlijk weinig schakelen behalve in de meer verstedelijkte stukjes aan het begin en einde van mijn dagelijkse commute. Als ik dan eens binnendoor moet rijden, dan is het wel een pain in the ass ...

      Comment


      • #43
        Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

        Vroeger waren sportauto's vooral manueel omdat ge daar veel sportiever mee kon rijden. Dan is er de opkomst gekomen met de peddles aant stuur en veel snellere en betere automaten.
        Yep, 't is dat dat ik bedoelde.

        Een sportkar was vroeger altijd manueel. De Porsche 964 was denk ik de eerste sportwagen die een automaat had (alhoewel, de Ferrari Mondial kon ge ook met automaat krijgen dacht ik).

        Het is pas midden jaren 90 met de F355 dat er een revolutie kwam. Maar dat zijn dan ook geen klassieke trage automaten, maar geautomatiseerde manuele bakken, met een embrayage. De eerste types met enkele koppeling hadden 1 groot nadeel, en dat was dat die enorm snel sleten. Het andere nadeel, dat ze enorm zouden schokken bij opschakelen, valt in de praktijk nogal mee, als ge er mee leert rijden (de eerste generatie Vanquish viel goed mee, hoezeer de pers (en met name Clarkson dan) er ook op zat te kakken).

        En sinds toen werden meer en meer sportwagens met zo'n bakken uitgerust. Porsche heeft nog tot midden jaren 2000 met een klassieke automaat zitten te prullen vooraleer ze ook zijn overgestapt.

        Bij mijn weten rust geen enkele sportwagenfabrikant zijn wagens nog uit met een klassieke automaat, maar zijn het allemaal elektrohydraulische koppelingen. Op de nieuwe Vanquish na dan, dat is wel een gewone automaat. Al de rest, Ferrari, Porsche, Maserati, Mclaren, ... zijn gerobotiseerde bakken.
        Last edited by ; 04/05/2017, 18:44.

        Comment


        • #44
          Ik heb voor DSG gekozen, twijfelde lang maar de manuele versie lag met CO waarde een paar gram boven een andere prijsklasse. Zou me 400 euro per jaar extra kosten dus was de keuze sneller gemaakt en heb er nog geen spijt van.

          Comment


          • #45
            Na 56 stemmen zijn er slechts 38% manuele versnellingsbakken op dit forum.

            Dit forum is bijgevolg niet echt representatief voor het bestuurders van het volledige autopark van België, waar totaal nog zowat 85% een manuele bak heeft.

            Bezitters van een automaat zijn blijkbaar, wel meer met “auto’s” bezig, als bestuurders met een manuele bak

            Comment


            • #46
              Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
              Ik heb DSG en mijn vrouw een manuele. Ook rij ik regelmatig wel eens met een camionet van het werk dat manueel is. Totaal geen last van reflexen. Eerste keer wisselen zult ge wss ne keer tegen de ruit plakken als ge wilt ontkoppelen. Maar daarna gebeurt dat niet meer

              Mijn vrouw zou zelfs liever een automaat hebben, maar was in die versie niet te krijgen bij Citroën. Vroeger wilde ze dat zelfs helemaal niet, totdat ze met mijne automaat destijds eens 2 x gereden had. Eert volgende auto bestelde ze dan ook een automaat. Maar ondertussen van werk veranderd en nu weer een manuele.
              Ik ben in 2010 overgestapt van handgeschakeld naar automaat, toen ik de testrit met de Citroën C4 deed plakte ik idd bijna tegen de ruit
              Is slechts 1 keer gebeurd.
              Dan enkele jaren alleen met automaat gereden tot ze mij op het werk vroegen of ik met de camionet wilde rijden en eigenlijk nooit problemen gehad met de omschakeling tussen camionet en auto.
              Toch niet wat de versnellingsbak betreft, de handrem die bij de camionet links staat is iets anders.
              Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
              Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

              Comment


              • #47
                Oorspronkelijk geplaatst door quovadis
                Na 56 stemmen zijn er slechts 38% manuele versnellingsbakken op dit forum.

                Dit forum is bijgevolg niet echt representatief voor het bestuurders van het volledige autopark van België, waar totaal nog zowat 85% een manuele bak heeft.

                Bezitters van een automaat zijn blijkbaar, wel meer met “auto’s” bezig, als bestuurders met een manuele bak
                Heb ook maar is gestemd, in Tapatalk gaat het niet. Kwestie van het % aantal manuele bakken toch nog een beetje te doen stijgen. :-)

                Comment


                • #48
                  2 automaten en 3 sandbakken

                  Wisselen tussen alles zonder problemen maar vervelendste is wisselen tussen de micra en de audi/polo de R zit in een andere positie en dat vergeet is wel eens.
                  Met de audi in de file is geen pretje met de sportkoppeling.
                  Polo 6n 1.4

                  Comment


                  • #49
                    Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
                    2 automaten en 3 sandbakken

                    Wisselen tussen alles zonder problemen maar vervelendste is wisselen tussen de micra en de audi/polo de R zit in een andere positie en dat vergeet is wel eens.
                    Met de audi in de file is geen pretje met de sportkoppeling.
                    De 'R' van Race?

                    Comment


                    • #50
                      Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten
                      Na 56 stemmen zijn er slechts 38% manuele versnellingsbakken op dit forum.

                      Dit forum is bijgevolg niet echt representatief voor het bestuurders van het volledige autopark van België, waar totaal nog zowat 85% een manuele bak heeft.

                      Bezitters van een automaat zijn blijkbaar, wel meer met “auto’s” bezig, als bestuurders met een manuele bak
                      Tja, in de soep roeren doet ge in de keuken, niet in de auto

                      Comment


                      • #51
                        Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd

                        Tja, in de soep roeren doet ge in de keuken, niet in de auto
                        Dat doet ge idd in de keuken. Autorijden doe je met 3 pedalen en een versnellingspook. Alles daarbuiten is, shame it exist!

                        Comment


                        • #52
                          Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk Berichten

                          Dat doet ge idd in de keuken. Autorijden doe je met 3 pedalen en een versnellingspook. Alles daarbuiten is, shame it exist!
                          Is dat zo? Hadden de eerste auto's 3 pedalen en een versnellingspook?

                          Comment


                          • #53
                            Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk Berichten

                            Dat doet ge idd in de keuken. Autorijden doe je met 3 pedalen en een versnellingspook. Alles daarbuiten is, shame it exist!
                            Gelijk hebt ge! Trouwens, een startmotor vind ik ook voor mietjes: een echte auto start ge met een zwengel!

                            Comment


                            • #54
                              Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

                              Is dat zo? Hadden de eerste auto's 3 pedalen en een versnellingspook?
                              Toen waren ze nog in ontwikkelingsfase, waar ze uiteindelijk uitgekomen zijn aan 3 pedalen en een versnellingspook, alles wat daarna komt is terug achteruitgang.

                              Comment


                              • #55
                                Oorspronkelijk geplaatst door Maurice P.P. Bekijk Berichten

                                Gelijk hebt ge! Trouwens, een startmotor vind ik ook voor mietjes: een echte auto start ge met een zwengel!
                                De manier hoe je de wagen start verandert niets aan het rijden zelf e.

                                Comment


                                • #56
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk Berichten

                                  De manier hoe je de wagen start verandert niets aan het rijden zelf e.
                                  Daarin heb je gelijk.
                                  Maar synchronisatie van de versnellingen is ook iets waar ik volledig tegen ben. Tussengas geven, dat was tenminste nog eens rijden!

                                  Comment


                                  • #57
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk Berichten

                                    Toen waren ze nog in ontwikkelingsfase, waar ze uiteindelijk uitgekomen zijn aan 3 pedalen en een versnellingspook, alles wat daarna komt is terug achteruitgang.
                                    • Gas geven gebeurde oorspronkelijk met de hand, niet met een pedaal !
                                    • De eerste automaat bestaat al van 1940. Vanaf toen gebruikt 90% van de wereldbevolking dus 2 pedalen. De rest hun Euro moet nog vallen......
                                      • Je hebt in 1940, in uw ontwikkelingsfase niet goed opgelet (maar je mag dit ook op uw (groot) ouders hun schouders schuiven)
                                    • De eerste robot bak (met 1 koppeling) was er trouwens als in 1937

                                    Comment


                                    • #58
                                      Om maar te zeggen Geert, jij mag manueel verkiezen boven automaat - en je bent lang niet alleen - maar gebruik daar geen onjuiste argumenten voor.
                                      Smilin' Jack - Speed Pilot

                                      Comment


                                      • #59
                                        Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten
                                        Dit forum is bijgevolg niet echt representatief voor het bestuurders van het volledige autopark van België


                                        Comment


                                        • #60
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Smilin' Jack
                                          Om maar te zeggen Geert, jij mag manueel verkiezen boven automaat - en je bent lang niet alleen - maar gebruik daar geen onjuiste argumenten voor.
                                          Onjuiste argumenten?

                                          Comment

                                          Working...
                                          X