Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Rijhulpsystemen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

ja, en ik leer ze het ook aan zonder die systemen. maar eens in de parking laat ik ze gewoon kijken via de camera. Da's handig zoals severijns aangeeft. Parkeersensoren doen op zich hetzelfde maar daar hebben precies minder mensen moeite mee om dat te gebruiken. Voor mij is dat ene pot nat. Is het de spiegel, is het de sensor, is het de camera... uiteindelijk dienen ze hetzelfde doel.
    als ik een andere vergelijking mag maken: hoe zochten we vroeger onze weg? vragen aan andere mensen was een optie. Ook gebruik maken van een wegenatlas (gevaarlijk uiteindelijk omdat ge rijdend vaak naar de kaart aan't kijken was) is een optie. Maar ik ben toch contenter met de gps in de auto.
    Parkeren zonder hulpmiddel in een S is op zich niet mogelijk. ge moet dan de laatste bocht om langs de stoep uit te komen op gevoel doen. Wie het veel doet, zal kunnen vertrouwen op dat gevoel maar altijd foutloos gaat het niet zijn. Ik kan dat ook op gevoel, maar laat toch altijd de rechterspiegel automatisch naar beneden klappen voor de 100% zekerheid te hebben.
    En zo kunnen we blijven discuteren over wat op een auto moet en wat niet.
    Ik had zelfs geen rechterbuitenspiegel in het begin
    www.peugeotforum.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
      Persoonlijk vind ik parkeren op camera nog altijd moeilijker dan met spiegels, maar waarschijnlijk ook omdat ik het altijd zo gedaan heb.

Onlangs de XC60 van de schoonouders van mijn dochter nog moeten parallel parkeren in Brussel, om dat the lady of the house er niet in slaagde ;-)
      Ik rij ook altijd op mijn spiegels en vergeet die camera zelfs.
      Rij regelmatig achterwaarts mijn ma haar garage in, die woont in een bocht dus is het goed opletten voor snel verkeer en het is een diepe garage, dus een donker gat om in te rijden.

Als ik dan twijfel en vraag of er iets in de weg stond dan krijg ik dikwijls het antwoord, “neen, tenzij uwe camera met uw voeten wilt spelen. “

Na 3 jaar een 360° camera kijk ik er nog altijd zelden naar.

Het achteruit rijden zonder zicht is dan wel makkelijk met zo een camera. Je ziet veel verder dan wat je in de spiegels ziet.
      Maar mijne euro om de camera te gebruiken valt ook maar als ik alle mogelijke manieren al geprobeerd heb.
      Last edited by Gixxer; 21/09/2022, 15:05.
      den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
      "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
      Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
        Ik had zelfs geen rechterbuitenspiegel in het begin
        Hahaha! Klopt! Op mijn 304 GLD uit 1977 heb ik die zelfs laten bijplaatsen, ik herinner mij wel niet of dat geen optie was destijds
        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

Comment

Op mijn eerste Jetta was het in ieder geval een optie. Net zoals een servostuur LOL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
            Op mijn eerste Jetta was het in ieder geval een optie. Net zoals een servostuur LOL
            Servostuur was nog later, mijn eerste met servo was een 260E uit 1988. Ook zat daar al ABS op
            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

gelezen in autogids:

automagazine Vi Bilägare vergeleek een volvo v70 uit 2005 met 12 nieuwere auto's. De testrijders moesten 4 alledaagse handelingen uitvoeren zoals airco en radio bedienen. Dit bij een snelheid van 110 km/h. In de volvo was dat minder dan 10 seconden. Die met aanraakscherm was dat meer dan het dubbele. Tesla 3 en Subaru waren de beste leerlingen. MG marvel r en vw id3 bij de slechtste.
              En dit terwijl de testpersonen op voorhand de systemen mochten leren te gebruiken.

​​​​​​Dus leve de fysieke knoppen... zolang ze maar logisch staan. Op mijn huidige auto staan er heel wat op het stuur en ik moet elke keer kijken. Bij mijn vorige had ik 2 satellieten achter het stuur en dat ging geheel blindelings.

​​​​​​De drang naar nieuw zeker?
              www.peugeotforum.be

Comment

Stuurknoppen zijn idd lastig vind ik ook, leve de oude cc van een oude ami of een benz

Ook voor de radio

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Comment

Maar in verleden blijven hangen heeft weinig zin…mss allemaal rage, we zullen wel zien

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Comment

Autorijden wordt alsmaar leuker. Misschien wel nodig soms maar of het ook weer op deze manier moet? Net zoals die vervelende lane assist wordt het bij iedere start opnieuw ingeschakeld?

VERPLICHTE INTELLIGENT SPEED ASSISTANCE: DIT MOET JE WETEN

NU VOORAL IRRITANT

Wie nu op zoek is naar een nieuwe auto, kan tijdens proefritten zomaar worden opgeschrikt door een onverwachte en luidruchtige waarschuwing. De schuldige is de ‘Intelligent Speed Assistance’ (ISA), een systeem dat sinds kort verplicht is op alle nieuwe auto’s in de EU. Dit is wat het is, wat het kan en wat je erover moet weten. Ook lees je hier onze eerste praktijkervaringen met ISA!

‘Piep, piep, piep!’ De lange lijst met rijhulpjes, assistentiesystemen en andere automobiele bemoeizucht is sinds kort weer een systeem rijker: ‘Intelligent Speed Assistance’. In de gehele EU is zo’n systeem verplicht op alle auto’s die sinds 6 juli 2022 zijn gepresenteerd. Vanaf 7 juli 2024 geldt de maatregel voor álle nieuwe auto’s, dus ook voor bestaande modellen.

In de dagelijkse praktijk merkten we er tot nu toe niet veel van, maar dat begint te veranderen. Bij auto’s ‘vanaf 6 juli 2022’ gaat het immers om auto’s die pas ná die datum hun typegoedkeuring hebben gekregen. Na dat moment gaan er nog minstens meerdere maanden voorbij voordat de auto daadwerkelijk in Nederland arriveert. Een concreet voorbeeld: onze duurtest-Honda Civic van augustus 2022 heeft nog geen ISA, de Honda ZR-V waarin ondergetekende deze week rijdt heeft het wel.

Maar wat houdt het dan in, dat ISA? Wel, dat verschilt per fabrikant. Het idee is natuurlijk wel voor iedereen gelijk: bestuurders erop attenderen dat er te hard wordt gereden. Hoe dat precies gebeurt, mag op verschillende manieren worden ingevuld. De Europese Commissie onderscheidt er vier:
                    1. Trapsgewijze akoestische waarschuwing
                    2. Trapsgewijze haptische waarschuwing (trilling)
                    3. Haptische feedback van het gaspedaal
                    4. Een snelheidsbegrenzer

Het ISA-systeem kan dus waarschuwen (de eerste twee opties) of daadwerkelijk ingrijpen (de laatste twee), in allerlei gradaties.

Ook de invulling van de verschillende manieren van ingrijpen wordt uitvoerig beschreven. Optie 1 betekent dat er eerst een zichtbare waarschuwing gaat knipperen, waarna er na enkele seconden een akoestische waarschuwing moet gaan klinken. Als die waarschuwingen allemaal worden genegeerd, volgt er een pauze. De trillende waarschuwing werkt identiek, maar dan met een trilling in het gaspedaal in plaats van een piep. Bij de haptische optie moet het gaspedaal als het ware worden teruggeduwd als de auto de geldende limiet overschrijdt, waarbij de bestuurder dat wel altijd kan ‘overrulen’ door simpelweg harder te trappen. Dat kan ook bij optie 4. Hierbij wordt de snelheid daadwerkelijk begrensd op de gelden de snelheid, tenzij de bestuurder dat doelbewust negeert.

De gemene deler tussen alle opties is dat het overduidelijk moet zijn dat er te hard wordt gereden. De informatie over geldende maximumsnelheiden wordt verkregen via het reeds bekende verkeersbordherkenningssysteem, met camera’s, of via navigatie-informatie. Net als bij andere verplichte systemen, zoals lane assist, wordt ISA verplicht bij iedere start ingeschakeld. Uitschakelen kan dus wel, maar moet bij iedere rit opnieuw gebeuren.

De praktijk

In de prakijk blijkt ISA geen feest, in ieder geval niet bij de ZR-V en de Xpeng P7 waarmee we het systeem al mochten ervaren. Beide auto’s kiezen voor de akoestische optie en beginnen al bij één enkele kilometer per uur overschrijding te piepen, meestal binnen enkele seconden. 51 in plaats van 50 betekent dus onherroepelijk een piep, en dat maakt het systeem zo irritant dat uitschakelen al snel gewenst is (zie video hieronder).

Die irritatie-factor wordt door de Europese Commissie overigens wel erkend, maar lijkt in de huidige vormen nog in overvloed aanwezig. Voor het uitschakelen moet net als bij lane assist, start/stopsystemen en vergelijkbare assistenten bovendien niet zelden langdurig in een menu worden gegraven. Het is te hopen dat autofabrikanten daar handiger oplossingen voor bedenken, want gefrustreerd naar een scherm turen bevordert de verkeersveiligheid natuurlijk allerminst. Om de zo gewenste acceptatie te verkrijgen, lijkt het ons bovendien geen gek idee als er een kleine marge wordt ingebouwd voor de tellerafwijking. Dat levert minder irritaties op en vergroot de kans dat het systeem ingeschakeld blijft, aanzienlijk.

De Europese Commissie verzamelt in de komende maanden en jaren informatie over het gebruik van de Intelligent Speed Assist van autofabrikanten. Daarbij wordt er onder meer gekeken naar de mate waarin het systeem wordt uitgeschakeld en de mate waarin de maximumsnelheid (alsnog) wordt overschreden.

Bron: Autoweek

ISA (Intelligent Speed Assistance) in de praktijk - Honda ZR-V

Comment

belangrijk om te weten: het leest de onderborden niet bij de snelheidsborden. Dus alles van tonnage, afritbeperking,... wordt geen rekening mee gehouden.
                      www.peugeotforum.be

Comment

belangrijk om te weten: het leest de onderborden niet bij de snelheidsborden. Dus alles van tonnage, afritbeperking,... wordt geen rekening mee gehouden.
                        Toch wel... in sommige recente auto's althans.
                        Niet altijd foutloos maar meestal wel.
                        Last edited by DACIA DUSTER DRIVER; 17/08/2023, 20:34.

Comment

kan zijn vanuit de constructeur, maar vanuit europa moesten de onderborden NIET leesbaar zijn door het systeem

stond in de 'vereisten' vermeld
                          www.peugeotforum.be

Comment

kan zijn vanuit de constructeur, maar vanuit europa moesten de onderborden NIET leesbaar zijn door het systeem

stond in de 'vereisten' vermeld
                            Wat ben je dan met een systeem dat verkeerde info geeft? Begint dat ding te piepen of te remmen bij de verkeerde snelheid

Volgens mij kan die verkeersbordenherkenning onmogelijk perfect gemaakt worden. Het werkt redelijk juist tot als de snelheid van een parallelweg ofzo overgenomen wordt. Bij het oprijden van een snelweg krijg ik ook al eens een verkeerde melding.

Comment

autogids heeft het een tijdje geleden getest in en rond brussel: 30% was fout. Op ACC zelfs gevaarlijk omdat het de borden voor de afrit effectief gebruikte om de snelheid aan te passen.
                              Een positief beeld was het allerminst en weeral eens een regeling opgelegd door europa zonder het eerst goed door te denken en testen.
                              www.peugeotforum.be

Comment

Net als de lane assist eigenlijk. Bij Mercedes werkt dat ook maar bedenkelijk, ik schrik mij nu nog steeds een hoedje als dat ding in werking treed. Dat zal wel de bedoeling zijn uiteraard. Ik schakel het toch uit bij elke start van de auto, maar ik wil het bij korte ritten al wel eens vergeten.

Zou met een eenvoudig signaal toch ook kunnen, nu wordt het stuur met veel herrie bijna uit de handen gerukt

Comment

Europa heeft ons al veel goeds gebracht, maar de ongebreidelde drang van de politici in Brussel en Straatsburg om ons leven in regeltjes te gieten maakt het er voor de automobilisten niet makkelijker op. Zo is er geen ontkomen meer aan ISA of Intelligent Speed Assistance. Dat systeem waarschuwt de bestuurder van een nieuwe auto onmiddellijk wanneer hij ook maar één km/h boven de maximumsnelheid rijdt. Dat is vaak ronduit ergerlijk, zeker als je weet dat de software nog verre van foutloos is.

Comment

en de geluidswaarschuwing zal waarschijnlijk wel werken via het centrale geluidssysteem. dus even de radio harder zetten zal niet werken...
                                    www.peugeotforum.be

Comment

"Europa heeft ons al veel goeds gebracht"..
                                      Effenaf veel dan nog.
                                      Zoals wat dan ?

Comment

en de geluidswaarschuwing zal waarschijnlijk wel werken via het centrale geluidssysteem. dus even de radio harder zetten zal niet werken...
                                        De waarschuwing gaat weer van merk tot merk afhangen, net zoals nu met de lane assist. Maar toch liever dat dan een haptische waarschuwing.

Comment

edit.

Comment

Working...
                                          X