Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Motor kapot - herstellen of niet?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Motor kapot - herstellen of niet?

Aiaiaiai, ondanks de waarschuwingen naar mn ouders toe om de distributieriem van de te vervangen (was 1ste keer gebeurd op 80.000km, nu 147.000km) is hij toch gesprongen. Het betreft een Volvo 740 Estate 2.3 16V GLT (159pk) van 1990. De auto is buiten die de nu defecte motor in perfecte staat, en kan in principe mindstens nog 2x zoveel aan. Er ligt een LPG-tank in van vorig jaar.

Reperatiekost zou een kleine 2000 euro zijn

Distributie die maar 70k meegaat?

das kort

Comment

Ander blok zoeken of eventueel andere cilinderkop. Aan het onderblok is er niet altijd schade...maar daar moet je dus eerst zeker van zijn

Comment

Kan dat versterven? Moet al een 10-tal jaar geleden zijn dat die laatst vervangen is

Comment

Dat kan, blijft synthetisch ding he.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
            Distributie die maar 70k meegaat?

das kort
            Alfa style

Alhoewel dat die nog sneller moeten vervangen worden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mega Mindy Bekijk Berichten
              Kan dat versterven? Moet al een 10-tal jaar geleden zijn dat die laatst vervangen is
              oooow

Dan heb je in die 10 jaar veel geluk gehad
              Er wordt ook voorgeschreven om die binnen 3 à 4 jaar ook wel te vervangen als je de km's niet haalt in die tijdspanne

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DéGioke Bekijk Berichten
                Alfa style

Alhoewel dat die nog sneller moeten vervangen worden
                bij mij schrijven ze om de 60000km voor!!!!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krizie Bekijk Berichten
                  bij mij schrijven ze om de 60000km voor!!!!!
                  Dat opel erg was wist ik al. Maar even erg als Alfa...damn

Comment

oooow

Er wordt ook voorgeschreven om die binnen 3 à 4 jaar ook wel te vervangen als je de km's niet haalt in die tijdspanne
                    Haha

Kben wel 'kwaad' op mn ouders. Tis maar een auto, maar wel tis de hunne en zij moeten er zorg voor dragen. Ze hebben hem wel nog maar van vorig jaar, maar de vorige eigenaar was kaderlid bij Volvo Gent en ohb is volledig ingevuld dus dat was geen probleem.

Comment

Dat opel erg was wist ik al. Maar even erg als Alfa...damn
                      even erg is nu ook veel gezegd hé, de rest hangt wel nog degelijk aan mekaar.

vroeger was het om de 120000km maar na een paar gevallen waar de riem brak tussen 80000 km en 120000km hebben ze dat gehalveerd. "better safe then sorry" noem ik zoiets.
                      btw de prijs is ook verminderd (maar niet gehalveerd)

Comment

Alfa style
                        Touché!

Maar dat moet toch goedkoper op te lossen zijn, dacht ik. Wat is de schade?
                        American Recordings and Johnny Cash would like to acknowledge the Nashville music establishment and country radio for your support.

Comment

oooow

Om de 3 à 4 jaar
                          Bij Citroën is het om de 100.000 km of om de 10 jaar!
                          De mijne is nu 10 jaar en gaat (waarschijnlijk volgende week) voor de eerste keer vervangen worden.
                          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mega Mindy Bekijk Berichten
                            Aiaiaiai, ondanks de waarschuwingen naar mn ouders toe om de distributieriem van de te vervangen (was 1ste keer gebeurd op 80.000km, nu 147.000km) is hij toch gesprongen. Het betreft een Volvo 740 Estate 2.3 16V GLT (159pk) van 1990. De auto is buiten die de nu defecte motor in perfecte staat, en kan in principe mindstens nog 2x zoveel aan. Er ligt een LPG-tank in van vorig jaar.

Reperatiekost zou een kleine 2000 euro zijn
                            2x vervangen op 19 jaar is zeker niet slim he. Rubber van je riem heeft na 8 jaar zeker zijn beste tijd gehad. Vermoedelijk is er zelfs voorgeschreven om de 80k km of 4 jaar.

Voor de rest. Het gaat om een benzine, dan moet je even de kop lossen. En de kleppen controleren. Niet noodzakelijk dat er kleppen geraakt zijn in een benzine. En niet noodzakelijk dat ze allemaal iets hebben als er al geraakte kleppen tussen zitten.
                            Als je nog wa kosten wil doen dan is het te maken. Inlaatkleppen zijn niet zo duur in vervangen, uitlaatkleppen meestal wel (omwille van de natrium vulling of iets dergelijks).

Van de kapotte kleppen dienen zittingen en geleidingen in de kop nagekeken te worden.

Op de zuigers ga je impact van je kleppen zien als er geraakt zijn, maar dit is niet zo erg, een zuiger kan tegen een stootje.

Snelle controle voordat je het blok zou opendoen vooral als je dit zelf kan:
                            Leg er een nieuwe riem op, zet alle merktekens juist en zorg dat de riemspanning ok is.
                            Meet dan je compressie op elke cylinder. Is deze ok, gewoon doorrijden.
                            Persoonlijk zou ik dit zowizo doen, kost je 1riem en eventueel wat spanrollen.
                            De garage gaat natuurlijk werkuren aanrekenen als je niemand hebt die dit zelf kan
                            Last edited by ; 21/01/2009, 15:10.

Comment

Voor mijn Volvo moet 't om de 120.000 km of 8 jaar, wat 't eerste voorkomt.
                              4 jaar vind ik wel héél kort.

Als er meer dan een nieuwe riem en check moet gedaan worden, zou ik gewoon een okkazieblok proberen te vinden.
                              Gaat je toch goedkoper dan € 2000 uitkomen denk ik zo.
                              Life's too short. Not to. Live it.
                              1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
                              2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
                              2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
                              2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sibi Bekijk Berichten
                                Voor mijn Volvo moet 't om de 120.000 km of 8 jaar, wat 't eerste voorkomt.
                                4 jaar vind ik wel héél kort.

Als er meer dan een nieuwe riem en check moet gedaan worden, zou ik gewoon een okkazieblok proberen te vinden.
                                Gaat je toch goedkoper dan € 2000 uitkomen denk ik zo.
                                ik zei hier 4 jaar omdat het om een al wat ourde wagen gaat, in die tijd was 4 jaar een veel voorkomend interval. (eventueel mocht de nieuwe riem op 80 000km al wat langer blijven liggen)

Ik blijf erbij dat je als je je handen uit de mouwen kan steken eerst gewoon nieuwe riem + compressie test doet. Als ok is dit echt de goedkoopste oplossing.
                                Anders als je het zelf kan gooi je de kop eraf en zie je wat er aan de hand is. Alle 16kleppen krom dan kan je beter een ruilblok zoeken (ruil kop eventueel)
                                Enkele kleppen krom en meer niet is zeker te overwegen om te maken zeker bij inlaatkleppen.

Voordeel van hem te maken is dat je terug een goede kop hebt. Met een ruil weet je niet wat je krijgt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krizie Bekijk Berichten
                                  vroeger was het om de 120000km maar na een paar gevallen waar de riem brak tussen 80000 km en 120000km hebben ze dat gehalveerd. "better safe then sorry" noem ik zoiets.
                                  btw de prijs is ook verminderd (maar niet gehalveerd)
                                  Bij Astra wordt de riem vervangen na 120.000 km. Toch in mijn garage (officieel verdeler)....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ENO Bekijk Berichten
                                    Bij Astra wordt de riem vervangen na 120.000 km. Toch in mijn garage (officieel verdeler)....
                                    astra g?

Comment

Kheb het nog eens nagevraagd en blijkt nu dat ze de kop er nog NIET hebben afgehaald, dat het enkel een bestek is. Hij staat nu elders gestald, en een dezer dagen gaan we er een nieuwe riem op leggen en hopen dat hij gewoon weer start...

Anders komen er occasiekleppen op, en wordt het blok evt nodig gereviseerd bij een kleine garagist

Comment

misschien beter nu investeren in nieuwe stukken dan over een jaar weer in de garage te belanden

Comment

Working...
                                        X