Hoi allemaal, ik was dit topic begonnen op een 4x4 forum, omdat de pick-ups het eerst in mijn vizier kwamen. Ondertussen liggen de pick-ups er echter allemaal uit, dus effe verhuizen naar het autoforum ;-)
Ik denk dat ik m'n zotte haren kwijt ben (allez, een paar dan toch).
Navara heeft afgedaan: met de vrouw en kleine op de achterbank gaan rijden en bevinding: zelfs op de korte test-rit pijn in de rug. Kortom, mag misschien wel luxe hebben, maar geen prettige achterbank. En aangezien aangenaam zitten voor 4 personen een belangrijke must was voor mij vliegt die eruit.
L200 ligt er ook uit. Als ik nu nog eens vergeleken heb met wat andere LVs, is de plaats hier op de achterbank ook weer gewoon te krap. Bovendien heb ik geen enkele andere wagen gehad met zo'n schokkende versnellingspook, wat mijn vertrouwen toch wat verbreekt. Gooi daar nog de Internet-meldingen over motorproblemen op (wel minder dan bij de Nissan) en daar gaat ie.
Mercedes Viano ligt er ook uit. Gewoon te duur. Offerte kwam op 40000€ (inclusief kortingen en BTW) voor basis-model met in vergelijking met de anderen een zwakke motor ('k weet al nie meer wat het was: 120pk of zoiets?), voor die prijs nog altijd geen leer en zo het gevoel in de garage van "maaaar zo'n budget?".
Momenteel nog in het vizier: Hyundai H1 en VW Caravelle. Ik ben naar VW geweest en die gaan me volgende week een ganse dag met de Caravelle laten rijden. Heb ook al een offerte ... duur ... Bijna 43000€ incl. BTW, maar dan zit ook ongeveer alles erop (behalve 4x4): licht- en regensensor, 180pk (een 2l bi-turbo), wat mooiere velgjes, 3 zones auto-airco, Pioneer GPS, ... Maar het blijft heel veel geld hé. Zelfs met wat minder opties zit je snel aan 40000€.
Gisteren met de H1 gereden, weer met vrouw en kind op achterbank. Die twee waren meteen verkocht: ruimte zat (nog 10 a 20 cm tussen de achterkant van de bestuurderszetel en m'n vrouw haar knie). Ik vond ook wel dat hij niet slecht reed, ook al was dit maar de 136pk versie, maar het leek toch wat Spartaans. Geen automatische airco, geen regen- of licht-sensor en ik vraag me zelfs af of er bij het aansteken van de lampen wel een lichtje brandt op het status-scherm? Maar als je daar effe doorkijkt dan merk je: wel 2 zones airco waarbij de passagiers achteraan zelf kunnen regelen hoeveel ze willen laten blazen en of het boven of beneden moet, super-leuke getinte ruiten achteraan (ge ziet er van buiten niks door - niemand weet dat je een lichte vracht hebt), het lijkt een leuke motor (zie verder) en dan vooral ... de prijs. Wel achterwielaandrijving, maar met alle leuke drie-letter opties om de boel stabiel te houden.
Ik heb een offerte laten maken en voor 10000€ minder dan de VW heb je leder, zelfde GPS ingebouwd, cruise control, DVD speler aan 't dak (nog over aan 't twijfelen of het niet beter in de kopsteunen zou zitten), bull-bar & side-bars (dan ziet het er zo uit als op deze foto:

maar dan zonder de stickers), met 5 jaar garantie en met motor getuned naar iets over de 190pk (eco-upgrade noemen ze dat) met behoud van alle garantie.
Nu ben ik dus vooral op zoek naar opinies over Hyundai en de H1. Wie rijdt er met zo ene? Goeie of slechte ervaring mee? Iemand weet van enige problemen ermee (zoals bij de Navara)? Enige ervaring met garage Devisch uit Eernegem? Ik veronderstel dat als VW 180pk uit een 2L kan trekken, 190pk uit een 2.5L nog wel "gezond" is, niet? Soit, weer wat stof om commentaar op te geven (en commentaar op de VW of enig ander voertuig dat voldoet aan de vereiste in de titel van deze thread is ook welkom natuurlijk) ...
Ik denk dat ik m'n zotte haren kwijt ben (allez, een paar dan toch).
Navara heeft afgedaan: met de vrouw en kleine op de achterbank gaan rijden en bevinding: zelfs op de korte test-rit pijn in de rug. Kortom, mag misschien wel luxe hebben, maar geen prettige achterbank. En aangezien aangenaam zitten voor 4 personen een belangrijke must was voor mij vliegt die eruit.
L200 ligt er ook uit. Als ik nu nog eens vergeleken heb met wat andere LVs, is de plaats hier op de achterbank ook weer gewoon te krap. Bovendien heb ik geen enkele andere wagen gehad met zo'n schokkende versnellingspook, wat mijn vertrouwen toch wat verbreekt. Gooi daar nog de Internet-meldingen over motorproblemen op (wel minder dan bij de Nissan) en daar gaat ie.
Mercedes Viano ligt er ook uit. Gewoon te duur. Offerte kwam op 40000€ (inclusief kortingen en BTW) voor basis-model met in vergelijking met de anderen een zwakke motor ('k weet al nie meer wat het was: 120pk of zoiets?), voor die prijs nog altijd geen leer en zo het gevoel in de garage van "maaaar zo'n budget?".
Momenteel nog in het vizier: Hyundai H1 en VW Caravelle. Ik ben naar VW geweest en die gaan me volgende week een ganse dag met de Caravelle laten rijden. Heb ook al een offerte ... duur ... Bijna 43000€ incl. BTW, maar dan zit ook ongeveer alles erop (behalve 4x4): licht- en regensensor, 180pk (een 2l bi-turbo), wat mooiere velgjes, 3 zones auto-airco, Pioneer GPS, ... Maar het blijft heel veel geld hé. Zelfs met wat minder opties zit je snel aan 40000€.
Gisteren met de H1 gereden, weer met vrouw en kind op achterbank. Die twee waren meteen verkocht: ruimte zat (nog 10 a 20 cm tussen de achterkant van de bestuurderszetel en m'n vrouw haar knie). Ik vond ook wel dat hij niet slecht reed, ook al was dit maar de 136pk versie, maar het leek toch wat Spartaans. Geen automatische airco, geen regen- of licht-sensor en ik vraag me zelfs af of er bij het aansteken van de lampen wel een lichtje brandt op het status-scherm? Maar als je daar effe doorkijkt dan merk je: wel 2 zones airco waarbij de passagiers achteraan zelf kunnen regelen hoeveel ze willen laten blazen en of het boven of beneden moet, super-leuke getinte ruiten achteraan (ge ziet er van buiten niks door - niemand weet dat je een lichte vracht hebt), het lijkt een leuke motor (zie verder) en dan vooral ... de prijs. Wel achterwielaandrijving, maar met alle leuke drie-letter opties om de boel stabiel te houden.
Ik heb een offerte laten maken en voor 10000€ minder dan de VW heb je leder, zelfde GPS ingebouwd, cruise control, DVD speler aan 't dak (nog over aan 't twijfelen of het niet beter in de kopsteunen zou zitten), bull-bar & side-bars (dan ziet het er zo uit als op deze foto:

maar dan zonder de stickers), met 5 jaar garantie en met motor getuned naar iets over de 190pk (eco-upgrade noemen ze dat) met behoud van alle garantie.
Nu ben ik dus vooral op zoek naar opinies over Hyundai en de H1. Wie rijdt er met zo ene? Goeie of slechte ervaring mee? Iemand weet van enige problemen ermee (zoals bij de Navara)? Enige ervaring met garage Devisch uit Eernegem? Ik veronderstel dat als VW 180pk uit een 2L kan trekken, 190pk uit een 2.5L nog wel "gezond" is, niet? Soit, weer wat stof om commentaar op te geven (en commentaar op de VW of enig ander voertuig dat voldoet aan de vereiste in de titel van deze thread is ook welkom natuurlijk) ...
Comment