Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Volvo S40 1.9D of V70 2.5tdi?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Volvo S40 1.9D of V70 2.5tdi?

We twijfelen eraan om onze '01 Volvo S40 1.9D (102pk) business line te wisselen voor een '01 Volvo V70 2.5 tdi 5cyl (huidig model, elegance line en comfort line; zwart leder, cruise, radio cd, bagageafdekscherm, trekhaak, lederen stuur en handrem, elektrische ramen voor en achter, elektrische buitenspiegels, verwarmbare buitenspiegels, Automatische airco (ECC), boordcomputer, lichtmetalen velgen 16inch, WHIPS, mistlampen voor, follow me home verlichting, centrale vergrendeling & afstandsbediening, Buitentemperatuurmeter, houtinleg, ...) met ongeveer hetzelfde kilometeraantal.

Pk's interesseren ons niet, de break is niet echt nodig vermits we toch nog een Galaxy hebben. Wat ons wel interesseert is de stevigheid van de motor, de duurzaamheid, het comfort. Mijn vrouwtje doet veel korte afstanden en ik denk dat de V70 er beter tegen kan. Bovendien is het - vermits we dan toch een grotere wagen in huis hebben - niet meer nodig om opnieuw na de Galaxy een nieuwe saaie monovolume te nemen waar ik hele dagen mee moet rijden een stukje tegen mijn gedacht (is wel nog een tweetal jaar eer deze vervangen kan worden tenzij ik een vroegtijdige wissel aanvraag). We kunnen via het bedrijf naast Galaxy's ook S60's nemen, V70's echter niet. Dus dan zou ik voor mezelf een S60 nemen, terwijl we dan (dan wel op eigen brandstofrekening jammer genoeg) met de V70 op vakantie zouden kunnen gaan (S60 niet genomen via bedrijf vorige keer wegens drie kinderen).
    In de V70 zit de 2.5tdi die in Audi's gezeten heeft. Een D5 is momenteel nog boven budget. Het is momenteel voor onze S40 het ideale moment om hem te verkopen wegens reeds 150 000 km. De V70 zouden we dan oprijden.

Wat denken jullie?
    - is dat inderdaad een betrouwbaardere motor (heb er al een gedacht over, maar vraag jullie ervaringen)
    - zouden jullie dit doen moesten jullie in mijn plaats zijn?
    (kom niet af met andere wagens, iets anders dan Volvo komt er voorlopig niet in)

2015 Volvo V60 D2 aut.
    2003 Volvo S60 2.4 benzine

ga voor de 2.4d/d5
    die roken minder en zijn moderner

og het prijsverschil moest hoog liggen ?
    de 2.5tdi is zeker betrouwbaar

Comment

Van roken gesproken, ik herinner me nog levendig het VW LT-blokje in mijn 940
      De mensen moesten hun mistlicht aansteken achter mij.

2.4D/D5 ligt net iets te veel boven wat wij willen uitgeven... Zou anders zeker voor de Volvo-variant gaan ipv de Audi-blok. 't Is ook maar een tweede wagen he

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

je hebt er al 1 op't oog he ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nikske
          Wat denken jullie?
          - is dat inderdaad een betrouwbaardere motor (heb er al een gedacht over, maar vraag jullie ervaringen)
          - zouden jullie dit doen moesten jullie in mijn plaats zijn?
          (kom niet af met andere wagens, iets anders dan Volvo komt er voorlopig niet in)
          Thuis hebben we een S70 2.5TDI gehad, wel maar 5 jaar, maar met de motor hebben we nooit problemen gehad. Alleen de eerste keer dat we naar de keuring moesten, afgekeurd voor roetuitstoot , toen wisten we nog niet dat ge best ff een paar keer gas planche geeft voor de roet deruit te krijgen.
          Met die auto heb ik ook leren rijden, en kzou hem direkt terug willen. Tijdens het optrekken geeft die op een bepaald moment een ferme duw in de rug. Heel plezant!
          Ik zou het dus zeker doen

Comment

zeker voor een V70 gaan, men mag van Volvo zeggen wat men wil, maar die V70's vind ik echt stoere bakken, zowel vorig model als dit model. Kennis van mij heeft het huidig model, T5, zwart, getinte ruiten, zonder roofrails en zwart lederen interieur, echt een prachtige wagen, ik zou hem direct willen.

Comment

ja jij wel

Comment

2.4D/D5 ligt net iets te veel boven wat wij willen uitgeven...
                ik denk dat wij eens moeten praten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo
                  ja jij wel
                  jij niet dan?

Comment

Aangezien ik je gezinssituatie bekijk, kan het wel interessant zijn om voor die V70 te gaan. Over de kwaliteit hoeft niet gesproken te worden, die is goed. Over de motor hetzelfde. Die is zeer sterk, krachtig en doet toch al vele jaren dienst in het audi-gamma (nu op zijn laatste eind). Sommige zeggen dat de nogal storend lawaai van de 2.5 wat onaangenaam is, maar zelf vind ik van niet. Ik hoor hem allensinds liever dan de 2.5 tds van bmw. Aangezien je huidige Volvo S40 al ondertussen 150.000km heeft, zou je er mss goed aan doen om hem snel verkocht te krijgen. 150.000 is zo een getal middenin, die je nog aan veel mensen verkocht krijgt. Aangzien je met 2-tal jaren de galaxy vervangt en niet meer voor een monovolume zou gaan, en terecht, zou het dan idd een goede vervanger zijn. Die 2.5 kan trouwens nog het dubbele aantal kilometers aan. Wat is de prijs van die wagen, als ik vragen mag? Heb je eventueel foto's, of staat hij op internet?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pirre
                      jij niet dan?
                      ja 'k wil hem ook wel, na een 250 turbodiesel

Comment

@Tiso: je kan me overtuigen

@bobo: 'k heb er eentje op oog, ja. Anders zou ik zo veel details niet kunnen geven van die opties hoor. Maar er zijn er meer van die soort, met gelijkaardige prijs (of goedkoper), uitrusting enz. 't Is alleen de verkoper met wie ik een goede klantenrelatie heb en wil houden

@ bossche_mpc478:
                        geen foto's, niet op internet. Ik heb hem gezien en hij staat in zeer goede staat. 't Was wel nat buiten en daardoor waren défauts minder zichtbaar. Maar testrit komt nog
                        Prijs: ietske hoger dan normaal, maar onberispelijke dealergarantie van 1 jaar (en zelfs soepel nadien, wegens goede klant van hem )
                        Al zijn occasies zijn wat duurder, vandaar dat een D5/2.4D al snel buiten budget valt, maar ze zijn dan ook volledig gechecked en in orde gezet.

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

@ bossche_mpc478:
                          geen foto's, niet op internet. Ik heb hem gezien en hij staat in zeer goede staat. 't Was wel nat buiten en daardoor waren défauts minder zichtbaar. Maar testrit komt nog
                          Prijs: ietske hoger dan normaal, maar onberispelijke dealergarantie van 1 jaar (en zelfs soepel nadien, wegens goede klant van hem )
                          Al zijn occasies zijn wat duurder, vandaar dat een D5/2.4D al snel buiten budget valt, maar ze zijn dan ook volledig gechecked en in orde gezet.
                          Mss ééns bij andere Volvo dealers kijken, of particulier?, of ga je enkel bij die dealer kopen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bossche_mpc478
                            Mss ééns bij andere Volvo dealers kijken, of particulier?, of ga je enkel bij die dealer kopen?
                            Enkel bij die dealer. Vertrouwensrelatie en ook, "voor wat hoort wat" geldt hier...

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bram S
                              Nik,

Ik lees net dat jij 'n V70 op 't oog hebt, en je wat afvraagt over de motor ...

Aangezien dat 't een 2.5 TDI van Audi is, ken ik die wel.

Ik veronderstel dat dat nog de 'oude' 2.5 TDI met 150pk is?

Wel, Audi heeft die dingen niet voor niets zo lang gebruikt hé. Paar maanden geleden lag 't ding nog altijd in de A4 (weliswaar in 163 en 180pk, maar 't is hetzelfde blok dat enkel een software-update kreeg, enkele jaren geleden).
                              Van die motor heb ik eerlijk gezegd nog nooit iets slechts gehoord. 't Was wel iets voor mijn tijd, maar ook de structuur van de motor zegt me dat die wel oké is. 't Is nog een 'oude diesel', m.a.w. géén pompverstuivers en geen commonrail. Doodgewoon een verdelerpomp, geen hightech. Dat ding is dus nog zoals wat er toen indertijd van werd verwacht: stevig, zonder al teveel pk's.

Enfin, ik zou 't zéker doen. Als je twijfels hebt: PM't keer naar Gilles, die weet waarschijnlijk wel iets meer over de betrouwbaarheid en de eventuele kinderziektes (al betwijfel ik 't ...) die dat blok had.

Groetjes,
                              Bram
                              Hallo Gilles,

Bram heeft me naar jou doorgestuurd, zie hiervoor onderstaande quote.

Aanleiding:
                              http://www.vtm.be/auto/forum/showthread.php?t=14564

Als je wil en kan, mag je gerust in het topic zelf antwoorden. Het staat je vrij, 't zou alleen welkom zijn om opnieuw een stukje inhoud van je knappe auto-bol te zien verschijnen in tekstvorm

Alvast heel erg bedankt!
                              Hopelijk lukt die geneste quote hier ... mjah, 'm misschien toch maar ontnesten. Momentje... Zo.

Euhm, wel die 2.5TDI dus. Ik vergiste me daarstraks zelf in het feit wélke motor 't hier nu betreft. Immers, inderdaad, de Volvo's hadden de Audi 2.5 TDI, een 5-cilinder in lijn. Maar Audi had ook een 2.5 V6 TDI, en die betreft het helemaal niet. Bram vermeldt dus dat die 2.5 TDI nog tot voor kort in de A4 te krijgen was, maar dat was een 2.5 V6 TDI, geen R5.

De Audi 2.5 R5 TDI is de motor die in de A6 van 2 generaties terug te krijgen was. Je had 'm aanvankelijk in 115 pk versie, en later kreeg 'ie ook een 140 pk versie (de A6 2.5 TDI met een rood "i"-tje en standaard de chroom vensteromlijsting). Die laatste was ook als quattro verkrijgbaar, en had 'n 6-bak zitten.

En boy, was dat effe de knuppel in het hoenderhok. BMW had toen het rijk voor zich alleen wat betreft diesels met puike prestaties, en plots kwam Audi, op dat moment the rising star onder de Duitse premiummerken, met zo'n kanon op de proppen. Okay, de 115 pk 2.5 R5 TDI was niet zo bijster veel soeps, 'ie ging goed en daarmee is ook alles gezegd. Het was de concurrent geweest voor de BMW 524td, maar BMW had ondertussen de 525td uit én (belangrijker) de 525tds. Die laatste had 'n intercooler, 'n iets steviger turbo en wat andere bits & bytes, en leverde prestaties die ongezien waren in zo'n auto.
                              En de A6 2.5 R5 TDI, die gaf 'm van katoen. 'Ie kon mee qua prestaties, was iets korter van bouw, was even zuinig en ging ook een eind mee. Een waardig concurrent, zeg maar.

En die motoren zijn ook erg degelijk. Er hebben er héél wat deftig veel kilometers gelopen, en exemplaren met 300.000 km en meer zijn geen uitzondering. Net hetzelfde in de Volvo, eigenlijk.

Ik denk dat, als je je een degelijk exemplaar zoekt met niet teveel kilometers op de teller, je een krachtbron in huis haalt die nog een mooi aantal jaren een trouwe en aangename metgezel zal zijn. Okay, 't is geen moderne diesel ... het ding bestaat al érg lang en in vergelijking met b.v. de huidige Ford TDCI-motoren is het een vrachtwagen, maar dat neemt niet weg dat 'ie nog altijd goed is.

Het hoeft geen betoog dat de 115pk-versie zeker meer km aan zal kunnen, maar ik meen me vaag te herinneren dat de TDI in de Volvo 850 en S/V70 enkel als 140pk-versie te krijgen was ?

Last edited by ; 06/12/2005, 00:12.

Comment

- edit -

Dubbeltje.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gTa
                                  Het hoeft geen betoog dat de 115pk-versie zeker meer km aan zal kunnen, maar ik meen me vaag te herinneren dat de TDI in de Volvo 850 en S/V70 enkel als 140pk-versie te krijgen was ?
                                  Idd, alleen 140 pk versie.
                                  En het verbruik valt nog mee voor een 2.5l diesel, ongeveer 6 a 7 liter vind ik toch nt slecht. Zal wel iets meer zijn als de S40.
                                  Voor mij ist een uitgemaakte zaak, grotere auto, mooier model, pittigere motor, zeer schone uitrusting, ...

Comment

Over het model en motor geen enkel slecht woord van deze kant... dus kopen die handel...
                                    Het enige dat mij stoort is dat blijkbaar uw vrouw hier enkel korte ritjes mee gaat rijden. Dit is nu net iets waar een diesel niet goed tegen kan en waar hij het snelste verslijt. Wat verstaan we onder korte ritjes? 5, 10, 20, 25 km? Hoeveel op jaarbasis?
                                    Peugeot 508 SW 2015 - Allure - 2.0 HDI 180 EAT6 - m'n eerste fransoos
                                    VW Passat Variant 2013 - 1.6 TDI 105

Past: Audi A4 Avant 2003 (1.9 TDI) - VW Passat Variant 2010 Bluemotion 1.6 TDI - Audi 80 quattro 2.3 1992 - Opel Astra Break Cosmo 1.7 CDTI Ecoflex 2009 - Opel Astra Break Enjoy 1.3 CDTI 2006 - Opel Corsa Cosmo 1.7 CDTI 2004 - Opel Corsa City 1.2 1992

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tiso
                                      Thuis hebben we een S70 2.5TDI gehad, wel maar 5 jaar, maar met de motor hebben we nooit problemen gehad. Alleen de eerste keer dat we naar de keuring moesten, afgekeurd voor roetuitstoot , toen wisten we nog niet dat ge best ff een paar keer gas planche geeft voor de roet deruit te krijgen.
                                      Met die auto heb ik ook leren rijden, en kzou hem direkt terug willen. Tijdens het optrekken geeft die op een bepaald moment een ferme duw in de rug. Heel plezant!
                                      Ik zou het dus zeker doen
                                      Hou er wel rekening mee dat jullie S70 gebaseerd was op de 850-serie en de V70 die Nikske op het oog heeft, gebaseerd is op de S80. Dat zijn dus 2 compleet verschillende auto's.

Voor de V70's die nog gebaseerd zijn op de 850, zijn er op het net ganse lijsten met aankooptips te vinden. Voor de V70's gebaseerd op de S80 jammergenoeg nog niet. De tips ivm de motor zijn volgens mij wel hetzelfde, dus even quoten :

Specifiek Diesel
                                      - Bij diesels moeten elke 120.000 de distributie en waterpomp vervangen zijn.
                                      - TDI's hebben een Audi motorblok en de naam weinig problemen te hebben. Ze roken, da's normaal en verbruiken weinig tot geen olie. Roken tijdens het starten kan duiden op een of meerdere slecht gloeispiralen (vervangen is kostbaar aangezien de pomp van de stuurbekrachting losmoet). Als je tijdens het starten geen voorgloeilampje ziet (bij koudere temperaturen) kan de gloeiweerstand (naast de vulopening van het ruitenwisserreservoir) geoxideerd zijn (schoonmaken helpt!). Verminderde acceleratie (gevoel alsof je geen Turbo meer hebt) kàn veroorzaakt worden door de EGR-klep (eenvoudig op te lossen door de vacuumleiding los te trekken en af te isoleren).
                                      BMW E46 318d '05

VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2
                                        Hou er wel rekening mee dat jullie S70 gebaseerd was op de 850-serie en de V70 die Nikske op het oog heeft, gebaseerd is op de S80. Dat zijn dus 2 compleet verschillende auto's.

Voor de V70's die nog gebaseerd zijn op de 850, zijn er op het net ganse lijsten met aankooptips te vinden. Voor de V70's gebaseerd op de S80 jammergenoeg nog niet. De tips ivm de motor zijn volgens mij wel hetzelfde, dus even quoten :

Specifiek Diesel
                                        - Bij diesels moeten elke 120.000 de distributie en waterpomp vervangen zijn.
                                        - TDI's hebben een Audi motorblok en de naam weinig problemen te hebben. Ze roken, da's normaal en verbruiken weinig tot geen olie. Roken tijdens het starten kan duiden op een of meerdere slecht gloeispiralen (vervangen is kostbaar aangezien de pomp van de stuurbekrachting losmoet). Als je tijdens het starten geen voorgloeilampje ziet (bij koudere temperaturen) kan de gloeiweerstand (naast de vulopening van het ruitenwisserreservoir) geoxideerd zijn (schoonmaken helpt!). Verminderde acceleratie (gevoel alsof je geen Turbo meer hebt) kàn veroorzaakt worden door de EGR-klep (eenvoudig op te lossen door de vacuumleiding los te trekken en af te isoleren).
                                        Ik dacht dat het om één ging gebaseerd op de 850, want in openingspost stond 2.5tdi en die in de andere had motoraanduiding 2.5D. Khad derover gelezen dat het een huidig model was.

Comment

Working...
                                        X