Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Is leuk om te berekenen, maar eerlijkheidshalve moet je afschrijving en herstellingskosten optellen. Anders kan je een wrak kopen, oplappen, even mee rijden, voor meer verkopen en negatieve afschrijving claimen.
Is leuk om te berekenen, maar eerlijkheidshalve moet je afschrijving en herstellingskosten optellen. Anders kan je een wrak kopen, oplappen, even mee rijden, voor meer verkopen en negatieve afschrijving claimen.
Zo slim zijn de meesten hier wel. ;-)
Dus alleen nog nieuwe wagens, en auto's jonger dan 3 jaar.(zonder schade, en goed onderhouden)
Dust, kan je een bijdrage leveren ?
Het blijft altijd een eeuwige discutie, welke auto is goedkoop of duur ?
Oorspronkelijk geplaatst door dirk195
Heb ik een goede koop gedaan of niet ? BMW 320d e46 berline exclusive line 150 pk en 330Nm bij 2000 t/m Nieuw: juli 2004 (€ 30.000) Aankoop: mei 2005 (2de hands) € 21.000 Verkoop: april 2012 € 7000 km bij aankoop: 40.000 km bij verkoop: 180.000 € 21.000-7000= € 14.000 € 14000 / (180.000km-40.000km) 140.000 km = € 0,1 per km of € 10 / 100 km
of € 14000 / 83 maanden bezit = €169 per maand.
Verbruik: 6,4 l / 100 km 1490 kg / 150 pk = 9,93 kg per pk (zegt iets over de rijstijl en gebruik van de auto)
om dezelfde stijl als TS aan te houdee
aankoop november 2010: 200€
verkoop: nog niet (stel aan oud ijzer prijs van 150€)
km bij aankoop: 363 000
km nu 426 000
200€ - 150€ = 50€
50€/426 000 - 363 000 = 0,00079€/km of 0,079ct/km.
of 50€ / 32maand = 1,56€/maand
zelf al verkoop ik die voor 0€, dan heb ik nog maar=
200€/426 000 - 363 000 = 0,0031€ of 0,31ct/km.
of 200€/32maand = 6,25€/maand
verbruik 4.1L/100km
980kg / 50pk = 19,6kg/pk
zegt ook iets over de rijstijl met de auto . altijd volgas en nooit boetes
amai nog niet..
qua afschrijving kan dat tellen haha
en die 150 euro voor oud ijzer zal wel gelijk blijven, dus per kilometer gaat afschrijving alleen nog lager :-)
In principe moet je ook rekening houden met de inflatie. Zo was, om even het vb van topicstarter te nemen, 21000 euro in 2005 meer waard dan 21k nu.
Als we de inflatie nemen aan 2 % dan wordt het 1.02^7=1.15. (2012-2005=7). 21k*1.15=24,15k. Dan heb je eigenlijk 17.150 verlies geleden..
In principe moet je ook rekening houden met de inflatie. Zo was, om even het vb van topicstarter te nemen, 21000 euro in 2005 meer waard dan 21k nu.
Als we de inflatie nemen aan 2 % dan wordt het 1.02^7=1.15. (2012-2005=7). 21k*1.15=24,15k. Dan heb je eigenlijk 17.150 verlies geleden..
Afschrijven is niet gelijk aan verlies lijden, je krijgt er iets voor terug. Wanneer het geld op de bank was blijven staan had ik dat verlies evenzeer geleden. Want met die negatieve intresten van toen tot nu. Was mijn € 21.000 nu ook een stuk minder waard. (laat staan in aandelen... het dipje in 2009 meegenomen)
(van de roerende voorheffing nog gezwegen) Dus die inflatie geldt voor iedereen of je je geld uitgeeft of niet. En maakt de berekening voor niets ingewikkeld. Maar je hebt een punt. Nb: Zonder de aankoop kon ik niet gaan werken... dus in de meeste hun geval is de verdienste (rendement) groter dan de uitgave/inflatie. Gelukkig. Ik heb je berekening eens bekeken; geld dat ieder jaar mindert in waarde, mindert ieder jaar toch minder snel; omdat je steeds minder hebt. ;-) ( € 100 -2%= €98 - 2%= € 96,04...) Het positieve, hoe langer het duurt; hoe minder we het voelen. ;-) ;-)
Afschrijven is niet gelijk aan verlies lijden, je krijgt er iets voor terug. Wanneer het geld op de bank was blijven staan had ik dat verlies evenzeer geleden. Want met die negatieve intresten van toen tot nu. Was mijn € 21.000 nu ook een stuk minder waard. (laat staan in aandelen... het dipje in 2009 meegenomen)
(van de roerende voorheffing nog gezwegen) Dus die inflatie geldt voor iedereen of je je geld uitgeeft of niet. En maakt de berekening voor niets ingewikkeld. Maar je hebt een punt. Nb: Zonder de aankoop kon ik niet gaan werken... dus in de meeste hun geval is de verdienste (rendement) groter dan de uitgave/inflatie. Gelukkig.
Ik wilde gewoon het even opmerken, want er is een verschil van 3000 euro. En als je het op de bank laat staan volgt het normaal de inflatie zodat je nog altijd evenveel koopkracht hebt. In 2007/2008 waren de interesten bv rond de 4%...
Ik wilde gewoon het even opmerken, want er is een verschil van 3000 euro. En als je het op de bank laat staan volgt het normaal de inflatie zodat je nog altijd evenveel koopkracht hebt. In 2007/2008 waren de interesten bv rond de 4%...
Dus jij beweert dat de intrest de inflatie dekt sinds 2005 tot 2012 ? Neem de roerende voorheffing ook mee in je berekening. + het duurder worden van het openbaar vervoer. (het zal hooguit een 0 operatie zijn, of het berekenen niet waard)
Diezelfde auto kost vandaag wanneer hij 1 jaar oud is ook minimaal € 3000 meer... Dus had ik toen gewoon gewacht en nu gekocht was ik die € 3000 ook "verloren" Het goedkoopste is nog altijd niets kopen en sparen, maar dan komen ze het ook halen. Of zoals fcapri een oudje kopen, komt veel goedkoper uit. Maar heeft ook zijn nadelen.
als ik zuinig rijd, zit die rond de 3,4-3,7L. als ik sneller doorrijd tussen de 4 en 4,5L.
gemiddelde over de laatste 33 000km is 4,12L.
t voordeel is, als ik aan de stoplichten plankgas vertrek, geraak ik aan de volgende lichten nog steeds niet aan de maximaal toegelaten snelheid :-p. dus flitsboetes heb ik niet
toen ik die kocht was die 22jaar, nu is die al oldtimer. men waarde is eigenlijk al meer dan zijn aankoopprijs. mijn 'verlies' getallekes gaan dus eigenlijk negatief.
zal straks ff de dodge en andere oldtimers opschrijven, die gaan wel omhoog omdat ze geen km's maken
Lancia dedra 1.9td bj 10/'98
Gekocht voor 600€ en heb al 26.000km(bijna 2jaar) probleemloos gebold zonder kosten
huidige km stand 225.xxx en haal 800km met 60 lt diesel
Comment