Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Diesels met Adblue vs Tax

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Diesels met Adblue vs Tax

    Ben ik de enige die het huidige systeem van taxen oneerlijk vindt? Diesels worden tegenwoordig zwaarder belast op de wegentax. Maar waarom maken ze geen onderscheid tussen een diesel met en zonder adblue? Diesel wordt nu zo afgebroken omdat ze vervuilende nox uitstoten. Maar diesels met Adblue stoten een heel pak minder nox uit omdat het grotendeels geneutraliseerd wordt. Ik vindt dan ook dat ze dit moeten mee nemen in de berekening rond de tax. Wat denken jullie?

  • #2
    Belastingen draaien nooit rond eerlijkheid. Les 1 fiscaal recht.

    Comment


    • #3
      Ad blue is een oplossing om de euronormen te halen. De meest gebruikte, maar niet noodzakelijk de enige. Dus alleen op basis van ad blue of niet minder gaan belasten, lijkt me niet zo correct.
      De euronorm wordt mee in rekening genomen om de BIV te bepalen en de verkeersbelasting.

      Oa hier kan je dit nakijken: https://www.autoverzekering-berekene...r-nieuwe-wagen

      Ook in de jaarlijkse verkeersbelasting wordt rekening gehouden met de euronorm (en dus eigenlijk ook de mogelijke aanwezigheid van bv. Ad blue), via de ecoboni/ecomali
      https://www.autoverzekering-berekene...belasting.html

      Ecoboni/ecomali:
      https://www.autoverzekering-berekene...belasting.html

      Of het voldoende verschil maakt, dat moet ieder maar voor zich uitmaken.

      Mijns inziens: ‘t zijn vooral de media die de mensen hunnen kop zot aan het maken zijn, en meestal door er bepaalde aspecten uit te lichten en niet naar het totaal plaatje te kijken. Maar ‘t verkoopt goed zeker ...

      Comment


      • #4
        Dus : heel goed dat het niet zo is. Overheid bepaalt al te vaak dergelijke concrete dingen. Beter duidelijke doelstellingen bepalen die behaald moet worden dan vastleggen HOE het behaald moet worden.

        Comment


        • #5


          Mijn vorige Passat was ook een euro 6, ook al had die geen adblue. Ze worden dus wel degelijk hetzelfde belast ook al heeft mn A4 een (theoretisch toch) veel schoonere nox uitstoot.

          Comment


          • #6
            Ik snap de opmerking wel. En het zou misschien wel beter (lees correcter) zijn.

            Er zou dan wel wat bij komen kijken om bv. binnen de CO2 en Euronorm parameters extra criteria mee te laten tellen, zoals ranges van NOx uitstoot om te differentiëren.

            Zoals hierboven vermeld, ben ik persoonlijk geen voorstander van tarieven te gaan vastleggen op basis van de aanwezigheid van een bepaald type oplossing (Ad Blue), omdat dit andere (betere, meer innovatieve ?) oplossingen in de kiem kan smoren.

            Dat betekent ook dat die normen/controles moeten meegenomen worden bij homologatie van modellen voor ze op de markt komen, en mogelijks ook bv. bij keuring aan bod moeten komen.

            Geen idee wat er vandaag daarvoor al bestaat/mogelijk is van metingen, maar als het bv. alleen op de Belgische markt zou gelden, dan denk ik ook niet dat daar veel fabrikanten rekening mee gaan houden.
            Onze markt is daarvoor te klein. Behalve softwarematige ingrepen, lijkt het me dat weinig fabrikanten rekening houden met Belgische fiscale regels.
            Ze zouden wel opdraaien voor mogelijkes extra kosten voor homologatie en dat wordt ook doorgerekend naar de klant hier.

            Lag de CO2 uitstoot van de Passat eigenlijk in lijn met die van de A4 ?

            Comment


            • #7
              Die lagere diesel taxen zullen er komen in 01/01/2020 voor diesels die voldoen aan de Euro 6d norm

              Deze Euro 6d norm is 4x strenger als voor de huidige theoretische Euro 6a, b, of c, d-Temp norm

              De huidige diesels met AdBlue (Euro 6 d-Temp) moeten dan door een praktijktest, als ze slagen (wat niet evident is) worden het ook volwaardige Euro 6d motoren…(Normen zijn altijd al van de EU, taxen per land...)

              https://www.lne.be/welke-toegangsreg...ge-emissiezone

              http://www.autoforum.be/forum/auto-a...sel-of-benzine
              Last edited by quovadis; 18/03/2018, 19:34.

              Comment


              • #8
                ja ja,en ieder land bepaalt met welke normen ze rekening houden bij het vastleggen van de taxen.
                Zo houdt Nederland ook rekening met het gewicht en de provincie om de wegenbelasting te bepalen.
                Niet enkel Europees gedefinieerde normen hoeven van tel te zijn.
                Last edited by ; 18/03/2018, 20:56.

                Comment

                Working...
                X