Mededeling
Collapse
No announcement yet.
zelfrijdende auto’s
Collapse
X
-
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Comment
-
Comment
-
Germany tests self-driving cars for public transport
Langen, a town just south of Frankfurt, is the first place in Germany where commuters can use self-driving cars as part of the public transport system. On Monday (May 26), KIRA - a project aimed at integrating autonomous vehicles into the public transit - was opened to public test users in of small parts of the Rhine-Main metropolitan area. Knut Ringat, the managing director of the Rhine-Main metropolitan area's transport association RVN, said that he hopes to have KIRA operating as a viable alternative to other forms of public transport by 2030, especially in rural areas. Ringat said that bus services in rural areas were already inadequate and would deteriorate further in the coming years due to an increasing shortage of drivers. "Today, more than 40 percent of our drivers are over 55, which means that in the next ten years, we will lose half of our drivers, so we need an alternative," Ringat said, adding that the system had to work, otherwise there wouldn't be good public transport in ten years. "We have a great responsibility for the rural areas in the region, in the development of equal living spaces and the connection of rural areas to the urban centres," Ringat said. KIRA works in a similar way to regular ride-sharing apps. You simply put in your pick-up and drop-off points and a car will come to collect you - the only difference being that KIRA will drive itself. According to RMV, KIRA is only available in Langen for now, but if everything goes according to plan, it will be made available to commuters in nearby Darmstadt later in the year.
(Production: Timm Reichert, Frank Simon, Johannes Toft Thyssen)
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Comment
-
Weblog Bas Van Putten - Autonoom rijden komt dus wel
Knuffelbusjes
Bas van Putten ziet in Californië dat het toch wel wat wordt met autonoom rijden. Dat komt vooral door de Jaguars en knuffelbusjes van Google-dochter Waymo die hij er volop autonoom ziet rijden.
In Europa lijkt de opwinding over autonoom rijden weggezakt. Als hier al ooit al een haan naar zelfrijdende auto’s kraaide. Mensen geloven het wel. Voor techneuten is de technische uitdaging veel interessanter dan het resultaat voor de beoogde klanten. Die moeten als chauffeurs het mandaat afstaan dat rijden juist zo leuk maakt. Zelf sturen en gasgeven, af en toe hard door de bocht, stukje topsnelheid op de Autobahn – daar heb je een auto voor. Wat de overige voordelen van autonoom ook zijn, dan kun je net zo goed de trein of bus pakken.
Als fabrikanten op dit vlak progressie boeken, zie je het ze dan ook minder van de daken schreeuwen dan een jaar of vijf geleden. De glans lijkt er een beetje af. Het gaat te vaak mis – denk aan het chronisch niet-werkende Lidar-systeem van de nieuwe EX90 – en de chronische ontluistering van te vaak overmoedige beloften werkt afstompend. Intussen hebben merken in de innovatierace allang nieuwe Heilige Gralen omarmd. De solid state-accu, dat werk.
Het straatbeeld in Los Angeles, San Francisco en Las Vegas vertelt een ander verhaal. Dat komt vooral door de Jaguars van Google-dochter Waymo, op dit gebied zichtbaar de grootste speler. Honderden verbouwde, met waarnemingsapparatuur toegetakelde iPace-taxi’s rijden zonder bestuurder foutloos door de drukke Amerikaanse binnensteden. Ze zijn er met camera’s, sensor- en radarapparatuur op alle hoeken en het dak niet mooier op geworden, maar ze functioneren adembenemend goed, mag ik na vijftien dagen observeren vaststellen. De auto’s stoppen keurig voor het stoplicht, trekken geroutineerd en veilig op, remmen tijdig voor overstekende wandelaars, rijden in elk opzicht zo gesmeerd anticiperend als ervaren automobilisten doen. Het is een verbazingwekkende aanblik. Zo ver zijn ze hier dus.
Maar natuurlijk, autonome taxi’s. Die hebben wél zin. Je voet verstuiken, je klem zuipen in de kroeg of je bewusteloos kanen bij de Chinees, het kan nu allemaal zonder je bewegingsvrijheid aan te tasten, en de volgende dag ga je als gewoon weer lekker in de heuvels raggen met je Boxster.
Ik wilde er meteen in. Dat ging niet zomaar. Het gezelschap vond een taxirit met aanvankelijk een doodenge gedachte, maar kreeg er na een paar dagen observeren gaandeweg vertrouwen in. De zaak leek rond: App downloaden en boeken maar. Helaas, als buitenlander kun je naar je autonome taxi fluiten. De Waymo-app accepteert geen buitenlandse telefoonnummers. Ik zag er maar vanaf om Waymo te bellen. Dan was ik meteen in een pr-traject gerold terwijl ik de ervaring nu mooi anoniem en daarmee wellicht realistischer had kunnen ondergaan.
Hoe dan ook: Hier zie je hightech die we in Europa uit het oog verloren groot worden. De Tesla Cybercab komt eraan. Ook vrij zichtbaar is een ander bedrijf, Amazon-dochter Zoox, dat in Las Vegas op een vast traject een pendeldienst verzorgt met een lief knuffelbusje. Zoox had in mei een ongelukje met een auto, maar daar leren ze van. In San Francisco spotte ik daarnaast een nieuw, aantrekkelijk Waymo-busje in de testfase. Achterin zat een nerd met een laptop op schoot. We staken onze duimen op. Hij lachte vriendelijk. Daar ging hij, pure toverij.
Volgende keer wil ik in elke autonome taxi die ik tegenkom.
De vraag blijft: Wil je zoiets ook privé?
Musk denkt van wel. Die tweette net dat Tesla in Austin succesvol tests heeft afgerond met zelfrijdende Model Y’s zonder chauffeurs op de bestuurdersstoel. Volgende maand, belooft hij, zou volgt de eerste zelflevering van fabriek naar klant. Met andere woorden; de auto rijdt zelf naar de nieuwe eigenaar.
Hoe zou het die eerste autonome Y vergaan? Ik waag een gok. Eerst neemt de trotse eigenaar vrienden en familieleden mee voor een reeks autonome rondjes om de kerk. Vrij snel is iedereen incluis hijzelf die saaie robotritten zat, zo zat dat hij van de weeromstuit maar weer zelf achter het stuur kruipt. Uit gewoonte, omdat hij er plezier in heeft, en omdat het zo lullig is om achter een bewegend stuur met de handen over elkaar werkloos toe te zien hoe Autopilot Zoveel je je grootste hobby afpakt. Niets zo menselijk en hardnekkig als de drang zelf de touwtjes in handen te willen houden. Maar de technologische ontwikkeling is spectaculair, ook om te zien.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Comment
-
Comment
-
-
Deze Volkswagen ID Buzz kan helemaal zelf rijden, maar mag dat nog niet
Volgehangen
Liever lui dan moe? Dan is deze Volkswagen ID Buzz AD misschien wel de ideale 'auto' voor jou en je familie of vriendengroep. De ID Buzz AD kan helemaal zelf rijden en is dus volledig autonoom. Kan, inderdaad. Of het ook mag, is een ander verhaal.
Een aantal jaar geleden leken autofabrikanten van mening te zijn dat autonoom rijden het helemaal zou worden. We kregen de ene na de andere concept-car met inschuifbaar of volledig weg te klappen voorgeschoteld, al dan niet met een lekker lounge-achtig interieur. De aandacht ligt nu vooral elders, maar niet bij Volkswagen. Dat is de afgelopen jaren stug doorgegaan met het ontwikkelen van zijn volledig autonome variant van de ID Buzz. Die heet voluit Volkswagen ID Buzz AD en is nu klaar voor productie.
De Volkswagen ID Buzz AD is niet door Volkswagen, maar door dochterbedrijf Moia gepresenteerd. Moia houdt zich vooral bezig met de ontwikkeling van connectiviteit en car-sharing-achtige mobiliteitsoplossingen. Daar hoort ook de ontwikkeling van een autonome ID Buzz bij. De Volkswagen ID Buzz AD is dan ook (nog) niet voor de particulier bedoeld, voor de zelfrijdende bus is een toekomst weggelegd in mobiliteitsdiensten.
Volkswagen ID Buzz.
De ID Buzz AD is volgestopt met software en hardware van Mobileye, een pakket technologie dat de elektrische personenbus zelfstandig zijn weg door het verkeer laat vinden. Verder zit de Volkswagen ID Buzz AD volgens zijn scheppers vol met AI. Die kunstmatige intelligentie wordt onder meer gebruikt om 'passagiers automatisch te assisteren, wagenparken te beheren en de diensten te integreren in booking-apps', zo lezen we.
De Volkswagen ID Buzz AD mag nog niet overal zonder bestuurder rondrijden, al heeft de fabrikant wel plannen om de bus te certificeren in zowel de Verenigde Staten als Europese Unie. De ID Buzz AD is volgehangen met camera's en sensoren. Die zijn rondom de auto bus duidelijk zichtbaar. Ook kun je niet om de grote module heen die Moia op het dak heeft geplaatst. In de Volkswagen ID Buzz AD zien we onder meer een houten vloer, een opbergvak voor bagage, extra handgrepen én een knoppeneiland voor de passagiers met onder meer een start- en stopknop én knoppen voor hulp en om de bus direct tot stilstand te brengen.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtenin LA branden ze blijkbaar heel goed de dag van vandaag
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
Mostly peaceful
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk ProElon Musk announced plans to “fix” the AI, sparking debate over truth, bias, and control on dissemination of information.
Nog een bewijs dat rechts gewelddadiger is, en dat Musk Grok gaat ‘fixen’. Maw, Grok wordt gecensureerd….
Comment
Comment