Mededeling

Collapse
No announcement yet.

95 of 98

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• voor de benzine rijders : 95 of 98 octaan ?

wat tanken jullie en is er baat bij om 98 te tanken of is het een marketingtruuk ?
    Is er een verschil voor het soort motor ? bv, bij een 1600 cc speelt het weinig rol, 95 is goed genoeg ?
    Bij een sportwagen sowieso 98 tanken ??

Comment

• Gewoon volgen wat in de handleiding staat.

Als daarin staat dat je minstens 95 moet tanken, dan zou ik 't ook gewoon bij 95 houden en niet extra gaan betalen voor 98.
      Of je moest aan een tankstation staan, waar voor beide brandstoffen de maximumprijs gehanteerd wordt... dan is 98 nog te overwegen omdat de meerprijs per liter dan quasi nihil is (een dikke 1 cent of zo). Maar waar ik tank, staat de 98 altijd aan de maximumprijs en de 95 een 15 cent goedkoper. Moeilijke keuze dus, als 95 in feite al goed genoeg is voor de mijne volgens 't boekske !

Als in de handleiding geadviseerd wordt minstens 98 te tanken, dan zou ik er wel geen 95 ingooien.
      Dat spreekt een beetje voor zich.
      Life's too short. Not to. Live it.
      1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
      2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
      2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
      2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

Comment

• Ik tank 98. Ik tank zowieso weinig benzine (LPG) en het prijsverschil is minim.
        Rij ook enkel op benzine als ik eens wil doorgeven dus dan is elk octaantje welkom
        2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

• 95 met de auto's, 98 met de brommer

Comment

• Zo hoog mogelijke octaan voor sportievere wagens is aangewezen.

Oa getest in Fifth Gear:

+ YouTube Video
            ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ikzit 2050

Waar lees jij een vraag over brommers?

waar lees jij de vraag over auto's?

Comment

• Tiens, er is hier onlangs toch al zo een topic geweest?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ikzit 2050

Waar lees jij een vraag over brommers?
                  Waar lees jij dat het niet over brommes mag gaan?
                  2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

• 95, heel heel soms 98. Mijn blokje is een niet performant stukje low-tech dat volgens mij niet hard gaat merken of er nu 95 of 98 wordt doorgeblazen.

Comment

• Hangt volledig af van de compressie die in je blok gegenereerd wordt.

Als ik met de R4 95 tank loopt ie vierkant om dat hij zo'n hoge compressie heeft.

Het vervangblok dat ik heb liggen komt uit een F6 en is lage compressie, die loopt wel perfect op 95.

Conclusie, als je blok er geen problemen mee heeft pak dan het goedkoopste

Comment

• Altijd zo hoog mogelijk.

Alleen jammer dan Texaco maar tot Super 98 gaat

Comment

• 98 altijd, staan in boekje.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk Berichten
                            Altijd zo hoog mogelijk.

Alleen jammer dan Texaco maar tot Super 98 gaat
                            Why? als ie niet klopt klopt ie niet, moet je voor niks hoger gaan, waste of centjes.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
                              Why? als ie niet klopt klopt ie niet, moet je voor niks hoger gaan, waste of centjes.
                              Neen, maar toch .. 't is de gedachte die telt

Comment

• Samengevoegd

Comment

• Ik weet niet of het al gezegd is:

maar 98 tanken in normale wagens met normale compressie en "normale" toerentallen is redelijk onzinnig... enkel duur

het octaangehalte is een maat voor de klopvastheid van de benzine, oftewel ook detonatie, door hogere compressie te gebruiken zou het kunnen dat het mengsel al ontbrand voor het eigenlijk al zou moeten ontbranden (zelfontbranding), en dan krijg een heel aardige motorkaratiristiek...
                                  Ook hogere toerentallen, kunnen voor dit fenomeen zorgen ( +15.000 opm ofzo)

Nu liggen de compressies en toerentallen van normale wagens (ja zelfs bmw's ) voldoende laag, zodat pingelen niet echt aan de orde is... trouwens hedendaagse auo's zijn uitgerust met pingelsensoren...

dus alle ja, ieder doet met zen geld wat em wil, als ge met nen ford mondeo, bmw 320i , ofzelfs nen alfa V6 rijd, is 95 tanken goe genoeg....
                                  En dat em dan precies "sneller" gaat ... it's all the head... want tis dezelfde naftn met wat minder aditief...

Zelfs in landen waar ze een octaangetal hanteren VER beneden ons RON 95, macheren die wagens nog even goed....

Alle das toch wat ik ongeveer heb onthouden van de les....
                                  Dus denk allen aan der portomonee, want den otto macheert er even goed mee

ps: v-power en al die kul is nog grotere zever

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Odan.be Bekijk Berichten
                                    Ik weet niet of het al gezegd is:
                                    Kijk 6 posts boven u

Alleen wat korter

Comment

• ik kan mer tot 5 telle :p

Comment

• dan moet je dat gewoon nog eens doen als je aan 5 zit maar dan maar tot 1

Comment

Working...
                                        X