Oorspronkelijk geplaatst door rusty_shackleford
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Welke versnellingsbak zit er momenteel in uw auto?
Collapse
X
-
Manueel wegens geen geld voor automaat: enkel mogelijk met duurdere motor + dan nog eens de prijs van de automaat zelf ...
Misschien wordt de volgende een automaat, maar heb schrik voor hogere onderhoudskosten ten opzichte van een automaat. Plus, vroeger wou ik graag een automaat, maar ik rijd nu veel meer snelweg en ik moet eigenlijk weinig schakelen behalve in de meer verstedelijkte stukjes aan het begin en einde van mijn dagelijkse commute. Als ik dan eens binnendoor moet rijden, dan is het wel een pain in the ass ...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
Vroeger waren sportauto's vooral manueel omdat ge daar veel sportiever mee kon rijden. Dan is er de opkomst gekomen met de peddles aant stuur en veel snellere en betere automaten.
Een sportkar was vroeger altijd manueel. De Porsche 964 was denk ik de eerste sportwagen die een automaat had (alhoewel, de Ferrari Mondial kon ge ook met automaat krijgen dacht ik).
Het is pas midden jaren 90 met de F355 dat er een revolutie kwam. Maar dat zijn dan ook geen klassieke trage automaten, maar geautomatiseerde manuele bakken, met een embrayage. De eerste types met enkele koppeling hadden 1 groot nadeel, en dat was dat die enorm snel sleten. Het andere nadeel, dat ze enorm zouden schokken bij opschakelen, valt in de praktijk nogal mee, als ge er mee leert rijden (de eerste generatie Vanquish viel goed mee, hoezeer de pers (en met name Clarkson dan) er ook op zat te kakken).
En sinds toen werden meer en meer sportwagens met zo'n bakken uitgerust. Porsche heeft nog tot midden jaren 2000 met een klassieke automaat zitten te prullen vooraleer ze ook zijn overgestapt.
Bij mijn weten rust geen enkele sportwagenfabrikant zijn wagens nog uit met een klassieke automaat, maar zijn het allemaal elektrohydraulische koppelingen. Op de nieuwe Vanquish na dan, dat is wel een gewone automaat. Al de rest, Ferrari, Porsche, Maserati, Mclaren, ... zijn gerobotiseerde bakken.
Comment
-
Na 56 stemmen zijn er slechts 38% manuele versnellingsbakken op dit forum.
Dit forum is bijgevolg niet echt representatief voor het bestuurders van het volledige autopark van België, waar totaal nog zowat 85% een manuele bak heeft.
Bezitters van een automaat zijn blijkbaar, wel meer met “auto’s” bezig, als bestuurders met een manuele bak
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk BerichtenIk heb DSG en mijn vrouw een manuele. Ook rij ik regelmatig wel eens met een camionet van het werk dat manueel is. Totaal geen last van reflexen. Eerste keer wisselen zult ge wss ne keer tegen de ruit plakken als ge wilt ontkoppelen. Maar daarna gebeurt dat niet meer
Mijn vrouw zou zelfs liever een automaat hebben, maar was in die versie niet te krijgen bij Citroën. Vroeger wilde ze dat zelfs helemaal niet, totdat ze met mijne automaat destijds eens 2 x gereden had. Eert volgende auto bestelde ze dan ook een automaat. Maar ondertussen van werk veranderd en nu weer een manuele.
Is slechts 1 keer gebeurd.
Dan enkele jaren alleen met automaat gereden tot ze mij op het werk vroegen of ik met de camionet wilde rijden en eigenlijk nooit problemen gehad met de omschakeling tussen camionet en auto.
Toch niet wat de versnellingsbak betreft, de handrem die bij de camionet links staat is iets anders.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door quovadisNa 56 stemmen zijn er slechts 38% manuele versnellingsbakken op dit forum.
Dit forum is bijgevolg niet echt representatief voor het bestuurders van het volledige autopark van België, waar totaal nog zowat 85% een manuele bak heeft.
Bezitters van een automaat zijn blijkbaar, wel meer met “auto’s” bezig, als bestuurders met een manuele bak
Comment
-
2 automaten en 3 sandbakken
Wisselen tussen alles zonder problemen maar vervelendste is wisselen tussen de micra en de audi/polo de R zit in een andere positie en dat vergeet is wel eens.
Met de audi in de file is geen pretje met de sportkoppeling.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten2 automaten en 3 sandbakken
Wisselen tussen alles zonder problemen maar vervelendste is wisselen tussen de micra en de audi/polo de R zit in een andere positie en dat vergeet is wel eens.
Met de audi in de file is geen pretje met de sportkoppeling.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk BerichtenNa 56 stemmen zijn er slechts 38% manuele versnellingsbakken op dit forum.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk Berichten
Dat doet ge idd in de keuken. Autorijden doe je met 3 pedalen en een versnellingspook. Alles daarbuiten is, shame it exist!
Comment
-
Dat doet ge idd in de keuken. Autorijden doe je met 3 pedalen en een versnellingspook. Alles daarbuiten is, shame it exist!
- Likes 2
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
Is dat zo? Hadden de eerste auto's 3 pedalen en een versnellingspook?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Maurice P.P. Bekijk Berichten
Gelijk hebt ge! Trouwens, een startmotor vind ik ook voor mietjes: een echte auto start ge met een zwengel!
Comment
-
De manier hoe je de wagen start verandert niets aan het rijden zelf e.
Maar synchronisatie van de versnellingen is ook iets waar ik volledig tegen ben. Tussengas geven, dat was tenminste nog eens rijden!
- Likes 1
Comment
-
Toen waren ze nog in ontwikkelingsfase, waar ze uiteindelijk uitgekomen zijn aan 3 pedalen en een versnellingspook, alles wat daarna komt is terug achteruitgang.- Gas geven gebeurde oorspronkelijk met de hand, niet met een pedaal !
- De eerste automaat bestaat al van 1940. Vanaf toen gebruikt 90% van de wereldbevolking dus 2 pedalen. De rest hun Euro moet nog vallen......
- Je hebt in 1940, in uw ontwikkelingsfase niet goed opgelet (maar je mag dit ook op uw (groot) ouders hun schouders schuiven)
- Je hebt in 1940, in uw ontwikkelingsfase niet goed opgelet (maar je mag dit ook op uw (groot) ouders hun schouders schuiven)
- De eerste robot bak (met 1 koppeling) was er trouwens als in 1937
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk BerichtenDit forum is bijgevolg niet echt representatief voor het bestuurders van het volledige autopark van België
Comment
Comment