Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW sound system of Harman Kardon voor X1

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• BMW sound system of Harman Kardon voor X1

Wat zouden jullie aanvinken op de optielijst als de keuze bestond uit:
    1. Sound System, 8 luidsprekers, 180 Watt versterker, €550
    2. Harman Kardon systeem, 11 luidsprekers, 340 Watt versterker, €1200
    Zijn er mensen die beide systemen beluisterd hebben, of bezitten?

Geen eenvoudige keuze... is HK het geld waard?
    Wat vinden jullie?
    1
    Sound System
    36,00%
    13
    Harman kardon
    63,00%
    23

Sound system en met het "uitgespaarde" geld nen trekhaak als optie..

Nee, ik heb met de X1 testgereden en die was met HK uitgerust. Op het eerste zicht geen 1200euro waard. En zeker niet de 600euro meerprijs tov SoundSystem. Staat wel mooi in het interieur al die HK-luidsprekers.

Comment

Trekhaak staat reeds aangevinkt

Heb je specifiek geluisterd naar de HK?
      Of stond de radio gewoonweg aan tijdens de testrit?

Comment

HK zou ik enkel overwegen in een comfortabele super-geïsoleerde slee genre 7-reeks voor het beluisteren van klassieke muziek. Met het grote contrast tussen stille en luide passages zijn andere modellen niet geschikt om naar klassieke muziek te luisteren, vooral wegens teveel rolgeluiden en in die zin is dan de meerprijs voor HK een veel te dure uitgave. Voor pop, rock, jazz en boenke-boenk daarentegen volstaat het BMW sound system ruimschoots imho...

Comment

Wat is het verschil tss de HK en de Hifi Professional uit andere modellen?
          120d Hatch Edition Sport

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door irtimit Bekijk Berichten
            Trekhaak staat reeds aangevinkt

Heb je specifiek geluisterd naar de HK?
            Of stond de radio gewoonweg aan tijdens de testrit?
            Nee, niet specifiek. Het was ook geen CD. Misschien kan dergelijk systeem een groter verschil maken bij CD kwaliteit dan radio signaal. Of ontvangt die DAB?

En btw, Jef heeft een punt. Dankzij de wat matige geluidsisolatie in X1 is het mss onzinnig om er een HK installatie in te pleuren.

Comment

Van die dure geluidsinstallaties in een auto vind ik nogal nutteloos, zeker als BMW zelf een degelijk alternatief levert. Er zijn zodanig veel dingen waardoor je toch nooit een puur geluid kunt krijgen in een auto (wind, motorgeluid, ander verkeer,...). Ik zou er geen 600 euro aan geven.

Comment

Sound System is doorgegeven voor bestelling

Comment

Kan iemand mij zeggen op welke plaatsen die 8 luidsprekers van het Sound System ingebouwd zijn ?

Comment

Eerlijk?

Ik heb ervaring met het optionele geluidsysteem in een E82 ( 1 coupe dus ), en dit is imo zijn geld ABSOLUUT niet waard. Ik rij met het gewone audiosysteem rond, en vind het verschil gewoonweg te miniem om de 500€ te verantwoorden.
                    De eigenaar van de e82 zou het ook nooit meer doen.

Een H/K is voor mij de enige optie, oftewel niks.

Maar heb dus geen ervaring met een X1, maar vermoed dat dit niet zoveel zal schelen.

Comment

't Is simpel: als je geen nutteloos geld wil uitgeven, blijf dan van het goedkopere optionele systeem af. Je koopt (bijna) lucht. Ofwel standaard en niks bijbetalen, ofwel meteen kiezen voor kwaliteit en voor het duurdere systeem gaan. Ik heb best wel wat BMW's (generaties en modellen) getest, zeker vroeger (nu minder maar nog altijd voldoende) en muziekliefhebber zijnde is het iets wat ik altijd ga vergelijken. Helaas heb ik dan ook net de tegenovergestelde ervaring dan de stelling van b.v. Jef, en dat in de meeste modellen.

Ik heb een zeer brede muziekvoorkeur en heb altijd geprobeerd om een geluidssysteem in de auto te "testen" met verschillende genres.

Over het algemeen is het gewone BMW-soundsysteem duidelijk minder waar voor z'n geld dan het duurdere systeem. Reden is de eerder povere versterking die al snel tekortschiet. Mooie muziekweergave vereist (1) vermogen (om een gelijkmatige versterking te verkrijgen doorheen 't ganse spectrum) en (2) hoogkwalitatieve (of "betere") luidsprekers om een zuiverder scheiding van tonen te bekomen (goedkopere speakers met slappere conus en flauwere magneet heeft al bij half z'n capaciteit beïnvloeding van de hogere tonen door ongecontroleerd natrillen en parasietreacties door de lagere tonen, waardoor de hogere tonen schel en sissend worden). De speakers in het optionele BMW-soundsysteem zijn doorgaans van dezelfde kwaliteit dan de standaardspeakers, of nauwelijks beter. De versterking geschiedt doorgaans door een vierkanaals versterker die de vier hoeken aanstuurt, met een povere frequentiescheider. Het duurdere systeem heeft zo goed als altijd (duidelijk) betere speakers met een hoogwaardiger conus en beduidend sterkere magneet, en de versterking gebeurt doorgaans door een meerkanaals versterker met 6 tot 10 kanalen (afhankelijk van het model) waarbij de wattage aangepast is aan de toonhoogte.

In praktijd betekent dit dat het gewone optionele soundsysteem zo goed als niet "mooier" klinkt, maar nog altijd eerder geschikt is voor radio-muziek. Van zodra je wat volume geeft, lopen de frequenties in elkaar over, de hoge tonen zijn ronduit belabberd en al halverwege de maximale versterking loop je al gauw in de zwaar ondermaatse lage tonen door simpelweg onvoldoende versterking.
                      De duurdere systemen (Pro, h/k, e.d.) spelen op elk volume zuiverder (dus écht wat je nodig hebt als je MP3 op 256k bitrate en meer, CD-muziek en DAB wil beluisteren op de kwaliteit die het medium toelaat) maar vooral op volumes waar de gemiddelde muziekliefhebber z'n muziek heeft staan (het middengebied zeg maar van maximale versterking, wat doorgaans al vrij luid is). Dan heb je veel zuiverder hoge tonen (het verschil is, althans voor de persoon met een goed oor en een béétje eisen, immens), midrange is klaarder en altijd duidelijk afgescheiden van hoog/laag, en de lage tonen zijn krachtiger.

De dancingboy die een doofmakend systeem in z'n kar wil om met gesloten ruiten ook de straat te laten meegenieten van z'n muziek, heeft aan geen enkel systeem genoeg. De veeleisende(r) muziekliefhebber die graag een zuiverder kwaliteit wil en een beetje staat op frequentiescheiding en een gelijkmatig krachtige versterking laag/midden/hoog tot goed halverwege maximale versterking, kan niet om het duurste systeem uit. Het gewone optionele systeem is m.i. weggegooid geld: de liefhebber heeft er niet voldoende aan (en betaalt beter bij voor iets dat toch nog een beetje op iets trekt), en iemand die gewoon geen belang hecht aan enige kwaliteit van muziekweergave en vooral naar de radio luistert aan lagere volumes, heeft al voldoende aan het standaardsysteem.

Die conclusie heb ik alvast zeer consequent kunnen trekken in de E39 '5, de E46 '3, de E60 '5, de E65 '7 en de laatste generatie X5. Af en toe lees je dergelijke tests ook in (voornamelijk Duitse) automagazines en daar lees je exact dezelfde conclusies... met dien verstande dat zelfs het duurdere h/k- of Pro-systeem voor de écht veeleisende melomaan een onvoldoende scoort. Het Individual High Audio systeem is dan bijna een must, en dan nog zit je niet aan de échte topkwaliteit van B&O (Audi) en (in iets mindere mate) Burmester (Porsche) en Mark Levinson (Lexus).
                      Trouwens, met een beetje technisch inzicht en productkennis maak je die conclusie al meteen als je de technische fiches van de soundsystemen erbij haalt...

Ik voeg nog even een grafiekje bij dat ik ooit tekende om een visueel beeld te geven van m'n ervaringen. De horizontale as is het voluime (luidsterkte), de kleuren geven de weergavekwaliteit aan (globaal) naar mijn (gemiddelde) eis/smaak. Wat ik vooral concludeerde is dat het gewone optionele systeem wel duidelijk luider gaat speler, maar al van bijna hetzelfde volume als het standaardsysteem duidelijk nalaat inzake weergavekwaliteit. Mijn inziens nauwelijks de moeite, tenzij je gewoon luider wil gaan zonder een moer te geven over weergavekwaliteit (maar dan zit je m.i. in de categorie "boenkeboenk" en heb je sowieso een behoorlijk zwaar versterkte subwoofer nodig om de lage tonen gelijkmatig mee op dat volume te krijgen).

My 2 cents.
                      Bijgevoegde Bestanden
                      Last edited by ; 09/10/2010, 00:39.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rabbit Bekijk Berichten
                        Ik heb ervaring met het optionele geluidsysteem in een E82 ( 1 coupe dus ), en dit is imo zijn geld ABSOLUUT niet waard. Ik rij met het gewone audiosysteem rond, en vind het verschil gewoonweg te miniem om de 500€ te verantwoorden.
                        De eigenaar van de e82 zou het ook nooit meer doen.
                        Ik ben ook 100% van die mening. Toen ik m'n E81 had besteld heb ik kort nadien een vergelijking kunnen doen tussen eentje met het BMW HiFi-systeem (ca. 600 EUR) en het HiFi Professional-systeem (ca. 1.200 EUR). Auto's naast elkaar, zelfde (eigen) CD, van de ene in de andere en terug.

Het verschil is immens.

Comment

Het gewone Hifi-systeem is in feite alleen goed bij lagere volumes. Maar waarom zou je dan investeren in een Hifi-systeem?
                          Eens je het volume van het gewone Hifi-systeem verhoogt, wordt het verschil met de Hifi Pro al heel snel duidelijk.
                          Ik ben alleszins tevreden dat ik voor de Pro gegaan ben. Het klinkt goed, maar idd, het kan altijd nóg beter.
                          Sowieso, als je de muziek graag eens echt luid zet, kan je niet om de Pro heen. Verwacht je veel echt zware bassen, dan moet er nog een subwoofer bij, maar voor een auto vind ik dat er een beetje over.
                          120d Hatch Edition Sport

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dmoderation Bekijk Berichten
                            Kan iemand mij zeggen op welke plaatsen die 8 luidsprekers van het Sound System ingebouwd zijn ?
                            Zijn het er geen 10?
                            In mijn 1' zitten er twee woofers onder de voorzetels, twee midrange speakers in de deuren, twee tweeters aan de binnenkant van de zijspiegels (ook in de deuren dus) en dan nog twee keer twee speakers in het vaste deel, vlak naast de hoedenplank.
                            120d Hatch Edition Sport

Comment

Mijn vader heeft dat Harman Kardon systeem, wel in een 2009 range rover, maar ik geloof dat dat hetzelfde systeem is
                              Klinkt inderdaad zeer goed, maar ik kan het natuurlijk niet vergelijken met het BMW sound system.
                              Dit is mijn ervaring: voor ramen-dicht-aardbeving-ervaringen moet je dit zeker niet kopen, ben je echter muziekliefhebber en luister je graag naar meer instrumentaal georienteerde muziek en hecht je belang aan een zuivere klank en een duidelijke scheiding van frequenties en is de 600 euro meerprijs voor jouw nog te rechtvaardigen, dan moet je dit zeker overwegen.

Overall goed systeem dus, dat wel (nog) niet het niveau haalt van bijvoorbeeld B&O, maar laten we eerlijk zien, wie kan dat wel?

Comment

Maar wat is het verschil tussen radio cd business en radio cd proffesionel bij de x1,is er ook een klankverschil in?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door v-ice Bekijk Berichten
                                  Maar wat is het verschil tussen radio cd business en radio cd proffesionel bij de x1,is er ook een klankverschil in?
                                  Normaalgezien niet, tenzij het voor de X1 anders zou zijn. De Radio Professional heeft een dubbele tuner, een groter schermpje en mogelijkheden om een CD-wisselaar en een USB-poort aan te sluiten, maar dat is het zowat.
                                  120d Hatch Edition Sport

Comment

Ikzelf heb in een bmw3 de hifi met 10ls. Das het systeem onder de HK. De standaard ls in een 3reeks trekt op niks. Dus ben hier al mee content. Maar als ik opnieuw zou kiezen ga ik zeker voor HK. Heb het nog niet gehoord in een bmw maar wel in een Mercedes C break en een Mercedes ML en dat was echt de meerprijs waard!

Dus bij mij zal binnenkort het vinkje er zeker staan naast HK!

Comment

Ik heb de HiFi Pro in de 7, en met de instellingen die ik ergens gevonden had (van één of andere audiofiel), klinkt dit super. Helder op elk volume, krachtig genoeg om hem niet altijd open te moeten zetten...
                                      Ik heb op vorige BMWs altijd het "gewone" systeem gehad, wat een behoorlijke kwaliteit geeft voor een off the shelf installatie, beter dan wat je in menig ander merk krijgt... Helaas is het totaal niet krachtig genoeg, en krijg je al snel gekraak en misvorming als je het volume toch wat op niveau wil...

Op mijn volgende komt terug één van de betere systemen uit de optielijst. Van HiFi PRO ben ik tevreden, als er dan één of ander merksysteem (HK, Bose, ML, whatever) staat, met een exuberant prijskaartje, zal ik 'm wel eerst grondig testen...
                                      ----------------------------------------------------------------------------------
                                      2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver
                                      2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
                                      Pictures here: BMW 7 Series
                                      1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy
                                      Pictures here: Diablo

--------------------------------------------------------------------------------------------
                                      It's like being in command of the Battlestar Galactica:
                                      It might need half a starsystem to turn around,
                                      but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
                                      Cylons have respect for it...

--------------------------------------------------------------------------------------------

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                        Normaalgezien niet, tenzij het voor de X1 anders zou zijn. De Radio Professional heeft een dubbele tuner, een groter schermpje en mogelijkheden om een CD-wisselaar en een USB-poort aan te sluiten, maar dat is het zowat.
                                        Toch wel, de radio pro heeft een extra basluidspreker onder de passagierszetel.

Comment

Working...
                                        X