Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Welke (2e hands) Toyota Corolla?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Welke (2e hands) Toyota Corolla?

Hallo,

Ik heb ook nog vraagje over een tweedehandswagen die ik op het oog heb, eigenlijk 3 soorten. Het zijn beiden Toyota Corolla's break:

• Corolla 1.4 Turbo D4D Silver Line 90 PK - 10.500 euro
    2006 met 46.000 km
    fabrieksgarantie nog tot 05/2011
    4 nieuwe banden

• Corolla 2.0 Turbo Linea Luna 90PK - 7.500 euro
    2002 met 38000km
    wordt verkocht in een toyota-garage

Wel een moeilijke keuze nu om te maken. Voordeel bij die 2.0 is de zwaardere motor voor de levensduur van de wagen, want wil er wel zo lang mogelijk mee rijden, tot hij bij wijze van spreke kapotgereden is. Spijtig wel dat hij een heel pak ouder is. Voordeel ook nog is dat ik bij die 2.0 geen touring mobile check meer moet doen e.d. Nadeel is dan natuurlijk dat hij al vrij oud is, terwijl die 1.4 nog maar 4 jaar oud is. Qua uitrusting is het zowat gelijklopen, maar de 1.4 heeft afstandbediening op het stuur en mistlichten.

Maar wordt toch altijd gezegd dat als je minimum 20.000 kms doet per jaar, je beter een naft zou nemen, in het andere geval een diesel. Nu, die 2 bovenstaande occasies hebben duidelijk zeer weinig kms gedaan op een jaar, is er dan geen schade opgelopen aan de motor omdat ze jaarlijks zo weinig kms hebben gedaan?

De particulier zegt dat hij zijn wagen zo aan de garage kan verkopen aan 10.500 maar mijn schoonbroer betwijfelt dat ten zeerste. Maar als ik naar gelijkaardige advertenties kijk, zie ik overal toch veel hogere prijzen staan voor meer dan 100.000 km's... wat denken jullie?

edit: als laatste deze ook gevonden:

• Toyota Corolla 1.4 Turbo D4D Silver Line 90 PK - 10.000 euro
    2006 met 71.000 km
    Last edited by ; 01/02/2010, 15:55.

niemand??

Comment

Toch raar dat er mensen zijn die nog geen 5000kms/j rijden en dan een diesel kopen. Ik zou voor het jongere exemplaar gaan.

Comment

Inderdaad, het jongste exemplaar om de eenvoudige reden dat deze meer gemiddelde
        kilometers per jaar zal gedaan hebben. Een dieselmotor moet een beetje kilometers doen
        om zich goed te voelen
        - Daily driver: 2015 Suzuki Swift 1.2i 16v GL:
        - Weekend/fun: 1984 Honda Civic CRX 1.5i 12v 1st gen.

- 1994 Suzuki swift 1.0: sold - 2003 Peugeot 106 1.4 XS: RIP - 1997 Shitro?n Saxo 1.1: sold - 1993 VW Golf III 1.8 90pk: sold - 2001 Toyota Avensis 1.6 vvt-i: sold - 1995 Honda CRX DelSol 1.6 ESI: sold

Comment

maar moet ik niet vrezen voor al dan niet verregaande slijtage van de motor? Die heeft jaarlijks slechts 10.000 km gereden, dus veel korte ritten. Dat heeft ze toch gezegd, omdat ze ermee naar het werk reed, dat niet zo ver is van huis. Als ik het omreken zo'n vijftal km...

ik zit dan soms ook nog te denken aan een benzineversie met eventueel LPG. Volgens mijn schoonbroer zou het onderhoud van een diesel vanaf 150.000 km zeer duur zijn en het onderhoud in het algemeen van een diesel ook. Ook zegt hij dat het goed mogelijk is dat een diesel het na 150.000 km de brui aan kan geven, terwijl een benzine met gemak 500.000 km kan afleggen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pina_ Bekijk Berichten
            maar moet ik niet vrezen voor al dan niet verregaande slijtage van de motor? Die heeft jaarlijks slechts 10.000 km gereden, dus veel korte ritten. Dat heeft ze toch gezegd, omdat ze ermee naar het werk reed, dat niet zo ver is van huis. Als ik het omreken zo'n vijftal km...

ik zit dan soms ook nog te denken aan een benzineversie met eventueel LPG. Volgens mijn schoonbroer zou het onderhoud van een diesel vanaf 150.000 km zeer duur zijn en het onderhoud in het algemeen van een diesel ook. Ook zegt hij dat het goed mogelijk is dat een diesel het na 150.000 km de brui aan kan geven, terwijl een benzine met gemak 500.000 km kan afleggen...
            Sorry maar uw schoonbroer kan blijkbaar goed zeveren (no offence). Maar een diesel die na 150.000km er de brui al aan geeft is wel een zeer slecht onderhouden diesel hoor! Zolang je je wagen goed onderhoudt en altijd lekker warm rijdt vooraleer je er eens zot mee gaat doen ofzo haalt hij zowiezo veel kilometers, benzine of diesel maakt niet uit. Mijn schoonzus verkocht haar Paseo benzine toen er 255.000km op de klok stond en die ree nog als een zonnetje en trok nog steeds in 10s naar 100 (zelf ondervonden ). Mijn schoonmoeder haar Corolla 2.0D (zonder turbo) heeft momenteel 340.000km ofzo en die bolt ook vrolijk verder. Buiten hun nodige onderhoud wordt er naar deze wagens zelfs niet omgekeken, denk dat ze nog nooit gepoetst zijn in de jaren dat ze er al mee rijden.

Wat de wagen die jij wilt kopen betreft, deze zal nog geen last hebben van de weinig gereden kilometers volgens mij. Dit omdat het nog maar een 4-tal jaar is dat er weinig kilometers mee gedaan worden. En waarschijnlijk verandert dit wel wanneer jij hem zou hebben.

Dit is geen stricte theorie trouwens hé, er kunnen gerust diesel wagens zijn van 15 jaar oud die amper 100.000km hebben en die er uiteindelijk nog 500.000 halen tegen dat ze kapot zijn. Zo zullen er ook auto's zijn die de 150.000 effectief niet halen. Elke auto is verschillend, zeker als het tweedehands is moet je er altijd een beetje mee afwachten. Het komt er in het algemeen gewoon op neer dat een diesel van 5 jaar oud met 100.000km hoogstwaarschijnlijk 'een beter leven' heeft gehad dan ééntje van dezelfde leeftijd met 30.000km. Snap je?

- 1994 Suzuki swift 1.0: sold - 2003 Peugeot 106 1.4 XS: RIP - 1997 Shitro?n Saxo 1.1: sold - 1993 VW Golf III 1.8 90pk: sold - 2001 Toyota Avensis 1.6 vvt-i: sold - 1995 Honda CRX DelSol 1.6 ESI: sold

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zippo Bekijk Berichten
              Sorry maar uw schoonbroer kan blijkbaar goed zeveren (no offence). Maar een diesel die na 150.000km er de brui al aan geeft is wel een zeer slecht onderhouden diesel hoor! Zolang je je wagen goed onderhoudt en altijd lekker warm rijdt vooraleer je er eens zot mee gaat doen ofzo haalt hij zowiezo veel kilometers, benzine of diesel maakt niet uit. Mijn schoonzus verkocht haar Paseo benzine toen er 255.000km op de klok stond en die ree nog als een zonnetje en trok nog steeds in 10s naar 100 (zelf ondervonden ). Mijn schoonmoeder haar Corolla 2.0D (zonder turbo) heeft momenteel 340.000km ofzo en die bolt ook vrolijk verder. Buiten hun nodige onderhoud wordt er naar deze wagens zelfs niet omgekeken, denk dat ze nog nooit gepoetst zijn in de jaren dat ze er al mee rijden.

Wat de wagen die jij wilt kopen betreft, deze zal nog geen last hebben van de weinig gereden kilometers volgens mij. Dit omdat het nog maar een 4-tal jaar is dat er weinig kilometers mee gedaan worden. En waarschijnlijk verandert dit wel wanneer jij hem zou hebben.

Dit is geen stricte theorie trouwens hé, er kunnen gerust diesel wagens zijn van 15 jaar oud die amper 100.000km hebben en die er uiteindelijk nog 500.000 halen tegen dat ze kapot zijn. Zo zullen er ook auto's zijn die de 150.000 effectief niet halen. Elke auto is verschillend, zeker als het tweedehands is moet je er altijd een beetje mee afwachten. Het komt er in het algemeen gewoon op neer dat een diesel van 5 jaar oud met 100.000km hoogstwaarschijnlijk 'een beter leven' heeft gehad dan ééntje van dezelfde leeftijd met 30.000km. Snap je?
              bedankt voor de uitleg! Nu, ik zou toch heel graag een corolla halen, zijn toch wel zeer degelijke wagens, vooral in occasie. Ik wil er gewoon zo lang mogelijk mee kunnen rijden. Ik reken toch op nog iets van 300.000 km. Maar twijfel zelf nog wat tussen de benzine en diesel-versie. Ik denk wel dat ik bij beide versies geen problemen zal ondervinden om zoveel km's te doen, want ben geen sportieve rijder. Maar toch:

- is er een wezenlijk prijsverschil tussen een onderhoud bij een diesel en een benzine? Schijnt dat de onderhoudskosten bij een benzine veel lager zijn?

- als ik zo enkele prijzen zie van toyota onderhoudskosten, kom ik wel rap aan 500 euro... en ik vond volvo al duur met 400 euro... Of heeft de kostprijs meer te maken met de ouderdom van het voertuig? Natuurlijk weet ik dat hoe meer er aan scheelt, hoe meer kosten, maar vroeg mij af wat de standaardkosten zijn, zonder rekening te houden met niet-courante zware herstellingen.

De lagere prijzen voor een corolla zijn pakweg rond 5000 euro, maar dan heeft die wel al 100.000 ongeveer op de teller. Zou ik mij daar iets van moeten aan trekken?
              Last edited by ; 03/02/2010, 18:03.

Comment

die 2.0 zal waarschijnlijk het slechte rijgedrag beter verteerd hebben. Nu er zit toch een jaar garantie op dus je zit wel veilig. Voor de zekerheid kan je de motor nog eens een goed onderhoud geven en laten na kijken. 7500€ is wel veel geld vind ik, zou toch nog wat van af mogen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichten
                  die 2.0 zal waarschijnlijk het slechte rijgedrag beter verteerd hebben. Nu er zit toch een jaar garantie op dus je zit wel veilig. Voor de zekerheid kan je de motor nog eens een goed onderhoud geven en laten na kijken. 7500€ is wel veel geld vind ik, zou toch nog wat van af mogen
                  7.500 euro is toch niet echt veel geld voor een corolla met zo weinig km's? Of zie ik iets over het hoofd? Want dan is die 10.500 corolla van 2006 nog minder zijn geld waard...?

Comment

Hoeveel km denk je per jaar te rijden ???

Eerst overwegen of je een diesel of benzine zou nemen en dan nog
                    eens de automarkt afschuimen.

Comment

De prijzen van de twee opgenoemde exemplaren zijn volgens mij wel correcte prijzen Wat dat onderhoud betreft kan ik je niet mee helpen aangezien ik zelf nog geen diesel gehad heb. Maar volgens mij zal dit onderling tussen automerken meer schelen dan onderling tussen benzine en diesel.

Maar inderdaad, vraag je eerst eens af hoeveel kilometer je per jaar ongeveer zal rijden, en of dit veel korte ritjes zijn of voornamelijk langere ritten (laat ons zeggen vanaf 35-40km is het langere rit). Als je vooral veel kortere ritten zal doen, dan is een benzinewagen misschien meer iets voor jou. En als het dan toch liefst een Corolla is en het zou benzine zijn dan lijkt mij de 1.4 vvt-i het beste voor jou, aangezien je geen sportieve rijder bent. Deze heeft 97 pk en verbruikt gemiddeld rond de 7 liter (iets meer, iets minder) bij normaal rijgedrag. Heb zelf nog getwijfeld tussen zo ééntje of mijn 106, maar ik vond de 106 meer bij mijn leeftijd passen

Comment

De prijzen van de twee opgenoemde exemplaren zijn volgens mij wel correcte prijzen Wat dat onderhoud betreft kan ik je niet mee helpen aangezien ik zelf nog geen diesel gehad heb. Maar volgens mij zal dit onderling tussen automerken meer schelen dan onderling tussen benzine en diesel.

Maar inderdaad, vraag je eerst eens af hoeveel kilometer je per jaar ongeveer zal rijden, en of dit veel korte ritjes zijn of voornamelijk langere ritten (laat ons zeggen vanaf 35-40km is het langere rit). Als je vooral veel kortere ritten zal doen, dan is een benzinewagen misschien meer iets voor jou. En als het dan toch liefst een Corolla is en het zou benzine zijn dan lijkt mij de 1.4 vvt-i het beste voor jou, aangezien je geen sportieve rijder bent. Deze heeft 97 pk en verbruikt gemiddeld rond de 7 liter (iets meer, iets minder) bij normaal rijgedrag. Heb zelf nog getwijfeld tussen zo ééntje of mijn 106, maar ik vond de 106 meer bij mijn leeftijd passen
                        wel, ik doe jaarlijks ongeveer 30.000 km's. Dan zou je het beste een diesel nemen natuurlijk. Maar benzine is geen optie, maar LPG/LPI daarentegen wel. Ik heb eens een vergelijking gemaakt tussen een diesel die 5,5l/100 km verbruikt en een LPG die 7,9l/100 km verbruikt. Het voordeel was voor de LPG. Jaarlijks zou ik dan om en bij de 500 euro besparen. Maar de duurzaamheid is natuurlijk ook belangrijk en de kosten v onderhoud e.d. Want als ik 500 euro uitspaar op brandstof maar het onderhoud 500 euro meer kost tov diesel, is het ook een nuloperatie en zou dan een diesel meer geschikt zijn, gezien dat diesel toch gebouwd is om veel langer mee te gaan.

Mijn werk is op 25 km van mij. 's avonds neem ik altijd de E40, 's morgens meestal de binnenbanen maar als er geen file is, de E40 natuurlijk... Via de E40 ben ik op een kleine 20 mins op het werk. Soms gaan we ook naar vakantiehuis aan de zee, maar meer in de zomer. Ik ga ook af en toe naar brussel en gent (vanuit aalst) via de E40. Dus ja, eigenlijk meer 'lange' ritten, maar ook niet superlang ;-)

Uiteindelijk zou ik heel graag een toyota corolla nemen. Dat zijn echt goede wagens en een japanse motor is ook zeer goed van kwaliteit. Vandaag naar een garagist geweest, die had een corolla 2.0 diesel staan voor rond de 7000 euro. Maar heeft wel 105.000 kms. Op het zoekertje stond nochtans rond de 90.000. Daarnaast gaf hij mij een kopie van de papieren met chassiesnummer zodat ik zelf het onderhoud in details kon nazien van die wagen. Thuis aangekomen zie ik dat hij mij een kopie heeft gegeven van een andere corolla. Zit nu wat te twijfelen of hij goede bedoelingen heeft en zich stomweg heeft vergist of die kerel eerder een sjoemelaar is. Zonder racistisch te willen overkomen, het was een turk die duits/nederlands praatte, maar wel een vast bedrijf heeft en ter plaatse geen probleem maakte met mijn eisen van een touring mobile check e.d.
                        Last edited by ; 04/02/2010, 20:09.

Comment

Klinkt toch maar verdacht hoor volgens mij.. Genoeg corolla's te vinden, zowel particulier als via een garage
                          Degene die ik misschien ging kopen kostte 5500 EUR, 1.4 benzine linea sol (full option), had 68.000km
                          bouwjaar 2002 en 1 jaar garantie. Was een koopje eigelijk

Hier enkele voorbeelden:

benzine: http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=171678823

benzine: http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=170966068

diesel: http://nl.autoscout24.be/Details.asp...676222&asrc=fa

diesel: http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=170628902

Volgens mij hangt de keuze tussen LPG en diesel bij jou vooral af van je persoonlijke voorkeur,
                          meer pit onderin, lagere toeren op autostrade -> diesel. Meer pit hogerin de toeren, souplesse -> benzine.

Ik denk dat ik in uw plaats wel voor een dieseltje zou gaan, gewoon al voor het rustigere
                          karakter van de motor -vooral op de snelweg dan-.

Comment

Klinkt toch maar verdacht hoor volgens mij.. Genoeg corolla's te vinden, zowel particulier als via een garage
                            Degene die ik misschien ging kopen kostte 5500 EUR, 1.4 benzine linea sol (full option), had 68.000km
                            bouwjaar 2002 en 1 jaar garantie. Was een koopje eigelijk

Hier enkele voorbeelden:

benzine: http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=171678823

benzine: http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=170966068

diesel: http://nl.autoscout24.be/Details.asp...676222&asrc=fa

diesel: http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=170628902

Volgens mij hangt de keuze tussen LPG en diesel bij jou vooral af van je persoonlijke voorkeur,
                            meer pit onderin, lagere toeren op autostrade -> diesel. Meer pit hogerin de toeren, souplesse -> benzine.

Ik denk dat ik in uw plaats wel voor een dieseltje zou gaan, gewoon al voor het rustigere
                            karakter van de motor -vooral op de snelweg dan-.
                            Het is natuurlijk nog koffiedik kijken, maar de reden waarom ik diesel vrees is, dat de regering in staat is om de dieselprijs te laten optrekken tot over het niveau van benzine. Enerzijds moedigen ze de aankoop van een diesel aan en anderzijds belasten ze de diesels meer en meer, terwijl ze dan ecologische oplossingen als lpg dan duurder maken en diesels met een roetfilter ingebouwd krijgen ook geen vermindering van de taksen... nu ja, dat terzijde natuurlijk

ik zoek btw een break, geen sedan maar toch bedankt voor de suggesties.

Comment

nog een andere kleine vraag zippo: is een diesel beter op de snelweg tov benzine? Qua geluidsniveau en/of comfort?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pina_ Bekijk Berichten
                                nog een andere kleine vraag zippo: is een diesel beter op de snelweg tov benzine? Qua geluidsniveau en/of comfort?
                                Comfort hangt meer af van de ophanging enzo, maar kwa geluid vind ik diesels beter ja. Deze
                                maken veel minder toeren bij 120 km/h om te beginnen al. Mijn benzine wagen doet er dan 3650
                                terwijl mijn schoonmoeder haar 2.0d (zonder turbo dus) 2800 toeren maakt bij dezelfde snelheid.
                                En dat verschil hoor je wel ja Een benzinewagen rijdt meestal 'nerveuser' dan een dieselwagen.

Comment

Comfort hangt meer af van de ophanging enzo, maar kwa geluid vind ik diesels beter ja. Deze
                                  maken veel minder toeren bij 120 km/h om te beginnen al. Mijn benzine wagen doet er dan 3650
                                  terwijl mijn schoonmoeder haar 2.0d (zonder turbo dus) 2800 toeren maakt bij dezelfde snelheid.
                                  En dat verschil hoor je wel ja Een benzinewagen rijdt meestal 'nerveuser' dan een dieselwagen.
                                  ik heb intussen ook eens navraag gedaan bij een toyota dealer/garage. Het kostenverschil in onderhoud scheelt niet zoveel. Bij een klein onderhoud 60 voor benzine, 90 voor diesel. Bij een groot onderhoud 100 voor benzine tov 150 voor diesel. Maar anderzijds slijten de onderdelen van een diesel sneller, waardoor je meer onderhoud zal moeten gaan doen bij een controle.

Het is echt een lastige keuze. Weet iemand qua uitstoot, of een LPG van die wagen meer of minder zal uitstoten dan een dieselversie met roetfilter? De diesel stoot 128g CO2 uit.

Comment

Working...
                                  X