Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 avant : 3.0 TDI of 3.0 TFSI (S4) ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Audi A4 avant : 3.0 TDI of 3.0 TFSI (S4) ?

Stilaan ben ik aan het uitkijken voor een vervanger van m'n A3 sportback TFSI (200pk Quattro).

Vanwege praktische redenen (ruimte) opteer ik sowieso voor de A4 avant en laat ik de gedachte van de veel knappere A5 varen.
    De A6 is voor mij geen optie, daar ik grotere wagens met een vergelijkbaar vermogen minder dynamisch/speels vind).
    Het (aankoop)budget dat ik voorzie is ~60000 euro (BTW incl.)(excl. verzekeringen, ...)
    De wagen wordt particulier aangekocht.
    Ondanks het voorgestelde aankoopbudget, speelt voor mij, het verbruik tot een zekere hoogte een rol.

Aangezien ik een 30000 km/jaar rij, wens ik zowel over Quattro als over een bovengemiddeld vermogen te beschikken.
    Wat mij vooral aantrekt bij Audi is de discrete uitstraling en de betrouwbaarheid.

Lange tijd was ik overtuigd om de 3.0 TDI te verkiezen : reden = aantrekkelijk vermogen, hoog koppel en weinig verbruik.

Sedert de S4 terug naar een 6-cilinder overgestapt is, is deze wagen met mijn budget, terug bereikbaar geworden en wordt de 3.0 TDI in twijfel getrokken.
    Vooral, daar ik nog steeds een benzineadept ben en benzine m.i. meer rijplezier biedt.
    Het grote minpunt zal het verbruik zijn (de cijfers op papier zijn vrij gunstig, maar wat is het verbruik in de praktijk???).

Voor velen is het misschien appelen met peren vergelijken, voor mij blijft het de vraag : 'volg ik m'n hart (S4) of het verstand (3.0 TDI)?'

Graag ervaringen, motivaties, redenen, ...

Zonder na te denken zou ik meteen voor de S4 kiezen. Het verbruik van de S4 ligt denk ik rond de 10 liter, terwijl dat van de TDI eerder rond de 7-8 liter zal liggen. Reken het kostverschil op 30.000km/jaar eens uit zou ik zeggen en bekijk dan of je de meerkost er voor over hebt.

De A5 vind je veel knapper dan de A4, heb je de A5 Sportback nog niet overwogen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TFSI-Q Bekijk Berichten
      Stilaan ben ik aan het uitkijken voor een vervanger van m'n A3 sportback TFSI (200pk Quattro).

Vanwege praktische redenen (ruimte) opteer ik sowieso voor de A4 avant en laat ik de gedachte van de veel knappere A5 varen.
      De A6 is voor mij geen optie, daar ik grotere wagens met een vergelijkbaar vermogen minder dynamisch/speels vind).
      Het (aankoop)budget dat ik voorzie is ~60000 euro (BTW incl.)(excl. verzekeringen, ...)
      De wagen wordt particulier aangekocht.
      Ondanks het voorgestelde aankoopbudget, speelt voor mij, het verbruik tot een zekere hoogte een rol.

Aangezien ik een 30000 km/jaar rij, wens ik zowel over Quattro als over een bovengemiddeld vermogen te beschikken.
      Wat mij vooral aantrekt bij Audi is de discrete uitstraling en de betrouwbaarheid.

Lange tijd was ik overtuigd om de 3.0 TDI te verkiezen : reden = aantrekkelijk vermogen, hoog koppel en weinig verbruik.

Sedert de S4 terug naar een 6-cilinder overgestapt is, is deze wagen met mijn budget, terug bereikbaar geworden en wordt de 3.0 TDI in twijfel getrokken.
      Vooral, daar ik nog steeds een benzineadept ben en benzine m.i. meer rijplezier biedt.
      Het grote minpunt zal het verbruik zijn (de cijfers op papier zijn vrij gunstig, maar wat is het verbruik in de praktijk???).

Voor velen is het misschien appelen met peren vergelijken, voor mij blijft het de vraag : 'volg ik m'n hart (S4) of het verstand (3.0 TDI)?'

Graag ervaringen, motivaties, redenen, ...
      Pas op: een gekietelde 3.0 TDI is ZEER sportief en berekrachtig! En inderdaad, heb je de A5 sportback al overwogen?

Comment

Kijk vooral ook naar de TCO, en ik vrees dat de herverkoopwaarde van een S4 daar zwaar op door zal wegen

Als het enkel het verbruik zou zijn, dan is de meerkost wel te verantwoorden (gezien je voorkeur voor een benzine

Let ook op, een diesel brengt meer gewicht met zich mee op een plaats waar je dit niet wilt. De S4 zal dus vermoedelijk een minder onderstuurd karakter hebben. Maar om dat te beoordelen zou je een proefrit moeten maken met beide

Comment

Met 30.000kms per jaar zou ik de 3.0TDI nemen. Het testverbruik bij AMS van de S4 bedroeg 14,1L/100km. Dat vind ik gewoon teveel voor een moderne 3.0 zescilinder. Natuurlijk zijn de prestaties zeer goed, maar met de diesel droogt ge ook het merendeel van de auto's af.
          Wat mij vooral stoort is de kleine brandstoftank. Met de S4 kunt ge amper 450km rijden en dat is een te klein rijbereik.
          De S4 zal ook een pak duurder zijn in verzekering en BIV. De diesel kunt ge krijgen als 211pk variant en daarna terug op zijn oorspronkelijk vermogen laten zetten.

Comment

14.1L/100km zal wel het verbruik zijn bij stevig doorgassen vermoed ik.

Comment

ik zou ook voor de TDI gaan. zo'n S4 heeft volgens mij toch niet genoeg met 10l of je moet mss u eigen constant inhouden.
              BMW X5 45e

Comment

30.000 km per jaar is niet weinig natuurlijk. Rationeel gezien zou je dan voor de diesel moeten gaan, al is een S4 natuurlijk nooit een rationele aankoop.
                Alles hangt af van wat je wil uitgeven aan benzine natuurlijk.
                120d Hatch Edition Sport

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                  Met 30.000kms per jaar zou ik de 3.0TDI nemen. Het testverbruik bij AMS van de S4 bedroeg 14,1L/100km. Dat vind ik gewoon teveel voor een moderne 3.0 zescilinder. Natuurlijk zijn de prestaties zeer goed, maar met de diesel droogt ge ook het merendeel van de auto's af.
                  Wat mij vooral stoort is de kleine brandstoftank. Met de S4 kunt ge amper 450km rijden en dat is een te klein rijbereik.
                  De S4 zal ook een pak duurder zijn in verzekering en BIV. De diesel kunt ge krijgen als 211pk variant en daarna terug op zijn oorspronkelijk vermogen laten zetten.
                  Gezien deze cijfers zou ikzelf toch ook voor de TDI kiezen, al is een benzinemotor natuurlijk veel leuker.
                  120d Hatch Edition Sport

Comment

A5 of A5 sportback zijn vierzitters.
                    Ik ben verplicht om voor een 5-zitter te opteren, om de kinderen op de achterbank kwijt te kunnen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                      Gezien deze cijfers zou ikzelf toch ook voor de TDI kiezen, al is een benzinemotor natuurlijk veel leuker.
                      Op spritmonitor zie je dat de diesel zo rond de 9L zit en de S4 rond de 12,5L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                        9 liter vind ik precies veel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_s Bekijk Berichten
                          9 liter vind ik precies veel
                          Bwah, we hebben het over
                          - een zescilinder met veel vermogen
                          - vierwielaandrijving
                          - altijd of veelal een automaat

En het gaat hier over praktijk en niet over wat in theorie haalbaar is. Het lijkt me eerlijk gezegd wel realistisch. Je koopt geen 3.0L om vervolgens met 90km/h op het rechtse rijvak te eco-runnen. Het zullen wel eigenaren zijn die eens het pedaal durven vloeren ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                            Voilà, meteen de meest reële cijfers i.p.v. die uit tests of gegevens van de constructeur.
                            Zeggen dat een gechipte TDI de S4 bijhoudt is onzin. Ik heb al verhalen gelezen van gechipte A5 3.0 TDI's die een S5 bijhouden. Die heeft de V8. Overal lees je echter dat de V6 met compressor sneller is, en hij heeft ook nog een pak ademruimte moest je ooit zoiets overwegen.

Comment

Zelf rationeel zou ik voor de S4 gaan, de meerprijs ervoor haal je er sowieso uit, al is het maar met t plezier.
                              De aankoopprijs gaat ook niet veel verschillen, de S4 is al standaard dik uitgerust, terwijl je voor de TDI wat meer gaat moeten nemen.
                              De BIV van de TDI is ook niet weinig en de 30.000km per jaar is nu ook niet onnoemelijk veel.
                              En ik kan u nog veel meer zeggen om u te overtuigen...

Dé site voor alle Audi Sport/S/RS/R liefhebbers, eigenaars en fanaten!

Comment

3.0 TFSI.

Binnenkort is er toch LPG voor rechtstreekse injectie!

Comment

Zoals?

Ik zou voor de TDI gaan.

edit: "Zoals? " @ Spillies natuurlijk

Comment

Als je de keuze hebt tussen een diesel en een benzine waarom zou een diesel dan een optie zijn? Als je het verbruik belangrijk is dan is een benzine eigenlijk geen optie voor uzelf en dan had je geen die of dat vraag moeten stellen.

En als je een TFSI gewoon bent dan is een TDI echt wel een achteruitgang.

Comment

Het verschil qua brandstof zal je jaarlijks (ruw gerekend) een kleine 2000 euro extra kosten. Aan jou om te beslissen (samen met alle andere prijsverschillen) wat je verkiest. Ikzelf zou voor de S4 gaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ddk Bekijk Berichten
                                        Als je de keuze hebt tussen een diesel en een benzine waarom zou een diesel dan een optie zijn? Als je het verbruik belangrijk is dan is een benzine eigenlijk geen optie voor uzelf en dan had je geen die of dat vraag moeten stellen.

En als je een TFSI gewoon bent dan is een TDI echt wel een achteruitgang.
                                        De verbruikscijfers van de S4 zijn zeer gunstig (gem. 9,7 l/100km) op papier.
                                        Dergelijk cijfer zou mij onmiddelijk voor de S4 doen gaan.

Via dit Forum heb ik ondertss. vernomen dat ik in de praktijk moet rekenen op een 14l/100km.
                                        D.w.z. dat je iets meer dan 400km doet met een volle tank en dat ik dus om de 2 dagen moet gaan tanken.
                                        De vraag is : biedt deze S4 véél meer rijplezier dan de 3.0 TDI, zodat ik dergelijk verbruik voor lief neem?

De aankoopprijs van beide wagens is praktisch hetzelfde (met de opties die ik wens).
                                        BIV e.d. is eveneens gelijk... (alhoewel, voor eenzelfde BIV krijg je veel meer pk's bij de S4!)

Comment

Working...
                                        X