Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LPG of LPI op motor met carburator

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• LPG of LPI op motor met carburator

Wat is het beste?

Ik heb al gehoord dat de carburator sneller slijt bij langdurig gebruik met LPG. Is dat bij LPI ook? Op een motor met carb. zou het gemakkelijker en goedkoper zijn LPG te leggen.
    Ik heb reeds een prijsaanvraag gedaan voor een ringtank op LPG voor een auto met carburator, kwam op 1300€ alles inclusief. Lijkt mij een faire prijs?

Of iemand die soms tweedehands LPG installaties weet liggen? Of iemand die het nog goedkoper doet? Zou voor een Volvo 740 2.3 GL zijn.

toch even wat duidelijkheid scheppen; je hebt een conventioneel gassysteem (met één LPG-mixer of mengstuk voor alle cilinders) en daartegenover een systeem met sequentiële gasinjectie, waarbij het gas in elk inlaatkanaal wordt ingespoten.
    Beide systemen vallen onder de noemer LPG, net zoals LPI. Dat laatste is namelijk niet meer dan een merknaam (van Vialle) voor hun variant op LPG, waarbij het gas echter niet van vloeibare vorm naar gasvorm wordt omgezet (in een verdamper) voordat het in het spruitstuk wordt ingespoten, maar vloeibaar wordt gehouden (door een ingebouwde pomp in de tank) en zo ook wordt geïnjecteerd. Tegenwoordig heb je zelfs LPDI, waarbij het gas niet vloeibaar in het spruitstuk wordt geïnjecteerd, maar rechtstreeks in de cilinders wordt gespoten, voor FSI-motoren etc.
    Bij de LP(D)I-variant heb je geen verdamper (die eventueel kapot kan gaan), maar wel een pomp (die evenzeer niet goedkoop is, slijt, en lichtjes lawaai maakt, dus in een break wel continu hoorbaar is). Eén van de voordelen is dat LPI koelend werkt en je zogezegd een hoger vermogensrendement bereikt, maar tegelijk ligt het verbruik dikwijls hoger en is de installatie duurder.

Bij een motor met carburator is de vraag of je nu voor een gassysteem met gasvormige gasinjectie (Prince VSI, Landi Renzo, BRC SGC dan wel vloeibare gasinjectie (Vialle LPI) gaat niet zozeer aan de orde (al is alles mogelijk), maar ga je beter voor een gewoon conventioneel gassysteem met een mengstuk (IMPCO bijvoorbeeld). Zo'n systeem heb je idd reeds voor 1300€, en waarom zou je je gas gaan injecteren in je spruitstuk terwijl de carburator zelf ook gewoon z'n mengsel reeds vóór het spruitstuk aanmaakt?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fiddy Bekijk Berichten
      toch even wat duidelijkheid scheppen; je hebt een conventioneel gassysteem (met één LPG-mixer of mengstuk voor alle cilinders) en daartegenover een systeem met sequentiële gasinjectie, waarbij het gas in elk inlaatkanaal wordt ingespoten.
      Beide systemen vallen onder de noemer LPG, net zoals LPI. Dat laatste is namelijk niet meer dan een merknaam (van Vialle) voor hun variant op LPG, waarbij het gas echter niet van vloeibare vorm naar gasvorm wordt omgezet (in een verdamper) voordat het in het spruitstuk wordt ingespoten, maar vloeibaar wordt gehouden (door een ingebouwde pomp in de tank) en zo ook wordt geïnjecteerd. Tegenwoordig heb je zelfs LPDI, waarbij het gas niet vloeibaar in het spruitstuk wordt geïnjecteerd, maar rechtstreeks in de cilinders wordt gespoten, voor FSI-motoren etc.
      Bij de LP(D)I-variant heb je geen verdamper (die eventueel kapot kan gaan), maar wel een pomp (die evenzeer niet goedkoop is, slijt, en lichtjes lawaai maakt, dus in een break wel continu hoorbaar is). Eén van de voordelen is dat LPI koelend werkt en je zogezegd een hoger vermogensrendement bereikt, maar tegelijk ligt het verbruik dikwijls hoger en is de installatie duurder.

Bij een motor met carburator is de vraag of je nu voor een gassysteem met gasvormige gasinjectie (Prince VSI, Landi Renzo, BRC SGC dan wel vloeibare gasinjectie (Vialle LPI) gaat niet zozeer aan de orde (al is alles mogelijk), maar ga je beter voor een gewoon conventioneel gassysteem met een mengstuk (IMPCO bijvoorbeeld). Zo'n systeem heb je idd reeds voor 1300€, en waarom zou je je gas gaan injecteren in je spruitstuk terwijl de carburator zelf ook gewoon z'n mengsel reeds vóór het spruitstuk aanmaakt?

Die van 1300€ is dus goed genoeg?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Greg Bekijk Berichten
        Die van 1300€ is dus goed genoeg?

Comment

Fiddy, ben je daar 100% zeker van?
          ik dacht dat LPI de multi injectie is, en de LPG single, dus met verdamper. LPI bestaat toch ook met verdamper?

nu, zo heb ik me er niet in verdiept, heb enkel weet dat LPG op de doos echt kak was

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic Bekijk Berichten
            ik dacht dat LPI de multi injectie is, en de LPG single, dus met verdamper. LPI bestaat toch ook met verdamper?

nu, zo heb ik me er niet in verdiept, heb enkel weet dat LPG op de doos echt kak was
            welke doos?

Comment

Volvo en LPG gaat net iets beter samen denk ik

Comment

Fiddy heeft gelijjk. LPi is enkel Vialle. Elke auto met een verdamper is LPG
                2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

volgens mij mag zo'n simpel systeem zelfs niet meer en moet het g3 zijn

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Greg Bekijk Berichten
                    Volvo en LPG gaat net iets beter samen denk ik
                    ik had een kapotte klep, was wel op een prv

volvo-rijders trekken zich minder aan van niet goed draaien ook, zeg maar die biologie-leraars kijken alleen naar hun portefeuille

Comment

bobo kijkt olie dan ook niet al te nips na en zo...

Niet regelmatig eens doortrekken op naft enzo ... kan nochtans wonderen doen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
                        Fiddy heeft gelijjk. LPi is enkel Vialle. Elke auto met een verdamper is LPG
                        damn, weer wat bijgeleerd!

Comment

ik ben daar redelijk zeker van ja. Ik durf hier niet zwart op wit te beweren dat ik gelijk heb, maar voor zover mijn kennis reikt zit het zo in elkaar.
                          Jouw LPG-systeem was single, als ik het goed heb. Hebben wij indertijd ook op onze M50 gehad, en idd niet wat het zijn moet op die blokken, zo'n systeem valt ook nauwelijks bij te regelen.

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                          volgens mij mag zo'n simpel systeem zelfs niet meer en moet het g3 zijn
                          Maar vraag me niet hoe ze dat dan moeten doen... multiple injection werkt met een computer die zijn gegevens haalt van de ECU (en via de benzine-injectoren). Met een carbu-blok zonder ECU...
                          Alles is mogelijk, maar dan moet je volgens mij ook ombouwen op megasquirt of motronic of iets dergelijks. En dan wordt het plots wel een heel duur systeem.

@Greg; zo'n ding van 1300€ is genoeg ja. Dat verdomde autoforum toch, hier denken ze altijd dat alles het duurste moet zijn

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fiddy Bekijk Berichten
                            Maar vraag me niet hoe ze dat dan moeten doen... multiple injection werkt met een computer die zijn gegevens haalt van de ECU (en via de benzine-injectoren). Met een carbu-blok zonder ECU...
                            Alles is mogelijk, maar dan moet je volgens mij ook ombouwen op megasquirt of motronic of iets dergelijks. En dan wordt het plots wel een heel duur systeem.

@Greg; zo'n ding van 1300€ is genoeg ja. Dat verdomde autoforum toch, hier denken ze altijd dat alles het duurste moet zijn
                            wel ja, ik denk dat je vasthangt aan zo'n systeem met simulator, het zou ook wat straf zijn naar normeringen toe als je in 2010 nog een prehistorisch ding mag plaatsen, ook al is de auto zelf prehistorisch

Comment

Koop u anders een V70 classic bi-fuel (af fabriek met lpg). Geen gedoe.
                              2021 Taycan 4S
                              2021 Lexus UX250h

Comment

Working...
                              X