Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Parametrische stuurbekrachtiging?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Parametrische stuurbekrachtiging?

Yo iedereen,

Ik ga mij deze maand de nieuwe Mercedes C200 berline special edition bestellen via leasing.
    Deze zal niet echt voor veel lange afstanden dienen, niet meer dan 15 a 20000 km per jaar rijden en er zal matig sportief mee gereden worden, als ik mijn eigen rijgedrag tenminste correct kan inschatten.
    Parametrische stuurbekrachtiging kost mij ongeveer 250 incl BTW.
    Heeft iemand zicht op het al dan niet nuttig zijn van deze optie voor mij?
    Veiligheid?
    Rijgedrag?

Alvast Bedankt :-)

Ik veronderstel dat dit hetzelfde is als 'servotronic' bij Audi (bij lage snelheden moet je je stuur zeer 'weinig' draaien, bij hogere snelheden veel 'meer').
    Ikzelf vind het storend bij sportief rijgedrag, het voelt 'onnatuurlijk' aan(het stuurt zeer licht imo) en bij het accelereren in een bocht moet je het stuur draaien om het corrigeren tegen te gaan.

Comment

Ik zou het alvast niet meer kunnen missen.

Ik heb het in de E, en als ik dan in de C stap is het alsof die helemaal geen stuurbekrachtiging heeft.

Als je stilstaat kan je het stuur draaien als boter en op de autostrade aan hoge snelheden voel je het stuur steeds stugger worden.
      IRIDIUM
      Mercedes W123 - W124 - T203 - W211 - V221 - R231 - S214

Groeipunt
      Helderzienden

Comment

Aanvaard je dat als hinderlijk bij hoge snelheden dat je meer moet draaien?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vandie Bekijk Berichten
          Aanvaard je dat als hinderlijk bij hoge snelheden dat je meer moet draaien?
          Het gaat er niet om dat je meer of minder moet draaien.
          Bij lage snelheden moet je geen kracht zetten en bij hoge snelheden moet je wel kracht zetten om je stuur te draaien.

Bij hoge snelheid is het alsof het stuur als het ware de bocht vasthoudt / klemt.

Ik vind het vooral handig bij lage snelheden, parkeren, stadsverkeer.
          IRIDIUM
          Mercedes W123 - W124 - T203 - W211 - V221 - R231 - S214

Groeipunt
          Helderzienden

Comment

Hier thuis hebben we het op 2 auto's. Als ik nu met de Golf van mijn mama rijd is het precies alsof die geen stuurbekrachtiging heeft .

Ik vind het juist bij snellere bochten ook erg fijn. Ik heb gevoel dat de auto directer/preciezer stuurt dan eenzelfde auto zonder servotronic.

Comment

Hebben dit op onze Volvo en we zouden het eerlijk gezefd niet meer kunnen missen.

Vooral parkeren gaat immens veel vlotter. Daarnaast zorgt het voor een wat sportiever stuurgevoel in de bochten.

Comment

Dit hebben toch meedere merken al standaart ofniet? ik weet bv bij seat dat het bij de sportieve versies standaart heeft, en dat het ook het geval is bij renault Ingeval naar men eigen ervaring werkt het heel fijn, zeker bij hogere snelheden heb je veel meer feeling

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TDL Bekijk Berichten
                  Yo iedereen,

Ik ga mij deze maand de nieuwe Mercedes C200 berline special edition bestellen via leasing.
                  Deze zal niet echt voor veel lange afstanden dienen, niet meer dan 15 a 20000 km per jaar rijden en er zal matig sportief mee gereden worden, als ik mijn eigen rijgedrag tenminste correct kan inschatten.
                  Parametrische stuurbekrachtiging kost mij ongeveer 250 incl BTW.
                  Heeft iemand zicht op het al dan niet nuttig zijn van deze optie voor mij?
                  Veiligheid?
                  Rijgedrag?

Alvast Bedankt :-)

Geeft veel comfort bij parkeren en stadsverkeer (traag).
                  Geeft iets minder stuurgevoel bij hogere snelheden.
                  2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
                  2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
                  2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK

Comment

Even de ervaringsdeskundige aan het woord (ahum), gezien ik rijd met een C200 CDI break (S204) met parametrische stuurbekrachtiging...

Eerst en vooral, wat het systeem niet is: voor zover ik weet, versta en ervaren heb, houdt dit systeem geen snelheidsafhankelijke aanpassing van de 'steering ratio' (directheid m.a.w.) in, zoals bv. BMW's 'Active Steering' dat (dacht ik) wel doet. M.a.w. het stuurgedrag blijft bij alle snelheden identiek.

Wat het verder ook niet is: het is zo dat de besturing van de C-klasse in se 'variabel' is, in de zin dat de directheid toeneemt naarmate de stuuruitslag toeneemt. Om het simpel te zeggen: hoe meer je aan het stuur draait, hoe groter het effect. Op die manier krijg je een rustig stuur rond de rechtuitstand, maar toch een sportiever gevoel bij korte bochten. 't Is moeilijk om te vertellen hoe groot dit effect is, maar het lijkt alleszins te werken: de rechuitstabiliteit is uitstekend, maar anderzijds is het stuur behoorlijk direct (en ik kom uit een Alfa, dus kan vergelijken). Naar mijn weten is dit systeem echter standaard, en niet afhankelijk van de optie 'parametrische stuurbekrachtiging'. Het stuurgevoel is alleszins natuurlijk en erg precies, ik heb dus niks tegen dit systeem.

Wat het dan wel is: simpelweg een systeem dat de servo-assistentie aanpast aan de rijsnelheid. Wanneer je erg traag rijdt (bv. bij parkeermaneuvres) dan is het stuur erg licht, wanneer je wat sneller gaat weegt het meer. De testrit met een wagen zonder dit systeem is te lang geleden, dus ik herinner mij het niet meer, maar naar ik me laten vertellen heb is het stuurgewicht vanaf een bepaalde snelheid identiek aan die van wagens zonder het systeem. Nu vind ik persoonlijk het stuurgevoel tussen pakweg 60 en 100 km/u iets te licht, maar dat ligt m.i. meer aan het merk dan aan de optie. MB stuurt nu eenmaal lichter dan BMW of Alfa.

Dan tenslotte de vraag of dit een goeie optie is: ik vind persoonlijk van wel. De C is geen scheurijzer (eerder een comfortcruiser met een getalenteerd onderstel), en deze optie past perfect bij z'n karakter. Het maakt parkeren ook een fluitje van een cent, in die zin dat het zelfs een goed (en veel goedkoper) alternatief is voor de Parktronic parkeersensoren. In combinatie met de korte draaicirkel zorgt het er ook voor dat de wagen een plezier is om in de stad te gebruiken. Het is zeker niet onmisbaar, maar de weinige mensen die al met m'n wagen gereden hebben (vrouw, vader, collega) vinden het allen erg aangenaam. Persoonlijk zou ik wel zonder kunnen denk ik, maar ik heb geen spijt dat ik het genomen heb.

Comment

heb een Audi A6 met en een A4 zonder "servotronic"; de A6 rijd zéér licht, terwijl je met de A4 meer moet "werken", vind het allebei wel iets hebben, met de A4 heb je meer de impressie dat jij met de auto rijd ipv andersom

Comment

raar maar als ik de opmerkingen lees dat de meeste het wel tof vinden aan hogere snelheden omdat er dan een directer gevoel of sportiever gevoel is denk ik spontaan: "koop dan een wagen zonder stuurbekrachtiging". Maar dat maken ze dan weer niet meer. Leven de vooruitgang 100de euro's bijtellen om het gevoel te krijgen wat ze 20 jaar geleden hadden zonder dat er ook maar iets extra in de wagen zat.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
                          raar maar als ik de opmerkingen lees dat de meeste het wel tof vinden aan hogere snelheden omdat er dan een directer gevoel of sportiever gevoel is denk ik spontaan: "koop dan een wagen zonder stuurbekrachtiging". Maar dat maken ze dan weer niet meer. Leven de vooruitgang 100de euro's bijtellen om het gevoel te krijgen wat ze 20 jaar geleden hadden zonder dat er ook maar iets extra in de wagen zat.
                          R4

Comment

Onjuist geredeneerd want jij zit zonder stuurbekrachtiging toch maar te zweten en te puffen tijdens het parkeren en als je wendbaar moet zijn zoals in de stad.
                            Aan de reacties te horen is het gewoon een verbetering bij zowel hoge als lage snelheden.
                            Laag, iets lichter, hoog, iets zwaarder en zodoende natuurlijker.
                            Dit laatste dus zoals vroeger maar in tegenstelling tot vroeger heb je nu alle voordelen van struurbekrachtiging.

Ik ga er voor, iedereen bedankt voor de reacties...

Comment

geen stuurbekrachting is idd plezant rijden, ik heb nog een vectra gehad die er geen had, auto is daar wel te zwaar voor om nog comfortabel te zijn, ik weet nog dat ik vroeger als ik mijn ma ergens naartoe ging altijd moest meehelpen om dat stuur rond te krijgen

maar eens op snelheid reed dat heel plezant, voelde perfect aan wanneer de auto aan zijn grens zat, dat gevoel mis ik wel bij nieuwere auto's.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TDL Bekijk Berichten
                                Onjuist geredeneerd want jij zit zonder stuurbekrachtiging toch maar te zweten en te puffen tijdens het parkeren en als je wendbaar moet zijn zoals in de stad.
                                Aan de reacties te horen is het gewoon een verbetering bij zowel hoge als lage snelheden.
                                Laag, iets lichter, hoog, iets zwaarder en zodoende natuurlijker.
                                Dit laatste dus zoals vroeger maar in tegenstelling tot vroeger heb je nu alle voordelen van struurbekrachtiging.

Ik ga er voor, iedereen bedankt voor de reacties...
                                Oorspronkelijk geplaatst door paul_ulrix Bekijk Berichten
                                geen stuurbekrachting is idd plezant rijden, ik heb nog een vectra gehad die er geen had, auto is daar wel te zwaar voor om nog comfortabel te zijn, ik weet nog dat ik vroeger als ik mijn ma ergens naartoe ging altijd moest meehelpen om dat stuur rond te krijgen

maar eens op snelheid reed dat heel plezant, voelde perfect aan wanneer de auto aan zijn grens zat, dat gevoel mis ik wel bij nieuwere auto's.
                                mijn opmerking was een klein beetje sarcastisch bedoeld maar er zat ook waarheid in.

waar ik zeker mee akkoord ga is dat geen stuurbekrachtiging nog altijd het meest zuivere gevoel geeft. Je hebt een veel beter gevoel tussen jouw en de weg

en dat je aan dat stuur moet sleuren in het stad of bij het parkeren is toch niet erg. Er zijn er die 100den euro's per maand uitgeven om in de fintess aan gewichten te gaan sleuren

Comment

mijn opmerking was een klein beetje sarcastisch bedoeld maar er zat ook waarheid in.

waar ik zeker mee akkoord ga is dat geen stuurbekrachtiging nog altijd het meest zuivere gevoel geeft. Je hebt een veel beter gevoel tussen jouw en de weg

en dat je aan dat stuur moet sleuren in het stad of bij het parkeren is toch niet erg. Er zijn er die 100den euro's per maand uitgeven om in de fintess aan gewichten te gaan sleuren
                                  Wie 100den euro's per maand uitgeeft aan de fitness, is flink gerold.
                                  Ik betaal 120 euro voor 3 maand, zonder de korting van het werk.
                                  En nadien rijd ik, met een "lekkere" okselgeur, naar huis om een douche te nemen.
                                  Met de auto rijd ik dikwijls naar een klant of een feestje en dan hoef ik die okselgeur echt niet maar ja, smaken (en geuren) verschillen.
                                  Geef mij toch maar stuurbekrachtiging.

Comment

fitness is voor homo's, anabolen is the way to go

Comment

ik vind het toch raar dat dit nog bij merken een optie is :S renault doet dit al jaren standaard op hun auto's!!
                                      Vive Renault!! -- Laguna II.2 1,9dCi 120PK foto's
                                      "You need to be an 'ass' to drive an S" Evy , mijn zus

Comment

Working...
                                      X