Mededeling

Collapse
No announcement yet.

E46 M3: 6M of SMG II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • E46 M3: 6M of SMG II

    Wat kies je op een E46 BMW M3: manueel of de SMG II ? En waarom?

  • #2
    Manueel.
    Leuker, sneller en vooral véél minder kans op breuk. Als er aan zo'n SMG kosten beginnen te komen, dan wil ik die factuur niet gezien hebben!

    Comment


    • #3
      Iedere m3 zou ik manueel willen behalve de e9x reeksen

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Maxime S Bekijk Berichten
        Manueel.
        Leuker, sneller en vooral véél minder kans op breuk. Als er aan zo'n SMG kosten beginnen te komen, dan wil ik die factuur niet gezien hebben!
        Idem.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door GT-R Bekijk Berichten
          Idem.
          Heb een klein jaar een M3 E46 SMGII Cabrio van 2004 gehad en vond het toch een fantastische manier van schakelen. Je moest het wel leren kennen en bv. eventjes gas lossen als je de schokken wou vermijden, de juiste Drivelogic instelling kiezen in functie van jouw humeur, etc.... Voor passagiers is de SMG sowieso niet zo leuk want die worden soms redelijk door elkaar geschud maar als bestuurder vond ik het fab!

          Qua slijtage en dergelijke heb ik geen ervaring, want heb 'em doorverkocht voor ik enig probleem heb gehad. Heb ook nooit in de meest extreme stand gereden, want dat vond ik iets te akelig voelen voor de mechaniek.

          Ik zou toch een SMG II bak nemen, alleen al voor het automatische tussengas bij terugschakelen Maar inderdaad misschien eerst eens jouw licht opsteken bij gespecialiseerde fora, enz... om te horen hoe het zit met het robuuste karakter en de betrouwbaarheid. En probeer ook eens een ritje te versieren bij een SMG-eigenaar, want dat zal ook al veel duidelijk maken.

          Either way, you can't go wrong, want de manuele E46 M3-bak is ook very slick en aangepast aan sportief rijden (stating the bleeding obvious, I know .).

          2001 Porsche 996TT (the automotive equivalent of a sledgehammer) SOLD
          2005 BMW 530D Touring (kids hauling device)
          2009 Suzuki GSXR1000 (madferit)
          2005 Husqvarna 450 TE (to get dirty) FOR SALE
          2013 Nissan Leaf (daily)
          1972 Honda Novio 50 cc 4-stroke (to be restored)

          Comment


          • #6
            'k heb al heel wat gelezen over die SMG. Wat opvalt is dat degenen die het zelf hebben -of gehad hebben - er algemeen eigenlijk zeer positief over zijn. Ze geven ook allemaal aan dat het zeker gewenning vraagt om er schokvrij mee te schakelen, maar dat het een super systeem is eens je het onder de knie hebt.
            De "manual lovers" zijn dan weer erg sceptisch. 'k vind er ook geen echte verklaring voor, buiten dat men gewoon voor de zekerheid graag bij de vertrouwde manuele bak blijft.

            Buiten dat er terugroepacties geweest zijn op die SMG bakken lees ik eigenlijk weinig gevallen van problemen. 't is wel zo dat het een stukje high-tech is dat geld kost als er stukken aan komen...

            Zelf er eens mee rijden zal inderdaad nodig zijn om een oordeel te hebben...

            Comment


            • #7
              SMG II

              Buiten dat de schakellepels na 100k km aan vervanging toe zijn nog geen problemen gehad.

              Veel miserie valt te vermijden met preventief onderhoud. Vervang die transmissie olie bijvb. om de 2 jaar. Vervang de filters. Dat zal al heel wat leed verkomen en vooral voor je aan het echte werk begint laat je best alles eerst een beetje op temperatuur komen.
              U hoeft dit niet te lezen.

              Comment


              • #8
                manueel,


                ik vind een automaat meer iets voor in ieders cruisebak, niet voor je sportwagen...

                Comment


                • #9
                  Manueel ...

                  Zo een semi-automaat is sneller (in de praktijk), maar dan moet je ook denken : rij je mee met het DTM, of rijdt je naar de bakker ?

                  Indien het laatste, dan maakt het niks uit dat je 0,2 seconden per schakeling mist, omdat de bakker nog steeds open is.

                  Persoonlijk vind ik semi-automaten te weinig uitdagend, en nogal steriel. Maar als je ze wel leuk vind : way to go.

                  Comment


                  • #10
                    Voor passagiers is de SMG sowieso niet zo leuk want die worden soms redelijk door elkaar geschud maar als bestuurder vond ik het fab! Qua slijtage en dergelijke heb ik geen ervaring, want heb 'em doorverkocht voor ik enig probleem heb gehad.

                    Comment


                    • #11
                      Heb al verschillende keren met M3 manueel gereden en rijd heel goed. SMG enkel bij een 325ci Clubsport (E46 coupe) en was aanpassen tov manueel maar schokken viel goed mee. Voordeel was bij t parkeren dat je spiegels zich automatisch aanpassen
                      Persoonlijk zou k manueel kiezen.
                      Verhuur Lamborghini Gallardo - Porsche Boxster 987 2.9 PDK
                      www.musclecarrent.be

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door fille001 Bekijk Berichten
                        Voordeel was bij t parkeren dat je spiegels zich automatisch aanpassen
                        Ik denk dat dat niks met de versnellingsbak te maken heeft, maar met de zetels. Die functie krijg je op de E46 als je elektrische zetels met geheugen hebt, en bij de coupé zijn die standaard vanaf de 325Ci of 330Ci (afhankelijk van de markt). Vermoedelijk had die auto dat dus.

                        (maar ik kan me vergissen)

                        Comment


                        • #13
                          Volgens mij hoort die functie bij het spiegelpakket, of hoe het ook heet. Was een optie op de M3. Maar heeft inderdaad niets met de versnellingsbak te maken. Voor deze functie in te schakelen moet je de schakelaar van de spiegelverstelling naar rechts schuiven.

                          Comment


                          • #14
                            Da's puur een persoonlijke keuze...
                            Ik heb de SMG getest, maar te kort. Naar 'tschijnt vraag het gewenning, maar ik vond het nogal lomp. Je moet dat spel constant zelf aanpassen aan u rijstijl, en smooth is het niet.
                            Uiteindelijk ben ik voor manueel gegaan, omdat dat toevallig op de M zat die ik wou, en ben er erg gelukkig mee.
                            Ik had een voorkeur voor manueel omdat ik een purist ben met het schijt aan elektronica die zich moeit met m'n rijden, maar ik kan wel begrijpen dat mensen de (10 jaar oude) hightech paddels willen.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                              Ik denk dat dat niks met de versnellingsbak te maken heeft, maar met de zetels. Die functie krijg je op de E46 als je elektrische zetels met geheugen hebt, en bij de coupé zijn die standaard vanaf de 325Ci of 330Ci (afhankelijk van de markt). Vermoedelijk had die auto dat dus.

                              (maar ik kan me vergissen)
                              Wist k niet
                              Verhuur Lamborghini Gallardo - Porsche Boxster 987 2.9 PDK
                              www.musclecarrent.be

                              Comment

                              Working...
                              X