Mededeling

Collapse
No announcement yet.

20-25000 km/jaar diesel of benzine

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Nieuw/tweedehands, licht/zwaar, aantal km's per jaar.. maakt idd een verschil.
    In een seat ateca zou ik ook eerder een 1.4 kiezen, wat het kostenplaatje wel opdrijft. http://www.autoweek.nl/video/seat-at...urtest-update/
    Ik vind het wel merkwaardig: net nu er eigenlijk goeie zuinige benzine motoren zijn voor een B- en C- segmenters, gaat iedereen naar een MPV/SUV.
    Dat valt me nog 't meeste op in m'n golfke: dat ik zo laag ben in vergelijking tov al die nieuwe modellen. Maja ook daar heb ik bewust weer voor gekozen..

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
      Ik vind het wel merkwaardig: net nu er eigenlijk goeie zuinige benzine motoren zijn voor een B- en C- segmenters, gaat iedereen naar een MPV/SUV.
      Dat valt me nog 't meeste op in m'n golfke: dat ik zo laag ben in vergelijking tov al die nieuwe modellen. Maja ook daar heb ik bewust weer voor gekozen..
      Ik heb een hekel aan al die SUV's, je ziet niks anders meer. En ze lijken allemaal op elkaar : Nissan Qashqai, Hyundai Tucson, Kia Sportage...
      Mijn Opel dealer heeft er sinds een paar jaar Nissan en Hyundai bij. En die gaat zich daar nu meer gaan op concentreren en blijft enkel nog officiële service dealer van Opel. Grrr.
      Hij blijft dus wel nieuwe Opel's verkopen en service doen, maar geen haar op m'n hoofd dat eraan denkt één van die andere merken te kopen.
      En net nu Opel zo goed bezig is, hoewel ik niet gek ben op die PSA overname. Maar goed, nog beter inmenging van de Fransen dan een Nissan of een Hyundai.

Back on topic...
      Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

Comment

• Vind het ook wel vervelend dat de hoge auto's t zicht van de lage beperken zeg maar.. maar 't rijdt wel prettig, zo'n hogere zit.
        Mocht ik zelf gaan voor een kleine SUV.. met 20-25000 km per jaar, dan zou ik wel nog steeds de benzine kiezen, 1.0 of 1.4, beiden doen het niet slecht.

Comment

Da's waar, het hangt er altijd gewoon van af hoe hard je de motor laat werken. Een 1.6 dieseltje heeft te weinig koppel voor een zware wagen..
          Hoe gaat dat vooruit, zo'n 1700 kg wagen met 1.6 diesel?
          Dat 1.6 dieseltje heeft dank zij 2 turbootjes 160 pk-tjes en een koppel van 380 Nm.
          0-100km/u haalt die in 9.8 seconden of zo. 80 % van het koppel is reeds beschikbaar bij 1500 tr/min... ( en op 3000tr/min is er ook nog 80 % beschikbaar)

Een sportwagen is het zeker niet, maar in zijn hernemingen gaat hij waarschijnlijk iets beter presteren dan een 1.0 driecilindertje benzine, wat op zich me eigenlijk ook geen fluit interesseert. ( ik bedoel of de prestaties beter zijn dan van een andere auto, zolang ik het goed vind is het voor mij OK)
          Ruimschoots voldoende prestaties en ruimschoots boven het gemiddelde wagenpark, wat maakt dat ik méér dan vlotjes met het verkeer meekan.
          Ruimte zat, supercomfortabel, super compleet uitgerust en het ziet er nog mooi en zeker niet saai uit ook (vind ik).
          Een benzineversie zag ik bij de aankoop niet zitten, enkel en alleen omwille van het koppel. (toen ook een 1.6 benzine, ondertussen een 1.8 benzine met wat meer koppel: 300 Nm)

Een verbruik van ongeveer 6,5 l/100 km bij een vlotte rijstijl kan ik perfect mee leven, en had dit 7 of 7,5 geweest, dan zou me dat 1,2 eurocent per km méér kosten: belachelijk om daarvan wakker te liggen.

Een zuinige auto die tegelijkertijd een beetje goede prestaties heeft is natuurlijk leuk, maar dat maniakaal geleuter over een litertje per 100 km vind ik persoonlijk bullshit. Pakt dan een vélo.

Last edited by Maurice P.P.; 06/07/2017, 15:36.

Comment

Ik ben niet te stoppen.. een welgemeende sorry aan iedereen die het stoort ! mss tijd om eens een nieuw topic te openen over deze fabelachtige motor, waar dan iedereen naar hartelust de spot mee kan drijven

http://www.autofans.be/rijtesten/hat...za-10-tsi-2017
            Dat ge niet te stoppen zijt hadden we al door.
            Wel opletten dat ge op één of andere dag zelf niet verandert in zo'n super driepittertje met een fenomenaal koppel.
            En Autofans.... dat is toch die website beheerd door een paar amateur-'autojournalisten' die dit zo wat doen als hobby in hun vrije tijd (waarvan enkelen er veel hebben wegens een 'staatsjob') ?

Comment

• Nen espace, dat zou ik idd ook liever niet in benzine willen
              wel propere prestaties dan voor zo'n 1.6 .

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Maurice P.P. Bekijk Berichten

En Autofans.... dat is toch die website beheerd door een paar amateur-'autojournalisten' die dit zo wat doen als hobby in hun vrije tijd (waarvan enkelen er veel hebben wegens een 'staatsjob') ?
                En wat dan nog?
                Gedreven hobbyisten zijn soms beter dan 'professionelen'
                MY 2011 Lexus IS250 Aut.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten

En wat dan nog?
                  'k kan nog ne lange lijst van andere lovende reviews geven zenne.. maar dat doet er eigenlijk allemaal niet toe, zolang kik der maar content mee ben zeker

Comment

En wat dan nog?
                    Ik stelde een vraag.

Comment

'k kan nog ne lange lijst van andere lovende reviews geven zenne.. maar dat doet er eigenlijk allemaal niet toe, zolang kik der maar content mee ben zeker
                      Da's de essentie. Dat gij gelukkig zijt.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Maurice P.P. Bekijk Berichten

Ik stelde een vraag.
                        Neen, je insinueert iets op een laatdunkende manier...
                        MY 2011 Lexus IS250 Aut.

Comment

Neen, je insinueert iets op een laatdunkende manier...
                          Als een grapje moet worden uitgelegd is de lol er af.

Comment

Ik ben niet te stoppen.. een welgemeende sorry aan iedereen die het stoort ! mss tijd om eens een nieuw topic te openen over deze fabelachtige motor, waar dan iedereen naar hartelust de spot mee kan drijven

http://www.autofans.be/rijtesten/hat...za-10-tsi-2017
                            Maak maar een topic aan!!!

Spot drijven, daar doen we niet aan mee. ;-)

Comment

• ik heb zojuist zo'n benzine driepitter 999cc teruggebracht , was een A1 vervangwagen tijdens het onderhoud van mijn Q5 (TDI...)
                              Echt niet om naar huis te schrijven gekoppeld met een 5-manueele bak... kreunt op lagere toeren (ondanks de aanbeveling van het boordcomputer(ke), ronkt bij volle belasting. enkel op zijn gemak aan 020km/u gestabiliseerd (dan 5,4 l per 100 km )
                              Vorige was het zelfde motor met S-tronic, daar was er minder kabaal. Geef mij toch een echte motor ipv een speelgoed... ook zal hij een litertje meer drinken. Ik heb geen plezier in het vertellen hoe laag mijn verbruik is als ik daarvoor moet inboeten in rijplezier
                              Last edited by guyugy; 06/07/2017, 18:04.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                                ik heb zojuist zo'n benzine driepitter 999cc teruggebracht , was een A1 vervangwagen tijdens het onderhoud van mijn Q5 (TDI...)
                                Echt niet om naar huis te schrijven gekoppeld met een 5-manueele bak... kreunt op lagere toeren (ondanks de aanbeveling van het boordcomputer(ke), ronkt bij volle belasting. enkel op zijn gemak aan 020km/u gestabiliseerd (dan 5,4 l per 100 km )
                                Vorige was het zelfde motor met S-tronic, daar was er minder kabaal. Geef mij toch een echte motor ipv een speelgoed... ook zal hij een litertje meer drinken. Ik heb geen plezier in het vertellen hoe laag mijn verbruik is als ik daarvoor moet inboeten in rijplezier
                                Da's gesproken

Comment

ik heb zojuist zo'n benzine driepitter 999cc teruggebracht , was een A1 vervangwagen tijdens het onderhoud van mijn Q5 (TDI...)
                                  Nu ben je wel appelen met peren aan het vergelijken. In de A1 heeft de 1.0 TSI slechts 160 nm koppel. Bovendien is dat qua wagen (en qua geluidsisolatie) iets totaal anders dan een Q5 die minstens het dubbele kost.
                                  Collega had een A4 2.0 TFSI, en als vervangwagen had die een A1 1.6 TDI meegekregen. Was daar ook niet over te spreken: ging niet vooruit, veel lawaai, etc..

Wat wel waar is, is dat de aanbevolen schakelmomenten te vroeg zijn, wrs heeft dat met de NEDC te maken? Ironisch genoeg staat er in het instructieboekje dat je moet terugschakelen als je hoort dat de motor niet meer mooi draait. Ik zet de mijne altijd in S want in D is hij brommerig, in S gaat het perfect.

Daarnet eens met de mijne wat steviger doorgereden op de snelweg, 160 gaat vlot, daarboven is de puf er wel wat uit. Ook bij die snelheden hoorde ik de motor niet, enkel het wind- en bandengeruis. Verbruik liep wel op tot 7.5 liter.
                                  Voor de rest gaat het ook mij ook om de aanschafprijs en VAA, mij is het verschil in prestaties tussen de 1.0 en de 1.5 (wat niet zo groot is) de meerprijs niet waard. Ook met een 1.5 blijft het 'maar' een golf, met de looks van een golf, het stuurgedrag van een golf, de ruimte van een golf.. Je zal het verschil wel voelen als je volgeladen over de alpen rijdt, maar dat doe ik hooguit 1 keer per jaar. Als je echt power wil, sla je beter de 1.5 over en ga meteen voor de GTI (die dan weer een pak rapper is dan de GTD).
                                  Last edited by sunking; 06/07/2017, 21:03.

Comment

Als ik een objectieve vergelijking maak: (ben zelf geen fan van de VW of NSU groep) (NSU nam Audi over en staat zo nog steeds op de beurs)
                                    • Een A1 1.0 i (85 pk) accelereert slechts 0.1 sec trager als een Q5 2.0 D (143 pk) (en slechts 6 km/ trager)
                                    • Een Golf 1.0 i (115 pk) DSG accelereert al 13% sneller als een trage Q5 2.0D (en al 12 km /u sneller)
                                    Dat een A1 meer lawaai maakt als een Q5 lijkt me logisch, voor +/- 20.000 € extra mag je wel iets meer geluidsisolatie “gratis” krijgen, met DSG is het verschil verwaarloosbaar zeg je zelf….

Bovendien heb je in een A1, toch 5 mm meer hoofdruimte, zodat je niet zo’n beklemmend gevoel krijgt als in een Q5

AutoWeek is het grootste auto portaal met het laatste...

Comment

• Lol, 5 mm hoofdruimte? De golf heeft dan weer 20 mm minder hoofdruimte dan de A1.. 't zou kunnen, maar cijfers van autoweek zijn ook wel niet altijd correct.
                                      Mss kan guyugy eens een golf 1.0 als vervangwagen vragen

Comment

• Achja als iedereen maar gelukkig is zeker. Ik heb ook getwijfeld een 1.4 te nemen maar uiteindelijk was dat mentaal niet ok die kleine longinhoud. Vervolgens had ik een panische, misschien ongegronde angst van alles waar de letters TSI op stonden.

Langs de andere kant rij ik nu met een oversized 2liter met een schamele 122pk (al is het in realiteit 135 vanuit fabriek) maar blijft bizar weinig voor een modern turboblokje. Vandaar dat ze wss die blokken nu al op 250 krijgen. Je voelt gwn dat het softwarematig begrenst is ipv opgeblazen
                                        klein blokje. Prestaties zijn daarom niet beter als een 1.4 maar ik geloof wel dat ze duurzamer zijn en her eveneens niet ongustig is voor het verbruik.
                                        Last edited by SteakFriet; 07/07/2017, 22:43.

Comment

• Is dat dat dan ne V60/S60? Of V40? en hoeveel verbruikt dat?
                                          122 pk, dat krijgen ze makkelijk uit een atmosferische 2 liter.. ma volvo zal wel z'n reden gehad hebben om overal nen 2 liter turbo in te stoppen zeker.
                                          't vreemde is dat de versies met automaat nen 1.5 zijn.. in de basis hetzelfde blok maar cylinders met minder slag.

Comment

Working...
                                          X