Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Airbag schandaal! Tientallen doden en niet enkel bij Citroën.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Airbag schandaal! Tientallen doden en niet enkel bij Citroën.

    Dit lijkt ook een schandaal te worden van ongeziene omvang

    Tientallen doden en niet enkel bij Citroën: doen automerken genoeg tegen ontploffende airbags?

    ​Zowat alle grote autobouwers hebben oude modellen met airbags die uitzondelijk kunnen ontploffen. Maar zij zijn voorlopig niet van plan om bestuurders te vragen er niet meer mee te rijden, blijkt uit een rondvraag bij enkele merken. Donderdag riep Stellantis, de groep boven Citroën, zo’n 28.000 Belgen op om niet meer met hun wagen te rijden, na een dodelijke explosie van zo’n airbag in Frankrijk.

    Een nachtmerriedossier. Dat zijn de airbags van het Japanse bedrijf Takata al meer dan 10 jaar, en niet alleen voor Citroën. Recent staan de zenuwen opnieuw gespannen, na een nieuw sterfgeval op 11 juni in het Franse Reims.

    Een vrouw van 37 overleed nadat de airbag van haar oude Citroën C3 ontplofte. Ze had zware verwondingen aan haar gezicht en kaak, door metalen deeltjes die door de auto vlogen.

    Als een kogel

    Het probleem met de airbags is een gaspatroon (een 'inflator') dat bij het verouderen kan ontploffen. Bij die explosie breekt de inflator in stukken, waardoor metalen deeltjes door de wagen vliegen. Het leidt tot zware verwondingen, waardoor hulpdiensten soms eerst denken aan een moord met een vuurwapen.

    De Franse minister van Transport vroeg dinsdag dat eigenaars van C3’s en DS3’s van Stellantis niet meer met hun auto zouden rijden. Eerder verstuurde Stellantis, de groep boven o.a. Citroën, Peugeot, DS en Opel al oproepen om de airbags te vervangen. Maar een zogenoemde 'stop drive'-oproep voor sommigen modellen van Citroën en DS gaat toch een stap verder.

    Pas donderdag volgde ook Stellantis in België. Zij versturen nu een aangetekende brief aan bijna 30.000 eigenaars van Citroën en DS-modellen, met de boodschap dat ze onmiddellijk moeten stoppen met rijden.

    Tientallen slachtoffers

    Het 37-jarige slachtoffer in Reims is niet alleen. In november 2023 stierf nog een 51-jarige man in Zuid-Frankrijk na een gelijkaardige ontploffing van zo’n airbag in een Citroën C3.

    Maar in de VS en in Franse overzeese gebieden vielen de laatste jaren al tientallen doden, en niet alleen met modellen van Citroën. In september 2024 waren er in totaal 28 doden door de airbags geteld in de Verenigde Staten, meldde de National Highway Traffic Safety Administration toen.

    Het eerste slachtoffer zou teruggaan tot 2009. De familie van een vrouw uit Arizona ziet de airbag zelfs als de oorzaak van een dodelijk ongeval in november 2003.

    Andere merken terughoudend

    Niet alleen modellen van Citroën en de luxedivisie DS Automobiles rijden rond met zulke airbags. De Franse regering publiceerde begin deze maand nog een lijst van terugroepacties die bestaan in de overzeese gebieden, vanwege de airbags. Daar is het vochtiger en warmer, wat het risico voor de airbags verhoogt. Zo goed als alle grote automerken worden in de lijst genoemd.

    Andere autobouwers gaan minder ver dan Stellantis. Nochtans kregen zij ook al te maken met dodelijke ongevallen door ontploffende Takata-airbags.

    In september 2020 overleed een man in Arizona nadat de airbag in zijn BMW-wagen ontplofte. In de VS geldt een waarschuwing om niet te rijden met bepaalde oudere modellen van de BMW 3 Series, 5 Series en X5.

    "Op dit moment zijn we niet van plan om klanten van deze oudere modellen te vragen om te stoppen met rijden. We hebben in het verleden alle klanten per brief al gewaarschuwd die zo’n Takata-airbag hebben, en sturen ook herinneringen", zegt woordvoerder Jeroen Lissens van BMW.

    "We gaan tegelijk het gesprek aan met de overheidsdienst Mobiliteit. We willen dat auto’s bij de keuring niet alleen een opmerking krijgen als er zo’n terugroepactie is, maar dat ze effectief niet meer door de keuring gaan. Dan is de eigenaar verplicht om een update door te voeren", zegt Lissens.

    Ook Volkswagen laat weten dat ze momenteel niet vragen dat eigenaars niet meer met hun wagen rijden. In het verleden deden ze wel al gewone terugroepacties, waarbij klanten de vraag kregen om hun airbag te vervangen.

    Japanse bedrijf failliet

    In juni 2022 viel ook nog een dode in de VS toen een airbag ontplofte in een Ford pick-up. Toen gold er al een 'do not drive'-waarschuwing voor het model. In België zou het gaan om nog "enkele uitzonderingen", zegt Julien Libioul van Ford.

    "Sowieso worden deze airbags niet geïnstalleerd in nieuwe modellen", zegt Libioul. "Het gaat dus om zeer oude modellen die nog rondrijden met deze airbags, en die zouden allemaal vervangen moeten zijn. Al is het bij tweedehandswagens niet altijd eenvoudig om de nieuwe eigenaar te bereiken."

    Het Japanse bedrijf Takata, dat in de jaren 90 trouwens al in opspraak kwam voor problemen met gordels, ging in 2017 failliet. Bij recente modellen zal je de Takata-airbag dus niet terugvinden.

    Economische afweging

    "Stellantis krijgt nu alle aandacht, maar doet eigenlijk wat het kan", zegt mobiliteitsspecialist bij VAB Gert Verhoeven. "Ik verneem ook dat de vervangmodules beschikbaar zijn voor deze airbags. De enige vraag zal zijn of hun garages ze nu snel geplaatst krijgen, want Citroën kampt ook nog met problemen rond hun PureTech motor."

    "Bij heel wat andere constructeurs zie je dat er een economische afweging wordt gemaakt. Het gaat om oude modellen, soms bijna 20 jaar oud, en dan is het vervangen van de airbags een relatief dure ingreep."

    "Hoe jonger de auto’s, hoe meer terugroepacties je ziet. Dat kan cynisch klinken, maar die afweging wordt wel gemaakt", zegt Verhoeven. "Sowieso is het risico op een explosie kleiner in gebieden die minder warm en minder vochtig zijn."

    Goedkope toeleveranciers

    Verhoeven ziet een structurele oorzaak voor het probleem met bedrijven als Takata. "Constructeurs rekenen meer en meer op goedkope toeleveranciers voor verplichte rijhulpsystemen."

    "Europa vraagt van autoconstructeurs ook steeds meer van die systemen, zoals bijvoorbeeld een 'lane assistant', een systeem om de bestuurder te helpen binnen de rijstrook te blijven. Dan grijpen die bedrijven sneller naar externe leveranciers. En in die markt bestaat bovendien veel concurrentie."

    "Maar laat ons wel wezen: airbags hebben in verhouding nog steeds meer mensenlevens gered dan dat ze gekost hebben."

    Bron: VRT






    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

  • #2
    "Maar laat ons wel wezen: airbags hebben in verhouding nog steeds meer mensenlevens gered dan dat ze gekost hebben."
    Klopt, maar dit wil toch ook niemand meemaken. Ongepaste opmerking imo

    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

    Comment


    • #3
      Voormalig Takata-ingenieur onthult dodelijk airbagschandaal

      ​Een voormalige Takata-ingenieur onthult de verborgen gevaren achter de grootste terugroepactie in de autogeschiedenis. Airbags, ontworpen voor bescherming, vormen in plaats daarvan een ernstig risico vanwege een kritiek defect. Ondanks waarschuwingen en alarmerende incidenten hebben bedrijven en toezichthouders het probleem gebagatelliseerd. Door middel van undercoveronderzoeken en rigoureuze tests onthult een klokkenluider de waarheid achter deze crisis in de industrie. Zijn missie: het publiek informeren en verdere ongelukken voorkomen. Maar zal de industrie verantwoordelijkheid nemen voordat meer voertuigen deel uitmaken van het probleem? Deze onthullende documentaire onthult het onvertelde verhaal van bedrijfstoezicht en de strijd voor veiligheid in de auto-industrie.

      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

      Comment


      • #4
        In Frankrijk zullen liefst 800.000 extra wagens van verschillende merken en uitgerust met een defecte airbag van het Japanse bedrijf Takata, niet meer op de baan mogen. Dat kondigde het ministerie van Transport aan.


        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

        Comment


        • #5
          Volledige lijst van modellen in Europa met Takata-airbags:

          Audi: A3 (2006–2013), A4 ( 2005–2008 ), A4 Cabrio (2007–2009), A5 en A5 Cabrio I (2010–2011), A6 III (2005–2011), Q5 I (2009–2012), TT III (2016–2017), R8 I en II (2015–2017).
          BMW: 1 Reeks ( E81/E82/E87/E88 ) (2004–2013), 1 Reeks (F20/F21) (2011–2017), 2 Reeks (F22/F23), Active Tourer (F45/F46), M2 (F87), 3 Reeks (E46/E90/E91/E92/E93/F30/F31/F34), M3 (F80), 4 Reeks (F32/F33/F36), M4 (F82/F83), 5 Reeks (E39/F07/F10/F11), 6 Reeks (F12/F13/F06), X1 ( E84/F48 ), X3 (E83/F25), X4 (F26), X5 (E53/E70/F15), X5 M (F85), X6 (E71/E72/F16), X6 M (F86).
          Cadillac: BLS ( 2006–2008 ), Escalade (2007–2014).
          Chevrolet: Aveo T300, Orlando, Cruze, Trax (2011–2016), Avalanche, Silverado, Suburban, Tahoe (2007–2013).
          Chrysler: 300 (2004–2016), Aspen (2007–2009), Crossfire ( 2007–2008 ).
          Citroën: C3 II (2008–2017), C4 II ( 2010–2018 ), C-Zéro (2010–2017).
          DS: DS 3 I (2008–2019), DS 4 I ( 2010–2018 ), DS 5 ( 2010–2018 ).
          Daihatsu: Charade NSP90 (alle bouwjaren).
          Dodge: Challenger (2008–2014), Charger (2006–2015), Dakota, Durango, Magnum, Ram 1500 tot 5500, Sprinter (2003–2010).
          Ferrari: California, California T, 458 (Italia, Spider, Speciale, Speciale A), 488 (GTB, Spider), FF, F12 (Berlinetta, tdf), GTC4 Lusso (T), 812 Superfast.
          Fisker: Karma (2012).
          Ford: Everest, Ranger, Mondeo, S-Max, Galaxy, Mustang, GT, P150 Ranger, Fusion, Milan, MKZ/Zephyr, Edge/MKX (2004–2017).
          Honda: Accord (VI tot VIII), Civic (VI tot IX), CR-V (I tot IV), FR-V, Insight II, Jazz (I tot III), Legend (III/IV), Stream, Shuttle, Logo.
          Jaguar: XF I ( 2007–2018 ), F-Pace, XE, XF II.
          Jeep: Wrangler (2007–2016).
          Lancia: Thema (2012–2014).
          Land Rover: Discovery Sport (2014–2016), Range Rover III (2006–2012).
          Lexus: IS (I tot III), SC430 (2001–2009), LFA.
          Mazda: 2 II, 6 I en II, B-serie, BT-50, CX-7, CX-9, RX-8, Xedos 9.
          Mercedes: A-Klasse (II), C-Klasse (II/III), E-Klasse (IV), M-Klasse (II), R-Klasse, GL, SLK II, SLS, GLK, G-Klasse, Vito/V-Klasse, Sprinter ( 2004–2018 ).
          Mitsubishi: Pajero (IV), L200, i-MiEV, Lancer (alle bouwjaren), Colt V, Pajero Pinin, Space Runner, L400 Space Gear.
          Nissan: Almera (II, Tino), Maxima QX, Note I, Pathfinder II, Patrol V, Navara II, Terrano II, Teana, Tiida, X-Trail I.
          Opel: Astra (3 tot 5, GTC), Cascada, Meriva 2, Mokka 1, Vectra 3, Zafira 3, Signum.
          Peugeot: Ion (2010–2017).
          Seat: Alhambra II, Altea, Ateca, Exeo, Ibiza, Leon 3, Toledo 4.
          Skoda: Citigo, Fabia II/III, Kodiaq, Octavia III, Rapid, Superb II/III, Yeti.
          Subaru: Forester (III tot V), Impreza (II tot IV), Legacy (III/IV), Outback (III/IV), Tribeca, Baja.
          Suzuki: Grand Vitara (1998–2000).
          Tesla: Model S (2014–2016).
          Toyota: Auris I, Avensis II/Verso, Celica VI, Corolla IX, Hilux VI/VII, RAV4 I/II, Starlet V, Yaris I/II/III.
          Volkswagen: Beetle, California T5, Crafter, Eos, Fox, Golf Plus/VI, Passat (CC/VI/VII), Polo (IV/V), Sharan II, Up, Tiguan, Transporter T5, Multivan T5.


          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

          Comment


          • #6
            Interview Tony Verhelle:

            Gevaarlijk probleem met airbags: ‘Ik raad iedereen aan zijn chassisnummer te checken’

            Het Franse ministerie van Transport haalt nog eens 800.000 auto’s van de weg, maar ook in ons land lopen autobestuurders risico. Wat is er aan de hand? ‘Airbags kunnen ontploffen, waarbij ze stukken metaal rondslingeren’, waarschuwt Tony Verhelle van Autogids.​


            Wat is het probleem met die airbags?

            “Eigenlijk is dit schandaal al tien jaar geleden losgebarsten, in 2014. Takata, een Japanse airbagfabrikant, experimenteerde met ammoniumnitraat als gas voor zijn airbags. Dat gas is gevoelig voor hitte en vochtigheid, waardoor het instabiel wordt. Het toevoegen van een droogmiddel zou dat verhelpen, maar daar heeft Takata op bespaard.
            “Die airbags kunnen plots ontploffen, waarbij ze stukken metaal van de structuur rond de airbag rondslingeren. Twee weken geleden is in de buurt van Reims een vrouw hierdoor overleden. Ze had ernstige verwondingen in het gezicht en een stuk metaal in de hals. Haar dochter van 14 jaar op de achterbank had lichte verwondingen. In 2023 was er ook al een dodelijk ongeval door een ontplofte airbag in Frankrijk.

            “En in de overzeese gebieden, waar het warmer en vochtiger is, zijn er al zestien doden door gevallen. In totaal gaat het in Frankrijk en de overzeese gebieden om 29 ongevallen.”

            Welke merken zijn er allemaal betrokken?

            “Dat zijn er te veel om op te noemen. Takata, dat intussen failliet is gegaan, was leverancier voor veel constructeurs. Toyota, Honda, Citroën, Volkswagen, Mercedes, BMW, Audi, de lijst is eindeloos. Het gaat bovendien om modellen die zijn geproduceerd tussen 1998 en 2019, ook een ruime periode dus.

            “Frankrijk heeft nu 800.000 auto’s een ‘stop-drive’ opgelegd, wat het totaal op 1,7 miljoen voertuigen brengt, die allemaal een nieuwe airbag nodig hebben. Dat gaat natuurlijk niet onmiddellijk, maar de eigenaars van die auto’s moeten wel zo snel mogelijk hun airbag laten vervangen. Blijven ze toch met hun auto rondrijden, dan is dat volledig op eigen risico.”

            Dan is dit toch niet enkel een Frans probleem, maar ook bij ons?

            “Absoluut. Stellantis, het moederbedrijf van Citroën, roept 28.000 Belgische eigenaars op om niet meer met hun wagen te rijden en zo snel mogelijk een afspraak te maken voor een vervanging. ‘Stop drive’ dus. Het gaat om de Citroën C3 en DS3.”

            Hoe weet ik of het ook voor mijn auto een risico vormt?

            “Als je nog geen brief hebt gehad van je garage of je automerk, kun je toch het best even naar de site van de constructeur surfen. De meeste hebben een pagina waar je je chassisnummer ingeeft, om zo je airbag te checken.

            “Consumentenorganisatie Testaankoop heeft de Belgische overheid opgeroepen om daarvoor compensatie te voorzien. In Frankrijk is dat nu decretaal bepaald. Vanwege de grote ‘stop-drive’-oproep moeten mensen een vervangwagen of huurwagen gebruiken. Een nieuw decreet moet er in Frankrijk voor zorgen dat de autosector hen daarvoor vergoedt.”

            Als dit al meer dan tien jaar bekend is, waarom is het dan niet veel eerder aangepakt?

            “Ik denk dat constructeurs lang de andere kant hebben opgekeken. Bedrijven als Fiat, onderdeel van Stellantis, zijn vooral bezig met kostenbesparingen. Zulke terugroepacties kosten natuurlijk bakken vol geld.

            “Tegelijk kunnen burgers ook niet naar hun garage gesleurd worden. Ik sprak onlangs iemand van BMW. Blijkbaar hebben die al zeer veel airbags vervangen, maar als mensen niet reageren op twee aangetekende brieven, dan houdt het ook wel op.

            “De Franse minister van Transport heeft Europa al opgeroepen om hier meer aandacht aan te besteden en de regels rond airbags aan te passen, maar het blijft redelijk stil.

            “De Verenigde Staten hebben hun zaakjes dan toch meer op orde. Daar zegt de NHTSA, de administratie voor verkeersveiligheid, dat al 90 procent van de 67 miljoen airbags vervangen zijn.”


            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

            Comment


            • #7
              Ons land neemt geen doortastende maatregelen in het terugroepen van wagens met defecte Takata-airbags. Dat zegt Filip Rylant van autofederatie Traxio. De Franse regering legde onlangs honderdduizenden wagens met die omstreden airbag een rijverbod op nadat er doden waren gevallen. "In ons land blijft het echter bij adviezen, terwijl het een ongekend veiligheidsprobleem is", klinkt het.


              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

              Comment

              Working...
              X