Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vraagjes ivm snelheid en motor

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

de wettelijke snelheid + 10 % zie ik nog als aanvaardbaar als de verkeersdrukte het toelaat. Maar dan moet je wel al rekening houden met een aantal boetes van tijd tot tijd. Ik rijd tegenwoordig bijna overal op cruise control aan de max snelheid omdat erg veel gecontroleerd wordt tegenwoordig. Wil je sneller rijden zal je inderdaad eens naar Duitsland moeten gaan daar kan je relatief veilig 160-180 rijden op de Autobahn. Alhoewel dat ik niet weet of dat ook opgaat voor een Almera van 3500 euro. Dat zal van de staat van de banden, ophanging etc afhangen. 200 lijkt me sowieso geen goed idee in jouw geval.

Comment

Opletten voor bomen! Ik heb van horen zeggen, dat deze wel eens plots durven oversteken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FrankBamelis Bekijk Berichten
        Hi iedereen,
        Ik heb een maand geleden mijn rijbewijs gehaald (2de keer erdoor). Nu rij ik dus al enkele weken zelfstandig op de baan en heb een paar vragen..
        Wat is de gangbare snelheid op de autostrade ? Ik weet ook wel dat de "regelmentaire" snelheid 120 is maar dat lijkt me zo enorm traag... ik rij meestal tussen de 140 en 150. Zelfs aan die snelheid word ik af en toe opzijgeflitst door achterliggend verkeer die sneller wil. Op rechte voorangsbanen van 70 rij ik ook vlug in de 90. Nogmaals 70 lijkt zo traag.. In een bebouwde kom hou ik me wel aan de 50 en 30 regels. Veel te gevaarlijk anders.
        Nu ben ik niet zeker of dit de gangbare snelheden zijn. Wil niet dat ik geflitst word ofzo... Wanneer ik dan wel probeer "juist te rijden" aan bv. 70 en ik kijk 30 seconden niet naar mijn snelheidsmeter zit ik onbewust terug voorbij de 80.. zonder dat ik zelfs merk dat ik aan het versnellen ben..
        Het is mijn eerste auto. Gekocht voor 3500 euro (27.000km op teller), is een Nissan Almera wat ik denk een zeer bescheiden budget car te zijn.. (weet niet veel over auto's).. maar omdat het zo een goedkope auto is ben ik wel bang voor de motor capaciteit. Hoesnel kan ik rijden zonder de motor te beschadigen ? Ik heb op de autostrade al een paar keer getest en het snelste tot nu toe was 180 km/h en had niks van vibraties. Denk dat ik wel 200 kan halen maar wil niet dat ik de motor opblaas ofzo... kan dat ? Zal ik iets voelen in het stuur als de auto het echt niet meer aankan ?
        Alle uitleg is welkom!
        Bedankt!
        Heb zo mijn twijfels bij dit topic. Of de opener zit hier maar wat te lullen om reacties uit te lokken of is echt niet goed bezig. Als je geregeld 140/150 rijdt dan zal je niet gauw meer voorbijgestoken worden in België. Tenzij 's avonds als er geen volk op de baan is.
        Ik zet mijn cruise veelal op 125/130 en dan rij ik meestal op 3de vak en gaat er mij af en toe maar iemand voorbij. Als er weinig verkeer is ga ik ook soms hoger en dan gaat er nog 1 iemand voorbij. Onlangs op een droge nacht van Antwerpen gekomen met snelheden die jij hier noemt en ik had 1 iemand die meeging met mij en niemand die achteraan kwam laat staan over ging. Snel rijden is niet moeilijk gewoon gas geven, maar op een veilige manier snel rijden is wat anders. Ik rij nooit snel in bebouwde kom of drukke straten. Nooit waar ik nauwelijks de baan ken en dat soort zaken. Daarbij heb ik reeds tienduizenden km gereden zonder ongevallen en staat mijn auto op 235 banden en een koppel stopper eronder die even goed werken als de paardjes onder de kap.
        Last edited by Fredje07; 16/10/2013, 18:32.
        2005 Citroën C2 1.4 HDI VTR
        2009 VW Scirocco 1.4 TSI DSG
        2014 Opel Astra OPC
        2015 Audi TT TDI S-Line

Comment

Kan best nog wel één keer te snel rijden, om onmiddellijk zijn rijbewijs terug te gaan afgeven op het gemeentehuis/politiebureau.

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
          Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
          Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
          Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

Het valt op hoe het hier echt een politiek correct forum geworden is...

Ik rij nooit te snel (tenzij onbewust en heel even en meestal beperkt tot 5 km/h tot ik het opmerk), maar doe dat enkel en alleen omdat ik elke halve Euro boete al te veel vind. Ze verdienen mijn zuurverdiende centen niet.

Om echter meteen te gaan zeggen dat je je leven waagt bij 150 km/h

Ok, in combinatie met niks ervaring kan je voor rare situaties komen te staan, dus best niet METEEN zo snel gaan rijden, maar als ik héél eerlijk ben, stond ik met mijn eerste autotje (een Mazda 323F) na drie weken in Duitsland, om op een kalme zondag eens te testen hoe snel het eigenlijk ging (170 km/h op teller). Ik heb dat minutenlang aangehouden en had toch niet echt het gevoel mezelf of iemand anders in gevaar te brengen.

Later, toen ik mijn BMW kocht en regelmatig eens naar de Nurburgring ging, probeerde ik op stukken waar dat kon (zowel mocht als qua verkeersdrukte mogelijk was) de 250 km/h op teller aan te tikken.

Ook met mijn Doblo, wanneer ik in DE kom, probeer ik dat nog steeds eens, om dan te ontdekken dat die ook bij 170 km/h topt op teller (met weliswaar een pak tellerafwijking daar, want GPS is dat 155-157 km/h).

Nochtans:

Ik rij al 8 jaar met de wagen, in totaal ongeveer 250.000km met verschillende wagens en nu ook al 20.000km met een 125cc scooter. Nog nooit een ongeval gehad, nog maar één keer geflitst (na correctie reed ik 1 km/h te hard). En ik heb niet het gevoel dat ik elke week een 'oef-dat-was-nipt' moment heb, want dan zou je volgens mij niet zo lang ongevalvrij rijden.

Trouwens, ik geloof niet dat er aan 130 km/h nog veel mensen voorbijsteken. Ik rij meestal met mijn Doblo 110 km/h (en regelmatig ook nog 120 km/h, sneller is enkel in Duitsland en voor een paar minuten) en ik steek nog massaal veel auto's voorbij. Bij 120 km/h zijn het aantal auto's die inhalen, zeer beperkt.

Mijn conclusie: doe even rustig aan, bouw wat rijervaring op en denk vooral niet dat je goed kan rijden. 99.9% van de bevolking, waar ik mezelf zeker toereken, kunnen niet goed rijden. Sta open om te leren als andere ervaren chauffeurs tips geven. Eens wat sneller rijden als de omstandigheden het toelaten (dat moet je leren inschatten) vind ik kunnen, maar hou er rekening mee dat (als je het in BE doet) er boetes zullen volgen.
            '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
            '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
            '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
            '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
            '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
            '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
            '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
            '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
            '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

Mijn conclusie: doe even rustig aan, bouw wat rijervaring op en denk vooral niet dat je goed kan rijden. 99.9% van de bevolking, waar ik mezelf zeker toereken, kunnen niet goed rijden. Sta open om te leren als andere ervaren chauffeurs tips geven. Eens wat sneller rijden als de omstandigheden het toelaten (dat moet je leren inschatten) vind ik kunnen, maar hou er rekening mee dat (als je het in BE doet) er boetes zullen volgen.[/QUOTE]

Omstandigheden kunnen inschatten is inderdaad de sleutel tot succes. Tips en trucs van uit de praktijk zijn goud waard. Ervaring moet jezelf opdoen.
              2005 Citroën C2 1.4 HDI VTR
              2009 VW Scirocco 1.4 TSI DSG
              2014 Opel Astra OPC
              2015 Audi TT TDI S-Line

Comment

Vroeger heb ik vaak gekke dingen gedaan....als ik daar nu op terug kijk enkel negatieve ervaring met snel rijden. Boetes,veel verbruiken,....maar vooral het gevoel dat je iemand anders in gevaar bracht. Dus ik vind het leuk dat het forum hier politiek correct in is
                BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

Comment

velen onderschatten de invloed van dergelijke hoge snelheden. op youtube is er ergens een filmke van een focus die ze tegen 190 tegen een beton blok laten aanbotsen. k geloof van top gear. de moeite om eens naar te kijken.
                  zelf bij 120km/h plooit een auto al volledig samen en moet je al geluk hebben het nog na te kunnen vertellen.

ik heb vroeger ook hard gereden, heel hard (205km/h aantikken op de baan naar de ardennen en dit de HELE rit aanhouden). hele stukken 185 rijden op doodgewone 4vaksbanen met middenberm. men auto was toen een opel ascona (gekocht op 12jaar oud, verkocht toen die 17was). 1x foutlopen en ik had het niet meer naverteld, en waarschijnlijk nog een paar anderen erbij. op die leeftijd besef je dat niet, maar als je dan eens tegen 50km/h wegschuift en rakelinks een boom mist, besef je al te goed dat 50km/h best snel is om ergens tegen te botsen.

heb met die opel 2 ongelukken gehad, 1tje waarbij ik een voorligger aantikte aan pakweg 30km/H (die oude vrouw besliste ineens om voor de bakker op te hoek te stoppen, ik draaide net dat kruispunt op en raakte haar), en een andere waarbij iemand er achteraan bij mij inreed (ook niet zo snel, ik stond in de file en de andere kwam al meters lang aangeschoven. koffer zwaar ingedeukt en de andere was total).

daarna kan je u voorstellen wat er gebeurd als jij 180 doet, en er ineens ene van middenvak op u vak komt tegen 120km/h. beide eindigen in de vangrail en staan de eerste meters NIET stil.

met mijn dodge ga ik nu niet harder meer dan 90-95. die 2.5ton kan echt teveel schade aanbrengen op hoge snelheden (ding haalt 140 op gps)
                  Last edited by ; 25/10/2013, 07:37.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                    met mijn dodge ga ik nu niet harder meer dan 90-95. die 2.5ton kan echt teveel schade aanbrengen op hoge snelheden (ding haalt 140 op gps)
                    Ik rijd nu wel sneller dan 95 met mijn X5 die ook rond dat gewicht ligt, maar het is inderdaad bij mij ook het geval dat je bewuster rijdt met een zware wagen en de mogelijke gevolgen bij een ongeluk. Onder de mijne staan wel extreem goede remmen (voor de non-believers, ga maar eens kijken op zeperfs), maar toch ...
                    Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Comment

een nieuwe X5 (2180kg) met de nodige kreukelzones vergelijken met een oude amerikaan uit 1977 is wat kort. de mijne heeft niks van kreukelzones en het chassis is het beste te vergelijken als 2 treinsporen met 4wielen onder ;-).
                      de poutrels die erop zitten die dienen als bumpers zijn ook alles behalve zacht voor de andere weggebruikers en dan nog niet te spreken over de fantastische remmen die eronder zitten (ex militair voertuig en het leger besliste vroeger dat die autos altijd geladen rondrijden. met niks in de laadbak breek die zo uit bij een remactie en maait dus alles weg dat in zijn richting komt (dwars op de baan pakt die 5.5meter in). dat zijn gewoon geen wagens voor normaal mee op straat te rijden

Comment

een nieuwe X5 (2180kg) met de nodige kreukelzones vergelijken met een oude amerikaan uit 1977 is wat kort. de mijne heeft niks van kreukelzones en het chassis is het beste te vergelijken als 2 treinsporen met 4wielen onder ;-).
                        de poutrels die erop zitten die dienen als bumpers zijn ook alles behalve zacht voor de andere weggebruikers en dan nog niet te spreken over de fantastische remmen die eronder zitten (ex militair voertuig en het leger besliste vroeger dat die autos altijd geladen rondrijden. met niks in de laadbak breek die zo uit bij een remactie en maait dus alles weg dat in zijn richting komt (dwars op de baan pakt die 5.5meter in). dat zijn gewoon geen wagens voor normaal mee op straat te rijden
                        Ik ken ze wel hoor die oude Ami's ... ik heb nog heel even met een oude Blazer gereden en een vriend van me had een pimped out chromed out BJ80 die qua opbouw te vergelijken valt met je oude dodge. Ik had het enkel over het gewicht van de wagen en de impact bij een botsing .... Uiteraard heeft een recente SUV kreukelzones, ABS, ESP, aaibare zachte bumpers met sexy welvingen ... en een heel ander weggedrag dan jouw dodge.
                        Toch besef ik maar al te goed wat 2.5 ton aan auto kan aanrichten en in tegenstelling tot de publieke opinie ben ik dus geen aso SUV BMW rijder ... integendeel ...
                        Ik vergeleek ook niet met je dodge, enkel met het gewicht van de wagen ...

Ontopic : waar is onze topicstarter gebleven ? Heeft zijn Almeraatje ondertussen een dikke knuffel gegeven aan Mr. Eik ?
                        Last edited by MaXX99; 25/10/2013, 09:39.
                        Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Comment

het contrast met dan zo een polyester geval zonder rijbewijs aan 45km/h...
                          hoogteverschil tov veel lagere autos...

de winter komt er weer aan, en dan zie je ze weer hé. iedereen op een rijtje op de vrije rijstrook aan 50km/h en dan de 4x4 op het niet vrijgemaakte rijvak aan 90km/h...

Comment

het contrast met dan zo een polyester geval zonder rijbewijs aan 45km/h...
                            hoogteverschil tov veel lagere autos...

de winter komt er weer aan, en dan zie je ze weer hé. iedereen op een rijtje op de vrije rijstrook aan 50km/h en dan de 4x4 op het niet vrijgemaakte rijvak aan 90km/h...
                            Dat is weer een andere discussie naturrlijk .... meer grip met 4x4 op glad wegdek, uiteraard ... voeg daar winterbanden aan toe en je hebt een supercombo .... maar om te stoppen glijd je net zo goed als elke andere auto he Uitzondering hierop zijn Nissan Almera's ... die kunnen dat aan 180 km/u en stoppen direct!

Comment

Volgens scheelt er gewoon iets met zijn snelheidsmeter.
                              Tegen 140 word je in België amper ingehaald.

Wat die snelheden op zich betreft, niet overdrijven he mannen.
                              Ne Focus tegen 190 frontaal op een betonblok laten knallen is niet echt representatief voor het verkeer he.
                              Ik hou me ook ongeveer aan de snelheid maar gewoon omdat ik anders teveel betaal.
                              Ik erger me bijzonder vaak rot aan belachelijke snelheidsbeperkingen.
                              140, zelfs 180 op een autosnelweg hoeft in vele omstandigheden geen enkel probleem te zijn.
                              Toegegeven, onze infrastructuur is anders dan in Duitsland maar om daar nu zo'n drama van te maken...
                              Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                              Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                              If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

Ik rij regelmatig 200 in Duitsland, maar enkel als er echt wel plaats is. (enkel verkeer op 1e rijstrook, en dan zelf op de 2e of 3e strook, en al vertragen als je ziet dat er op de 1ste strook 2 auto's mogelijk willen inhalen).

Eén keer ben ik aan 150 voluit in de remmen moeten gaan voor een hond op de autostrade.
                                De remweg is dan echt niet te onderschatten hoor.

Comment

en om op de vraag te antwoorden: de gangbare snelheden staan aangeduid op van die ronde platen met een rode cirkel op en een zwart getal.
                                  ...+1
                                  2016 Skoda Superb Combi 1.6TDI - 120pk - DSG
                                  2015 Skoda Octavia Combi 1.6TDI - 105pk
                                  2014 Volkswagen GOLF 7 1.6TDI - 105pk

2007 BMW E91 318d - 122pk

Bekijk
                                  dit eens als je wil : (Opmerkingen, tips, ... zijn steeds welkom!!)
                                  http://www.flickr.com/photos/106296179@N03/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                                    Het valt op hoe het hier echt een politiek correct forum geworden is...
                                    Echt wel hé .

Tja, met de wagen valt het nog wel mee bij mij.
                                    Waarschijnlijk omdat het in vergelijking met mijn motorfiets allemaal niet zo hard lijkt. De cijfers spreken voor zich, 115pk voor 200kg, daar kan je al eens mee doorsleuren.
                                    En tja, af en toe is dat eens tot 200km/h na een stoplichtsprintje. Is gewoon leutig om eens goe door te trekken, de 3 cilinder ne keer goe te horen janken.
                                    Uiteraard zijn de bochten plezanter maar af en toe kan je niet anders dan eens een saaie baan nemen hé .

Ik geloof toch niet veel van al die mannen die beweren dat ze zo braaf rijden. De helft rijdt hier met sportieve karren of zware dieselstoven waarvan je er dagdagelijks niet al te veel ziet rijden, maar gene ene rijdt er vlug mee...

Hangt er vanaf bij mij, hier in de 's graventafelstraat (de mensen uit de omgeving kennen die baan wel) trek ik me niet veel aan van die 70km/h zunne, ik rij zoals ik het veilig maar plezant aanvoel. Ken de baan natuurlijk wel na toch al meer dan 1000 keer gepasseerd te zijn . Soms is 90km/h het max. soms is dat al eens 110 ofzo...

(ter info, met de moto ben ik op 230.000km 1 x geflitst, dan nog in mijn eerste jaar op de moto en 0 ongevallen in fout, wel aantal keer op mijn bakkes maar daar was oa een keer mazout en een andere keer steentje voor verantwoordelijk, reed toen zelfs trager dan ik mocht).

Comment

Working...
                                    X